Advies ski's licht gevorderde met technische ambitie

180m
75kg
Lichtgevorderd (Snowworld skileraar noemde mij gevorderd maar vind zelf van niet als ik kijk naar mijn niveau van techniek)
Technische ambitie (evt. Anwarter en hoger ooit in de toekomst naartoe werken)
Vind korter bochten werk interessanter om te leren. Maar wil met de ski ook wel alle andere terreinen(grote bochten en beetje diepe sneeuw) in de toekomst kunnen verkennen.

Heb nu de Atomic SL9m 170. Ondanks weinig technische bagage een tijd geleden uit de verhuur overgenomen, voor volgens mij veel te veel, omdatl ik m gewoon lekkerder vond skien dan andere ski’s die ik geprobeerd had.

Zit nu met een dilemma. Houden of deze verkopen (hoeveel zou je er nog voor krijgen?) en goedkoop (onder de 200) via marktplaats een ander setje kopen?
De SL9 zeggen de winkeliers en skileraar laatst tegen mij dat ik m nog best kan houden, maar toch twijfel ik.

Waarom? Ik heb het idee dat ik met mijn beperkte ervaring heel geconcentreerd en misschien zelfs harder moet werken om hem te laten doen wat ik wil. Houdt mij wellicht tegen in ontwikkeling? Heb bij ongeprepareerde pistes of nieuwe laag sneeuw of tussen de boompjes door soms het idee dat hij wel erg snel wil duiken/happen. Voor mijn gevoel dan weinig drijfvermogen. Volgens mij ook niet verwonderlijk gezien de maten 126 x 65 x 106 = 12m

(edit)
Daarnaast wellicht niet geheel onbelangrijk mijn flex van mijn schoenen is nu nog maar 70.
Volgens mij is dat leuk voor beginners, maar kan het zijn dat ik nu merk dat de schoenen niet meteen reageren door de flex 70 komt en bij bijv. 100 meteen ook meer met mijn ski’s zou kunnen?
Wat de antwoorden op onderstaande vragen wel zou kunnen beinvloeden…
(/edit)

Maakt het uit of ik in de toekomst vaak indoor wil gaan skien en lijdt het materiaal daar meer onder of zijn die verhalen onzin? Kan ik dan beter voor indoor een ander setje skies houden of dezelfde als ik outdoor gebruik?

Volgende skies aan het overwegen gezien de goede berichten;
Welke passen het beste bij mijn toekomstplannen icm huidig niveau?

Fischer Progressor F19 / 900 (900 via marktplaats redelijk te verkrijgen)
Fischer Motive 76 80 86ti (verschillen tussen dezen ondanks vele lezen nog onduidelijk?)
Salomon 24 hours max (nog niet echt goedkoop te vinden)
K2 AMP Rictor 90 XTI (helaas niet heel goedkoop te vinden)
Elan Amphibio 82 x Ti (ook niet goedkoop te vinden)

Andere suggesties zijn welkom… @DSvier @GiGi
B.v.d.

@Mauriceski: de Atomic SL9m is een vrij oude ski. Ik schat zelf dat dit een ski is van zeker 10 jaar terug. Ik heb ze zelf nog wel eens onder gehad, maar dat is al weer erg lang geleden.

Het is een ski die niet extreem veel vraagt van de techniek van de skiër, maar het zal je niet helpen dat je een 170 versie hebt. Die vind ik voor die ski wat te lang voor je. Maar wat meest waarschijnlijk het probleem is (aangezien het EN een oude ski is EN een ex-huur), is dat de ski gewoon op is.

Gelet op dat laatste: ik denk niet dat je nog een leuk bedrag kan krijgen voor de ski bij verkoop. Meer een kwestie van “alles is meegenomen”. Ik kan mij natuurlijk vergissen is de staat van de ski, over het internet kan ik het natuurlijk niet beoordelen.

Jouw wensenpakket voor een nieuwe ski is wat lastig. Je zoekt een ski voor korte bochten, maar ook voor lange bochten. Kijk, met iedere ski kun je korte bochten en lange bochten draaien, maar gelet op jouw huidige voorkeur zou ik meer kiezen voor een wat kortere radius. Maar dan wellicht niet te extreem. Zeg b.v. 14m.

Wat bedoel je met diepe sneeuw overigens? Wil je off-piste kunnen, of wil je makkelijker skiën over een piste waar hopen sneeuw op liggen. Als het het laatste is: bijna alle recreantenski’s hebben een rocker. Die helpt je daar eenvoudig doorheen. De SL9m is van voor het rockertijdperk.

Flex 70 is laag, zeker gelet op je gewicht. Met jouw ervaring is een 90 wellicht beter, maar ik zou eerst eens kijken of het met een andere ski wel goed gaat. Flex is geen harde grootheid en er is ook nog zoiets als persoonlijke voorkeur. Alleen als je merkt dat je schoenen echt te slap zijn (of wellicht te ruim) zou ik kijken of je daar eerst iets aan moet veranderen. Nu vermoed ik dat je naar de schoenen kijkt om een probleem met de ski op te lossen.

Indoorgebruik kan prima. Vereist gewoon goed onderhoud. Ik ski er gewoon met mijn materiaal.

Heb nu de Atomic SL9m 170. Ondanks weinig technische bagage een tijd geleden uit de verhuur overgenomen, voor volgens mij veel te veel, omdatl ik m gewoon lekkerder vond skien dan andere ski’s die ik geprobeerd had.

Dat is nochtans een van de beste redenen om een ski te kopen :-). Alles is subjectief, en als een ski bij je past en aansluit op je niveau is het zeker geen vergissing om die te kopen (of te houden).

Tenzij de ski echt spanning verliest (hij is nu een 10-tal jaartjes oud?), is hij zeker geschikt om in Landgraaf aan je techniek te werken – ik zou hem dus niet wegdoen.
Op de pistes is een ander paar mouwen, en is een extra paar latten wel het overwegen waard. Persoonlijk ben ik geen fan van all-mountains, maar dat is geen universele wijsheid. Er zijn er die zweren bij all-mountains.

Van de ski’s op jouw lijstje heb ik alleen ervaring met de Fischer Progressor 900 en op zich is dat een handelbare/veelzijdige ski waar je in kan groeien, en die je voor 300 EUR nieuw moet kunnen vinden. Een verkeerde keuze is het alvast niet.

Bij de Motives komen de cijfers overeen met de breedte onder de voet. Hoe smaller, hoe makkelijker dat hij zal kanten, hoe breder, hoe meer “float” je hebt op losse sneeuw. De Ti staat voor een titanal-plaat die de ski stijver maakt, en voor meer demping zorgt.

Veel goede overwegingen al. Persoonlijk zou ik de SL9 ook houden voor indoor, mits ie nog goede spanning heeft. Voor technische training is ie namelijk prima en als je een van de andere ski’s zou nemen, komen die op de baan minder tot hun recht, waardoor denk ik je technische training ook minder effectief zal zijn daar. Dat is míjn ervaring althans: liever een kleine radius pistelat op de baan dan een all-mountain lat met anderhalf keer die radius. Ik zou de SL9 ook houden omdat ie inderdaad 10 jaar oud is en je er niet meer voor zal krijgen.

In de bergen (met langere pistes, vaak steilere pistes, andere sneeuw en meestal een ander soort skiën - niet alleen werken aan techniek, maar ook tochten maken etc.) zou een all-mountain ski kunnen werken. Of een goede allround pisteski met wat rocker. Want tenzij je echt verwacht veel in verse sneeuw of slush te skiën (bijvoorbeeld als je altijd alleen in maart gaat skiën) is breedte handig om te hebben. Maar daarmee lever je vaak wel in op de pistekwaliteiten (waarmee ik bedoel: kantengrip, directheid van insturen, snelheid van kantenwissel).

Over de Fischers heeft @Morzel je alle zinnige info al gegeven. De Progressor zou ik ook gesuggereerd hebben, omdat het een van de weinige pisteski’s is die (letterlijk) zowel een lange als een korte radius heeft. Om die effectief te gebruiken, moet je wel heel precies kunnen skiën. Maar zolang dat nog niet zo is, kan je er perfect op groeien de komende vele jaren. Want ook als je vergevorderd bent, op hoge snelheid skiet in alle sneeuwcondities is die ski nog helemaal top: hoe meer techniek je er op den duur in stopt, hoe lekkerder die ski wordt. Twee lichtgevorderde skiërs die ik ken (beiden in de fase van soms nog bochten in ploeg, maar verder zo veel mogelijk parallel skiën) hebben beide die ski getest en vervolgens gekocht, dus hij is zeker niet te hoog gegrepen.

De Salomons zijn inderdaad nog niet goedkoop te krijgen, maar zouden wel een goede optie zijn. Qua niveau zeer vergelijkbaar met de Progressor. Je kan ook nog googelen naar bijvoorbeeld de Atomic Redster SX (voorloper van de zeer mooie Redster XTI, maar een stuk betaalbaarder - als je hem kan vinden). Bel even met Vos Ski en Casuals in Baarn, die hadden van al deze modellen in oktober nog gebruikte exemplaren staan (30 skidagen of zo) voor tussen 200 en 300 euro. De Progressors, de Salomons en de andere ski’s die ik hier noem zou ik nemen in lengtes niet korter dan 175.

De K2’s zijn leuk als je houdt van lange bochten cruisen in lastige sneeuwcondities. Meer op de piste, dan de 82, meer ernaast, dan de 90. Maar lijkt me voor jou nu niet de beste keus.

Andere modellen die je kan bekijken:
Fischer RC4 Superior- serie: de SC voor korte radius (vergelijkbaar met je SL9, dus voegt niet heel veel toe denk ik), de Pro (heeft een medium radius van 15-16 m, maar lijkt veel kortere bochten te skiën) of de RC (lijkt een lange radius, maar hoe meer techniek en snelheid je erin stopt, hoe lekkerder hij wordt). De Pro heb ik hier gezien voor 340 euro (excl. verzenden): http://www.ebay.de/itm/Fischer-Ski-RC4-Superior-Pro-incl-RSX…

Tip: spaar door tot je 300 tot 400 euro te besteden hebt en kijk dan naar ex-huur/test modellen (bijvoorbeeld bij Vos in Baarn), bij zo’n zaak weet je dat in ieder geval het onderhoud professioneel is gedaan altijd. Op Marktplaats kan je wel wat vinden, maar dan moet je echt zelf kunnen beoordelen of de ski nog goed is. Maar beter nog: kijk naar nieuwe, maar overjarige exemplaren. Vooral Duitse webshops en Amazon staan hier vol mee. Beste zoekmachine voor goede deals: idealo.de Hoe preciezer je zoekt, hoe beter.

Tot slot: qua schoenen sluit ik me aan bij wat @DSvier zegt.

Mega thanks voor de info allen. Ben al iig stukken verder hiermee.
@DSvier en @GiGi in de winkels waar ik m heb laten onderhouden zeggen dat hij behoorlijk stijf is tov veel andere skies. Wel idd duidelijk flinke camber en idd helemaal geen rocker.
Hier staan ze op marktplaats
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…
@DSvier “Dit type ski wat te lang voor mij” is dat door de combinatie van mijn niveau en type ski of puur lengte/type ski?
“het zal je niet helpen” hoe specifiek bedoel je dan? tijd die nodig is om techniek/bocht machtig te worden of algehele ontwikkeling? Is het lastiger om de ski te laten doen wat je wilt?

Stel iemand biedt nog tussen de 75 en 100 euro is dat dan in jouw ogen het waard of is het houden van die skie verstandiger ook omdat indoor hij toch wel bruikbaar is zolang hij nog stijf genoeg is? Is voor techniektraining niet lastig(er) om indoor een andere ski te gebruiken dan buiten op de piste? Omdat die dan anders voelt/reageert?

Diepe(re) sneeuw bedoel ik dat ik misschien 10/20% naast of tussen de pistes zou willen opzoeken. Wat ik merk met de SL9m dat ik m maar moeilijk drijvend kan houden. Maar ook op hopen sneeuw lijkt hij zich niet het meest prettig te voelen als ik zo van mijn ervaringen uit moet gaan. Heb er dan ook weinig vertrouwen in om met de SL9m ongeprepareerde pistes op te gaan, zoals ik vorig jaar merkte toen een hele lange dalafdaling niet geprepareerd was. Was wel mooi, maar aan het einde best vermoeiend van het niet normaal hard werken.
@Morzel @GiGi Hoe weet je nu of hij “teveel” spanning verliest/heeft verloren cq. nog “genoeg spanning” heeft??
@GiGi ploeg op de piste ski ik alleen nog maar als ik mijn dochter voorski voor de rest slechte / matige techniek parallel en slechte / matige techniek carve (misschien zeg ik wel slecht/matig omdat ik veeleisend/precies ben)

Bij de progressor hoorde ik dat sommigen m voor wat zwaardere skiers vinden… wat is jouw mening daarover? @GiGi

De progressor 900 zie ik 2ehands voor 150 vraagprijs staan waar men aangeeft paar weken gebruikt nooit gekant of gewaxt… is dat wat of toch doorsparen?
De Motive 80 zie ik voor 175 staan 10 dagen gebruikt en geslepen en gewaxt. Volgens verkoper dus zgan.
Atomic Redster SX voor 200 euro Model 2014/2015, max 6 weken op geskiet en pas 1 keer geslepen
Fischer RC4 Superior (volgens mij geen Pro) voor 200 volgens verkoper in uitmuntende staat en gewaxed en geslepen en belag ziet eruit als nieuw altijd in goede sneeuw condities gebruikt.

Thanks voor de links. Ook idd erg handig http://www.Idealo.de :)

Betreft de schoenen merk ik dat ik idd wat losjes (hiel komt wat omhoog) in de schoen zit plus dat ik het lastig vind om de druk goed naar voren/onder voor in de schoen te kunnen houden. Dat de hiel wat los komt heeft misschien ook met de bouw vd schoen te maken? De binnenschoen hielzijde komt sowieso makkelijk omhoog. Misschien maar weer eens tijd om in de winkel te gaan vergelijken… sowieso nooit een slecht idee. Maar wellicht dat jullie met deze info al meer duidelijk krijgen?

null

null

Deze kwam ik ook nog tegen toen ik zelf aan het grasduinen was: http://tweedehands-ski.nl/skis/index.html

When life gets too complicated.... SKI

@Alex interessante link… iemand ervaringen met de Skischuur uit Ermelo?

@DSvier en @GiGi in de winkels waar ik m heb laten onderhouden zeggen dat hij behoorlijk stijf is tov veel andere skies. Wel idd duidelijk flinke camber en idd helemaal geen rocker.

Dan is er nog leven in de ski. Zou ik deze houden voor de hal als ik jou was.

“Dit type ski wat te lang voor mij” is dat door de combinatie van mijn niveau en type ski of puur lengte/type ski?
“het zal je niet helpen” hoe specifiek bedoel je dan? tijd die nodig is om techniek/bocht machtig te worden of algehele ontwikkeling? Is het lastiger om de ski te laten doen wat je wilt?

Een ski moet de juiste lengte hebben. Een te lange ski zal lastiger de bocht om gaan. Daar krijg je wel stabiliteit voor terug, maar langer dan noodzakelijk houdt in dat je vooral houdt dat de ski lastiger de bocht om gaat. En natuurlijk helpt jouw niveau dan niet (als je op hoger niveau komt heb je er weer minder last van). Lees dit overigens ajb niet als een pleidooi voor een kortere ski. Als een ski te zwaar is op de juiste lengte kun je naar mijn nimmer bescheiden mening beter een minder zware ski nemen.

Stel iemand biedt nog tussen de 75 en 100 euro is dat dan in jouw ogen het waard of is het houden van die skie verstandiger ook omdat indoor hij toch wel bruikbaar is zolang hij nog stijf genoeg is? Is voor techniektraining niet lastig(er) om indoor een andere ski te gebruiken dan buiten op de piste? Omdat die dan anders voelt/reageert?

Ik betwijfel of je er 75-100 euro voor krijgt eerlijk gezegd. Maar zelfs als dat zo zou zijn: dan zou ik ze houden als ik jou was. In de hal gaat deze prima voor je en je kan er wel mee aan je techniek werken. Dat je in andere omstandigheden een andere ski hebt is niet zo relevant.

Diepe(re) sneeuw bedoel ik dat ik misschien 10/20% naast of tussen de pistes zou willen opzoeken. Wat ik merk met de SL9m dat ik m maar moeilijk drijvend kan houden. Maar ook op hopen sneeuw lijkt hij zich niet het meest prettig te voelen als ik zo van mijn ervaringen uit moet gaan. Heb er dan ook weinig vertrouwen in om met de SL9m ongeprepareerde pistes op te gaan, zoals ik vorig jaar merkte toen een hele lange dalafdaling niet geprepareerd was. Was wel mooi, maar aan het einde best vermoeiend van het niet normaal hard werken.

Je kan dan aan een allmountain denken. Ik ben er zelf niet van gecharmeerd, maar dat terzijde. Ik heb er ook niet zoveel kennis van, dan is @Gigi echt de persoon om te bevragen.

Dat gezegd hebbende, een pisteski met een goede rocker zou wellicht al veel helpen. Is misschien toch een kwestie van uitproberen. Je zit toch meestentijds op een geprepareerde piste, dus zou daar in principe het zwaartepunt moeten liggen.

Maar dit komt dus van iemand die een allmountain vlees noch vis vindt. Is maar een mening.

@Alex interessante link… iemand ervaringen met de Skischuur uit Ermelo?

MauriceSki op 20 jan 2016 15:19

Jazeker, vorige maand hier Atomic Nomad S Magnet ski’s gekocht. Waren 1 seizoen verhuurd geweest en in prima staat. Goed onderhouden ook. Moest helaas met de trein en werd zelfs opgehaald op het station van Ermelo en weer terug gebracht. Zeker de moeite waard om hier eens te kijken!

Ik sluit me eigenlijk helemaal aan bij was @DSvier hierboven zegt.

En allround pisteski of all-mountain… dat kan allebei. Is een kwestie van geven en nemen. Bij een bredere ski, bijvoorbeeld, krijg je wel drijfvermogen, wat je ongeveer 10% van de tijd nodig hebt; bij een pisteski krijg je doorgaans wat betere harde sneeuw-eigenschappen, wat je 50% van de tijd nodig hebt… IN jouw geval zou ik kiezen voor een pisteski met wat rocker.

De Progressors zijn mijns inziens niet per se voor zwaardere skiërs. Zwaardere skiërs kunnen er ook prima op skiën, maar skiërs van gemiddeld gewicht ook.

Thanks allen… @GiGi of anderen nog reactie op mijn gevonden 2e hands modellen betreft prijs/status combi?

(Copy uit de eerdere post)
De progressor 900 zie ik 2ehands voor 150 vraagprijs staan waar men aangeeft paar weken gebruikt nooit gekant of gewaxt… is dat wat of toch doorsparen?
De Motive 80 zie ik voor 175 staan 10 dagen gebruikt en geslepen en gewaxt. Volgens verkoper dus zgan.
Atomic Redster SX voor 200 euro Model 2014/2015, max 6 weken op geskiet en pas 1 keer geslepen
Fischer RC4 Superior (volgens mij geen Pro) voor 200 volgens verkoper in uitmuntende staat en gewaxed en geslepen en belag ziet eruit als nieuw altijd in goede sneeuw condities gebruikt.

Bump…

nog reactie op mijn gevonden 2e hands modellen betreft prijs/status combi?

(Copy uit de eerdere post)
De progressor 900 zie ik 2ehands voor 150 vraagprijs staan waar men aangeeft paar weken gebruikt nooit gekant of gewaxt… is dat wat of toch doorsparen?
De Motive 80 zie ik voor 175 staan 10 dagen gebruikt en geslepen en gewaxt. Volgens verkoper dus zgan.
Atomic Redster SX voor 200 euro Model 2014/2015, max 6 weken op geskiet en pas 1 keer geslepen
Fischer RC4 Superior (volgens mij geen Pro) voor 200 volgens verkoper in uitmuntende staat en gewaxed en geslepen en belag ziet eruit als nieuw altijd in goede sneeuw condities gebruikt.

Heb je linkjes? en lengtes?

Lijken allemaal mooie deals, maar ben benieuwd naar de foto’s. En welke Superior is het precies? Heb je iets van een sidecut of radius (als de hele modelnaam niet te achterhalen is)?

Motive 80 175cm zie ik voor 175 staan 10 dagen gebruikt en geslepen en gewaxt. Volgens verkoper dus zgan.
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…

Progressor 900 175cm bod op dit moment 160 zegt verkoper via mail…paar weken gebruikt nooit gekant of gewaxt…
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…

Fischer RC4 Superior 175cm (volgens mij geen Pro) voor 200 volgens verkoper in uitmuntende staat en gewaxed en geslepen en belag ziet eruit als nieuw altijd in goede sneeuw condities gebruikt.
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…

Atomic Redster SX voor 200 euro Model 2014/2015, max 6 weken op geskiet en pas 1 keer geslepen
Betreft ex huur Oostenrijk heb ik via mail begrepen… hij zegt er 100den te hebben staan alleen niet allen Redsters…
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…

(EDIT nr 2)
2014 K2 AMP 76 ti ALL TERRAIN rockers 177cm (op dit moment dicht bij mij in de buurt en biedingen staan op dit moment op 155 euro
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…
(/EDIT2)

(edit) Ter info want inmiddels al gereserveerd (edit)
Salomon powerline 24 hours max 178 cm …volgens verkoper nog geen week op geskied…
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…

De Progressor is best oud, zit ook geen rocker in. De Superior is wel de Pro, ook nog zonder rocker. Beste deals vind ik de Motive 80 en de Salomon, maar dat zijn dan weer vrij verschillende ski’s.

De Atomics zijn niet specifiek genoemd met foto’s erbij, dus kan ik niet veel over zeggen.

(EDIT nr 2)
2014 K2 AMP 76 ti ALL TERRAIN rockers 177cm (op dit moment dicht bij mij in de buurt en biedingen staan op dit moment op 155 euro
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…
(/EDIT2)

Is dit type ski met z’n 177 wel ok voor mijn 180 of net te groot… of voor mijn wensen toch niet juist?
Op dit moment vind ik het hoogte bod niet echt hoog…
Klopt dat K2 Amp Rictor 82 XTi Skis 2014 de Rictor 82 ook hogere instap en hoger plavond heeft?
@GiGi
Kan over deze alleen deze Nederlandse Skitest vinden… jij een idee?
http://www.skiinfo.nl/skimateriaal/g/35/allround-ski-test-20…
http://www.skiinfo.nl/skimateriaal/a/1871/allround-ski-test-…
Dit filmpje

geeft me wel wat info…

Ik denk dat je op de K2 snel uitgekeken bent en het plafond van die ski vrij snel hebt bereikt als je je technisch goed blijft ontwikkelen.

Ik heb er veel minder verstand van maar ik ski zelf nu paar jaar op de K2’s en ben er echt heel blij mee. Het is inderdaad een allemansvriend zolang je niet de grens zoekt, noch op pistes, noch daar buiten. Maar heb je een redelijke basistechniek en wil je vooral lekker en ‘mooi’ skiën kan ik ze echt aanraden. Ik ben 178cm en ski op 163cm wat ok is maar ik zou liever naar 170 gaan. Echter is 177 bij 180 mogelijk een tikkie te lang. Maar zoals gezegd, ze zijn echt heel makkelijk te controleren. Mijn volgende ski’s zullen de door jou genoemde Rictors worden, maar vind die maar eens voor een redelijk bedrag.

Plaats een reactie