Lijkt het alsof minder mensen een helm dragen?

Afgelopen week geskied in Gerlos/Königsleiten. Wat viel ons op? Veel mensen skiën nog zonder helm!

Ja, het was de hele week strak blauw, dus zon, en het was soms boven de 10 graden. Maar veel mensen lijken de helm nog steeds niet als standaard uitrusting te beschouwen.

Ligt dit aan het gebied? We zagen veel Nederlanders (logisch in deze omgeving …) met strakke kapsels en pilotenbrillen skiën. Erg modieus en anders gaat je haar misschien in de war zitten zodra je je helm opzet. De meeste van deze skiërs hadden een goede dan wel uitstekende techniek maar je skiet niet alleen op de piste. Ook waren de pistes soms smal en door de kunstsneeuw harder dan normaal. Een ongeluk, niet eens veroorzaakt door jezelf, zit in een klein hoekje.

Maar ook veel snowboarders denken het zonder helm af te kunnen. Dat snap ik al helemaal niet!

Hoe komt het nu dat dit ons is opgevallen? Ligt het inderdaad aan het mooie en warme weer? Ligt het aan de type skiër die kiest voor Gerlos/Königsleiten (moet je er mooi uit zien op de piste)? Of twijfelen mensen nog steeds aan het nut van een helm?

Voor ons altijd een helm. Bij mooi en slecht weer, bij verse sneeuw of kunstsneeuwpistes. Wij kunnen allemaal goed skiën maar ik twijfel altijd aan de rest om mij heen. Dat doe ik ook in de auto op de weg.

Ik ben voor een helmplicht, en niet alleen voor kinderen. Wat vinden jullie.

Piste riderrrrr

Denk dat het toch aan de hoeveelheid Nederlanders in het gebied ligt (in combinatie met het weer). Ik zie toch vooral Nederlanders (of heel oud gediende locals) zonder helm de piste onveilig maken :).

Mooi of slecht weer, helm zit bij mij op het hoofd (tijdens de wintersport).

Let it snow!

Apart, mijn ervaring daar is juist veel helmen. Frankrijk zie ik juist vaak minder helmen…
Misschien de periode?

Wat mij betreft hoeft het niet verplicht te zijn, maar doe het lekker voor je eigen veiligheid.

Viel mij ook al op ja. En dat in Italië. Waar normaal echt zo’n beetje iedereen een hem draagt.
Bij ons in de groep ook. Te warm was de reactie.
Of je met warm weer niet kunt crashen, door een ander natuurlijk want zelf zijn we veel te goed…
Ik ben 1x vol aangereden door een skiër 100 maal excuses en zand erover. Ik voelde het wel goed moet ik zeggen. Helm had verder geen functie, was vol op mijn borstkas. Toch blij dat ik hem op had.

Het was mij ook opgevallen dat de meeste niet helm dragers Nederlanders zijn, maar de afgelopen week was een echte Nederlandse week ,Duitsers komen meestal na de kerst. En zodoende waren er naar verhouding veel Nederlanders.

Het was mij ook opgevallen toen ik 2 jaar geleden meer aan de kant van Gerlos ging skiën. Kant van Konigleiten zag ik meer helmen. Ook als de zon scheen werd het percentage helmen bij Gerlos een stuk lager. Vorig jaar naar Fiss was het percentage schat ik meer dan 90 procent. en de enige die geen helm daar droegen waren oostblokkers.

Ik zag trouwens aan de kant van Gerlos zelfs spijkerbroeken ( nee, echt spijkerbroeken geen skibroeken die leken op spijkerbroeken) ik dacht dat dat alleen in Winterberg thuishoorde zoals ik hier vaak lees.

Laatst in Plan de Gralba (Val Gardena) veel ski-leraren (Lokals) les geven aan leerlingen (oud & jong met helm), maar zelf geen helm dragen!!!

Ik denk dat veel gerlosgangers de centen niet hebben voor een helm, als je ziet wat daar allemaal rondloopt… Die spijberbroeken zijn tekenend voor het feit dat veel mensen gaan skiën die het eigenlijk niet kunnen betalen. In spijkerbroek de piste afgaan doen ze echt niet om stoer te doen.

Wat @Tiny-m zegt, afgelopen voorjaarsvakantie had ongeveer 90% van de skiërs en snowboarders een helm op en toen was het ook zulk lekker weer met veel Nederlanders.

#proudtobepartofleswintersporters

Ah @skikip dat verklaart het. Ik zat aan de kant van Königsleiten ;)
En periode was half januari dus buiten de reguliere vakanties. Dan heb je al de wat serieuzere liefhebbers denk ik.

Ik zelf ski altijd met helm, ook bij mooi, warm weer. Zelfs in snowworld! Ik vind het ook gewoon lekker zitten.

Afgelopen jaar hadden we in maart heel warm weer. Ik heb een helm met afneembare oorbeschermers (of warmers). Maar vanwege de warmte heb ik deze er afgehaald en dat scheelde echt heel veel.

Het viel mij toen wel op dat er weinig tot geen mensen de oorbeschermers verwijderen.

Het klopt dat er in Frankrijk veel minder helmen gedragen worden dan in Italie of Oostenrijk. Ski-leraren in Val Thorens dragen zelden een helm.

Zonder het dragen van een helm ter discussie te stellen, ben ik wel van mening dat mensen pas zelf een helm gaan dragen als de meeste anderen het ook doen. Dat verklaart volgens mij ook waarom in Italie bijna iedereen een helm draag en in Frankrijk veel minder mensen.

Ik ben vorige week op een schaatsbaan geweest. Het is eigenlijk raar dat mensen die met skieen wel een helm dragen dit met schaatsen niet doen, terwijl de risico’s toch net zo hoog zijn.

Viel me afgelopen seizoen in Saalbach ook op. Ik vermoed dus ook een verband tussen het percentage helmdragers en het percentage Nederlanders :(

In Frankrijk heb ik het idee dat er steeds meer helmen gedragen worden, vooral onder locals. Toeristen dragen minder helmen, zeker die uit Marseille, uit Parijs komen weer meer helmdragers.

Click. Click. Peace

In serfaus en nauders viel het mij vorige week ook op. Veel landgenoten zonder helm, ondanks de flinke crashes die er zo nu en dan gemaakt werden door deze groep.

Ik droeg tot aantal jaar geleden ook nooit een helm. Echter toen het in een skigebied verplicht werd gesteld voor jongeren onder de 14, heb ik er maar 1 aangeschaft (want ik moest wel). Sindsdien altijd met helm op de piste af, net als iedereen van onze groep!
Het valt mij juist op dat (in Portes du Soleil) ook steeds meer helmpjes komen. Goede zaak!

Stay frosty

In de helm discussie storen mij een aantal zaken:

  1. de roep om een algehele verplichting; waarom niet iedereen vrij laten in het maken van zijn/haar eigen keuzes?
  2. de idee van de helm als heilige graal van veiligheid op de piste; waarom niet veel meer aandacht voor belangrijkere preventie aspecten als omgevingsbewustzijn en gedrag?
  3. kudde gedrag van veel mede wintersporters; hebben alle helmdragers wel echt nagedacht over hun persoonlijke veiligheid of volgen ze nu net zo blindelings de massa als 15 jaar geleden toen diezelfde massa het niet nodig vond een helm te dragen?

De helmdiscussie steekt regelmatig de kop op, waarbij ieder naar zijn gevoel reageert. Er is nochtans al wat (objectief) onderzoek naar gedaan, waar je de resultaten als volgt kan samenvatten:

Door het stijgende percentage helmdragers is het aantal hoofdletsels op de skipiste met 30% tot 50% naar beneden gegaan, voornamelijk door een grote daling bij minder zware kwetsuren. Daar staat dan tegenover dat het aantal dodelijke ongevallen ondanks een stijging van het de helmdracht min of meer op hetzelfde niveau is gebleven. De twee conclusies die je daaruit zou kunnen trekken is dat enerzijds (een aantal) helmdragers een grote risico-gedrag vertonen vanwege een (vals) veiligheidsgevoel en zich bijgevolg vaker te pletter skiën, maar dat anderzijds de netto kans op kwetsuren merkbaar lager ligt met een helm op je kop.

Eén ding staat vast: het wordt er alvast niet onveiliger op.

Leesvoer:
https://www.nsaa.org/media/68045/NSAA-Facts-About-Skiing-Sno…
http://medicine.utah.edu/pmr/conference/presentations/fri/M…

20 jaren geskied zonder helm, 5 jaar geleden aangeschaft.
Ik zet hem lekker op, bevalt eigenlijk best wel.

Vorig jaar februari Dolomieten viel het (mij) op dat degenen die geen helm droegen vooral oudere Nederlanders waren.
Zelf op zoek geweest naar een beter zittende helm. Vanuit het fietsen ben ik lekker zittende helmen gewend, de ski-helmen zijn een stuk minder. Geen verstelbare hoofdband, schaal rust nagenoeg direct op het hoofd. Ik blijf zoeken en het ondertussen met de “oude” doen.

…We zagen veel Nederlanders (logisch in deze omgeving …) met strakke kapsels en pilotenbrillen skiën. .

Patrick71 op 29 dec 2015 10:13

Exact hetzelfde is mij hier (Salzburgerland) vanmiddag opgevallen. Dit terwijl de piste (met de kunstsneeuw) zo hard is als beton!

meestal zijn dit niet de types die hun hoofd nodig hebben in hun dagelijks leven, dus geen helm is voor die personen geen probleem.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Tja, ik kwam laatst ook een groep Belgen tegen die geen helm droegen onder het motto ‘dat zal mij wel niet gebeuren’. Eerlijk gezegd noem ik dat niet eens meer dom, maar zelfs roekeloos, egoïstisch en zo dom als het achtereind van een varken…

Ik heb ook het idee dat in Frankrijk veel minder helmen worden gedragen dan in Oostenrijk 60% om 90%. Ikzelf heb hem ook alleen maar op voor de veiligheid. 25 jaar geskied zonder helm of muts op mijn hoofd omdat ik het gewoonweg te warm vond. Toen een paar jaar getwijfeld om toch voor de veiligheid een helm te kopen, mijn vriendin had al een paar jaar een helm (die had het ook altijd koud) tot ik één grootte klapper maakte met mijn hoofd vol op de zwarte ijzige piste. Nog voordat ik stil lag dacht ik alleen maar aan het kopen van een helm. Begrijp ook niet dat iemand tegenwoordig nog zonder helm de piste op gaat.

U only live ones

Tja, ik kwam laatst ook een groep Belgen tegen die geen helm droegen onder het motto ‘dat zal mij wel niet gebeuren’. Eerlijk gezegd noem ik dat niet eens meer dom, maar zelfs roekeloos, egoïstisch en zo dom als het achtereind van een varken…

Rogier120 op 29 dec 2015 21:12

Stoere woorden heb jij bij. In welke zin is het niet dragen van een helm egoïstisch? Wie al dan niet een helm opzet zal mij worst wezen.

Vorige week was ik in Oostenrijk, de eerste paar dagen viel het mij ook dat een enkeling geen helm droeg.
Op dat moment droeg zeker 95% een helm als het niet meer was.
Later in de week zag ik vooral oudere mensen zonder helm, vrouwen die bang waren dat hun haar niet goed ging zitten en mannen die dachten ze kunnen skiën :-). Het zijn juist de mensen waarvan je het niet verwacht, daarin tegen valt het wel op dat hele goede skiërs wel een helm dragen.

Ben als 11 jarige heel hard achterover op mijn hoofd geklapt op een plein, ik weet vele jaren later nog elk detail alleen de tijd dat ik buitenbewustzijn was uiteraard niet. Ik wil nooit meer een levende stuiterbal spelen dus ik ben zo verstandig om een helm te dragen.
Wat een ander doet moet diegene zelf weten…is mijn hoofd niet.

Tja, ik kwam laatst ook een groep Belgen tegen die geen helm droegen onder het motto ‘dat zal mij wel niet gebeuren’. Eerlijk gezegd noem ik dat niet eens meer dom, maar zelfs roekeloos, egoïstisch en zo dom als het achtereind van een varken…

Rogier120 op 29 dec 2015 21:12

Stoere woorden heb jij bij. In welke zin is het niet dragen van een helm egoïstisch? Wie al dan niet een helm opzet zal mij worst wezen.

DavidW op 29 dec 2015 22:09

@DavidW Egoïstisch in de zin van het zal je dochter, kennis, moeder of reisgenoot maar zijn die door het niet dragen van een helm ernstige verwondingen of zelfs erger oploopt. Dat vergeet je echt nooit meer en als je het mij vraagt beseften die vrienden van me dat onvoldoende.

Dit doet er natuurlijk niets aan af dat het vervelend is voor de niet-helmdrager, maar zij hadden de keuze, de familie en vrienden niet. Ook doel ik met roekeloos, egoïstisch en dom niet eens zozeer op het niet dragen van een helm, maar het denken dat het jou wel niet zal overkomen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en dan kan een helm wel degelijk het verschil maken.

Ah, een helmtopic.

Ik vraag me af wat nou het verschil precies is tussen de verschillende helmen. Dan bedoel ik dus tussen bijv. een fietshelm, een ski/snowboardhelm of een skatehelm bijvoorbeeld. Ze moeten allemaal het bolletje beschermen bij een harde val, maar wat precies de verschillen zijn? Geen idee eigenlijk.

Ik denk dat het te maken heeft met het soort slag mens wat op deze regio af komt.
Hoop hoempapa gehalte icm met een hoop alcohol gebruik/misbruik en lekker als een kamikaze zonder helm naar beneden knallen.
Uiteraard doe ik daar de welwillende en wel fatsoenlijke mensen in deze regio mee te kort, maar laten we wel zijn, het gros van het volk gaat naar Gerlos om te drinken(zuipen) en feesten en nemen het niet zo nou met de veiligheid van hun zelf en al helemaal niet met die van een ander.

In het algemeen zie ik toch wel dat steeds meer mensen een helm dragen, buiten het feit dat het veilig voor je pannetje is, is het ook nog eens lekker warm met de koudere dagen.

"respect the mountains"

Voor mij voelt zonder helm skiën gewoon niet compleet. Ik vind het onbegrijpelijk wanneer ik leraren zie zonder helm, zij zouden de norm qua veiligheid moeten zijn op de piste (en de norm qua feesten in de apres-ski!).

Zelf begeleid ik (met een groep vrijwilligers) verstandelijk gehandicapte skiërs en zonder helm, goed zittende kleding en fatsoenlijke handschoenen gaan we niet de piste op. Veiligheid op 1.

(…)Ik ben vorige week op een schaatsbaan geweest. Het is eigenlijk raar dat mensen die met skieen wel een helm dragen dit met schaatsen niet doen, terwijl de risico’s toch net zo hoog zijn.

zenith op 29 dec 2015 13:34

Op de schaatsbaan draag ik tegenwoordig een Ribcap (http://ribcap.nl). Een kruising tussen een muts en helm. Het biedt voldoende bescherming vind ik.

Plaats een reactie