Negatieve duimpjes

… en dat we met z’n allen niet heel consequent zijn blijkt wel uit onderstaande voorbeelden.

hear hear

michelv op 1 feb 2016 20:35

Deze eerste reactie krijgt 2 rode duimpjes (op dit moment)

Idd, snap ook niet waar al dat negatieve vandaan komt. Vind het wel jammer eigenlijk

Joostw op 1 feb 2016 20:58

De vijfde reactie is eigenlijk hetzelfde (beide zijn het met TS eens) maar krijgt 9 groene duimpjes.

… en dat we met z’n allen niet heel consequent zijn blijkt wel uit onderstaande voorbeelden.

hear hear

michelv op 1 feb 2016 20:35

Deze eerste reactie krijgt 2 rode duimpjes (op dit moment)

Idd, snap ook niet waar al dat negatieve vandaan komt. Vind het wel jammer eigenlijk

Joostw op 1 feb 2016 20:58

De vijfde reactie is eigenlijk hetzelfde (beide zijn het met TS eens) maar krijgt 9 groene duimpjes.

Jay op 2 feb 2016 10:44

Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat dat met het lidmaatschap van een appclubje te maken heeft.

Goeie analogie inderdaad. Wilders zou dus rode balletjes hebben en groene duimpjes. Hij krijgt die groene duimpjes niet door de inhoud, maar door populaire uitspraken waar veel mensen het mee eens zijn.

Jay op 2 feb 2016 10:41

Alleen krijg je dan wel zaken als wat ik b.v. vorige week voorbij zag vliegen: likes op de stelling dat het belachelijk was dat de zorgverzekeraars 8,5 miljard in kas hadden, want dat was per inwoner in Nederland (inclusief kinderen) maar liefst 600.000 euro. Schandalig, enz.

Kennelijk is dan vrijwel niemand in staat om uit het hoofd uit te rekenen dat het om ongeveer 500 euro gaat. Gewoon liken en het allemaal ook schandalig vinden. Ondertussen “de hoge heren uit Den Haag op het pluche/in de ivoren toren*” daar de schuld van geven.

*naar believen in te vullen

Dat velen de groene bolletjes derhalve niet zo serieus nemen kan ik heel goed begrijpen. ;)

Goeie analogie inderdaad. Wilders zou dus rode balletjes hebben en groene duimpjes. Hij krijgt die groene duimpjes niet door de inhoud, maar door populaire uitspraken waar veel mensen het mee eens zijn.

Jay op 2 feb 2016 10:41

Alleen krijg je dan wel zaken als wat ik b.v. vorige week voorbij zag vliegen: likes op de stelling dat het belachelijk was dat de zorgverzekeraars 8,5 miljard in kas hadden, want dat was per inwoner in Nederland (inclusief kinderen) maar liefst 600.000 euro. Schandalig, enz.

Kennelijk is dan vrijwel niemand in staat om uit het hoofd uit te rekenen dat het om ongeveer 500 euro gaat. Gewoon liken en het allemaal ook schandalig vinden. Ondertussen “de hoge heren uit Den Haag op het pluche/in de ivoren toren*” daar de schuld van geven.

*naar believen in te vullen

Dat velen de groene bolletjes derhalve niet zo serieus nemen kan ik heel goed begrijpen. ;)

DSvier op 2 feb 2016 10:55

Da’s gewoon creatief rekenen, zoals “de hoge heren uit Den Haag op het pluche/in de ivoren toren*” ook regelmatig een handje van hebben ;)

*naar believen in te vullen

Zitten we op een prachtig wintersportforum met veel expertise over de prachtige alpen, gaat iedereen zich bezig houden met bolletjes en duimpjes…
Ik ga weer dromen over een prachtige witte wereld en kijk even een blogje om in de sfeer te komen.

… en dat we met z’n allen niet heel consequent zijn blijkt wel uit onderstaande voorbeelden.

hear hear

michelv op 1 feb 2016 20:35

Deze eerste reactie krijgt 2 rode duimpjes (op dit moment)

Idd, snap ook niet waar al dat negatieve vandaan komt. Vind het wel jammer eigenlijk

Joostw op 1 feb 2016 20:58

De vijfde reactie is eigenlijk hetzelfde (beide zijn het met TS eens) maar krijgt 9 groene duimpjes.

Jay op 2 feb 2016 10:44

Dit punt had ik al aangehaald en kreeg voor die opmerking er dan weer 8 groene duimpjes bij. Alleen toen zatten er toen nog meer rode duimpjes bij de comments die je aanhaalt.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@moderators
Een paar aandachtspunten

  1. je kan jezelf rode als groene duimpjes bezorgen (net zoiets als wij van wceend raden wceend aan)
  2. ik kan met hetzelfde account meerdere keren duimpje omhoog of omlaag geven, gewoon een kwestie van switchen tussen tablet telefoon en laptop
als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Persoonlijk begreep ik het nut ook niet, maar m.d.a. @Sneeuwbaard is het me eenhoop duidelijk geworden, mijn dank hiervoor.

Overigens doet het me weinig en gebruik ik het nooit, maar begrijp @SPAM wel. Het doet voorkomen alsof je iets kan liken of disliken.
@Birdheart, inderdaad dacht dat het altijd op basis van account is i.p.v. IP of MAC Adres.

Ik snap al die commotie niet zo goed. Zou het niet beter zijn om de groene bolletjes te vervangen door sneeuwvlokjes ;) Als fanatiek wintersporter houd ik namelijk niet van zowel rood als groen… Wanneer het rood is betekend het dat ik een verwonding heb en daardoor niet kan snowboarden, wanneer het groen is ligt er geen sneeuw en valt er ook niet te boarden… Misschien is het een optie om de rode bolletjes dan te vervangen door regendruppels ofzo ;) En van mijn part begint iedereen dan weer gewoon op 0 ofzo, niet dat iemand gaat denken die heeft makkelijk praten met die 4 groene bolletjes. Als iemand er gelukkig van zou worden zou ik ze best over willen doen naar die persoon als dat mogelijk zou zijn ;)

Born to Ride

Of de (franse) pistekleuren aanhouden: groen=beginner, zwart=expert en de 5bolletjescategorie doet de skiroutes ;)

@PvdH je bent te slim om niet te hebben begrepen wat ik bedoel met mijn opmerking over rode bollen.

Bollen krijg je door duimpjes te krijgen, bollen staan gelijk aan waardevolle inbreng c.q. kennis zeg jij? Sorry…dat is juist het punt…ik zie gevallen met veel bollen die hier alleen de clown uithangen. Ook dàt moet kunnen hier, dat houdt het lollig en gezellig, maar dat zou dan ook onder een andere noemer geschaard horen te zijn.

Als iedereen nu eens begint elkaars mening te respecteren en minder sterk zijn mening probeert door te drukken als zijnde de waarheid en daardoor ànderen dan de gebruikelijke reageerders de ruimte geeft te dùrven reageren…of een vraag te dùrven stellen…

En ik durf te beweren dat we dat allemaal prima kunnen zonder die duimpjes.
Ik heb nooit begrepen waarom die zijn toegevoegd. But then…ik begrijp wel meer niet. Hoeft ook niet want ik ben blij met mezelf en met de sneeuw

mama on a mission in the snow

[quote]@PvdH je bent te slim om niet te hebben begrepen wat ik bedoel met mijn opmerking over rode bollen.

Bollen krijg je door duimpjes te krijgen, bollen staan gelijk aan waardevolle inbreng c.q. kennis zeg jij? Sorry…dat is juist het punt…ik zie gevallen met veel bollen die hier alleen de clown uithangen. Ook dàt moet kunnen hier, dat houdt het lollig en gezellig, maar dat zou dan ook onder een andere noemer geschaard horen te zijn.

Als iedereen nu eens begint elkaars mening te respecteren en minder sterk zijn mening probeert door te drukken als zijnde de waarheid en daardoor ànderen dan de gebruikelijke reageerders de ruimte geeft te dùrven reageren…of een vraag te dùrven stellen…

En ik durf te beweren dat we dat allemaal prima kunnen zonder die duimpjes.
Ik heb nooit begrepen waarom die zijn toegevoegd. But then…ik begrijp wel meer niet. Hoeft ook niet want ik ben blij met mezelf en met de sneeuw

En als je het niet eens bent met bepaalde “experts” krijg meteen rode duimpjes…

Laten met z’n allen de meest populaire meningen papegaaien voor groene duimpjes.

@Pvdh ik ben eigenlijk razend nieuwsgierig hoe het systeem mbt de bollen en duimpjes nu in elkaar steekt in vergelijking tot het pré-duimpjes tijdperk èn wat reden voor wijziging is geweest. Misschien dat de ws-mods daar wat duidelijkheid over kunnen geven? Ik geloof wel dat daar behoefte aan is. Waarom zo geheimzinnig
(Ik blijf het bijzonder vinden dat je je eigen reactie kunt duimen/ontduimen en meerdere malen op 1 reactie kan duimen/ontduimen bijvoorbeeld en nog zo wat zaken).
En uiteindelijk liggen onze meningen niet zo ver uit elkaar en al zou dat wèl zo zijn: geeft niets, zolang er maar respect is en ruimte om te reageren.
Mensen zouden elkaar niet steeds moeten willen overtroeven om zodoende als expert te boek te komen te staan. Samenwerken om tot iets groots te komen is naar mijn idee nuttiger. Ook een beginner kan een zinnige mening hebben en moet de ruimte voelen die te durven uiten.

mama on a mission in the snow

Allereerst dank voor het compliment. Ik denk dat wij dezelfde insteek hebben alleen verschil ik van mening over dat de meeste 3+ bollen reaguurders veelal kennis van zaken hebben. Met de clown uithangen kom je toch niet zo ver, of je moet wel heel grappig zijn…

Ik durf te beweren dat er hier genoeg mensen rondzwerven die weinig tot geen kennis van zaken hebben, maar wel veel ‘bolletjes’. Kijkend naar mij zelf kan ik alleen maar zeggen dat ik soms reageer zonder daarmee te impliceren dat ik kennis van zaken heb, maar puur vanuit eigen ervaring(en). Mijn ervaringen zijn niet per definitie gekoppeld aan ‘kennis’ van zaken :-)

Ik stoor mij al langer aan dit systeem, maar heb er nooit een topic aan gewijd. Goed dat @SPAM dat nu wel doet. Ik zeg: weg met bolletjes en duimpjes. Dat voorkomt dat er bewust en onbewust onderscheid wordt gemaakt tussen de forumbezoekers. Iedereen is hier volgens mij gelijk en moet ook op die manier behandeld worden (zeg ik, de hork :-P)

When life gets too complicated.... SKI

Een ander punt dat (volgens mij) nog niet voorbij is gekomen, is kuddegedrag. Het is makkelijker om een rood duimpje te geven als iemand al 3 rode bollen heeft of al rode duimpjes heeft gehad voor zijn of haar reactie. Het gebeurt zelden dat een reactie maar één rood duimpje heeft, vaak zijn het meerdere duimpjes. Andersom gebeurt hetzelfde: iemand met 5 groene bolletjes ben je sneller geneigd een groen duimpje te geven dan iemand die net een week lid is. Dit is toch een vorm van sociale druk, maar laat wel net het probleem zien. Met andere woorden: ik doe zelf ook mee aan het plussen en minnen, maar ik ben er niet echt een voorstander van.

De eerste vier reacties zeggen genoeg over het (niet) werken van dit systeem:

Deze vaste bezoeker heeft al veel waardevolle reacties gegeven
michelv op 1 feb 2016 20:35:
hear hear
I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler
-2
quote

Deze gebruiker heeft nog weinig toegevoegd.
jarinvergeer op 1 feb 2016 20:43: @SPAM goed punt, die negativiteitis nergens voor nodig
2
quote

Deze actieve gebruiker heeft meerdere waardevolle reacties gegeven.
Marieke op 1 feb 2016 20:56:
Helemaal mee eens.
-1
quote

Deze expert heeft heel veel waardevolle reacties gegeven.
Joostw op 1 feb 2016 20:58:
Idd, snap ook niet waar al dat negatieve vandaan komt. Vind het wel jammer eigenlijk
A winter without powder isn’t a winter!
10
quote

Een ander punt dat (volgens mij) nog niet voorbij is gekomen, is kuddegedrag. Het is makkelijker om een rood duimpje te geven als iemand al 3 rode bollen heeft of al rode duimpjes heeft gehad voor zijn of haar reactie. Het gebeurt zelden dat een reactie maar één rood duimpje heeft, vaak zijn het meerdere duimpjes. Andersom gebeurt hetzelfde: iemand met 5 groene bolletjes ben je sneller geneigd een groen duimpje te geven dan iemand die net een week lid is. Dit is toch een vorm van sociale druk, maar laat wel net het probleem zien. Met andere woorden: ik doe zelf ook mee aan het plussen en minnen, maar ik ben er niet echt een voorstander van.

Rogier120 op 2 feb 2016 13:09

Voor mij werkt het persoonlijk ook omgekeerd: ik zal sneller een groen duimpje geven aan iemand die “in het rood” staat als ik vind dat dit niet terecht is. Wat mij betreft mag iedereen zijn mening (hoe verschillend ook) kwijt op het forum, zolang je het respectvol en onderbouwd kan doen.
Als er op de man/vrouw wordt gespeeld, jeukt het dan weer snel om op dat rood duimpje te klikken.

Ik kijk zelden naar het aantal groene bollen onder iemands naam; eens je een tijdje op het forum actief bent weet je het kaf van het koren wel te scheiden ;-).

Een gradatie systeem ben ik vaker tegengekomen in een forum maar eerlijk gezegd nog niet eerder een zoals deze waarbij je beetje Facebook 2.0 achtig beoordelingen kunt geven aan een reactie.
Ik snap het enigszins maar het geeft anderzijds ook een vertekend effect als het om kennis en vakmanschap gaat.
De bolletjes geven hier namelijk niets van weg omdat iemand die zelden reageert of pas net lid is net zon goede en nuttige informatie kan geven als iemand die 3 of meer bolletjes hebben.
Wat ik jammer vind is dat men een lekkere discussie aan moeten kunnen gaan of “domme” vragen moeten kunnen stellen zonder een regen van rode duimpjes ook degene die roel blijven lastig vallen met voor de hand liggende vragen of wat ik noem “luie” vragen waarbij je het antwoord in principe zelf op kunt zoeken als je er moeite voor doet.

Wellicht dat er een automatische gradatie kan zijn voor hoelang iemand al lid is of voor hoeveel men reageert zodat je kunt zien dat iemand actief is en weinig actief is op het forum.
Maar goed ik stoor me er niet aan omdat ik ervoor kies om de bovengenoemde reageerders te negeren in plaats van een rood duimpje te geven!
Je HOEFT immers niet overal en altijd op iets te reageren ;)

Het meest belangrijke voor mij in dit forum is het vermaak wat ik hier heb en vooral de informatie die hier aanwezig is die mij keer op keer wijzer maakt en dat zeer leerzaam is.

@Morzel Persoonlijk geef ik ook graag een groen duimpje als iemand om een (voor mij) onverklaarbare reden een rood duimpje heeft gekregen, maar echt terecht is dit natuurlijk niet. Je geeft dan een groen duimpje, omdat diegene al een rood duimpje heeft… Een ander zal dit misschien niet doen en dit leidt weer tot subjectiviteit. Zodoende blijft dit een lastig systeem.

Overigens is dit niet het enige forum waar kritiek is op het rode/groene duimpjes systeem. Op de site f1today.nl, waar ik ook weleens meelees, is het nog veel erger; bijna elke reactie heeft daar wel een plusje of een minnetje…

Duimpjes zijn me wel eens opgevallen. Groene bolletjes nog nooit tot een paar minuten geleden. Wat mij betreft hebben ze dus geen zin. Of misschien vanaf nu juist wel;).
De indeling van het forum naar verschillende onderwerpen lijkt me wel een verbetering.

@Rogier jullie kunnen in het systeem kijken, dus misschien dat jullie deze “domme vraag” kunnen beantwoorden.
Is er een verband te zien tussen hoelang leden lid zijn en hoeveel bolletjes ze hebben? Ik begrijp 0 weken lid is 0 bolletjes :p en als je enkel leest en zelden reageert zal het ook niet veel zijn. Maar van de actieve leden is daar een verband te trekken tussen aantal weken lid en aantal bolletjes gemiddeld gesproken dan?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Heeft niets met weken lid te maken alleen met het geven van nuttige reacties waar je dus duimpjes voor krijgt.

Click. Click. Peace

@Rogier dat weet ik, maar is er ook rekening mee gehouden in het systeem dat hoelanger je lid bent hoe groter de kans dat je bollen verdiend? Zo zou het logischer zijn dat als je 5 jaar forumlid bent je een paar bollen verzameld hebt, en pas lid weinig of geen. Dit zegt dus niet alleen iets over hoe hulpszaam je bent maar onder meer ook hoe lang je lid bent.
Jullie kunnen denk ik, inzien wie hoeveel bolletjes heeft en hoelang ieder lid is, misschien dat als deze factor van tijd meegenomen zou worden in het bolletjes systeem. Als de frequentie van comments door een lid afgezet tegen duimpjes een reëler beeld geeft hoe hulpzaam iemands comments zijn. Of redeneer ik nu fout?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart daar zeg je iets slims… Het gaat in de groep gegooid worden.

Click. Click. Peace

@Birdheart daar zeg je iets slims…

Rogier op 2 feb 2016 16:44

@Rogier Gezien mijn bolletjes moet je dit toch niet verbazen :p :) XD

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

LOL :-)

Click. Click. Peace

Zie je, heeft het systeem toch nut ;)

Oke wie geeft @Rogier nu weer een rood duimpje? Is dit topic niet bedoeld dat het de verwarring over de duimpjes en het te pas en onpas gebruiken? En als ze achter de schermen een betere oplossing gaan zoeken is dit toch goed ipv slecht?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Mijn eerste post in deze topic geeft ook wel een klein beetje een ‘oneerlijkheidje’ aan in het duimpjes systeem. Voor deze post van welgeteld twee en een halve zin heb ik al 16(!) groene duimpjes mogen ontvangen. In de afgelopen 10 topics waar ik uitgebreid de moeite heb genomen om iemand met 10+ lange epistels verder te helpen, heb ik in sommige topics geen enkel duimpje mogen ontvangen en alle topics bij elkaar opgeteld zal ik niet eens in de buurt van de 16 komen.

Toch is het advies en de hulp aan (beginnende) wintersporters nou juist één van de sterke punten van deze site, terwijl dit mijns inziens (waarschijnlijk) niet helemaal juist wordt gewaardeerd door het duimpjes-beloningssysteem. Ik zie genoeg experts hier met minder groene bolletjes, dan de (voor de gezelligheid ook nodige) ‘clowns’.

In mijn geval wil ik me absoluut niet meten met de 5-bollen-elite. Ik ben, voor wat het waard is, zeer tevreden met mijn 4-bollen-status. Zo kan ik hier en daar nog eens een steekje laten vallen of soms een ‘weet ik niet’ verkopen. Ik merk alleen wel dat nieuwkomers wel eens op het verkeerde been worden gezet door zelfbenoemde experts met een laakbare staat van dienst ten opzichte van een opkomend expert met een beperkter aantal groene bolletjes.

Hoe dit dan wél beter kan worden uitgewerkt, zou ik niet kunnen bedenken. Al had ik het idee dat tot een jaar terug er een beter overzicht was, omdat er véél minder 3 en 4 bolletjesdragers waren. :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie