Lawinehulp: well done

Ik kwam onderstaand filmpje vandaag tegen:

Heel veel respect voor de tweede persoon. Goed nagedacht (misschien iets minder over de helling of slecht ingeschat), niet allebei samen geweest en slim gezocht, zoals het moet.

Goeie reminder over lawineveiligheid en het juiste materiaal, interessant om zo’n echte situatie eens te kunnen meemaken via een filmpje!

*bericht bewerkt door moderator op 10 jan 2016 15:24: verhuisd naar het juiste subforum

Het is o zo hard genieten.

Heftig filmpje, laat toch maar weer duidelijk zien hoe belangrijk materiaal én de juiste kennis ervan is.

Zet mij toch ook weer aan het denken om nu meteen een drie-eenheid aan te schaffen, zelfs voor de kleine stukjes buiten de piste…

Wow… Heftig inderdaad… Het zoeken lijkt op het eerste gezicht goed te zijn gegaan, is maar goed dat beide personen de juiste uitrusting tot hun beschikking hadden, anders was het slachtoffer kansloos geweest.

Heftig, maar wel een mooi uitgevoerde redding wat mij betreft. Bij het graven snap ik alleen niet waarom er pas later een schep bij komt en iedereen met de hand probeert te graven. Of zouden ze skiërs die erbij kwamen geen materiaal mee hebben gehad? Weten we de verdere omstandigheden? We zien dat het terrein wat steiler is in het begin van de helling er is te zien dat er behoorlijk wind geweest is, maar we weten natuurlijk niet van wanneer dat was en wat de verdere situatie was.

ik krijg er zo de kriebels van. Hoe mooi off piste ook is, ik zal het niet snel doen, en zeker niet zonder gids. Ik zou me zo ‘kansloos’ voelen, zowel als slachtoffer zijnde , dan als ‘redder’. Uiteraard helpt het materiaal etc enorm maar toch brr

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Iemand die een analyse kan maken waarom het juist fout liep? Helling, wind, lawineniveau,… Of zijn deze gegevens niet bekend?

@LuukOudshoorn

Ik las ook in de reacties (waar de vriend met de bieper die achterbleef) zelf op reageerde dat die mensen daar toevallig waren en ze elkaar niet kenden. Deze mensen hadden ook geen materiaal mee lijkt me en hadden waarschijnlijk ook (veel) minder kennis dan hem.

Super van hem om meteen de beaper boven te halen en van op de laatste plek van waar hij hem zag te beginnen en zich rustig naar beneden te werken tot hij een signaal kreeg, wat mij betreft

Het is o zo hard genieten.

@HendrikS Dat idee had ik al wel inderdaad. Maar in de omgeving zie ik niks behalve onverspoord terrein, dus het moet (verder) weg van de pistes zijn. Dat betekent dus dat ze in (afgelegen) terrein onderweg waren zonder uitrusting. Wat we daar van vinden hebben we het maar even niet over. Het is mooi dat ze konden helpen!

Het moment dat die land, lijkt me cruciaal. Je ziet net na de landing breuken ontstaan in het sneeuwdek.

Mooi redding waarbij de redder rustig blijft en de theorie zaken in de praktijk omzet!! Grote klasse!!
Een puntje viel me wel op. De redder schakelt zijn pieper al om van zenden naar ontvangen (2:22) terwijl hij daarna nog een stuk moet skiën, inclusief een soortgelijke sprong als zijn maatje maakte (en waar het mis ging). Zou nog mooier zijn geweest om eerst de sprong te maken, naar de lawinekegel te skiën en dan om te schakelen naar ontvangen.

Ik vraag me ook af of een airbag in deze situatie extra waarden zou hebben gehad en zo ja, hoeveel dan? Iemand die mij dat kan uitleggen?

@Laurankl Met een airbag zou hij waarschijnlijk minder diep liggen of zelfs met een lichaamsdeel boven de sneeuw

Gang is alles

@Laurankl Met een airbag zou hij waarschijnlijk minder diep liggen of zelfs met een lichaamsdeel boven de sneeuw

Jesper op 12 jan 2016 14:14

Op voorwaarde dat hij de kans heeft om dat ding op te blazen. Onderzoek heeft uitgewezen dat in ongeveer 1 op 5 gevallen dat skiërs zo’n ding bijhebben er niet in slagen om het op te blazen (meestal wegens gebrek aan kunde :-0). Met die koprol quasi direct gevolgd door de lawine die hij in zijn nek kreeg zou het me niet verbazen dat hij de tijd niet kreeg om te ploffen.

Het grote voordeel van de airbag is dat de kans op een kritieke begraving kleiner wordt (slechts 40% van de skiërs die zonder airbag kritiek begraven zouden zijn, worden met opgeblazen airbag kritiek begraven). Eens je onder de sneeuw ligt (kritiek begraven = met je hoofd onder zodat je niet vrij kunt ademen), is de kans op overleving min of meer hetzelfde (ongeveer 60% overlevingskans, in zo goed als alle gevallen buddy rescue).

Damn, wat heftig om te zien zeg! Goed dat zoiets online wordt gezet!

@Morzel ja in dit geval lijkt het me ook erg moeilijk om de airbag te laten opblazen. 1/5 is trouwens wel echt heel weinig zeg

Gang is alles

@Jesper: in 4 op 5 van de gevallen lukt het gewoon wel, als het niet lukt is het 60% “user error”, of 40% technisch defect, gebrek aan onderhoud of een airbag die scheurt tijdens het opengaan.

Het is niet het wondermiddel dat de airbagverkopers er soms van maken, grosso modo daalt het het risico bij serieuze lawines van 22 sterfgevallen op 100 skiërs zonder airbags tot 13 sterfgevallen met airbags (waarvan 11 met opgeblazen airbag en 2 met een niet opgeblazen airbag).

Minstens even belangrijk in de keten is een goede risico-analyse (een lawine waar je niet in terecht komt overleef je altijd), en geoefende en goed uitgeruste buddies. In het filmpje vind ik dat de pistereddingsdienst heel snel ter plaatse is. Meestal heb je die luxe niet en moet je vertrouwen op je buddies.

Daarom is het zo belangrijk om een goede cursus te volgen waarin je getraind word hoe je moet handelen in dit soort situaties als je off-piste gaat.
Daaraan vooraf gaat de training hoe je moet voorkomen om überhaupt in een lawine terecht te komen.
Want daar gaat het vooral om; je veroorzaakt je eigen lawine.
Met voldoende kennis en voldoende inschattingsvermogen probeer je zoveel mogelijk risico factoren uit te sluiten om een zo klein mogelijk rest risico over te houden om geen lawine te veroorzaken.

Plaats een reactie