Lijkt het alsof minder mensen een helm dragen?

Ik val zo vaak op mn hoofd met snowboarden, het zou dom zijn om geen helm te dragen^^"
Mijn vriend droeg eerst alleen zijn helm op wintersport, nu gelukkig ook wanneer we wekelijks indoor boarden. Hij zou hem ook niet meer kwijt willen. (yeay ik ook weer blij)
Een helm kan eerst vervelend zitten maar is vaak vooral kwestie van wennen, maar ieder zijn ding natuurlijk.

Moet er niet aan denken hoe mijn hoofd er aan toe zou zijn geweest als ik geen helm zou dragen… een harde knal is zo gemaakt, een helm maakt het verschil tussen een schedelbreuk en een stijve nek, dan weet ik het wel :)

Ieder zijn eigen keuze.
Ik vind het niet prettig om een helm te dragen.
Dit is massayhysterie, als je echt om je hoofd gaf zou je beter een helm beginnen dragen telkens je in de auto of op een fiets stapt.

@taman ik ga op mijn ski’s dubbel zo snel als op de fiets. En in de auto heb ik een gordel aan, kreukelzones en x airbags.

Om nog maar te zwijgen van de grenzen die ik op ski’s wel probeer te verleggen, en dus meer risico’'s neem.

Dat je zelf tegen bent is je eigen keuze. Maar noem het aub geen massahysterie…

Ook ik vind het dragen van een helm als iets wat je niet moet verplichten, ja het is een onderdeel van veiligheid op de piste maar het geeft bepaalde mensen ook een schijngevoel van veiligheid. Net als winterbanden zullen deze mensen meer risico’s nemen.

Ik draag wel een en vind hem nog lekker zitten ook, maar neem niet meer risico’s als toen in zonder helm skiede. Het is een middel die de kans op verkleint mits je het op de juiste manier gebruikt. Een “mooi” voorbeeld is Kevin Peerce (zie docu The Crash Reel mooie docu must see) en Micheal Schumacher, beide droegen een helm maar toch een ernstig ongeval.

Dus mijn mening niet verplichten en laat de keus vrij, voor kinderen vind ik het wel een verplichting.

@HendrikSki lachen die ribcap’s, nog nooit eerder gezien.
Volgens de testresultaten zouden ze niet eens heel veel onder moeten doen voor de traditionele helm.

Een helm draag ik als ik alleen wat ruiger ga skiën of les geef. Op een zonnige, warme dag, waar genussskilauf op het programma staat… lekker zonder, maar dan ook een tikje minder hard en niet off-piste (iets te vaak een rotspuntje vlak onder de sneeuw “ontmoet”)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik was om toen een vriend vertelde dat ie met z’n vriendin bij de eerste hulp had gezeten omdat ze met dr wakeboarden dr achterhoofd had geraakt…
Realiseerde me toen dat zoiets stoms met snowboarden ook kan gebeuren. En als ik het zelf niet voor elkaar krijg is er altijd wel een stuntelende medepiste-gebruiker die mij wellicht zou kunnen raken als ik onderuit ben gegaan.

En wat de rest van de mensen om mij heen doet maakt me niet uit. Hoewel ik het knap lullig zou vinden als ik onderuit ga en daarmee (per ongelijk) iemand anders zou raken…

Graag zou ik -als niet helmdrager- twee dingen willen opmerken:

Ten eerste zijn er hoofden waar simpelweg geen helm voor te vinden is. Werkelijk waar; ik ben in veel winkels geweest en heb menig verkoper tot wanhoop gedreven. Geen helm die past. Dat was met het kopen van een cap voor paardrijden toen ik klein was al een probleem, later toen ik brommer ging rijden en karten is er voor mij ook niet bij. Nou heb ik een raar hoofd misschien. Maar als je bedenkt dat een goede helm niet mag wiebelen of schuiven in lengte of breedte en op je hoofd moet blijven zitten als je op z’n kop gaat hangen zonder het bandje vast, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er veel mensen moeten zijn die rondskiën of boarden met een slecht passende helm, wat weer veel gevaarlijker is dan skiën zónder helm. (google daar maar eens op)

Ten tweede is kans op hoofdletsel op de fiets ongeveer net zo groot als op hoofdletsel tijden de wintersport. Waarom draag je dan geen helm op de fiets? Dat je harder skiet of board dan dat je fietst is hierbij van ondergeschikt belang, het gaat immers om de káns op hoofdletsel.

Misschien goed om even stil te staan bij deze dingen voordat je het oordeel velt dat iemand die geen helm draagt ‘dom’ is.

Ik ben met fietsen* in mijn volwassen leven nog nooit gevallen.
Met snowboarden ben ik al minstens 100 keer onderuit gegaan.

  • Met mountainbiken ga ik geregeld onderuit, maar daar wel een helm op.

En dat bewijst wat? Ik ben met snowboarden ook al honderd keer onderuit gegaan en heb nog nooit mijn hoofd bezeerd. #caseclosed?
Je hoeft met de fiets maar 1 keer onderuit gaan of gegrepen te worden om een serieus hoofdletsel te hebben.
Het gaat hem over risico en gedrag.
Waar zitten de hoofdletsels bij het skiën? Mensen die ermee beginnen en risktakers. Ik kan ondertussen aardig boarden, hou het on-piste en cruise lekker op blauw/rood. Hoef ik een helm? Ik vind van niet. Als ik offpiste of in het snowpark zou gaan draag ik er uiteraard wel een.

Een helm draag ik als ik alleen wat ruiger ga skiën of les geef. Op een zonnige, warme dag, waar genussskilauf op het programma staat… lekker zonder, maar dan ook een tikje minder hard en niet off-piste (iets te vaak een rotspuntje vlak onder de sneeuw “ontmoet”)

Harry(Winterberg) op 30 dec 2015 16:54

Zo te lezen heb jij een helm als voorbeeldfunctie(leraar) of als het er ruiger aan toe gaat.

Er zijn ook idioten op de pistes, ik heb iemand skiërs op elkaar zien klappen omdat een of andere dwaas zich niet kon gedragen(snelheid/controle/afstand). Dat is de voornaamste reden dat ik een helm op heb.

Die idioten heb je in Winterberg nog veel dan in andere gebieden, dus jouw redenatie helmpje-af-bij-genussskilauf kan ik niet helemaal begrijpen. Helmpje op of af moet je natuurlijk helemaal zelf weten, argument daarvoor vind ik echter niet valide.

Ik draag al jaren een helm, mede omdat ik zelf geen diepte zie (links zeer weinig gezichtsvermogen)

Bij het zitskiën is de helm verplicht, maar ik had hem dus al
En ik ben er gewoon blij mee
misschien ooit nog eentje met een vizier, maar daar twijfel ik nog over (en mijn helm is nog niet versleten)

Ik ben met fietsen* in mijn volwassen leven nog nooit gevallen.
Met snowboarden ben ik al minstens 100 keer onderuit gegaan.

  • Met mountainbiken ga ik geregeld onderuit, maar daar wel een helm op.
mRtv op 30 dec 2015 18:42

Ik ken nochtans iemand die aan haar einde is gekomen doordat ze met haar hoofd tegen de stoep is gegaan. Was met een normale damesfiets op weg naar de bakker.

De reden waarom zoveel Fransen geen helm opzetten is simpel, Fransen zijn nu eenmaal geen volk dat zichzelf alles laat dicteren en sowieso een afkeer hebben van autoriteit. Daaraan heeft dat land ook zijn onafhankelijkheid te danken. Zelfde verhaal met de winterbanden, die zijn tot op heden ook niet verplicht in Frankrijk. Fransen zijn nu eenmaal chauvinistisch, noem ze gerust een beetje eigenwijs. Wat vroeger kon, moet nu ook kunnen. Ik hou daar wel van, die Franse mentaliteit :-) (ook al zet ik een helm op)

…Fransen zijn nu eenmaal geen volk dat zichzelf alles laat dicteren en sowieso een afkeer hebben van autoriteit. Daaraan heeft dat land ook zijn onafhankelijkheid te danken. Zelfde verhaal met de winterbanden, die zijn tot op heden ook niet verplicht in Frankrijk. Fransen zijn nu eenmaal chauvinistisch, noem ze gerust een beetje eigenwijs. Wat vroeger kon, moet nu ook kunnen. Ik hou daar wel van, die Franse mentaliteit :-) (ook al zet ik een helm op)

DavidW op 30 dec 2015 21:01

Terwijl bijna heel Nederland al internet had, bleven die Fransen zich vastklampen aan hun minitel (hun eigen internet, soort teletekst).
Gelukkig hebben ze zich “bekeerd”, anders liepen ze nog achter.
Maar een hekel aan autoriteit?? Die Fransen gingen toch wel allemaal over op de alcoholtestzakjes.

Met alcoholtestzakjes bedoel je die verplichte alcoholtest dingen die je een paar jaar geleden ineens moest hebben? Daarvan is later besloten om er geen boete voor te geven als iemand ze niet had.

De Franse zijn gewoon een eigenwijs volk. Zowel op nationaal niveau als internationaal niveau. Voorbeeld in de context van wintersporter is een documentaire over La Grave waarin een ski controleur letterlijk zegt dat buitenlanders het vaak prima begrijpen maar dat met name Fransen niet luisten naar tips en niet open zijn over de gevaren en zich aangevallen voelen als ze erop aangesproken worden. Zie

voor het actuele stukje. Dus ja, Fransen, het blijft een raar eigenwijs volk, maar ze wonen in een prachtig land :). Gelukkig lijkt het met de jongere generatie al beter te gaan, ze moeten ook wel.

Owh, zucht, het forum ziet een youtube url en embed het filmpje. Het relevante stukje begint om 1:57.

…Fransen zijn nu eenmaal geen volk dat zichzelf alles laat dicteren en sowieso een afkeer hebben van autoriteit. Daaraan heeft dat land ook zijn onafhankelijkheid te danken. Zelfde verhaal met de winterbanden, die zijn tot op heden ook niet verplicht in Frankrijk. Fransen zijn nu eenmaal chauvinistisch, noem ze gerust een beetje eigenwijs. Wat vroeger kon, moet nu ook kunnen. Ik hou daar wel van, die Franse mentaliteit :-) (ook al zet ik een helm op)

DavidW op 30 dec 2015 21:01

Terwijl bijna heel Nederland al internet had, bleven die Fransen zich vastklampen aan hun minitel (hun eigen internet, soort teletekst).
Gelukkig hebben ze zich “bekeerd”, anders liepen ze nog achter.
Maar een hekel aan autoriteit?? Die Fransen gingen toch wel allemaal over op de alcoholtestzakjes.

Wintergast op 30 dec 2015 21:48

Kijk, er zal altijd een uitzondering zijn die de regel bevestigt. Die alcoholtesters werden destijds ingevoerd en nauwelijks of niet gehandhaafd, wat ook typerend is voor ginder. Als je ziet in welke staat ze soms ginder nog naar huis rijden dan weet je gelijk genoeg.

Het uniform van de Franse snelwegpolitie is in de zomer een hemd bestaande uit korte mouwen, als je dat in België aantrekt als motard krijg je gelijk een heel dikke boete. Het verkeer in het bijzonder verloopt in Frankrijk toch net iets anders als in BE en NL.

In 2011 ben ik begonnen met skiën in Mayrhofen. In dat jaar zag ik nauwelijks helmen. Ook geen van mijn vrienden had een helm.
Het jaar daarna in 2012 in Val Thorens (Les Trois Vallées) zagen we zeker 95% van de wintersporters met helm. Een van mijn vrienden kocht destijds in Val Tho een helm, omdat hij zich daar goed bij voelde.
Het jaar erna (2013) zijn we wederom naar Mayrhofen geweest en waren er drie van mijn vrienden die een helm droegen. Ik zelf droeg toen nog geen helm, zie profielfoto. Ook in Mayrhofen zelf viel het ons op dat er meer mensen waren die een helm droegen.
In 2014 was onze helmverhouding zeven vrienden (inclusief mijzelf) droegen een helm, één vriend niet. Die ene vriend wil ook geen helm dragen. Wij als vrienden proberen hem natuurlijk een helm aan te praten. Maar hij vind het een overdreven veiligheidsmaatregel. Het is dus niet dat hij het niet kan betalen, maar meer dat hij zich geen principes aan wil laten praten, of iets dergelijks.

Ik zelf heb overigens ook geen helm gedragen in Landgraaf vorige week. De piste is totaal niet stijl en op de piste daar ben ik sneller dan de brokkenpiloten en mensen die sneller dan mij zijn die kunnen ook goed skiën. Het risico op een ongeval heb ik daar dus ingeschat als vrijwel nihil.

Gezien de helmverhouding zowel in mijn vriendengroep als op de diverse pistes in de afgelopen jaren lijkt het mij juist een trend te worden dat meer mensen een helm dragen. De ervaringen dat mensen juist minder een helm dragen, dat lijkt mij dan aan het weer (warmte) en misschien het soort publiek/streek te liggen. Ik vind de warmte overigens geen sterk argument, want zonder oorwarmer-stukken is en helm ook in warm weer goed te doen, naar mijn mening. Daarnaast lijken mij de spijkerbroek figuren ook niet echt ontvankelijk voor een helm. Als je immers geen skibroek wilt of kunt aanschaffen, waarom dan wel een helm… Daarnaast is ook de trendgevoeligheid van een streek van invloed. Er is altijd wel een groepje mensen dat geen helm opdoet omdat anderen dat ook niet doen.

Behalve in een indoor skibaan zou ik altijd een helm dragen op de piste. Op de piste kun je de gekste dingen tegenkomen. Stommigheid van jezelf, stommigheid van een brokkenpiloot, verandering van weersomstandigheden, de toestand van de piste, etc. etc. Daarnaast is het mijn ervaring dat mijn helm maar 10 minuten lichtelijk irritant is en je hem daarna niet of nauwelijks nog voelt.

Wacht op de Nederlandse berg

Men zou dit het topic van de drogredeneringen moeten noemen, de onzin die hier wordt verkondigt om het niet dragen van een helm te rechtvaardigen vind ik vrij bizar.
Zo worden Schumacher en Pearce aangehaald, ooit nagedacht wat de mogelijke gevolgen waren als zij geen helm zouden hebben gedragen? Zouden zij dan nog leven? Bovendien, wie zegt dat zij dergelijke risico’s niet genomen zouden hebben zonder helm? Kijk naar een Prins Friso, het niet hebben van een lawine airbag weerhield hem er niet van om buiten de pistes een onverantwoord risico te nemen. Het argument dat een helm dragen voor onverantwoord gedrag zou leiden is daarom lachwekkend, in de eerste plaats omdat er nog geen enkel fatsoenlijk onderzoek is geweest die dat onderschrijft, in de tweede plaats omreden er tal van statistieken aantonen dat het aantal ernstige ongevallen niet is toegenomen. Oftewel, als de ‘risk compensation theory’ in dit geval waar zou zijn, dan zorgt het bewijsbaar niet voor meer ongevallen. Er zijn sowieso GEEN onderzoeken te vinden die onderschrijven dat het dragen van een helm nadeliger is dan het niet dragen van een helm. Kortom, een helm verplichten is lang zo gek nog niet. En als we toch bezig zijn, verplicht ook gelijk lawine airbags en piepers buiten de piste. In het ski racen zijn er overigens plannen om airbags voor rugletsel te verplichten, ook dat lijkt me een goede ontwikkeling. Hoewel natuurlijke selectie een ontzettend mooi principe is, zeg ik toch maar ja tegen veiligheid, ook al is het mogelijkerwijs schijnveiligheid.

Overigens ook wel grappig om te vermelden, naar ik meen zijn auto airbags niet wettelijk verplicht in Nederland, maar wie wilt er in godsnaam een auto zonder airbags? Per saldo redden airbags mensenlevens, maar het komt ook zeker voor dat airbags averechts werken, tot de dood aan toe.

Helm dragen vind ik eigen verantwoordelijkheid. Draag hem zelf wel altijd, behalve indoor als het rustig is

Gang is alles

Al het menselijk handelen gaat gepaard met risico en beloning. Het wel/niet overgaan tot een bepaalde handeling of gedrag (zoals het wel/niet dragen van een helm) berust op een (on)bewuste afweging tussen risico en beloning. Deze afweging is per definitie subjectief en dus kan er in algemene zin niet worden geconcludeerd of het dragen van een helm wel/niet optimaal is. Dat is daarmee het economische argument om deze keuze aan ieder individu zelf over te laten en niet tot een algehele helmplicht op te roepen ondanks de valide subjectieve argumenten die daarvoor kunnen bestaan.

Met dezelfde argumenten voor een algehele helmplicht (c.q. verbod op skiën zonder helm) kan er bovendien ook worden opgeroepen tot een algeheel verbod op skiën (wat an sich met/zonder helm een hoog risicovolle activiteit is). Dat lijkt me een weg die geen enkele wintersporter wenst in te slaan. In ultieme zin kan ieder alleen maar voor zichzelf een weloverwogen keuze maken en niet voor anderen; dus laten we vooral ook ieders keuze respecteren; en niet-helm-dragers niet als domme mensen wegzetten.

Mag ik iedereen die het nut van een helm in élke situatie niet inziet eens vragen om in looppas met hun hoofd tegen de muur te lopen?!

De kans is misschien klein, maar de gevolgen zijn groot: Genoeg reden om je te wapenen tegen hoofdtrauma. Ik zou het vanwege mijn werk niet eens kunnen verkopen uitgeschakeld te worden door een hersenschudding (of erger). Mensen zonder helm zullen dan in het dagelijks leven wel wat meer met de handjes werken…

Met dezelfde argumenten voor een algehele helmplicht (c.q. verbod op skiën zonder helm) kan er bovendien ook worden opgeroepen tot een algeheel verbod op skiën (wat an sich met/zonder helm een hoog risicovolle activiteit is). Dat lijkt me een weg die geen enkele wintersporter wenst in te slaan. In ultieme zin kan ieder alleen maar voor zichzelf een weloverwogen keuze maken en niet voor anderen; dus laten we vooral ook ieders keuze respecteren; en niet-helm-dragers niet als domme mensen wegzetten.

Patrick1980 op 31 dec 2015 01:45

Net zoals de gordelplicht in de auto? Helmplicht op de brommer/motor? Niet meer rijden omdat het met of zonder gordel/helm tóch gevaarlijk is? Een vreemd argument met een nog vreemdere conclusie. Niet helmdragers zijn onwetend of inderdaad niet slim.

Ik moet overigens opmerken dat in de gebieden en periode waarin ik m’n wintersportvakantie doorbreng, de mensen die ik op een dag tegen kom zonder helm op één hand te turven zijn.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

De onverdraagzaamheid en intolerantie van de helmdragers zijn er duidelijk teken van kuddegedrag en massahysterie. Ja het dragen van een helm is niet nadelig. Maar het gaat hem hier om een afweging risico / nut. De ISSS vind het niet nodig om een helmplicht in te stellen wegens het kleine risico. Als je als argument aanhaalt loop maar eens tegen de muur hoop ik van harte dat je in je dagelijkse leven ook met een helm rondloopt of jij bent een hypocriet. Tenslotte, zo een groepsgedrag leidt inderdaad tot een slippery slope. Wat met offpiste skiers? Aan het aantal doden / jaar is dit voor asociale dommerikken. +1 voor verbod?

En mensen die geen helm dragen wegzetten als ‘die zullen hun hoofd wel niet moeten gebruiken op het werk’ is gewoonweg beledigend.
Wat doe jij van werk Sneeuwbaard?

tja iedereen moet toch zelf weten of ze een helm dragen. Hoeveel procent van jullie draagt een helm op zijn stadsfiets. Als je in een centrum fietst naast (vracht) auto’s is dat ook met gevaar voor hoofdletsel. Ik vind deze discussie altijd een beetje hypocriet; oh kijk ons eens verantwoordelijk doen… Ondertussen doen ze dat de rest van het jaar op de fiets niet. Maar goed daar mag niks van gezegd worden, iets met cultuur en kuddegedrag enzo.
Wel een helm en na een weekje les hier mee ophouden onder het mom van de rest leer ik wel in de praktijk, dat volk…

Ach het blijft een wellis nietes spelletje.
Persoonlijk denk ik dat je er gewoon goed aan doet om een helm te dragen, al is het maar omdat je je mede-wintersporters niet in de hand hebt, met mogelijk alle gevolgen van dien.
Naar mijn idee zijn er nog steeds te veel kamikaze/hersenloze op de piste waarom ik juist wel een helm op doe, een board of een paar ski’s in je nek en het is gebeurd. Daarnaast ski of board je als laaglander ook niet zo vaak als dat je fietst en is door het gebrek aan routine een schoonheids foutje snel gemaakt, maar als ik de meeste bezoekers hier mag geloven is hij minstens gevorderd al dan niet PRO en zal hem of haar dit nooit overkomen …

"respect the mountains"

Ik was ook zeker niet de eerste die een helm had, ik droeg vroeger altijd niks op men hoofd of een muts als het heel koud was. In een muts begin ik altijd te zweten. Ik was daar ook een beetje bang voor met een helm. Maar met die helm op heb ik nergens last van, niet te koud, niet te warm, ik merk absoluut niet meer dat ik hem op heb. En het staat ook mooier met een skibril ;)
Ik vind hem ook handig in de stoeltjeslift, je hebt daar af en toe van die mensen die direct die bar naar beneden gooien voordat iedereen zit, en ik heb al paar keer gehad dat ik hem dus op men hoofd kreeg. Gelukkig had ik een helm op ;)

De eventuele nadelen (als die er zouden zijn) van een helm, wegen zeker niet op tegen de eventuele voordelen van een muts.
Toen ik begon met wintersport (in de vorige eeuw 1999), had ik een muts en goggle, werd het te warm moet je jou muts afdoen, viel je op je bek kon je in de meeste gevallen een paar meter boven je, eerst je goggle vinden (vol sneeuw dus weer schoonmaken) en nog een paar meter hoger je muts ook vol sneeuw en nat, heerlijk op je kopje ;-), en de goggle moet ook goed spannen op je hoofdje.
Heb je het warm met een helm dan doe je simpel de ventilatie open of kan zelfs je oorbescherming afdoen, val je op je bek kan in het ergste geval (maar dan ben je al zwaar op je bek gegaan) je goggle afgaan maar hangt nog vast aan de achterkant van je helm. En je helm blijft droog en je goggle spant niet zo op je kop. en een helm jeukt ook belange niet gelijk een helm.
Al bij al vind ik het de betere keuze om altijd (indoor ook) een helm te dragen.

Vorig jaar februari Dolomieten viel het (mij) op dat degenen die geen helm droegen vooral oudere Nederlanders waren.
Zelf op zoek geweest naar een beter zittende helm. Vanuit het fietsen ben ik lekker zittende helmen gewend, de ski-helmen zijn een stuk minder. Geen verstelbare hoofdband, schaal rust nagenoeg direct op het hoofd. Ik blijf zoeken en het ondertussen met de “oude” doen.

Pino op 29 dec 2015 18:09

Dan moet je beter zoeken en misschien wat meer geld uitgeven. Ik heb al jaren een helm van Sweet Protection en daar zit een wasbare voering in, twee verstelpunten etc.

Tegen iedereen die zegt dat de kans van hoofdletsel bij het fietsen even groot is als bij skiën (namelijk aardig groot, zoals gezegd wordt): dragen jullie dan bij beide een helm of zijn jullie dan nog te koppig ( ;) ) om een helm te dragen?

Stay frosty

Ik draag een helm met skiën, zowel indoor als outdoor. In Landgraaf vooral om m’n bol te beschermen tegen kamikazes en rondlopende skistokken. Outdoor, en zeker zoals afgelopen week in Flachau, omdat de sneeuw ook op de piste bikkelhard kan zijn. Een val achterover en op je bol terecht komen is dan al snel flink gevaarlijk.

Het comfort van een extra schilletje op je bol is maar wat je wil: een uitzondering daargelaten (zoals hierboven al eens gezegd is) maar er is voor bijna ieder wel een deksel te vinden. De prijs die je betaalt kan inderdaad nogal oplopen. Ik doe het nou al verschillende jaren met een goedkoop modelletje, volgend seizoen komt daar een betere pasvorm en wellicht betere bescherming voor in de plaats. Waarom? Omdat ik het waard ben! (vind ikzelf, en daar ben ik dan ook de enige die daarover kan beslissen tenzij een weldoener dat ook vind en me een 100 piek toeschuift :D )

Overigens OT: in Flachau veel, heel veel helmdragers. Zeer kleine minderheid niet, voornamelijke (oudere) locals en (ex-)oostblokkers. Vaak ook evenredig met het ski-niveau (dus hoe slechter ze skiën hoe minder protectie)

Plaats een reactie