Haar pols, mijn pees ... Tips, oefeningen of andere ervaring voor dochter en papa?

Dag Wintersporters:

  • november 2015: dochterlief (5 jaar) breekt haar pols op de speelplaats. Tegen Krokus 2016 volledig hersteld maar … toch wat onzekerheid. Iemand tips ter bescherming/ondersteuning van de pols?

  • januari 2015: papa scheurt (bij een potje zaalvoetbal) zijn achillespees. 9 maand herstel/oefeningen/heropbouw maar … toch wat onzekerheid. Iemand ervaring hiermee? tips?

Enjoy the Snow! CJ

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Ik zeg vraag de behandelende artsen en fysio om advies, die zijn er voor opgeleid.

Vermoed dat je dochter haar pols helemaal niet ondersteund hoeft te worden. Als ze groen licht krijgt om in de krokusvakantie te skieen dan is dat zo. En ik zou er als ik jou was ook niet te veel nadruk op leggen.

Zelf zou je er vanuit gaande dat je gewoon kan gaan, hier in nl een lesje kunnen nemen of dat ter plaatste doen. Je kan ook zonder les even indoor gaan oefenen om het gevoel weet terug te krijgen. En blijf vooral je oefeningen doen! Juist nu het goed gaat blijf het onderhouden. Het klinkt ontzettende tuttig en belerend, maar dat werkt gewoon het beste. (Spreek uit ervaring met andere blessure)

Let it snow, let snow, let it snow!

Zelf ook pezen aan m’n enkel gescheurd. Als tip kan ik je wel geven om de intensiteit op de spierkracht op te voeren als je kan. In een skibot zit je goed vast, dus in dat opzicht ga je niet veel last hebben normaal. Wat je wel gaat merken is een snellere vermoeidheid in je ‘slecht’ been.
Op die moment beter even rusten, anders ga je onnatuurlijk skieen.

Ik had een aantal jaar geleden in de kerstvakantie m’n arm gebroken. Volgens artsen zou ik in de voorjaarsvakantie wel weer moeten kunnen skiën. Helaas was dit niet het geval, dus hebben we op het laatste moment moeten annuleren. Gelukkig heeft jouw dochter een maand/2 maand langer tijd om te herstellen, dus als ze goed herstelt is dat wel mogelijk.
Echter herstelt iedereen op de eigen manier en dus ook op een eigen snelheid. Zoals iemand anders ook al zei, luister naar de mensen die er verstand van hebben, dus de dokters en fysiotherapeuten.
Beterschap in ieder geval voor jou en je dochter. :)

Een tip die ik kan geven is om toch proberen te blijven bewegen voor wat mogelijk is. De spieren moeten onderhouden worden, anders wordt het herstel alleen maar langer en zwaarder.

Stay frosty

Zelf in oktober 2008 mijn linkerachillespees afgescheurd met volleybal, en kon in februari 2009 prima skien. Je zit goed vast in je schoen. Het is gewoon een kwestie van vertrouwen in je eigen lichaam. Ik was trouwens nog lang niet klaar met fysio, want lopen ging onderhand wel weer aardig, maar springen hoefde ik nog niet te doen. Ik mocht van de fysio dus wel op wintersport op geleide van pijn (had ik niet) en mogelijkheid. In september 2009 kon ik zelfs weer wedstrijden volleyballen op mijn oude niveau.
Dus even overleg met de fysio, maar volgens mij moet je prima kunnen skien. Tuurlijk ben je even onzeker, maar dat is zo voorbij als je weer op de piste staat.☺

linda

Voor wat betreft het beschermen van de polsen zou ik kijken voor een paar skate/rolschaats- polsbeschermers, welke er vast moeten zijn in haar maat. Voor veel snowboarders een onderdeel van de standaard uitrusting en ook aan te raden bij bijvoorbeeld rodelen.

Voor pa het advies om de diagnose en bepaling van de belasting over te laten aan een prof. Indien er weinig bezwaar is misschien wat extra oefeningen en kijken voor een makkelijk wendbaar freestyle/beginners boardje/skiset.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@SnowCJ

Voor de pols van je dochter kan ik je helaas geen advies geven.

Voor jouw achillespees wellicht een tip. Ik heb zelf jaren geleden, ook bij zaalvoetbal, een pees tussen kuit en achillespees gescheurd gehad. In eerste instantie foute diagnose en onnodig littekenweefsel. Daarna juiste diagnose en intensief (2/3 x per week) behandeld. Na 4 maanden prima kunnen skien mede door fixatie in skischoen. De pijn en ongemak zaten bij mij vooral in de ochtend (stijf) waardoor warming-up extra belangrijk was. Ik ging dan een kwartiertje stevig lopen en wat rek en strek oefeningen. Heb hier naderhand, met name ook na lange autoritten, nog lang ‘last’ van gehad maar veel beweging was de beste remedie. Bij sporten wel van die gelzooltjes gebruikt om wat spanning van de pees af te halen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@SnowCJ: blessure is opgelopen in Jan 2015. We zijn nu een jaar verder.

In hoeverre ben je weer belastbaar? Kun je weer (bijna) alles wat je voorheen deed? En sport je regelmatig, voel je je momenteel weer ‘‘fit’’?

Ben zelf hardlooptrainer bij een atletiekvereniging. Achillespeesblessures zijn gemeen, maar duren niet zo gauw een jaar of langer. Op tijd naar de fysio en netjes de oefeningen uitvoeren.

Ik heb in september 2014 tijdens het voetballen mijn achillespees volledig afgescheurd. Deze is door middel van een operatie weer aan elkaar gezet en na 3 weken rust kon ik weer beginnen met mijn herstel met behulp van de fysiotherapeut. Het eerste wat ik aan hem vroeg was of het mogelijk was om in december te kunnen skiën. Dat kon nog weleens krap aan worden, maar hij sloot het niet uit. 2 keer per week een behandeling en dagelijks mijn oefeningen doen was het advies. Begin december was ik er zelf nog niet helemaal van overtuigd dat ik kon gaan skiën. De fysiotherapeut vertelde me dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken, want de pees was weer sterk en zoals linda5 al aangeeft, je zit goed vast in je schoen. Hij gaf aan dat het meer in mijn hoofd zat en dat ik voor mijn gevoel misschien conditioneel niet op mijn oude niveau was, maar dat ik mij wat betreft mijn pees, geen zorgen hoefde te maken.

Ik heb een topweek gehad en geen enkele keer last gehad van mijn pees.

@SnowCJ: blessure is opgelopen in Jan 2015. We zijn nu een jaar verder.

In hoeverre ben je weer belastbaar? Kun je weer (bijna) alles wat je voorheen deed? En sport je regelmatig, voel je je momenteel weer ‘‘fit’’?

Ben zelf hardlooptrainer bij een atletiekvereniging. Achillespeesblessures zijn gemeen, maar duren niet zo gauw een jaar of langer. Op tijd naar de fysio en netjes de oefeningen uitvoeren.

CY325i op 4 jan 2016 15:29

–> Bedankt voor je reactie. De pees was volledig over en na een 9 maand durende revalidatie was ik “fit” verklaard. Op vandaag kan ik alle normale activiteit terug beoefenen maar mij “fitheid” beperkt zich tot een half uurtje joggen en wat fietsen. Bovendien wat boven men gewicht dus ik beken dat ik niet echt fit ben. Zag op het forum een topic om de laatste weken wat “fit” te geraken, zal dat maar eens bekijken.

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Ik heb in september 2014 tijdens het voetballen mijn achillespees volledig afgescheurd. Deze is door middel van een operatie weer aan elkaar gezet en na 3 weken rust kon ik weer beginnen met mijn herstel met behulp van de fysiotherapeut. Het eerste wat ik aan hem vroeg was of het mogelijk was om in december te kunnen skiën. Dat kon nog weleens krap aan worden, maar hij sloot het niet uit. 2 keer per week een behandeling en dagelijks mijn oefeningen doen was het advies. Begin december was ik er zelf nog niet helemaal van overtuigd dat ik kon gaan skiën. De fysiotherapeut vertelde me dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken, want de pees was weer sterk en zoals linda5 al aangeeft, je zit goed vast in je schoen. Hij gaf aan dat het meer in mijn hoofd zat en dat ik voor mijn gevoel misschien conditioneel niet op mijn oude niveau was, maar dat ik mij wat betreft mijn pees, geen zorgen hoefde te maken.

Ik heb een topweek gehad en geen enkele keer last gehad van mijn pees.

Ralphie op 4 jan 2016 18:37

–> halleluja, ben jij 3 maanden na de operatie terug gaan skiën? Blijkbaar een hele andere techniek dan bij mezelf want ik heb al 10 weken in het gips gelopen. Maar wel fijn voor je! Bedankt voor de “goede moed” :-)

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

@Peter30 @Sneeuwbaard @Linda5 @Matt83 @Bien --> bedankt voor de feedback!

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Bij mij hebben ze de pees ‘gevlochten’. Ik heb 9 dagen een spalk gehad en 1,5 week loopgips. Direct na mijn operatie konden ze, tot hun eigen verbazing, de pees al bijna op 90 graden zetten. Na 9 dagen moest ik terugkomen voor de eerste keer loopgips. Toen ik uit mijn spalk gehaald werd en ze mijn voet verder richting 90 graden wilden plaatsen, bleek dat ze hem al meteen in de juiste stand konden plaatsen. Ik heb dus maar 1 keer loopgips gekregen. Mij werd verteld dat ze tegenwoordig de patiënt zo snel mogelijk uit het gips willen hebben en er tape omheen doen. Hierdoor lever je minder spiermassa in, omdat je je been alweer gaat belasten. Ik moet toegeven dat het een hele overwinning was om er de eerste stappen weer op te zetten.

Ik merkte bij mijzelf dat het echt in mijn hoofd zat om weer te gaan sporten. Gelukkig kon mijn fysio mij ervan overtuigen dat mijn pees weer sterk genoeg was. Gewoon rustig aan doen is mijn advies en dan gaat het helemaal goed komen. Op tijd je rust pakken als je merkt dat je been vermoeid raakt. Maar je zult zien dat je inderdaad vertrouwd in je skischoen zit en dat je er weinig tot geen hinder van ondervindt.

Ik was ook een half uur aan het joggen op de hometrainer en toen vroeg de fysiotherapeut aan mij waarom ik in hemelsnaam aan het twijfelen was om te gaan skiën. Ik kon immers ook een half uur hardlopen :D

Misschien is het een idee om een uurtje of 2 te gaan oefenen op een indoorbaan? Dan kun je kijken hoe het gaat en dan zul je merken dat je je nergens zorgen over hoeft te maken.

Succes en veel plezier.

Plaats een reactie