route naar Flachau in de krokusvakantie

@edwin3, de tip over Wals gaan we zeker overwegen, heb het op de kaart bekeken en ziet er goed uit.
Even over mijn route, ik stuur niemand een kant op, ik vertel alleeen hoe wij zijn gereden en waarom. Ook zeg ik dat onze navigatie ons in het verleden door Salzburg heeft geleid (mogelijk om files op de snelwegen te omzeilen). We zijn afgelopen zaterdag (carnavalsvakantie Zuid-Nederland, Belgie en Duitsland, dus druk) gereden zoals ik heb beschreven en geen oponthoud gehad, we waren een half uur eerder dan gewoonlijk ter plaatse. Dus mij leek het wel een goeie tip voor Cornelie, ondanks dat het op de kaart idd niet de meest logische route is, heeft het voor ons prima gewerkt.

@edwin3 miss dat we voor de terugweg maar jouw tip uitproberen.
Moeilijk hoor, dat gedoe bij die grens… Wat is wijsheid!

Situation an den Grenzen
Mit Aufenthalten an den Grenzen Richtung Deutschland rechnen
polizei_kontrolle_strafe.jpg
© ÖAMTC
Zu längeren Verzögerungen durch die Polizeikontrollen kann es
zu den Verkehrspitzen
auf deutscher Seite speziell an den Autobahngrenzübergängen Walserberg (A1/A8) in Salzburg, Kiefersfelden (A12/A93) in Tirol und bei Suben (A8/A3) in Oberösterreich, jeweils Richtung Deutschland kommen.

Aktuelle Grenzwartezeiten an diesen Autobahngrenzen finden sie bei der automatischen Reisezeitinfo der Asfinag hier.

Abseits der Autobahngrenzen muss speziell bei Freilassing (B155) in Salzburg sowie in Bayern selbst auf der B20 im Raum Bad Reichenhall zeitweise mit Aufenthalten durch die Kontrollen gerechnet werden.

Der Grenzübergang Spielfeld - Šentilj im Zuge der B67 ist wegen der Flüchtlingssituation in der Zeit von 22 bis 6 Uhr gesperrt.
Tagsüber in der Zeit von 6 bis 22 Uhr ist die B67 am Grenzübergang Spielfeld seit 29.12.2015 wieder befahrbar. Details.

An starken Reisetagen wird bei Kontrollen an den österreichisch-bayerischen Grenzübergängen Kufstein/Kiefersfelden (A12) in Tirol und am Walserberg (A1) in Salzburg eine zweite Fahrspur geöffnet, um lange Staus zu verhindern.
weitere aktuelle Verkehrsinfos gibt es hier.
Kontrollen
Seit Mitte September führen die österreichische Exekutive und das Bundesheer Kontrollen an den Grenzen mit der Slowakei, Ungarn und Slowenien durch, um ankommende Flüchtlinge geordnet zu empfangen. Unverändert erfolgen auch Kontrollen der deutschen Exekutive sowie in Tschechien an den Grenzen zu Österreich.
Grenzen mit Deutschland
An den Grenzen Richtung Deutschland werden von der deutschen Exekutive Kontrollen durchgeführt. Je nach Ort und Intensität der Kontrollen kommt es immer wieder zu Wartezeiten bei der Einreise nach Deutschland.

Besonders bei den Autobahngrenzübergängen in Oberösterreich bei Suben (A8), Salzburg beim Walserberg (A1) und bei Freilassing (B155) sowie in Tirol bei Kiefersfelden (A12) sollte man mit Aufenthalten rechnen. Vor Weihnachten wurden die Grenzkontrollen bei Kiefersfelden und am Walserberg so umgestellt, dass bei hohem Verkehrsaufkommen eine zweite Fahrspur geöffnet werden kann. Damit sollen lange Staus vermieden werden.

Auch an den übrigen Grenzübergängen abseits der Autobahnen von Salzburg und Oberösterreich Richtung Bayern muss durch Kontrollen mit Anhaltungen und entsprechenden Wartezeiten gerechnet werden.
Grenzen mit Slowenien
Schwerpunkte sind hier der Autobahngrenzübergang Spielfeld (A9, B67), Bad Radkersburg (B69), Mureck und Sicheldorf in der Steiermark, sowie in Kärnten die Grenzübergänge Karawanken- (A11) und Loibltunnel (B91), Lavamünd, Seebergsattel und Grablach bei Bleiburg. Kontrollen gibt es auch am Grenzübergang Bonisdorf im Burgenland.

BRON: http://www.oeamtc.at

live vanuit de auto, leve de mifi! Vanmorgen kwart over zeven weggereden uit Flachau,de navigatie ingesteld op Wals. We zijn over deA10 gereden, dan afslag naar de A1 richting Linz genomen, meteen daarna de afslag naar Wals en via de B1 richting Wals. In de buurt van Wals zie je al borden naar de snelweg A8 richting Munchen, die moet je volgen. Toen we de snelweg opdraaiden was het daar een beetje druk, we moesten van 2 naar 1 rijbaan.Daar de navigatie op Regenburg ingesteld
Na ongeveer een kilometer op de A8 konden we er alweer af de A20 op, er was een hele kleine opening gelaten bij de afslag. om 10 over 8 draaiden we de B20 op, totale oponthoud minder dan 10 minuten.
Goei tip dus, over Wals rijden, de eigenaresse van ons appartement raadde dat ook aan, en aan de stroom autoos op de B1 te zien, zijn er meer mensen die die tip kregen.

tweede update, We hebben vandaag op de terugweg goed door kunnen rijden, wel twee uur door natte sneeuwbuien gereden en vooral 1 lange, smalle Baustelle leverde wat vertraging op. Maar met 3 keer tanken(LPG om de 300 km) en nog eens twee sanitaire stops hebben we er 10 uur over gereden tot thuis, omgeving Arnhem. En niet alleen in Duitsland houden ze grenscontroles, toen we Nederland binnenreden, bleken ze daar ook te controleren.
Als je bedenkt dat ze het steeds hadden over uren oponthoud bij de grens, zijn we heel blij dat we via Wals gereden zijn en dat de rest van de reis ook voorspoedig is verlopen.

Gisterenavond rond 6 uur 5 kwartier stil gestaan bij de grensovergang op de a8. De fileberichten gaven een half uur. Laat vertrekken heeft gisteren dus niet geholpen. Nog wel een prachtige skidag in flachau, geen rijen bij de liften op wisseldag.

Dank @AstridG voor je update!
@edwin3 is Wals ook een optie voor de heenweg of alleen handig voor terug?

Dank @AstridG voor je update!

@edwin3 is Wals ook een optie voor de heenweg of alleen handig voor terug?

corneliee op 14 feb 2016 20:06

Nee, ik zou niet weten op welke manier dat vanaf Freilassing voordeel zou kunnen opleveren.
Alleen maar onnodig omrijden en meer kans op vertraging.
Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik "s morgens al lekker vroeg gaan rijden. Kijken of je in het hotel al vroeg kunt ontbijten of anders onderweg ergens even kort stoppen. Je rijdt een heel stuk over de Bundestrasse, ongetwijfeld kom je genoeg dorpen door met een Konditorei met heerlijke verse broodjes ;-)
Maar goed…ieder viert zijn vakantie op een andere manier, ik ben meer van het principe dat ik liever 2 uur te vroeg in Flachau ben dan 1 uur in de file.
Veel plezier in Flachau! Kom er zelf ook veel ivm werk in de regio.

Wals zou een optie kunnen zijn als je vanaf München komt, maar dan nog twijfelachtig. Die hele zone voor Salburg/grensovergang zijn uitwijkmogelijkheden nogal beperkt door wat natuurlijke obstakels zoals een rivier en begin van gebergte waardoor er nauwelijks kleine grensovergangen zijn. Als er al 1 is, dan moet je er een end voor rijden

sinds dit weekend terug uit Obertauern. Voordien regelmatig de route gereden via Munchen.

Deze keer via de A3 (Keulen, Frankfurt, Wurzburg, Nurnberg, Regensburg) en dan bij Straubing eraf en bij Freilassing de grens over.

Wat een schitterende route, ik zou echt geen andere meer doen (tenzij er hevige sneeuwval zou zijn tussen Straubing en Salzburg). Vanaf Wurzburg al duidelijk kalmer (veel volk dat dan de A7 neemt richting Ulm) en zeker vanaf Nurnberg (dan gaat praktisch iedereen de A3 af richting Munchen). Op de radio en de GPS (heb een BMW dus geeft accurate info qua verkeer) gaven ze in het heenrijden een pak files rond Ingolstadt, Munchen en tss Munchen en Salzburg, op onze route geen enkele file gehad. Ook de baustelles vielen heel goed mee.

De route vanaf Straubing tot Freilassing rijdt het eerste deel goed door (regelmatig dubbel vak met 100km/h limiet), het 2de deel passeer je wel enkele dorpen en steden waar je maar 70, 60 of 50 mag. Maar al bij al rijdt dit heel goed door, weinig verkeer en mooi landschap (zijn op deze baan ook in een dorpje gestopt om te eten, zo zit je ook meteen in het vakantiegevoel).

Voor de terugreis dezelfde route genomen ivm de controles aan de grens, in Freilassing zonder oponthoud de grens over. Vanaf Nurnberg was er wel veel regen, daardoor ging het soms iets minder vlot, maar toch geen enkele file gehad (ook niet bij de baustelles).

Heb nu al enkele malen de route tss Munchen en Salzburg gedaan, maar ik neem nu zonder twijfelen steeds deze route, is zonder file een kleine uurtje langer, maar er is toch bijna altijd file tss Nurnberg en Salzburg.

Dank @Denis fijn om nog even te lezen! Exact de route die ik nu van plan ben te rijden. En juist binnendoor door wat dorpjes geeft vakantiegevoel toch? Leuk! Nu maar ongeduldig wachten tot vrijdag…

Ik ga die route komend weekend ook rijden, dank voor het delen van de ervaringen!

@Denis, fijn om te horen dat de route goed bevallen is! Bijkomend voordeel is dat het ook nog een zuinig route is, doordat de snelheid vrijwel continu tussen 90 en 110 km/uur is.

enige waar je wel moet op letten is de snelheid op de A1 rond Salzburg. Daar mag je maar 80km/h (toch zeker het stuk na het opkomen van de A10)
Bij het terugrijden kwamen we van de A10 (waar je 100km/h of 130km/h mag) op de A1 en ben ik geflitst, omdat ik te laat door had dat je er maar 80 mocht. Hopelijk met het verder sluiten van de Europese grenzen komt de boete er ook niet door :-)

Ik bedenk me ineens iets…
Ik gaf eerder de tip om de grensovergang Wals te pakken (terugkomend).
Dat geldt natuurlijk alleen voor degenen die via de A8 Salzburg-München willen rijden.
Voor Straubing-Regensburg is Freilassing de te kiezen route

Ik bedenk me ineens iets…
Ik gaf eerder de tip om de grensovergang Wals te pakken (terugkomend).
Dat geldt natuurlijk alleen voor degenen die via de A8 Salzburg-München willen rijden.
Voor Straubing-Regensburg is Freilassing de te kiezen route

Edwin3 op 23 feb 2016 10:34

Beste lieden, wij willem komende vrijdagmiddag terugrijden naar NL vanuit Flachau [we willen zaterdagochtend de meute vermijden]. Zoals ik het hier lees is het dus een goede optie om vanuit Flachau => Wals in te toetsen op de navi en dan via Wals weer de snelweg op te duiken. Is München - Nurnberg dat nog een goed vervolg aangezien wij bij Stuttgart altijd problemen hebben [zal wel persoonlijk zijn].

Ik bedenk me ineens iets…

Ik gaf eerder de tip om de grensovergang Wals te pakken (terugkomend).
Dat geldt natuurlijk alleen voor degenen die via de A8 Salzburg-München willen rijden.
Voor Straubing-Regensburg is Freilassing de te kiezen route

Edwin3 op 23 feb 2016 10:34

Beste lieden, wij willem komende vrijdagmiddag terugrijden naar NL vanuit Flachau [we willen zaterdagochtend de meute vermijden]. Zoals ik het hier lees is het dus een goede optie om vanuit Flachau => Wals in te toetsen op de navi en dan via Wals weer de snelweg op te duiken. Is München - Nurnberg dat nog een goed vervolg aangezien wij bij Stuttgart altijd problemen hebben [zal wel persoonlijk zijn].

Mart2 op 24 feb 2016 20:28

Ik rij de route zeer regelmatig en ben in 10 jaar tijd slechts 1x over Stuttgart gereden omdat ik in die regio een afspraak had. Die route vermijd ik liever.
Voor wat betreft vrijdagmiddag zou ik adviseren om laat te vertrekken anders kom je in de vrijdagmiddagdrukte bij de grensovergang en later München.
Alternatief is Straubing-Regensburg.
Wals is een alternatief als er aangegeven wordt dat er wachttijd is voor de grens.
Indien München-Nürnberg druk is, is het verderop naar Würzburg ongetwijfeld ook druk. Je zou dan kunnen overwegen om net onder Nürnberg de A6 richting Heilbronn te pakken. Een prettige, rustige route die ik vaak neem bij veel vakantieverkeer

Hoe laat zou je adviseren om te vertrekken? Wij dachten tussen 2 en 3 uur in de middag.

Hoe laat zou je adviseren om te vertrekken? Wij dachten tussen 2 en 3 uur in de middag.

Mart2 op 25 feb 2016 07:03

Ik zou zeker niet voor 15u vertrekken.
Ben ook wel eens op een vrijdagnamiddag gaan rijden in een Holländerwoche. Kan me herinneren dat het toch erg druk was, ben toen over de A6 gegaan vanaf Nürnberg

Wij rijden al enkele jaren de route via Straubing, Landau, Eggersfelden, Burghausen, Tittmonig en Freilassing. Dit doen we telkens als we richting Salzburgerland of Karinthië gaan. Je vermijdt hierdoor inderdaad de mogelijke files tussen Nürnberg, München en Salzburg. Het enige nadeel is dat je als je de grens overrijdt je eventjes file hebt in Salzburg, meestal een kwartiertje.

Vele Nederlanders schijnen de route te kennen, maar voor Belgen is het toch nog een onbekende route. Nog een tip: voor het eten is Tittmonig een heel idyllische plaats! ;)

@Mathijs!

Hoi heb je hier ook nog een goed adres waar je lekker kunt eten?(in Tittmonig).

Alvast bedankt

Wij zijn vandaag in Lungau (onder Flachau) aangekomen. Vrijdagmiddag vertrokken en bij Arnhem, Oberhausen en na Wurzburg file gehad, een uur in totaal. In Neurenberg overnacht. Daarna over de A3 en de B20 naar Salzburg. Hele stukken 100, soms ook een poos 70 als je achter een vrachtwagen kwam te hangen.
Overigens was even na half 10 de B20 bij Straubing in beide richtingen een paar uur afgesloten na een ongeval; gelukkig waren wij er toen al langs.
Bij Salzburg geen file gehad en ook de A10 was prima te doen. In tegengestelde richting hebben we ook nauwelijks grenscontrole gezien, dat was rond kwart voor 1 schat ik.
Het enige nadeel van de B20 is dat de tomtom ons voortdurend een andere richting uit wilde sturen. Er zitten best wat bochten in dus ik heb vaak getwijfeld of ik nou wel goed ging… Maar verder was het echt fantastisch dat we Munchen konden omzeilen, vooral omdat elk halfuur de fileberichten over de A9, de A8 en de 99 voorbijkwamen.

Update terugweg: om de grenscontrole bij Salzburg richting Munchen te vermijden: neem vanaf de A10 de A1 bij Salzburg en ga er dan richting Freilassing af. Op de radio hoorden we dat er drie kwartier file richting Munchen stond door de grenscontroles en wij waren er binnen een minuut voorbij. Dan de B20 naar Straubing en daar weer de A3 op richting Neurenberg. Wij vertrokken gisterochtend om 6 uur uit Sankt Michael en om 11 uur waren we bij Wurzburg. (Ok, daarna begon een file die ons een uur kostte, maar de eerste 500 km hadden we er toen opzitten).

Mij is het alles meegevallen: heenweg op 26-2 overnacht in Regensburg; 12:45 uit Zwolle vertrokken en om 21.50 in Regensburg (toen vielen mijn ogen ook wel bijna dicht) Het was druk maar door de navi een file (ongeluk) voor Regensburg kunnen vermijden. We overnachtten in het DreamsInn, nou dat was alles behalve een droom maar ok haha. Volgende dag over Freilassing naar Kleinarl en alleen File gehad bij Salzburg (wel zo’n 30 min)

Gister teruggereden vanuit Kleinarl; om 9.15 gaan rijden, het was flink druk en heb vanwege files 1 keer een flinke alternatieve route genomen via de navi. We reden om 20.25 Zwolle in dus het ging prima. Ik heb gewoon de standaard route genomen dit keer over Munchen. Ondanks dat ik dus alleen reed met mijn dochter van 10, beviel het in 1 keer rijden heel goed :-)

Wat leuk dat jij ook uit zwolle komt @corneliee. En respect dat je het in je eentje hebt gereden!

Plaats een reactie