Nu nog boeken voor volgende week. Wat zou jullie tip zijn?

Met z’n vieren willen we volgende week (9-1 t/m 16-1) een weekje gaan boarden. We hebben nog niets geboekt en zijn nu bezig te beslissen waar naar toe. Tot op heden hebben we Tignes en Val Thorens als optie bekeken. Beide gebieden zijn we in december 2014 geweest, maar waren toen zeer beperkt qua opengestelde pistes. Nu zijn de voorspellingen een stuk beter.

Ischgl ga ik in februari weer naar toe, dus deze liever niet…kuch…luxeprobleem:)

Kortom, wat is jullie gouden tip gezien de voorspellingen, qua gebied en eventueel aangevuld met een leuk betaalbaar appartement (+/- 600 voor een week). Oh ja, enige vorm van apres ski is gewenst, al weten we dat in Frankrijk dit een zeer rekbaar begrip is:)
We zijn geen park bezoekers, maar houden wel van mooie uitdagende pistes. Eventueel met een klein stukje daarbuiten, maar absoluut geen echte off-piste freeriders.

Ik hoor het graag!

Eigen vervoer? Hoe ver wil je rijden?

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Eigen vervoer? Hoe ver wil je rijden?

havana op 5 jan 2016 15:45

Als Tignes serieus overwogen wordt is de reistijd niet de grootste beperking denk ik…

Ik zou kijken naar Le Grand Massif of Portes du Soleil. De kwaliteit van de pistes daar schijnt nu erg goed te zijn en genoeg betaalbare accommodaties te vinden, helemaal in de week die je wilt gaan. Als je naar PdS gaat, raad ik Avoriaz zeker aan. Het is een gezellig dorp en er schijnt 's avonds wel wat te doen te zijn. Morzine of Châtel zijn ook opties, ik heb gehoord dat Châtel ook steeds leuker en beter bereikbaar wordt.

In Le Grand Massif is de après ski wat minder, maar daar kun je het beste kijken in Flaine of Morillon!

Inderdaad het Grand Massif al is de apresski daar wel zeer beperkt, daar is enkel in Flaine een klein beetje wat te doen. Verder is misschien Alpe D’Huez te overwegen. Een groot en uitdagend gebied met een aantal geweldige pistes, en er is daar ook nog wel het een en ander aan apresski te doen. En als je echt veel apresski wil is er maar 1 optie in Frankrijk: Valtho…

Born to Ride

We gaan idd met eigen vervoer. Afstand is niet het probleem. Port du Soleil ben ik wel eens wezen mtb-en. Mooi gebied iid.

Wat ik nu zie bij Tignes en Valtho is dat er toch nog best wat pistes/liften gesloten zijn. Heb niet goed kunnen zien of dit belangrijke of mooie pistes zijn. Flaine wordt idd wel regelmatig genoemd. Ga ik een snaar kijken.

Flaine/Grand Massif en PDS zijn allebei relatief dichtbij en sneeuwzeker. PDS is gemiddeld wel wat duurder dan Grand Massif. In Flaine kun je übergoedkope Franse hokken huren krijgen via de bekende aanbieders (Sunweb, Biztravel, Husk, enz). Voor een paar honderd piek ben je dan wel klaar, inclusief skipas. Het gebied is groot zat voor een week. PDS is natuurlijk groter en dus geschikter voor de echte kilometervreter. Maar zoals gezegd, ook in GM kun je alle kanten op. Dagtocht naar Sixt is bijvoorbeeld super.

De après ski in Avoriaz is 3x niks, dan kun je beter naar Châtel gaan. Qua uitvalsbasis was Avoriaz altijd het beste, maar Châtel is zeer dicht in de buurt gekomen doordat het dorp nu met een lift is verbonden met La Linga.

Avoriaz is autovrij wat betekent dat je a) betaald moet parkeren aan begin van het dorp b) je bagage naar het appartement moet slepen of een arrenslee moet nemen. Allemaal niet zo heel handig IMHO, al is het te doen. Voordeel is wel dat alles ski in, ski out is.

Morzine is vooral laagbouw, dus duurdere acco. Als uitvalsbasis niet verkeerd, maar zeker niet de beste plek in PDS. Ski in, ski out is zeldzaam in Morzine.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

kan het niet anders dan eens zijn met @havana, PdS lijkt mij je beste gok op t moment. Je kunt nog overwegen om te vliegen aangezien de tickets letterlijk 70 euro kosten(retour, p.p).

Ik zit vanaf volgende week in Les Gets, wat mij betreft het lekkerste dorp. Maar gezien jou behoefte voor stappen, niet echt een aanrader. Les Gets heeft sinds aantal jaren wel de bar aan de piste die erg gezellig is maar dan moet je het wel een beetje treffen met de drukte.

Morzine zou ik niet doen. Ongezellig dorp en nog minder beleving dan Les Gets. Avoriaz is zoals gezegd de veiligste optie qua sneeuw en mooi centraal in PdS. Nadeel is inderdaad het parkeren en autoloze dorp(ook een voordeel natuurlijk). Chatel heb ik nooit geslapen dus kan ik je weinig over vertellen.

Aangezien je toch al naar oostenrijk gaat verderop in het jaar, is het dan niet een idee om de “beste” ski locatie te kiezen? Iets te drinken is er altijd, en je apre ski behoefte stil je dan wel in je volgende trip?

Volgens mij draait Afrojack de 14e in VT. Als je dan toch apresski wil…

Paar dagen wachten nog en vrijdag ff checken waar je het mooiste weer hebt.

Port du Soleil en dan les Gets of Chatel lijken me wel wat. Iemand een tip voor een mooi en leuk betaalbaar appartement?

Port du Soleil en dan les Gets of Chatel lijken me wel wat. Iemand een tip voor een mooi en leuk betaalbaar appartement?

Balboa op 5 jan 2016 22:50

Even op http://www.homeaway.nl kijken, je reisdata invullen en misschien wat je maximaal per nacht kwijt wil zijn. Komen vaak hele interessante dingen naar langs ;)

@RRski, goede tip, alleen is voorspellen moeilijk met een lage drukgebied vol storingen. ;)

Ik ga zelf vrijdag naar Tignes, verwachting is dat de condities in de loop van deze week verbeteren. Na het weekend qua wind iets rustiger, hopelijk meer pistes open.

Qua apres-ski, geen idee. Meer dan gezellig een paar biertjes doen op of naast de pistes verwacht ik niet.

Prijzen zijn deze week erg gunstig, Tignes is hierin iets goedkoper dan Val d’Isere.

Fijn, mooie en bruikbare tips allemaal. Hoe veranderlijk kan het zijn als je met z’n vieren gaat en iedereen eigen ideeën en wensen heeft tav gebied. Flaine lijkt nu ook weer een optie, maar met een wat dalende sneeuwgrens wellicht toch ook niet onverstandig om weer wat hoger te kijken. Al denk ik zelf dat PDS of Grand Massif mooie en betaalbare opties zijn.

Hmm, inmiddels wordt het blik verlegd naar Paradiski. Wat is hier een mooie uitvalsbasis voor het gebied? Lijkt er op alsof in de omgeving van Chatel veel liften nog buiten bedrijf zijn. Gezien de weersverwachting is een gebied met een groter bereik aan hoogtemeters ook een overweging. Daarom Paradiski.
Hoor het graag.

Hmm, inmiddels wordt het blik verlegd naar Paradiski. Wat is hier een mooie uitvalsbasis voor het gebied? Lijkt er op alsof in de omgeving van Chatel veel liften nog buiten bedrijf zijn. Gezien de weersverwachting is een gebied met een groter bereik aan hoogtemeters ook een overweging. Daarom Paradiski.
Hoor het graag.

Balboa op 7 jan 2016 11:34

Dan zou ik ook zeker in L3V kijken, in Méribel bijvoorbeeld. Verbindingen met andere delen van het gebied zijn een stuk beter geregeld dan in Paradiski, is mijn ervaring. Bovendien is de omgeving in L3V het meest divers van de 3 grote gebieden aldaar (Paradiski, Espace Killy, L3V). Elk dal en dorp zijn eigen karakter en opties te over voor elke mogelijke voorkeur. Deze week waren met de hevige sneeuwval en de harde wind de meeste hoge verbindingsliften tussen de dalen gewoon open (volgens L3V website). Misschien kan @Skifan dat bevestigen?

L3V zijn we - althans in een beperkt gedeelte - al een keer geweest. Gezien de verwachte sneeuwval voor volgende week en temperaturen hoog in de bergen, leek het mij mooi om juist ok een gebied te hebben waar je zo in de bossen zit. Dus van beiden iets, hoog en bos. Als ik op de kaart bij L3V kijk, lijkt er minder bospiste te zijn dan bij Paradiski, maar dat kan ik dus niet uit eigen ervaring bevestigen.

Waar we ons een paar weken geleden nog druk maakte om te weinig sneeuw, lijkt er nu heeel veel te komen en met bijhorende frisse temperaturen. in 2014 bij Tignes op de gletsjer in een stoeltjeslift gezeten die voor een minuut of 10 werd stopgezet met een graad of -25. Dat was niet prettig:)

Hmm, inmiddels wordt het blik verlegd naar Paradiski. Wat is hier een mooie uitvalsbasis voor het gebied? Lijkt er op alsof in de omgeving van Chatel veel liften nog buiten bedrijf zijn. Gezien de weersverwachting is een gebied met een groter bereik aan hoogtemeters ook een overweging. Daarom Paradiski.
Hoor het graag.

Balboa op 7 jan 2016 11:34

wat ik van la plagne vond met een snowboard, ik heb nog nooit zoveel gewandeld. vond ik laplagne er veel vlakke pistes.
les arcs is daar en tegen beter, maar geen super goedkope locatie.

nu veel liften/piste denk ik gesloten val thorens , omdat het er volgens mij sneeuwt en zoals ik de webcam zag niet echt goed zicht.

kijk ook eens bij wintersport organisatie voor last minutes!

succes met de keuze.

@miepmiep, ben benieuwd waar je bedoelt. Ben vorig jaar ook in la Plagne geweest, maar kan me niet herinneren dat ik veel stil kwam te staan met m’n snowboard of veel heb moeten lopen.

komt hij vaak vrij lange rechte pistes, maar komt misschien ook omdat ik een hekel heb aan rechte stukken met een snowboard.

@miepmiep, dan weet ik niet waar jij heb gesnowboard in la Plagne? Ik ben er namelijk 2 jaar geleden geweest en ik heb daar heerlijk genoten op mn snowboard. Je heb er een aantal heerlijke rode pistes waar je goed kan carven en ook offpiste is er genoeg te doen. Volgens mij heb ik nergens een meter gehad waar ik moest klunen. En als je tussendoor af en toe een dag een uitstapje maakt naar les Arcs dan heb je nog veel meer uitdagende pistes. Het is gewoon een kwestie van goed de kaart bekijken en de mooie pistes uitzoeken. Zo ligt er bijv. bij plagne bellecote een heerlijke zwarte bugelpiste, niet lang maar wel heerlijk stijl.

Born to Ride

oke misschien veel veranderd in de afgelopen 10-15 jaar. ik was trouwens met skileraar

Zo, gisteren weer terug gekomen uit Paradiski. Wat een mooi en gevarieerd gebied is dat. Weersomstandigheden waren erg wisselend, van regen in het begin van de week tot 1800m tot harde wind, dichte mist en veel sneeuw later in de week. Hierdoor zijn de hoogste pistes niet open geweest afgelopen week. Halverwege de week gingen de pistes tot 2700m pas open. En dan ook niet de hele dag. Eea blijkbaar ivm lawinegevaar en harde wind.

Wij zaten bij Les Arcs 1800 en hadden het geluk de hele week wel pistes te kunnen pakken, maar zat je in 1950 of 2000, dan heb je twee dagen pech gehad…pistes gesloten. Vond sowieso dat de pistes pas laat open gingen, 0915 uur gingen de eerste liften vanuit Les Arcs 1800.

Een paar dagdelen in het deel van La Plagne geweest. Erg mooi, maar hier waren toch wel een paar stukken waar we even moesten steppen. Soms ook door het slechtere zich. Je kon niet goed vooruit kijken.

Plaats een reactie