kamikazes verpesten skiplezier kinderen

Gisteren is mijn dochter van 10 op de enige geopende piste in superdevoluy tijdens 1 afdaling 4x bijna en 1x daadwerkelijk omver geskiet. De piste hier is erg ijzig en door de drukte ontstaan op de steile stukjes ook veel buckels. Mijn dochter wordt hier zo bang door dat ze meer naar boven aan het kijken is dan naar beneden waar ze naar toe moet. Terwijl ze de piste technisch best aan kan, mits ze rustig aan doet, durft ze gewoon niet meer. Jammer dat mensen alleen aan zichzelf denken en geen rekening houden met anderen.

Het zou je sieren als je een minder suggestieve titel had gekozen. Je kunt het ook andersom bekijken. Als je dochter echt zo vaak van haar sokken wordt geskied dan heb je als ouder een verkeerde keuze gemaakt om daar met je kind te gaan skien. Zoals je zelf beschrijft zijn de omstandigheden erg gevaarlijk en moeilijk, ijzig, stijl, buckels. Wat doe je daar met een klein kind op een van de drukste momenten van het jaar?

Idioten en malloten heb je overal, de kans is ook groot dat van die “kamikazen” er een paar echte idioten zijn maar dat er ook een paar de omstandigheden hebben onderschat. Die waren helemaal niet bezig om zo snel mogelijk naar beneden te komen maar bezig om zelf veilig naar beneden te komen en in dat proces je dochter bijna raken.

Vat het aub niet verkeerd op, maar een afsluitende zin als “mensen die alleen aan zichzelf denken” verwacht ik na een stukje met enige vorm van zelfreflectie en dat mis ik hier totaal.

Vervelend voor je dochter maar in periodes van weinig sneeuw moet men het doen met de sneeuw die er is. Dus veel mensen op relatief weinig plek. Soms overschatten mensen hun kwaliteiten, soms gaan de ski’s er met mensen vandoor. Soms is het irritant dat er mensen zijn die heel langzaam gaan en de halve piste innemen met hun bochten en wil je daar snel langs.
Kortom, ik denk niet dat het aldoor opzet is maar geef toe dat men soms best wel de snelheid wat meer zou kunnen aanpassen aan de omstandigheden.
Denk dat als je dochter angstig is ze vast wel weer behoefte zou kunnen hebben aan skiles. Als ze weet hoe ze onder bepaalde omstandigheden moet skiën dan zal ze ook meer zelfvertrouwen krijgen, het leuker gaan vinden en misschien zelf wel een kamikaze worden ;-)

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ik lees dit: terwijl ze de piste best aan kan, MITS ze het rustig aan doet. Hieruit maak ik op dat het aan de toppen van haar kunnen ligt, en dat onder moeilijke omstandigheden. Wat zegt/ vind haar skileraar hiervan?? Vind hij/zij dat zij hier onder deze omstandigheden behoort te skieen? Mocht het antwoord zijn: zij krijgt geen skiles, dan zeg ik op mijn beurt een stukje zelfreflectie zou zeker geen kwaad kunnen alsmede een paar lessen voor dochterlief zodat zij onder alle omstandigheden zelfverzekerd leert skieen.

De frustratie zeker begrijpelijk, ik denk dat het sowieso niet te beoordelen is als forumgangers of het hier echte kamikazes betrof. Ben wel benieuwd wat jullie van onderstaand filmpje vinden: kamikaze, domme inschattingsfout of moet de skileraar zijn pupillen leren de zijkanten een beetje vrij te houden?

https://youtu.be/aH3POlfcan8

Reactie op het filmpje van @MiyukiJan, het pad is smal en de leraar moet daar zeker rekening mee houden maar als ik de skiër van het filmpje was had ik iets harder afgeremd, de cursist voert ook alleen maar uit wat de leraar aangeeft…

De frustratie zeker begrijpelijk, ik denk dat het sowieso niet te beoordelen is als forumgangers of het hier echte kamikazes betrof. Ben wel benieuwd wat jullie van onderstaand filmpje vinden: kamikaze, domme inschattingsfout of moet de skileraar zijn pupillen leren de zijkanten een beetje vrij te houden?

https://youtu.be/aH3POlfcan8

MiyukiJan op 31 dec 2015 11:00

Smal pad, leerlingen die de doorgang "belemmeren"en een ongeduldige eikel die er voorbij wil op een plek waar het niet kan en daardoor twee leerlingen (bijna?) omver skiet om wat sneller bij zijn vrienden aan te kunnen sluiten.

Ja, een klasje op zo`n stuk is bijzonder irritant, zeker als ze de volle breedte benutten. Waarom niet de bochtjes eerder inzetten zodat er aan de rand nog een stukje vrij is om te passeren?

Reactie van de skileraar keur ik niet goed, maar wel begrijpelijk.

Op het filmpje: duidelijk slecht ingeschat. De skiër had beter gewacht met inhalen, hoe frustrerend dat ook mag zijn.

On topic: slechte keuze van piste. Je dochter heeft niks te zoeken op een overdrukke piste die ze maar net aankan mits ze rustig kan skiën.

Het woord kamikaze neem ik ook niet graag in de mond. Wat voor jou te snel en “bijna omver geskied” is, kan voor de persoon in kwestie gecontroleerd zijn.

Vorige week overigens een echte kamikaze van op de lift gespot: duidelijk een beginner, hing volledig naar achter op de ski’s, in één rechte lijn de rode piste af zonder enige controle. Meerdere malen op de piste gezien. Steeds gewacht tot die randdebiel weg was voor ik de piste nam met mijn groepje leerlingen.

De cursisten doen wat de leraar de vertelt en hebben geen ogen in hun achterhoofd. De reactie van de leraar is misschien wat extreem, maar aan de andere kant de skieer tikt twee van zijn cursisten aan. Terecht dat hij boos is. Zo’n sliertje oefende mensen is heel goed te herkennen en er was overzicht. Remmen en rustig passeren lijkt mij de normale reactie.

Let it snow, let snow, let it snow!

Over het filmpje: een duidelijke inschattingsfout. Je blijft achter het klasje en tikt als het kan vervolgens met je stokken tegen elkaar ten teken dat je gaat passeren. Tenminste zo heb ik het geleerd. Reactie van skileraar : hij had best wat harder uit mogen halen…

@MiyukiJan: rechts was er meer dan voldoende ruimte overgelaten door de leraar/leerlingen -> daar zie je ook een andere skiër passeren. Reactie van de leraar is echter wel ongepast. Spreek hier gewoon iemand op aan.

Vorige week in Solden ging een skivereniging uit de regio hier trainen en wedstrijd houden, hier wordt een gedeelte van de piste afgezet met netten. Maar het opwarmen gebeurd gewoon op de piste, en deze jongelui gaan hard en kunnen ook hard remmen en snel uitwijken . Ik wil dit zeker geen kamikazes noemen hoewel het er wel wat onrustig beeld geeft en je behoorlijk kan schrikken als minder ervaren skiër als ze langs komen.

Inderdaad, zo’n klasje moet je nooit aan de bergkant willen inhalen maar altijd aan de dalkant. Het zijn overduidelijk beginners en die blijven echt wel ruim genoeg van de dalkant af om ze in te halen. Als je jezelf daar ook niet senang bij voelt, dan moet je ervoor kiezen om er (even) achter te blijven (zo lang is dat pad ook weer niet).

En nog iets voor de filmende botser/botsende filmer: als je dan wilt inhalen, doe dat dan op het moment dat iemand van de zijkant wegskiet in plaats van ernaartoe beweegt. Op die manier voorkom je zo’n botsing ook nog.

De reactie van de leraar vind ik zeer begrijpelijk. Als mij zoiets zou overkomen - en dat is vroeger ook weleens gebeurd - dan is mijn eerste reactie om sorry te zeggen. Dan voorkom je ook meestal zo’n punch.

Lastig te beoordelen natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat de drukte op de piste spanning oplevert tussen de verschillende gebruikers (net als in het verkeer als het erg druk is). Kennelijk is het voor sommigen lastig om de pisteregels na te leven.

Ik vind het wat te makkelijk om tegen de topicstarter te zeggen dat zijn dochter daar dan maar niet zou moeten gaan skiën. Zeker als er maar een piste open is (ik lees op de site van Superdevoluy dat er een paar pistes open zijn, allen groen of blauw, in sector Joue du Loup maar een groene piste, ik weet niet welke sector TS zit?)…zeker als het om omver geskied worden gaat, dan is de persoon van boven in de regel fout…

Hier nog een skileraar vs kamikaze (ergens rond 4.30):

De frustratie zeker begrijpelijk, ik denk dat het sowieso niet te beoordelen is als forumgangers of het hier echte kamikazes betrof. Ben wel benieuwd wat jullie van onderstaand filmpje vinden: kamikaze, domme inschattingsfout of moet de skileraar zijn pupillen leren de zijkanten een beetje vrij te houden?

MiyukiJan op 31 dec 2015 11:00

FIS regel 4.

I rest my case ;-)

On topic: slechte keuze van piste. Je dochter heeft niks te zoeken op een overdrukke piste die ze maar net aankan mits ze rustig kan skiën.

Arnh op 31 dec 2015 11:26

TS geeft aan dat er maar één piste beschikbaar is, die normaal binnen het kunnen ligt van zijn dochter. De FIS-regels zeggen dat je ten allen tijde controle moet hebben over je snelheid en traject, niet dat je van een piste moet kunnen knallen voor je erop mag. Als iedereen die moeite heeft met de pistes in huidige staat maar moeten wegblijven, mag (voor zover ik het zie) de meerderheid van de skiërs gewoon inpakken en wegwezen – dat is geen oplossing.

FIS regel 1 is respect voor de anderen, en dat beperkt zich niet tot “niet overhoop skiën”.

On topic: slechte keuze van piste. Je dochter heeft niks te zoeken op een overdrukke piste die ze maar net aankan mits ze rustig kan skiën.

Arnh op 31 dec 2015 11:26

TS geeft aan dat er maar één piste beschikbaar is, die normaal binnen het kunnen ligt van zijn dochter. De FIS-regels zeggen dat je ten allen tijde controle moet hebben over je snelheid en traject, niet dat je van een piste moet kunnen knallen voor je erop mag. Als iedereen die moeite heeft met de pistes in huidige staat maar moeten wegblijven, mag (voor zover ik het zie) de meerderheid van de skiërs gewoon inpakken en wegwezen – dat is geen oplossing.

FIS regel 1 is respect voor de anderen, en dat beperkt zich niet tot “niet overhoop skiën”.

Morzel op 31 dec 2015 12:26

Dat is net zoals je iemand die leert autorijden meeneemt naar het drukste kruispunt van een stad tijdens de ochtendspits. Dat is vragen naar problemen.

De originele post komt nogal zuurtjes over (vnl door de titel) en ik heb zo’n beetje een allergie gekweekt aan overbezorgde scheldende ouders die verwachten dat er niemand op snelheid mag skiën binnen een straal van 20m rond hun kind (dat uiteraard nooit fouten maakt). Zo interpreteer ik die “bijna” alleszins.

Begrip en hoffelijkheid mag van twee kanten komen, ongeacht of je in je recht bent volgens de FIS regels.

Als een kind( jouw kind!!) een piste alleen aan kan mits hij rustig kan skieen vraag je om gezeur en een deuk in het zelfvertrouwen van datzelfde kind als je op een drukke piste in zware omstandigheden gaat skieen. Een gevalletje bezint eer gij begint. Niets meer en niets minder.

Situate inhalen klas, de snellere is altijd schuldig in dit geval. Blijkbaar heeft hij zelf niet voldoende techniek en inzicht om de klas te ontwijken.

Voor wat betreft de dochter op de volle ijzige piste: je moet het er gewoon mee doen als het druk is. Botsingen zijn soms onvermijdelijk als het zo vol en ijzig is. Als je niet durft, ga dan met de lift terug.

Gisteren is mijn dochter van 10 op de enige geopende piste in superdevoluy tijdens 1 afdaling 4x bijna en 1x daadwerkelijk omver geskiet. De piste hier is erg ijzig en door de drukte ontstaan op de steile stukjes ook veel buckels. Mijn dochter wordt hier zo bang door dat ze meer naar boven aan het kijken is dan naar beneden waar ze naar toe moet. Terwijl ze de piste technisch best aan kan, mits ze rustig aan doet, durft ze gewoon niet meer. Jammer dat mensen alleen aan zichzelf denken en geen rekening houden met anderen.

Willem7 op 31 dec 2015 09:26

Misschien is het dan een oplossing dat jij er net boven gaat skiën, zodat zij zich weer op de piste kan richten?

Situate inhalen klas, de snellere is altijd schuldig in dit geval. Blijkbaar heeft hij zelf niet voldoende techniek en inzicht om de klas te ontwijken.

Voor wat betreft de dochter op de volle ijzige piste: je moet het er gewoon mee doen als het druk is. Botsingen zijn soms onvermijdelijk als het zo vol en ijzig is. Als je niet durft, ga dan met de lift terug.

HansM op 31 dec 2015 13:38

Botsingen kunnen wel worden voorkomen door je snelheid simpelweg aan te passen de omstandigheden(sneeuwkwaliteit/zicht/drukte). Helaas zijn sommige mensen daarvoor te incapabel of te asociaal.

Verder ben ik het wel met je eens.

@willem7 ik weet niet of je het al doet maar ga samen met je vrouw voor en achter je dochter skiën zodat jullie een soort levende blokkade vormen voor je dochter. het is misschien behelpen maar als er maar zo weinig pistes zijn en iedereen er overheen moet en wil dan wordt het vanzelf druk, en door de beperkte ruimte lijkt het al snel of er mensen ongecontroleerd bezig zijn terwijl het net als in het verkeer werkt, als er een moet uitwijken of remmen dan moet degene daar achterop ook weer uitwijken of remmen en ga zo maar door, ja dan lijkt het alsof niet iedereen goed kan skiën zeker als het om je kostbaarste bezit gaat je dochter!

1e filmpje kan ik me wel voorstellen waar de fout zit in gedachten gang achterop komende skiër, vanaf begin filmpje komen ze niet zo dicht bij de berg dus lijkt het een goede plek voor de situatie om daar in te halen, en door het raken van de eerste raakt hij uit onbelans waardoor de tweede aan getikt wordt, wat betreft reactie leraar veel ste overdreven.

2de filmpje van @hessel deze man kan echt super goed skiën, om op zo’n brede piste met aan alle kanten ruimte en met niemand behalve het klasje die heel netjes in elkaar lijn skiën toch nog iemand kunnen raken met die preciesie is uitermate knap, hij corrigeert zelfs in de laatste meter nog om er zo recht mogelijk op te knallen :( zou hij dit ook kunnen met een boom?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dat is net zoals je iemand die leert autorijden meeneemt naar het drukste kruispunt van een stad tijdens de ochtendspits. Dat is vragen naar problemen.

Arnh op 31 dec 2015 13:04

Tot nu toe is er nog niemand geboren met skilatten aan. Iedereen heeft het moeten leren, iedereen is onderweg wel eens op een (te ?) moeilijke situatie gebotst, en dan vind ik het niet te veel gevraagd om daar als ervaren skiër een beetje begrip voor te tonen, net zoals je als ervaren chauffeur rekening houdt met die joekel van L van een chauffeur in opleiding.

Het is niet omdat de omstandigheden deze vakante een pak minder zijn, dat meer ervaren skiërs plots meer recht hebben op skiplezier dan beginners.

Filmpje toont een ongepaste reactie van die leraar. Maar de frustratie is begrijpelijk, de skier schat de situatie totaal verkeerd in en had moeten remmen/wachten. Zo verdraai je een knie van een medeskier, veel meer is er echt niet nodig.
Daarnaast eens met bovenstaande personen dat even tikken met je stokken en dalkant inhalen dan de beste optie is.
OT: Vervelend voor uw dochter, maar dit zie je in veel gebieden, door het ijs en de buckels maken veel mensen meer snelheid en gaan ongecontroleerder naar beneden. Daar kan je niet veel aan doen. Skiles is niet verplicht (helaas). Wellicht iets eerder aan de afdaling beginnen als het rustiger is/ eerder stoppen indien mogelijk wellicht? Meestal zijn de omstandigheden vanaf een uur of 14.00 een stuk slechter dan in de ochtend. Die twee uur die over is lekker op het terras door brengen. :)

Iedereen heeft het moeten leren, iedereen is onderweg wel eens op een (te ?) moeilijke situatie gebotst

Morzel op 31 dec 2015 15:19

En dan besluit je dat die piste toch net wat te moeilijk was en ga je nog wat verder oefenen op een makkelijke piste.
Als die er niet is… tjah. Wat zou de TS gedaan hebben moest hij geboekt hebben in een gebied waar enkel rode en zwarte pistes geopend zijn?

Mocht het nu echt zo zijn dat er een hele horde yoloswag-ventjes de piste terroriseerde kan ik er nog inkomen. Maar als er 4-5 keer een incident is voorgevallen, zoals de topicstarter vertelt, dan denk ik eerder dat hij zwaar overdrijft.

Willem en dochter: heel vervelend maar mensen met ingebouwde voorrang heb je helaas ook op de piste (zelfs op dit forum blijkbaar). Gewoon achter je kroost skiën, lekker breed houden en je kinderen leren de echte mafkezen te herkennen. Doe ze veel op (privé)les, dan kunnen ze met een paar jaar goed genoeg skiën om de ellendelingen voor te blijven en (wel) te ontwijken.

Dat is net zoals je iemand die leert autorijden meeneemt naar het drukste kruispunt van een stad tijdens de ochtendspits. Dat is vragen naar problemen.

Arnh op 31 dec 2015 13:04

Tot nu toe is er nog niemand geboren met skilatten aan. Iedereen heeft het moeten leren, iedereen is onderweg wel eens op een (te ?) moeilijke situatie gebotst, en dan vind ik het niet te veel gevraagd om daar als ervaren skiër een beetje begrip voor te tonen, net zoals je als ervaren chauffeur rekening houdt met die joekel van L van een chauffeur in opleiding.

Het is niet omdat de omstandigheden deze vakante een pak minder zijn, dat meer ervaren skiërs plots meer recht hebben op skiplezier dan beginners.

Morzel op 31 dec 2015 15:19

Dat is dan ook de discussie niet. Het gaat erom dat iemand zijn dochter mee neemt op een piste die er erg slecht bij ligt en vervolgens klaagt dat zijn dochter meermaals overhoop wordt geskied. Dan kan je je afvragen of het verstandig is om met je dochter daar te gaan skien.

Ik wil onverantwoord gedrag zeker niet goed praten. Maar zoals je zelf al aangeeft, we hebben het allemaal moeten leren en maken hoe ervaren we ook zijn allemaal inschattingsfouten. Dus de kans is groot dat er meer mensen niet in staat zijn om deze piste op een veilig tempo af te dalen onder deze omstandigheden. En dan gebeuren er ongelukken. Iemand die onverwachts moet uitwijken voor een ander, balans verliest en een ijsplaat tegen komt kan heel snel snelheid oppikken en als een kamikaze omlaag komen.

Dit zijn risico’s waar je als ouder vind ik wel bij moet stil staan. Om je kind in zo’n situatie te stoppen vind ik onverstandig. Je hebt er niet veel aan om in je linkerhand met de FIS regels te wapperen terwijl je in je rechterhand een huilend kind vast houdt die totaal overstuur is en geen zin meer heeft in skien.

Overigens verwacht ik ook dat de lokale bevolking op dat moment niet met hun jonge kinderen daar aan het skien zijn omdat ze het te gevaarlijk vinden. Die wachten wel een paar weken totdat het rustig is en de pistes veel beter van kwaliteit zijn. Als tourist heb je die mogelijkheid niet, en ik vermoed dat dit grotendeels de aanleiding is dat mensen alsnog dit soort pistes afdalen en bereid zijn om extra risico te nemen.

Jongens zo moeilijk is het toch allemaal niet? Iedereen mag op alle pistes skieen en jij als betere skieer moet altijd rekening houden met de mindere skieer. Als je van boven komt en goed vooruit kijkt dan kun je makkelijk inschatten wanneer je een ander kan passeren! Mag toch aannemen dat iedereen snapt dat je een beginnende skieer, jong of oud, niet op hoge snelheid vlakbij passeert. Als je dat niet snapt heb je niks te zoeken op de berg! Zeker in deze week met minder sneeuw, smalle pistes en veel mensen moet je gewoon accepteren dat je niet keihard naar beneden kan rammen.

@wiegersb, helemaal mee eens.

@wiegwersb helemaal mee eens. Niets aan toe te voegen.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Nog even reageren als TS:
Zij krijgt skiles op diezelfde piste.
Wij hebben haar geleerd om niet de volle breedte van de piste te gebruiken zodat mensen kunnen passeren.
Het gaat om de enige blauwe piste die open is in superdevoluy, er is verder alleen een groene minipiste.
Met bijna omver geskied bedoel ik dat zij of haar ski’s werden geraakt.
Ik ben inderdaad boven haar gaan skieen om haar af te schermen.
De skier die haar daadwerkelijk omver skiede, stopte netjes en vroeg hoe het ging, hem neem ik niet zoveel kwalijk want hij probeerde te remmen maar gleed onderuit, kan gebeuren. Maar de mensen die het nodig vonden om haar te raken en gewoon door te skiën mag ik toch zeker wel asociaal noemen?
Verder vind ik de reactie een beetje raar dat je daar niet moet gaan skiën met een kind. Het is de enige beschikbare piste. Als iedereen elkaar respecteert hoeft de drukte op de piste helemaal geen probleem te zijn. De meeste mensen doen dat gelukkig ook, alleen de kamikazes niet.

Vandaag heeft ze gelukkig toch haar tweede ster gehaald op skiles.
@WiegerSB dank voor de steun.

Plaats een reactie