Drone aanval tijdens skiwedstrijd

Marcel Hirscher werd bijna geraakt door een neerstortende drone tijdens zijn slalom afdaling in Madonna di Campiglio. Oeps ;-)

Click. Click. Peace

Daar is je helm ook goed voor om drones weer terug de lucht in te koppen.

Zoals Bert Visscher zou zeggen: Net als bij het bloemschikken, het belangrijkste bij het skiën: de helm! Altijd je helm op!

Ze hebben toch airbags tegenwoordig? :p OMG

Dat is een duur dronetje die daar valt en uit elkaar klettert! Deze drone, de Inspire 1, kost zo’n 3200 eurootjes.

Buiten dit alles, natuurlijk gekkigheid dat deze drone precies boven de lijn moet vliegen en niet er net naast. Ben benieuwd of de stukken allemaal op te ruimen zijn. Deze drone is half van carbon, als dat kapot gaat splintert het alle kanten op. Wie moest er hierna naar beneden, hij zal toch wel wat hinder hebben ondervonden?

Edit: Om @morzel 's vraag te beantwoorden, drone in kwestie weeg 2935gram met de kleine accu erin…

Ik weet niet wat zo’n TV drone moet wegen, maar zou ervan uit gaan dat dit toch al snel enkele kilo’s zal zijn, en die op 5 tot 10m hoogte zal vliegen. Uit het blote hoofd gerekend zal je snel aan 250 tot 500 joules kinetische energie zitten, en als je dat vol op je kop krijgt mag je rekenen op zware kwetsuren gewoon van de impact, en dan spreken we nog niet van de val die gaat volgen… Ik dacht dat de huidige FIS reglementering voor helmen voorschrijft dat ze 100 joules moeten kunnen absorberen voor een vlakke last, en 80 joules voor een puntige last dus die zal het niet maken.

Ik hoop dat Marcel Hirscher meteen een Euromillions-biljetje is gaan kopen :-P

Wie moest er hierna naar beneden, hij zal toch wel wat hinder hebben ondervonden?

Pvdh op 23 dec 2015 12:02

De winnaar…

Dus kennelijk viel het mee. ;)

Volgens mij is t nog wel een modelletje hoger dan de Inspire zo te zien… Echt vreemd dat ie loodrecht in 1 x naar beneden knalt. Lijkt wel alsof accuut de accu’s (!) leeg zijn.

Je ziet uiteraard ook steeds meer hobbyvlieger-video’tjes geschoten in de bergen, wat zijn eigenlijk de regels hiervoor? Kan me niet voorstellen dat t legaal is in de buurt van liften / pistes.

dat ze drones afschaffen…veeeeeeeel te gevaarlijk ;°) was eens benieuwd als deze loodrecht op Hirscher was gevallen…wat dan?? Dan was die er weer het beste mee geweest…genoeg mogelijkheden om te filmen, maar het moet altijd weer meer, beter…

Volgens een kennis van mij die proffesioneel bezig is met radiografisch bestuurbare vliegtuigen en drones is dit niet omdat de batterij op is. Daarvoor komt de drone veel te snel naar beneden.

Click. Click. Peace

https://www.instagram.com/p/_m5659llDs/

Hij kan er zelf nog mee lachen, precies :-D

Volgens een kennis van mij die proffesioneel bezig is met radiografisch bestuurbare vliegtuigen en drones is dit niet omdat de batterij op is. Daarvoor komt de drone veel te snel naar beneden.

Rogier op 23 dec 2015 13:40

Heeft niets met batterij op zijn te maken, maar kan er zeker mee te maken hebben dat de batterij te koud is waardoor ze hun voltage niet halen om alle props aan het draaien te houden. Gezien de drone van zichzelf een vaar heeft door de skiër na te vliegen zie ik dit wel als de hoofdoorzaak aan dat ie neerkomt en met deze snelheid. Overigens weegt een film-drone met camera al met gemak een kilo of 7/8, dat komt hard naar beneden kan ik je vertellen.

Kou is hier denk ik de oorzaak. Ik haal dan ook even een mail van DJI naar boven die ze naar al hun klanten hebben gestuurd:

Flying DJI aircraft in winter can be fun, but we have heard that some of our users have experienced issues when flying in cold weather. Did you know that as the temperature drops, so does the performance of the LiPo battery inside your aircraft? Read on to find out how to look after your battery and keep yourself in the air.

The Science

LiPo, or Lithium Polymer batteries drain faster the colder they get because the chemical reactions that they use to create electricity are slowed. This starts to occur at temperatures lower than 59°F (15°C) and is a known issue of all LiPo batteries.

At high altitudes where air pressure is low, motors on an aircraft have to spin faster to produce enough lift, meaning even more power is needed, in turn accelerating battery drain.

What this Means

In extreme cases, a battery could drain below 3V, causing reduced thrust or even battery shutoff due to over-discharge protection systems designed to keep your battery healthy.

Hot Tips for Beating the Cold

  1. Make sure batteries are fully charged before each flight.
  2. Warm batteries to 25°C or more before flight. We recommend using a battery heater.
  3. Hover the aircraft for around a minute to allow the battery to warm up.
  4. Turn on “Show Voltage on Main Screen" on the “Aircraft Battery” page of the DJI Go app. Do not continue flying if battery voltage drops below 3.2V.

Het kan dus goed zijn dat je batterij nog vol is of lijkt te zijn, maar dat ze het voltage niet halen om de drone in de lucht te houden. Heb al diverse verhalen gelezen van mensen waarvan hun drone in de winter spontaan uit de lucht kwam vallen. Vrij apart vind ik het dan wel dat een bedrijf wat ingehuurd wordt hier niet van op de hoogte is? (als ik die aanname mag maken).
@paolosan het is per land verschillend, maar het komt vaak neer op:

  • Drones boven de 5KG mogen niet zonder vergunning en/of vliegbrevet gevlogen worden
  • Hou een afstand van 30meter van mensen (meest overschreden regel met drones)
  • 150 meter van bewoonde gebieden (idem met overschreden regel)
  • Vliegen in no-fly zones is verboden (in alle drones van DJI zit die beveiliging automatisch)
  • Maximaal 120 meter hoog

Wil je er meer over weten dan vind je hier de regels per land: http://www.riot.ch/en/legal-information-about-flying-multico…

Marcel Hirscher is wel weer gelijk een van de meest bekende skiërs !
Heeft hij trouwens gewonnen?

Marcel Hirscher is wel weer gelijk een van de meest bekende skiërs !
Heeft hij trouwens gewonnen?

SimonW op 23 dec 2015 15:35

Nou was onze Oostenrijkse Nederlander al een tijdje een van de meest bekende skiërs.

En als de persoon die na hem vertrok de winnaar was…

(Hij werd tweede en is daarmee in de stand overall wel weer nr 1)

Overigens weegt een film-drone met camera al met gemak een kilo of 7/8, dat komt hard naar beneden kan ik je vertellen.

Rene op 23 dec 2015 15:27

Als dat het geval zou zijn, en die komt na een vrije val van 10 meter op jouw helm gedonderd mogen ze je hoofd (met helm en al) uit je ribbenkast halen. :-O

In reactie op dit voorval verbiedt de FIS drones tijdens wereldbekerwestrijden: http://www.volkskrant.nl/sport/wereldskibond-drones-tijdens-…

Ik weet niet hoe goed de draadloze verbinding is van zo’n ding, maar het moet voor een grapjas niet moeilijk zijn de verbinding te verstoren of zo’n apparaat zelfs te ‘kraken’ en over te nemen met bovenstaande als gevolg. Nu zeer onwaarschijnlijk totdat de éérste grapjas begint…
Nu kunnen er 1001 technische oorzaken zijn van het neerstorten, maar een koude batterij lijkt me met de huidige temperaturen onwaarschijnlijk. Die apparaten hebben onder zwaardere omstandigheden zonder problemen gevolgen…

…alhoewel… Hoe groot is de kans dat zo’n ding precies op dát moment op díe plek neerstort?! Misschien vallen ze her en der, buiten camera welteverstaan, normaal gesproken met bosjes uit de lucht :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ze zijn per direct verboden door de FIS.

De drone is uit voorzorg gecrasht, wegens problemen met de drone.
Wat ik alleen niet begrijp is dat als je hem dan toch moet laten crashen omdat dat de regels zijn dat je niet even wacht tot de sporter iets verder weg is.

http://www.nu.nl/sport-overig/4188034/drone-crashte-voorzorg…

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dit vind ik niet echt op “uit voorzorg” lijken. Het komt heel ongecontroleerd over. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen dit keer.

Ik geloof er niets van dat het per ongeluk was, toeval bestaat niet, de inslag was te dichtbij.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

De inslag was te dicht bij… Het word nu officieel onderzocht. Dit stond op de site van orf. Afgelopen weekend zijn z’n ski 's ook al gestolen. Ook de skischoenen van een Fayed zijn afgelopen weekend gestolen.

@rickv

Heb je voor mij een link naar dat, of een ander artikel? Ik kan alleen vinden dat de drone technisch onderzocht wordt.

Ik geloof weinig van het verhaal dat dit een enigszins gecontroleerde landing zou zijn geweest, maar van opzet of een aanslag geloof ik dan nóg minder. Vandaar mijn interesse…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Dat de inslag te dicht bij was zijn mijn woorden. Rest van het verhaal kun je na lezen op sport.orf.at

Zo wordt het wedstrijdseizoen weer erg spannend :-)

Click. Click. Peace

@rickv is dit het artikel waar je naar refereert op de vraag van @Sneeuwbaard
http://sport.orf.at/stories/2243236

Vertaald naar het Nederlands vindt ik dit wel een opmerkelijke zin uit dat artikel.
[quote]De storingen zijn opgetreden als gevolg van een onverwacht sterke frequentie interferentie. [\quote]

Een vraag iemand met kennis van drones kan je per ongeluk dezelfde frequentie hebben of alleen met opzet?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie