Welke zonnebril draag jij tijdens het skiën?

Ik draag 80% van de tijd een skibril, voornamelijk omdat ik niet echt kou op mijn gezicht verdraag. Meestal draag ik er dan zo’n ronde skisjaal bij, met een dikke stof onder en een dunne stof die ik tot voor mijn gezicht kan trekken. Op koude dagen prop ik deze onder mijn skibril en ben ik dus zo’n ski-mummie, maar wat heb ik het dan lekker warm!

Anyway… De dagen met mooi weer (en op de terrasjes), draag ik een zonnebril. Ik raak die dingen minstens eens per jaar kwijt, en begin van de zomer was het weer zo ver. Ik heb een nieuwe Ray Ban gekocht, en met veel plezier gedragen deze zomer. Deze zonnebril heeft een kleurverloop, waardoor hij voornamelijk aan de bovenkant donker is, en onder vrijwel 100% doorzichtig. In de zomer is dat prima (de zon komt immers van boven), maar in een skigebied is het toch fijn dat een zonnebril ook wat bescherming biedt tegen het zonlicht dat op de piste weerkaatst.

Mijn vraag aan jullie: Waar voldoen een goede zonnebril aan? Ga je voor casual of een sportief ding? Heeft er iemand van die leren kapjes aan de zijkant? Zit hij vast met een touwtje? En hebben de snelheidsduivels hier wel eens last van wind dat er vervelend tussendoor komt?

Kijk eens naar de brillen van Gyron. Erg fijne brillen voor niet teveel geld. Draag zelf vaker wat sportieve brillen tijdesn het skien, naast mijn goggle.

Tijdens het boarden altijd een goggle maar op het terras en goedkope Sinner wayfarer. Kost niet veel, maar werkt goed genoeg.

Ik gebruik van die cheape zonnebrillen die je overal gratis krijgt. Hoofdreden is dat ik die dingen altijd verlies en er dus eigenlijk niet veel geld aan wil spenderen. Ik heb wel altijd last van tranende ogen wanneer ik op snelheid kom waardoor ik eigenlijk quasi altijd een goggle gebruik.

Let er op dat als je ze tijdens het skien draagt, ze goed afsluiten aan de zijkant en minimaal 100% uv bestending zijn. (Oftewel uv400)
Waarom? Sneeuwblindheid loop je zomaar op, en de gevolgen voor de langere termijn kunnen zeer ernstig zijn, dus geef een paar euro extra uit. Hoeven overigens helemaal geen dure brillen te zijn, maar gratis brillen hebben vaak geen filter en zijn dus schadelijk voor je ogen.
Naast de piste op het terras draag ik een oakley holbrook, op de piste net als TS een skibril.

Bij mooi weer een Polaroid, bij minder mooi weer de sneeuwbril.

Rob

Op het terras een Ray Ban met polariserende glazen of een Oakley Holbrook met iridium glazen. Beiden bevallen goed maar de Oakley is wat steviger dus meestal gaat die in de zak.

Aangezien ik in het dagelijks leven ook al een brildrager ben, was mijn keuze voor zonnebrillen wat beperkt.
Ik wilde een wat sportievere zonnebril, mét versterkte glazen. Echter kwam je dan al snel op honderden euro’s. Een goedkopere oplossing heb ik gevonden: soort van bril in bril! Voordeel is ook nog, dat je alleen nieuwe (versterkte) glazen hoeft aan te schaffen als je sterkte(s) veranderen. :)
Het nadeel hiervan is wel weer, dat bij een val de (versterkte) glazen eruit kunnen vallen (zoals je op de 2e foto kan zien), en je dan goed moet zoeken waar die gebleven is…

null

null

Ik draag bijna altijd zonnebril tijdens het skiën, vind ik veel fijner dan mijn skibril, waarin ik geen bril op heb en dus veraf niet zo heel erg veel/scherp meer zie…
Bij sneeuw/regen gewoon mijn skibril natuurlijk op, dan is er ook toch niet zoveel om in de verte naar te kijken! :P

Stay frosty

Tijdens boarden altijd skibril. Met zonnebril krijg ik last van traanogen wanneer ik wat meer vaart maak. Daarnaast een gepolariseerde bril van smith optics. Prima ding, gebruik hem ook altijd in de auto.

Tijdens het skiën draag ik alleen een goggle, op terras in de zon een Oakley Sliver Met rood/gele glazen.

Op de piste altijd een skibril. Op het terras een TAG Heuer of een Prada, afhankelijk van welke ik bij me heb.

Bij zon een Adidas Evil Eye en bij mindere condities vervang ik hierin de glazen voor of oranje of volledig transparante, of zet ik een goggle op (Adidas Burna met oranje glazen)

Op de piste altijd een goggle. Je wil echt niet vallen met een gewone zonnebril op. Maat van me was aangeskiet. Bril gebroken en 7 hechtingen in z’n wenkbrauw. Had erger af kunnen lopen. Sindsdien dus ook voor hem altijd een goggle op.

Übung macht den meister!!!

Heb eigenlijk altijd mn goggle op, tenzij het zoooo zonnig is dan zet ik gewoon een zonnebril op.
Vorig jaar een cheap ass brilletje op maar ik werd onderuit gehaald en het brilletje lag in stukken, dus ga dit jaar voor een wat betere haha :-)

Kijk eens naar de brillen van Gyron. Erg fijne brillen voor niet teveel geld. Draag zelf vaker wat sportieve brillen tijdesn het skien, naast mijn goggle.

Pvdh op 14 dec 2015 22:36

Er zitten wat mooie brillen bij, verkopen de deze ook in winkels of alleen via het internet? Het is vrij lastig om een goed passende zonnebril uit te zoeken op basis van plaatjes :)
@RFKANGOO Zo’n val met hechtingen lijkt me inderdaad erg vervelend, wat dat betreft zijn je ogen vrij kwetsbaar. Ik kan me op zich wel voorstellen dat sport-zonnebrillen wel van materialen zijn gemaakt die ook bij vallen semi-veilig zijn?

Kijk eens naar de brillen van Gyron. Erg fijne brillen voor niet teveel geld. Draag zelf vaker wat sportieve brillen tijdesn het skien, naast mijn goggle.

Pvdh op 14 dec 2015 22:36

Er zitten wat mooie brillen bij, verkopen de deze ook in winkels of alleen via het internet? Het is vrij lastig om een goed passende zonnebril uit te zoeken op basis van plaatjes :)

@RFKANGOO Zo’n val met hechtingen lijkt me inderdaad erg vervelend, wat dat betreft zijn je ogen vrij kwetsbaar. Ik kan me op zich wel voorstellen dat sport-zonnebrillen wel van materialen zijn gemaakt die ook bij vallen semi-veilig zijn?

Wesco op 15 dec 2015 13:20

Volgens mij liggen ze ook in winkels, zag op hun winkels een dealerlijst staan. Ikzelf heb hem via die site besteld, vriend van mij had dezelfde bril dus kon hem gewoon passen. Heb zelf de Miram als ik het goed zeg, ik hou nogal van die spiegelende glazen haha

Ik kan me op zich wel voorstellen dat sport-zonnebrillen wel van materialen zijn gemaakt die ook bij vallen semi-veilig zijn?

Wesco op 15 dec 2015 13:20

Ik zou er vooral niet op rekenen. Ze zijn nl helemaal niet gemaakt om gebruikt te worden bij het skiën. Een skibril wel en die zou dan ook veilig dienen te zijn bij een klapper. En zelfs dat zou ik niet bij iedere skibril willen garanderen.

null

:-P

When life gets too complicated.... SKI

@DSvier, daar heb ik ook rekening mee gehouden. De bril die ik heb is gemaakt van een “onbreekbaar” materiaal, het hele frame is flexibel als je er kracht op zet. Het veert weer terug als je de kracht er af haalt. Ook lekker wanneer ik hem in mn jas doe en wissel met goggles.

Verder draag ik een helm waardoor de bril wat dieper en vaster ligt. Geloof er niet zo in dat de bril gevaarlijker is dan een goggle, als je zo hard valt dat dit zich voor doet heb je waarschijnlijk al meer gebroken/gescheurd…

@pvdh: nieuwe ogen zijn niet te koop. Maar ieder zijn keuze.

@pvdh: nieuwe ogen zijn niet te koop. Maar ieder zijn keuze.

DSvier op 15 dec 2015 14:34

En daarop kan ik niet meer zeggen dan; je hebt gelijk

Julbo Bivouak, polariserend en uitermate geschikt om te skiën. Bij slecht weer een goggle.

WGSM

Meestal een goggle en anders een Oakley Holbrook

Thank God summer is over!

Een Adidas Evil Eye eerst met insert en nu waarschijnlijk zonder omdat ik lenzen ga dragen. Inderdaad met oranje of transparante glazen bij slecht weer en bij dramatisch weer een goggle.

Ik denk dat de Adidas bril redelijk veilig is bij vallen, omdat het allemaal losse componenten zijn. Pootjes kunnen eraf, glazen kunnen eruit en de neusvleugels kunnen stellen en je kunt alles aanpassen. Heb al een keer nieuw pootje gehad omdat ie afbrak, maar ook al twee keer gewoon bij valpartij of bij een bal erop met tennis gehad dat pootje eraf was, maar gewoon zo er weer terug in te klikken was.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Heb zelf geskied met een zonnebril, tot een te hoge buckel ervoor zorgde dat mijn wenkbrauw gespleten was. Plastiek was gebarsten (ook al was het een onbreekbare sportbril van een goed merk, met een stevige prijs) en stak 3mm diep. Een centimeter lager en het stak in mijn oog. Sindsdien draag ik altijd een goggle.
Op terras draag ik uiteraard nog wel een leuke zonnebril!

Weet het merk niet meer maar volgens mij had m’n maat een Oakley zonnebril op. Als zo’n montuur breekt word het vlijmscherp. Ook had hij een helm op die na deze klapper gescheurd was. Voor de rest gelukkig niks aan over gehouden.

Übung macht den meister!!!

Voor het skien draag ik een Oakley Crowbar met Prizm-lens: hier ben ik zeer tevreden van ! Bij slecht weer heb je beter zicht van het reliëf !
Op het terras gewoon mijn zomer-zonnebril :)

altijd een skibril (klassiek model) en helm. voor op het terras een uiterst goedkoop sportbrilletje van Lidl. Heb ik een stuk of vijf van gekocht, mag dus stuk gaan of verloren/vergeten worden. Gaat gewoon mee in de jaszak, vandaar.

Voor op de berg natuurlijk een goggle voor een goede bescherming tegen wind en zon, heb er nu eentje van het Zweedse merk Spektrum. Buiten de piste ben ik erg content met het merk Nectar Sunglasses, betaalbare (ook polarized) zonnebrillen uit Amerika

80% van de tijd een Julbo Zebra goggle cat. 2 tot 4 en de rest en op het teras een Julbo Zebra zonnebril cat. 2 tot 4.

Voor die enkele keer dat het een white-out is of extreem flatlight pak ik een goedkope cat. 0 of 1 goggle met gele glazen.

Ik heb ze eigenlijk altijd alle drie bij me tenzij het lang stabiel zonnig is. Dan blijft de laatste thuis. En neem ik een reserve bril cat. 3 mee voor als de Julbo kapot zou gaan of erg nat is geworden.

Draag eigenlijk altijd een skibril. Die dagen dat ik een zonnebril draag is het een Oakley Jawbone die ik ook tijdens het fietsen gebruik, waarbij ik dus geen last heb van tranende ogen.

Plaats een reactie