route naar Flachau in de krokusvakantie

Hallo!

Ik rijd in de drukte van de krokusvakantie op 26-2 naar Flachau; wat is nou de slimste route? Ga ik over Regensburg/ Passau en dan ri Salzburg of gewoon langs Munchen?

Groetjes, Cornelie

Als je voor de ochtendspits voorbij Munchen kunt zijn, dan via Munchen. Anders altijd via Passau.

De route via Passau is echt zo relaxed om te rijden (veel minder drukte). Je rijdt wel wat meer km’s. Wil je via Munchen, dan vroeg in de nacht vertrekken (zeg 3 am) of achter de files aan rijden.

Dank je wel! En ga ik dan van Passau het best idd ri Salzburg? Want ik lees ook nog mensen die via Wels gaan?
Ik overnacht vrijdagavond in de buurt van Regensburg.

@cornelieevers, ik zou als ik jou was wel zaterdagochtend vroeg vertrekken
Ik ben vorig jaar ook gaan overnachten in Regensburg, ben toen iets na 09.00 vertrokken maar toch nog redelijk lang over gedaan. Het is een prachtige route maar hier en daar toch oponthoud.

Ik ben via Salzburg gereden, daar werd het wel druk (stoplichten), maar weet zeker dat als je rond 07.00 vertrekt dit al een hoop scheelt.

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

owja, mocht je wat tijd juist over hebben dan kun je ook nog langs de grootste ijsgrotten ter wereld:

http://www.droomplekken.nl/europa/oostenrijk/salzburg/doen/o…

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

Je hoeft niet helemaal naar Passau te rijden, hoor. Wij doen het als volgt: We overnachten in Regensburg, daar vertrekken we rond half 9. Vanaf daar stellen we de navigatie in op Flachau. De navigatie stuurt ons dan via Straubling naar Salzburg. Het is een route “binnendoor” van meer dan 100 km, maar het rijdt ontzettend goed door, brede wegen en maar af en toe een dorpje. We hebben het ook een paar keer met twee auto’s getest (een via Passau, een binnendoor) en binnendoor is echt sneller. Je komt dan in de buurt van Salzburg weer op de snelweg terecht. Net rond Salzburg heb je wat kans op file, maar als je daar eenmaal voorbij bent, rijdt het meestal weer goed door. Meestal zijn we dan rond 13.00 uur in Flachau/Kleinarl.

nog een tip, mocht je van Mexicaans eten houden, er zit een heerlijk mexicaans restaurant in Regensburg:
http://www.jalapenos-regensburg.de/

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

Bedankt @AstridG, die route heb ik ook op het oog voor de 26e. Wij overnachten trouwens in Neurenberg. Nog een vraagje: is deze route ook bij slecht weer aan te bevelen?

@anki, tja wat versta je onder slecht weer? Als het hard sneeuwt en je hebt daar op de snelweg al flink last van (langzaam rijden en de sneeuw blijft liggen) dan zou ik lekker op de snelweg blijven. Maar met een beetje sneeuw jan je deze route gewoon rijden. Hij is behoorlijk vlak en op de meeste stukken ook lekker breed.

Ha Astrid, bedankt voor je tip, dan houd ik dat aan!
Ivo; super, die grotten vindt mijn dochter vast ook geweldig!

Grappig, kom al een jaar of 10 zeer regelmatig in de regio Werfen, nog nooit van die grotten gehoord!

Voor wat betreft de route, zou ik adviseren om de route van Astrid niet in geheel te volgen. Je komt dan op de drukke A8 terecht richting de grensovergang waar nog altijd scherpe controles zijn. Vandaag lopen de wachttijden ook op tot 2 uur!!

Mijns inziens zou je beter binnendoor kunne blijven rijden en de kleine grensovergang Freilassing pakken. Daar zit je ook direct op de rondweg (snelweg) van Salzburg en een kilometer of 3-4 tot aan de snelweg naar Flachau

Edwin, daar twijfelde ik al over. Wijst doorrijden naar Freilassing zichzelf?

Een kleine update, wij zijn vandaag in Flachau aangekomen, hebben juist de grensovergang bij Freilassig NIET genomen, omdat het altijd zo veel vertraging geeft in Salzburg, maar zijn dus iets veder op de snelweg uitgekomen.Totaal GEEN last van file gehad, het oponthoud is als je terugrijdt, vanuit Oostenrijk naar Duitsland.De politie had daar gewoon twee wagens dwars op de weg gezet, dus idd een flinke file de andere kant op. Wordt dus nog een dingetje om een leuke route te verzinnen voor de terugweg. Ik hou jullie op de hoogte.

Hoi Astrid

Kunnen wij deze week nog een keer een update verwachten hoe de pistes er bij liggen.
Alvast bedankt.
Groetjes en een fijne wintersportweek toegewenst.

vanmiddag was het in Flachau in ieder geval prima, paar graden boven nul maar geen dooi-sneeuw, zonnetje, voldoende sneeuw, op sommige plaatsen wel wat ijzig/hard. alle pistes en liften zijn open. was een lekker begin van de vakantie. Binnenkort meer.

Houd vooral je radio aan met alle filemeldingen. Dat wat van tevoren een heel goed geplande route kan zijn, kan in 1 klap (letterlijk helaas) veranderen als er ongelukken gebeuren. Met de kaart op schoot en de radio aan ben je altijd sneller in het aanpassen van je route, dan wanneer je puur op je navigatie afgaat.

@AstridG @ViolaB De kaart op schoot zal wat lastig worden aangezien ik alleen rijd (ok, met mijn dochter ;-)) maar idd radio aan . Ik denk dat ik in eerste instantie Freilassig aanhoudt en onderweg wel kijk hoe het daar met drukte zit?
Zal in ieder geval vantevoren vast de kaart wat bestuderen.

Overigens; fijn dat je nog even een update deed qua verkeer Astrid, dank!

@AstridG ik zit even de kaart te bestuderen maar waar zijn jullie nou uiteindelijk de grens over gegaan?

@AstridG ik zit even de kaart te bestuderen maar waar zijn jullie nou uiteindelijk de grens over gegaan?

cornelieevers op 9 feb 2016 07:48

Dat zat ik mij ook al af te vragen :-)
Uit d’r eerste post leek t mij dat ze vanaf Straubing naar onderen rijden naar de A8, maar begrijp uit haar latere update dat ze nog verder dan Freilassing pas weer op de snelweg gekomen zijn (A10 uit mijn hoofd) maar dan moet je om Salzburg heen (oostzijde?) of er dwars doorheen, wat mij niet handig lijkt.

Als je inderdaad via Freilassing gaat, let dan op dat je in Freilassing de weg naar Salzburg neemt en niet rechtdoor blijft gaan want dan kom je alsnog op de A8 uit (vlak voor de grens).
Van Freilassing naar Salzburg pak je de snelweg A1(rechtsaf). Zodra je daar rijdt, komt er vrij vlot een kruising waarbij je de A10 naar Villach/Klagenfurt moet aanhouden. Daar zal t wel wat drukker worden want dan kom je op de route die iedereen vanaf Munchen rijdt.

Als dat maar goed gaat @Edwin3 LOL

Cornelie Vers ik moet je wel even een compliment maken dat je helemaal alleen dat stuk met de auto doet

Wij zijn in al die jaren naar Flachau, nog nooit de snelweg afgegaan bij de grens Duitsland - Oostenrijk, heel soms een beetje file, maar eigenlijk altijd prima te doen.
Met het oog op alle grenscontroles… Zitten we wel te verzinnen hoe of wat… En hoe we het beste kunnen rijden… Geen zin in files die uren duren vanwege die controles.

Dank je wel @Lawine ik vind autorijden heerlijk (helemaal op die bepaalde stukken in DL ;-)) dus dikke voorpret voor moeder en dochter. Maar dan is het wel fijn de route alvast een beetje uit te stippelen want lange files zonder te kunnen wisselen vind ik wel drama.
@Desiree rijden jullie dan ook in de Krokus? ’ Soms een beetje file’ klinkt als paradijs, maar tot nu toe heb ik altijd wel vertraging omdat ik gebonden ben aan schoolvakanties.
Bij slecht weer tijd ik door naar Passau en anders ga ik denk ik bij Freilassing de grens over. Ik ga er vanuit dat de tomtom me dan wel de goede kant op stuurt bij Salzburg?

Wij zijn in al die jaren naar Flachau, nog nooit de snelweg afgegaan bij de grens Duitsland - Oostenrijk, heel soms een beetje file, maar eigenlijk altijd prima te doen.
Met het oog op alle grenscontroles… Zitten we wel te verzinnen hoe of wat… En hoe we het beste kunnen rijden… Geen zin in files die uren duren vanwege die controles.

Desiree2 op 10 feb 2016 11:36

Ondanks de berichten die de media hier verspreiden is de heenreis helemaal niet zo’n probleem.
Mochten er toch lange files staan voor de grens richting Oostenrijk (op de A8) dan heb je ook niet zoveel alternatieven. Heb even overlegd met een local… Optie is om de afslag “Anger” te nemen (latere afslagen zul je al in de file komen) en dan over de Bundesstrasse naar Bad Reichenhall. Maar waar je dan de grens over zou kunnen werd mij niet helemaal duidelijk…Je zou de B21 naar Wals kunnen pakken.

Terugweg is veel problematischer. Advies is eiglk om smorgens heel vroeg of savonds laat te zijn. Als je de grensovergang nadert komt er een kruising…links aanhouden is de normale route naar de A8/München. Hier zou je links aan kunnen houden en de afslag “Wals” aanhouden. Onderaan de afslag is er direct een Bundesstrasse (Nr 1) die je weer terugleidt naar de snelweg maar je komt pas op de snelweg na de grens (nog geen 500mtr).

Ik ga er vanuit dat de tomtom me dan wel de goede kant op stuurt bij Salzburg?

cornelieevers op 10 feb 2016 13:29

Jawel hoor, zodra je bij Freilassing de snelweg weer pakt, de eerstvolgende kruising Klagenfurt/Villach aanhouden

Nou, ik zal jullie in ieder geval laten weten hoe het is bevallen de 27e :-)

Hoe het gaat bevallen de 27 ste.zeg je
He ben je dan uitgerekend

Alsjeblieft niet zeg @Lawine ;-) 2 Kinderen vind ik meer dan genoeg.

@cornelieevers, de route die wij gereden hebben; na Regensburg de afslag naar Straubing, dat is de B20, die volg je helemaal, o.a. langs Eggenfelden, Burghausen, Tittmoning, Laufen en dan Freilassing. Oorspronkelijk stuurt de navigatie ons vanaf Freilassing richting Salzburg, dan rij je door/langs Salzburg en kom je al uit op de A1 rischting Villach. Maar omdat wij in het verleden een aantal keren flinke vertraging opliepen op dat stukje door Salzburg en we een keer verkeerd reden op de terugweg en toen merkten dat we niet door Salzburg reden maar eromheen via de snelweg, hebben we deze keer de afslag bij Freilassing genegeerd en zijn een paar kilometers doorgereden tot Pinding, daar de A8 op en vrij vlot de afslag naar de A1. Maar zoals eerder gezegd, voor de terugweg moeten we nog een list verzinnen.

@cornelieevers, de route die wij gereden hebben; na Regensburg de afslag naar Straubing, dat is de B20, die volg je helemaal, o.a. langs Eggenfelden, Burghausen, Tittmoning, Laufen en dan Freilassing. Oorspronkelijk stuurt de navigatie ons vanaf Freilassing richting Salzburg, dan rij je door/langs Salzburg en kom je al uit op de A1 rischting Villach. Maar omdat wij in het verleden een aantal keren flinke vertraging opliepen op dat stukje door Salzburg en we een keer verkeerd reden op de terugweg en toen merkten dat we niet door Salzburg reden maar eromheen via de snelweg, hebben we deze keer de afslag bij Freilassing genegeerd en zijn een paar kilometers doorgereden tot Pinding, daar de A8 op en vrij vlot de afslag naar de A1. Maar zoals eerder gezegd, voor de terugweg moeten we nog een list verzinnen.

Djsmids op 10 feb 2016 17:37

Dan stuur je haar net voor de grens weer aan de duitse kant de snelweg op. Dan krijg je 2x kans op vertraging.

  1. voor de grensovergang
  2. het gedeelte waar de 2 snelwegen bij elkaar komen. Of je nou vanaf Freilassing komt of vanaf Munchen, beide heb je kans op vertraging.

Ik ben ter plaatse goed bekend, maar begrijp je beschrijving niet mbt door Salzburg. Als je vanuit Freilassing naar Salzburg gaat, kom je voor Salzburg op de snelweg. Je gaat dus nergens door Salzburg.

Maar zoals eerder gezegd, voor de terugweg moeten we nog een list verzinnen.

Djsmids op 10 feb 2016 17:37

Zie mijn tip hierboven om over Wals te rijden. Is mij verteld door iemand die al een jaar of 30 in Berchtesgarden woont

Plaats een reactie