hoe en waar action cam bevestiging

Hallo,

Ik ga dit jaar voor het eerst op wintersport met m’n action camera. Ik zit alleen nog een beetje te twijfelen over waar ik deze ga bevestigen. Ik heb veel gehoord dat als je hem op je helm zet dat je dan veel schokkerige beelden kan krijgen, zelf ski ik zonder stokken dus heb ik zitten denken aan een polsband om de camera op de bevestigen.

Heeft iemand nog een idee waar ik deze eventueel nog kan bevestigen?

Groetjes, Daphne

Op een van je ski’s levert ook vaak toffe beelden op!

Carnas on Tour

@svennoo Opzich wel een leuk idee, alleen ik huur nog ski’s en ik weet niet of hun dat waarderen haha. En krijg je dan niet dat je echt alleen maar sneeuw ziet?

Nee, tenzij je gaat poederen natuurlijk. En je monteer het er gewoon op met zo’n zuignap, dat zie je echt niet terug op de ski’s.

Carnas on Tour

Harnas geeft goeie beelden. Zeker wanneer je wel stokken gebruikt zie je de beweging van de armen wat dynamiek in je filmpje brengt.

Andere ideeën zijn idd op de ski of de helm (schokken valt mee hoor). Je kan hem ook op de stok bevestigen.

Chest strap, strap om je boven- of onderbeen, los handvat, zuignap op de ski…

Probeer zo veel mogelijk dingetjes uit en kijk hoe het bevalt. Via een aantal buitenlandse (Chinese) webshops zijn verschillende hulpstukken voor een grijpstuiver te vinden.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@svennoo & @Arnh bedankt voor de info. Wat is jullie mening over een polsband (die ik waarschijnlijk op mn bovenarm bevestig) ? Heb zojuist wel een pakket besteld waar zowel een harnas als polsband bij zit.

Polsband geen ervaring mee. Mij lijkt het wel lastig, omdat je dan wel telkens je arm omhoog moet doen. Althans, jij doet 'm om je bovenarm dus dat is wel makkelijker.

Carnas on Tour

Op een stok bevestigen zou ik zeggen. Kan je leuke beelden van jezelf maken. (Zorg wel dat deze lang genoeg is anders heeft het weinig zin) je kan hiermee ook leuke follow cams maken waar jij iemand anders volgt. Geeft ook een mooi beeld. Harnas is idd vooral bij skiërs mooi, bij snowboarders heeft het weinig zin. Schokken valt echt mee, heb er eigenlijk geen last van.

@snowboard4life ik ski niet met stokken, dus op de stokken gaat lastig worden ahha.

Toch allemaal bedankt alvast voor de informatie. Extra tips zijn altijd welkom :)

Wat ik afgelopen seizoen is gedaan, gaf echt weergaloze beelden: Je koopt een head-strap, deze bouw je om, zodat die op je schoen past. Dit kan via dit filmpje:


Vooral op vers geprepareerde pistes krijg je een fenomenaal filmpje!!

Mijn ervaring is dat het echt per persoon verschilt waar je het t beste kunt plakken… De een heeft zn hoofd goed stil terwijl de ander als een bezetenen heen en weer gaat, voor de borst is dit nog erger. Zou het dus gewoon proberen.

Wat ook leuk is is chestmount op je rug doen en dan er achter laten skien.

Op ski’s ben ik geen fan van, sowieso omdat sneeuw omhoog spat maar ook omdat je hem sneller kwijt bent door trillingen enzo.

Overigens moet je met bovenop je hoofd uitkijken met liftjes weet ik uit eigen ervaring, 1,5 uur gezocht in de sneeuw onder het station haha.

@maikeltitulaer Dat is toch zeker wel een goede idee haha

@xdaphneeexoxo Goh, zo’n polsband lijkt me niet enorm handig. Tenzij je de hele tijd in superman-houding gaat skiën met je ene arm vooruit. Ook maar een gek zicht :P

Dankje @xdaphneeexoxo , op youtube zijn meerdere filmpjes en ideeën te vinden. Maar het is eigenlijk wat hierboven gezegd wordt je eigen smaak, wat vind je mooi/handig/vet.

Wat ik trouwens ook erg chill vond is dat je de time lapse aanzet en vervolgens iemand met de camera op de piste gaat zitten/liggen en dan degene die aan komt skieën volle bak remt voor de camera. (even oefenen) maar je krijgt geweldige foto’s met opspuitende sneeuw!

Voor een leuk te kijken filmpje is een flinke variatie van points of view heel belangrijk, tenzij je een zeer goed skier bent, en de kijkers met je ski kunsten kunt boeien. Ook heel belangrijk zijn de shots van het pakken, de reis, de aankomst, schoenen aantrekken, en alle andere vertier buiten het skiën om.
Leuke montagepunten voor je camera zijn:

  • naast de helm (met een stukje helm of bril in beeld wordt het beeld rustiger, op de helm is lastig met liftbeugels),
  • voor de borst
  • voor je skischoen,
  • voor op de ski
  • voor op de ski op jezelf gericht
  • Op je rug naar de skiërs achter je gericht (laat ze er wel heel kort achter skiën)
  • Idem achter op je ski
  • Op de polsband is ook leuk, bijvoorbeeld tijdens de lunch of apres ski.

Bij montage op de ski, leg een borglijntje aan. Als de zuignap toch loslaat verlies je de camera niet. Hooguit verknal je de behuizing, maar die is zo vervangen.

Dan de montage van het filmpje, hou het kort, heel kort. Ik vind mijn filmpje van vorig jaar nu al weer te lang. En dat was 15 uur opname verwerkt in vijf minuten film…

Suc6!

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

@heveling Bedankt voor de info. Nu je het hebt over monteren. Weet je een goed onbetaald programma die makkelijk te gebruiken is voor de montage?

Ik had 'm vorig jaar aan mijn ski vastgemaakt en kon o.a. deze foto maken:
https://www.flickr.com/photos/iorusandbela/16343391190/in/al…
Op zich kun je er leuke effecten mee krijgen. Qua filmen vind ik vaak dat een borstmontage met skien mooie beelden geeft omdat je dan nog armen en benen in het shot krijgt. Dit zorgt voor een actie in het filmpje. Bij een bevestiging op een helm krijg je een gevoel van een camera die de piste af gaat. Had iedereen kunnen zijn. Daarbij bewegen mensen hun hoofd veel meer dan bovenlichaam dus dat geeft onrustig beeld.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

@ xdaphneeexoxo Onbetaalde programma’s voor filmmontage? In een Windows-omgeving denk ik dan gelijk aan Movie-maker. Voor een Mac aan iMovie. Voor de GoPro gebruikers aan GoPro Studio. Ook gratis te downloaden en gebruiken. Echter hiervan weet ik niet in hoeverre deze bestanden van andere camera’s accepteert. Bestanden van mijn Nikon camera’s kan ik wel importeren. Hoe het met Denver, Ion, Sjcam, Bandit en andere actioncams zit, geen idee.
Wat betreft de eerstgenoemden, daarin zit echt alles wat je nodig hebt. Leer hier eerst lekker mee werken alvorens je veel geld voor een (semi)prof programma uitgeeft.

Suc6! Coen

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

@Heveling Hartelijk bedankt. Misschien heb ik movie-maker nog wel ergens staan en anders tover ik hem weer even tevoorschijn :)

Nog een tweetal gratis programma’s gevonden op de site van Computertotaal:

VSDC Free Video Editor
Geschikt voor: Windows
Prijs: Gratis
In tegenstelling tot Adobe Premiere Pro of Final Cut X van Apple kost deze bewerker je helemaal niets. Het programma heeft een aardige collectie codecs aan boord, ook formaten als mp4 en flv worden ondersteund. Onderin vind je een non-lineaire tijdlijn waar je videofragmenten of audiobestanden naar toe kunt slepen. Je hebt de beschikking over een aantal video-effecten, de meeste zijn echter niet heel hoogwaardig. Leuk is dat het programma met een aantal instellingen komt voor bekende apparaten, zodat je je zelfgemaakte video gemakkelijk kunt opslaan in het formaat van bijvoorbeeld je iPhone, Archos-speler of Xbox.

EditShare Lightworks Free
Geschikt voor: Windows, Mac, Linux
Prijs: Gratis
Lightworks is een mooi vormgegeven bewerker die door veel professionals wordt gebruikt. Van het programma is een gratis versie beschikbaar voor zowel Windows, Linux als Mac, al is de Mac-versie officieel nog in bèta-modus. Naast professionele effecten en tekstopties biedt het programma ondersteuning voor een tweede beeldscherm. Met de gratis versie kun je alleen exporteren naar het web-formaat MPEG4 met een maximale resolutie van 720p, maar verder heb je bijna alle functionaliteit van de grote broer. Voor de Pro-versie betaal je 215 euro.

GoproStudio schijnt de bestanden van alle camera’s te verwerken. :-)

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

@xdaphneeexoxo nee ik bedoel een monopod :) (soort van selfie stick voor action cams) heb er zelf ook een en ben er zeer tevreden over

@snowboard4life Ja sorry, ik had het verkeerd gelezen haha. Ik heb al een selfiestick, is eigenlijk gewoon eentje van de action waarbij je het telefoon deel eraf kan draaien en ik m’n action cam erop kan draaien :D

Bedankt voor je reactie

Meestal op een (wat een k*@#!& naam) selfiestick. Levert de mooiste beelden op… Prima te hanteren…

Selfiestick levert indd de leukste beelden op heb ik ook afgelopen jaar gemerkt. Verder heb ik em bovenop/op de voorkant van m’n helm bevestigd tijdens het skiën.

Stay frosty

Mijn ervaring is dat het echt per persoon verschilt waar je het t beste kunt plakken… De een heeft zn hoofd goed stil terwijl de ander als een bezetenen heen en weer gaat, voor de borst is dit nog erger. Zou het dus gewoon proberen.

Wat ook leuk is is chestmount op je rug doen en dan er achter laten skien.

Op ski’s ben ik geen fan van, sowieso omdat sneeuw omhoog spat maar ook omdat je hem sneller kwijt bent door trillingen enzo.

Overigens moet je met bovenop je hoofd uitkijken met liftjes weet ik uit eigen ervaring, 1,5 uur gezocht in de sneeuw onder het station haha.

Pvdh op 14 dec 2015 16:45

En daarom heb ik altijd een veiligheidkabeltje aan mij GoPro en helm, mocht het zijn dat er iets gebeurd dan ben ik niet gelijk mijn GoPro kwijt.

Plaats een reactie