Lijkt het alsof minder mensen een helm dragen?

Ik draag een helm met skiën, zowel indoor als outdoor. In Landgraaf vooral om m’n bol te beschermen tegen kamikazes en rondlopende skistokken. Outdoor, en zeker zoals afgelopen week in Flachau, omdat de sneeuw ook op de piste bikkelhard kan zijn. Een val achterover en op je bol terecht komen is dan al snel flink gevaarlijk.

Het comfort van een extra schilletje op je bol is maar wat je wil: een uitzondering daargelaten (zoals hierboven al eens gezegd is) maar er is voor bijna ieder wel een deksel te vinden. De prijs die je betaalt kan inderdaad nogal oplopen. Ik doe het nou al verschillende jaren met een goedkoop modelletje, volgend seizoen komt daar een betere pasvorm en wellicht betere bescherming voor in de plaats. Waarom? Omdat ik het waard ben! (vind ikzelf, en daar ben ik dan ook de enige die daarover kan beslissen tenzij een weldoener dat ook vind en me een 100 piek toeschuift :D )

Overigens OT: in Flachau veel, heel veel helmdragers. Zeer kleine minderheid niet, voornamelijke (oudere) locals en (ex-)oostblokkers. Vaak ook evenredig met het ski-niveau (dus hoe slechter ze skiën hoe minder protectie)

interjrs op 31 dec 2015 15:07

“Vaak ook evenredig met het ski-niveau (dus hoe slechter ze skiën hoe minder protectie)”
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Het is een stukje onwetendheid en vaak gerelateerd aan het niveau.

"respect the mountains"

Ik vind dat er hier wel heel veel aanmatigende reacties staan. Ik zou zeggen laat iedereen in zijn eigen waarde. Natuurlijk is skien met helm veiliger, maar dat geldt voor zeer veel bezigheden. Het hier veelvuldig genoemde fietsen in Nederland is daarvan een mooi voorbeeld.
Ik heb zelf afgelopen jaar maar wel een helm aangeschaft gezien mijn beperkte skivaardigheid en het risico op botsingen. Uiteindelijk vooral baat van gehad in de lift als iemand weer eens te snel de beugel naar beneden trok. Dus bij mij is het een blijver.

Zonder die helm raakt de beugel je meestal niet. ;)

Ik heb zelf afgelopen jaar maar wel een helm aangeschaft gezien mijn beperkte skivaardigheid en het risico op botsingen.

Mosquito op 1 jan 2016 12:34

Een helm helpt niet om botsingen te voorkomen hea?
Ik chargeer een beetje, maar wat je zegt komt neer op:
“Ik heb een hele veilig auto gekocht want aangezien ik geen rijbewijs is er een groot risico op botsingen.”

Neem les en houd je aan de pisteregels dat helpt echt om botsingen te voorkomen. Mocht er dan toch nog wat gebeuren, wees dan blij dat je een helm draagt

@ pahlawan
Jij wilt wel heel graag iets in mijn tekst lezen wat er niet staat. Maak je geen zorgen, ik neem gewoon jaarlijks les. Ik had al begrepen dat je met een helm op niet ineens beter gaat skiën…

Vandaag in La Plagne ook moeten vaststellen dat het dragen van een helm een stuk minder ingeburgerd is als andere landen.

Lig er verder niet van wakker, mensen moeten zelf weten wat ze al dan niet opzetten. Dat ouders hun kleine kinderen een helm opzetten lijkt me logisch, volwassenen zijn oud en zelf genoeg om te beslissen wat ze willen. Stoor mij een beetje aan die mentaliteit dat iedereen over andermans doen en laten denkt te kunnen beslissen. Altijd dat gedram over verplichten, verplichten…

Ik heb afgelopen wintersport met kerst ook meer mensen zonder helm gezien vergeleken met voorgaande jaren.
Het is natuurlijk hun eigen keuze.

Plaats een reactie