Levensduur ski-bindingen

Ik ben benieuwd wat de levensduur van ski-bindingen is.
Dit i.v.m. overzetten van bindingen op nieuwe ski’s.

One life. Live it.

Laat ze even controleren door een skiwinkel. Al zou ik niet zo snel een 15 jaar oude binding op een nieuwe ski zetten.

Übung macht den meister!!!

Het hangt ook van het materiaal af. Staal zou ik een wat langere levensduur verwachten dan plastic bindingen. Ook is het de vraag hoe ze onderhouden zijn: onbeschermd op het dak vervoerd en buiten gestaan of buiten het skiën goed opgeslagen en vervoerd. Een jaar of 10-15 moet zeker lukken en ik zou ze voor het omzetten even laten controleren of de veerspanning nog wel goed is.

Valt me nog niet tegen, je zou verwachten dat bindingen het zwaarder te verduren hebben dan de ski’s.

One life. Live it.

Wie draait er trouwens de DIN setting terug wanneer de ski’s voor langere tijd niet gebruikt worden? Ik doe dit al enkele jaren en het lijkt me dat de veer dan beter zijn originele spanning behoudt.

Bij ski’s is de staalkant (het aantal keer dat je die kan slijpen) de beperkende factor denk ik. Wat is dat bij bindingen eigenlijk?

Uiteraard (maar dat geldt voor alle gebruiksvoorwerpen): mits normaal mee omgegaan (als in: gebruik, geen misbruik).

Vorig jaar mijn skies moeten vervangen (Head Cyber X60) uit 2001 door een nieuw setje Fischer Motive 80 skies.
De complete spanning was van de skies. Normaal zit er een boogvorm (camber) in als je op de grond plat legt maar de achterkant stak als een punt de lucht in. Als ik vervolgens met skies aan stampte trilde de complete achterkant als en losse lat in de lucht. Verder zat er een draaiing (torsie) in een van de latten.
Eea constateerde ik wel na een flinke val. Ik claim nog steeds dat de skies niet meer goed waren en ik daardoor viel, mijn vrouw (de betere skier) beweert andersom :-)

Kortom de spanning die uit de latten verdwijnt is bij mij de grootste beperking van levensduur geweest. Zal ze daarom altijd voortaan los opbergen en niet in elkaar gestoken (onder spanning) in de opslag. En wat een verschil als je ineens nieuwe skies hebt na 14 jaar.

Iets vergelijkbaars:
Ik ging eens met een vorig set naar de winkel voor service:
Die pakte ze bij elkaar en daarbij sprong een punt naar boven!
Conclusie: Intern gebroken
Einde verhaal, vond ze al niet zo lekker meer skiën.

Dus ook al skiet je vrouw beter, die val kan best een gevolg zijn van die breuk …

Rob

Vraag me ook af in hoeverre het geld voor skischoenen. Lees verhalen dat door uitdroging (UV) het plastic spontaan (bijv hakken) spontaan kunnen afbreken. Mijn skies (zie vorige post) dus vorig jaar al wel vervangen maar heb nog wel HEAD skischoenen uit 2000 omdat ze nog prima zitten en een handige ‘powerbuckel’ (verlengde schnall) hebben die ik op een heleboel nieuwe schoenen niet zie zitten. Echter deze schoenen zijn ook al uit het jaar 2000…

Plaats een reactie