Frankrijk: weinig pistes open?!

Ligt het aan mij of vinden jullie ook dat er zo weinig piste’s geopend zijn in Franse skigebieden (La CLusaz, Alpe d’huez, …) in verhouding tot de sneeuw die er gevallen is afgelopen week? Zeker als je kijkt met Oostenrijk, waar een pak minder sneeuw gevallen is en toch meer pistes geopend zijn (op het eerste zicht).

Komt dit door minder kennis van pistepreparatie? Of door het feit dat het grotendeels de eerste laag is die gevallen is?

Ik denk dat het te maken heeft met het hoge lawinegevaar en de sneeuw die maar blijft vallen terwijl het verrekte hard waait. Door die wind kan de lawinedienst noch de pistedienst veilig hun werk doen en moeten ze wachten tot het weer wat beter is. Als je bedenkt dat ze in grote gebieden ook gewoon in één avond alle pistes kunnen prepareren ligt het denk ik niet aan het aantal pistebully’s of hoe men daarmee moet omgaan.

Maar misschien kan @Rogier dit bevestigen?

Dat viel mij ook al op! Nog steeds net zoveel open als toen er bijna geen sneeuw lag. Ik hoop dat er snel verandering in komt!

Ik neem aan dat het de lawineveiligheid is, zeker nu gisteren weer een groot aantal dorpen te maken heeft gehad met regen. Wat overigens ook weer voor vandaag en morgen op het programma staat.

Anders is het bijna niet te verklaren waarom bijvoorbeeld Le Grande Domaine er niet voor zorgt dat de verbinding Valmorel - Saint François open is. Bijna overal geldt lawineniveau 4 en bovendien ligt er nog steeds niet heel veel sneeuw. In Les Sybelles en Le Grande Domaine zijn bijna geen rode en zwarte pistes open.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@GiGi ik denk dat @GiGi het bij het rechte eind heeft en dat nu pas mondjesmaat het normale personeel in dienst wordt genomen. Ze gaan senl meer open gooien, in Puy waren ze vandaag hard bezig iig

Click. Click. Peace

If you wonder why @TignesOfficiel #snowpark is not opened on time.

null

Not all who wander are lost

Zag hem ook al voorbij komen op Facebook :D

Maar verklaart wel een hoop.

Lawine gevaar is in de Savoie en deels Haute Savoie erg hoog. Ook niet alle passen zijn meer open±

null

Not all who wander are lost

@Edwin. volgens mij is dit geen actuele foto ;-)

Click. Click. Peace

Ha, lekker door de tunnel naar Chamonix

@rogier misschien wel niet maar het kwijl loopt me uit de mond en nee ik blaf niet…

@Rogier, gister stond die foto ook op de pagina van Chamonix zelf. Volgens mij inderdaad niet actueel, maar die col is wel afgesloten, vandaar de foto. Het zal er niet veel anders uitzien daar. Gister was daar geen blauwe lucht, volgens mij.

Overigens ter info:

null

Not all who wander are lost

If you wonder why @TignesOfficiel #snowpark is not opened on time.

null

Edwin. op 8 jan 2016 12:15

Is dit allemaal sneeuw die is gevallen afgelopen dagen? Of zal dit gekomen zijn door een lawine?

Op de webcambeelden van Avoriaz lijkt het alsof het regent of in ieder geval heeft geregend. De sneeuw is van bijna alle daken verdwenen. Op dit moment in heel PdS 100 van de 192 liften open, maar ik ben benieuwd wanneer dit meer gaat worden.

Op de webcambeelden van Avoriaz lijkt het alsof het regent of in ieder geval heeft geregend. De sneeuw is van bijna alle daken verdwenen. Op dit moment in heel PdS 100 van de 192 liften open, maar ik ben benieuwd wanneer dit meer gaat worden.

Laurankl op 8 jan 2016 14:11

Volgens hun eigen app inmiddels al 142/302 pistes en 131/204 liften. Dit is natuurlijk inclusief de simpelste pistes en de kleine (tapijt)liften.

null

Maar ik moet zeggen dat het mij ook wat tegen valt hoe snel pistes open gaan. Maar ik neem aan dat ze hun best doen en meer kunnen ze ook niet. :)

Stay frosty

Plaats een reactie