Skigebied kiezen

Beste wintersporters,

Nu we dit jaar niet zijn gaan skiën (ben sinds 2 weken papa :)), kijken we al volop uit naar volgend jaar. Ik zou graag wat raad hebben bij de keuze van het skigebied, omdat er wel wat dingen zijn waar we mee rekening moeten houden.
Mijn schoonouders gaan mee en zullen op ons kindje (dat dan 1 jaar is) letten. Zij skiën zelf niet, dus ideaal… Waarmee moeten we rekening houden:

  • Graag een dorp waar er naast skiën ook iets te doen is voor mijn schoonouders: wandelen, zwembad, gezelligheid…
  • Overzichtelijk skigebied waar we goed en gevarieerd kunnen skiën, maar toch meestal 's middags terug kunnen zijn voor de lunch.

Iets minder belangrijk, maar wel wenselijk:

  • Liefst niet té ver, 1-jarige in de auto…
  • Liefst niet té duur
  • Liefst niet té druk (krokus…)

Heel wat eisen waarin we allicht een compromis zullen moeten zoeken. Ikzelf had al een paar gebieden in gedachten; Schladming, Wagrain en St. Anton am Arlberg.
Hebben jullie nog suggesties

De gebieden die je zelf noemt zijn denk ik EN duur EN druk in die periode…

Heb je al eens naar Damüls gekeken? Hoe veel er buiten skiën te doen is in het dorp weet ik even niet…

Je kan ook kijken naar Selva (Wolkenstein) in Val Gardena, Italië. Is wel een uur verder dan de meeste gebieden in Oostenrijk. Maar rustig (in vergelijking met Oostenrijk), betaalbaar en prachtig. ook voor wandelaars en dorpjes-bezoekers is dat dal ideaal. Je kan dan ook met je schoonouders een afspreken in Ortisei voor de lunch: jullie skiën erheen, je schoonouders met de auto.

Wagrain is in de Krokus druk. Wij gaan volgend jaar weer naar ‘ons thuis’ Sankt Johann im Pongau, leuk stadje we komen er al erg lang. Wij zullen dan hopelijk een baby hebben van 7 maand, maar wij gaan buiten de Krokus… In Alpendorf zag ik diverse opa’s en/of oma’s passen op de kleine kindertjes en dan komen de ouders tussen de middag naar de gondelhut. Wij zijn zo’n constructie ook van plan. Enne… gefeliciteerd!

Zugspitz Arena. Jullie kunnen je de ochtenden vermaken in de verschillende gebiedjes. Die zijn niet groot, maar allemaal (ruim) voldoende voor een ochtend. Je ouders kunnen er lekker wandelen met de kleine en 's middags kunnen jullie bijvoorbeeld met de kleine naar het zwembad in Ehrwald (sommige accommodaties bieden bieden gratis toegang via de gastenkaart). Als je ouders een middagje samen op stap willen kunnen ze bijvoorbeeld de Zugspitze op.

St. Anton a.A. voldoet aan enige eisen, het is een divers gebied met een leuk dorp. Maar het kan -zeker in het hoofdgebied- druk zijn. Ook zijn bijna alle accommodaties in St. Anton aan de prijzige kant.

Gang is alles

Vind het moeilijk te zeggen qua drukte in de vakanties, maar rondom innsbruck lijkt me ook een goed idee. Axamer Lizum of fulpmes (schlick2000).

Je kan meerdere gebieden daar bezoeken en ook genoeg te doen buiten de pistes om daar in de buurt.

Allereerst gefeliciteerd natuurlijk.
Zelf zijn wij vorig jaar met de kleine naar centerparcs bij winterberg gegaan. 's morgens lekker knallen op de pistes en 's middags lekker dobberen in het zwembad.

Übung macht den meister!!!

@Rik7 Misschien is landal brandnertal iets voor jullie. Niet in een dorpje, maar geweldig gebied om te wandelen.
Zwembad aanwezig. Appartement, direct op de piste. Ski in en ski out.

Landal Green Parcs in Gargellen is een aanrader. Mooi skigebied, skiën tot aan de deur, kinderspeelparadijs inclusief zwembad en wat wandelpaden.

Verder is het om te skiën ook een prachtig gebied(je).

Ik zou voor Zell am See gaan. Mooie plaats, relatief groot voor een wintersportplaats en dus veel te doen voor niet-skiers overdag. En of het druk is met krokus hangt vooral af of er in Duitsland regionen dezelfde week vakantie hebben

Landal Green Parcs in Gargellen is een aanrader. Mooi skigebied, skiën tot aan de deur, kinderspeelparadijs inclusief zwembad en wat wandelpaden.

Verder is het om te skiën ook een prachtig gebied(je).

Bastiaan87 op 14 mrt 2016 15:26

Gargellen vind ik persoonlijk saai als je niet gaat skien (en zijn schoonouders gaan niet skien)

Beste wintersporters,

Nu we dit jaar niet zijn gaan skiën (ben sinds 2 weken papa :)), kijken we al volop uit naar volgend jaar. Ik zou graag wat raad hebben bij de keuze van het skigebied, omdat er wel wat dingen zijn waar we mee rekening moeten houden.
Mijn schoonouders gaan mee en zullen op ons kindje (dat dan 1 jaar is) letten. Zij skiën zelf niet, dus ideaal… Waarmee moeten we rekening houden:

  • Graag een dorp waar er naast skiën ook iets te doen is voor mijn schoonouders: wandelen, zwembad, gezelligheid…
  • Overzichtelijk skigebied waar we goed en gevarieerd kunnen skiën, maar toch meestal 's middags terug kunnen zijn voor de lunch.

Iets minder belangrijk, maar wel wenselijk:

  • Liefst niet té ver, 1-jarige in de auto…
  • Liefst niet té duur
  • Liefst niet té druk (krokus…)

Heel wat eisen waarin we allicht een compromis zullen moeten zoeken. Ikzelf had al een paar gebieden in gedachten; Schladming, Wagrain en St. Anton am Arlberg.
Hebben jullie nog suggesties

Rik7 op 13 mrt 2016 18:52

Sankt Anton zekerrrrrr niet doen met 1-jarige. Sankt Anton is ook niet fijn met een kinderwagen om te lopen. Je moet meer naar plaatsen in U-dalen kijken. Dan zijn de plaatsen ook wat vlakker.

Wij gaan altijd naar Landal Brandnertal. Het barst daar van de kleine kinderen (baby’s) met opa en oma. Voordelen zijn een zwembad, mooie ruime appartementen, aan de piste, goede mogelijkheden om te wandelen (ook met een kinderwagen), leuke speelruimte binnen voor kleine kinderen (geopend van 's morgens vroeg tot 21.00 uur), restaurant met terras met uitzicht op de piste.

Nadelen: er is niks maar dan ook niks te beleven. Geen winkels en ook geen dorpje om rond te lopen. Er schijnt wel een skibus naar Brand te rijden maar sporadisch. Een keer in de week is er apres ski in Rufana alp en daar kan je naar lopen. Een keer in de week is wordt er ook een etentje geregeld in Fuchsbau. In dat geval kan je met een sneeuwtaxi opgehaald worden. Verder is er alleen nog een kampvuur en een fakkelwandeltocht dat door Landal zelf georganiseerd wordt. Geen idee of dat iets is. Wij hebben er nooit aan mee gedaan.

“Krokusvakantie 2017” én “goedkoop” zijn amper combineerbaar in één zin. Heel skiënd Europa heeft die week vakantie. Je merkt het al heel hard op de boekingsites. Het is zoeken naar een skitstok in een sneeuwberg.

Wij gaan altijd naar Landal Brandnertal. Het barst daar van de kleine kinderen (baby’s) met opa en oma. Voordelen zijn een zwembad, mooie ruime appartementen, aan de piste, goede mogelijkheden om te wandelen (ook met een kinderwagen), leuke speelruimte binnen voor kleine kinderen (geopend van 's morgens vroeg tot 21.00 uur), restaurant met terras met uitzicht op de piste.

Nadelen: er is niks maar dan ook niks te beleven. Geen winkels en ook geen dorpje om rond te lopen. Er schijnt wel een skibus naar Brand te rijden maar sporadisch. Een keer in de week is er apres ski in Rufana alp en daar kan je naar lopen. Een keer in de week is wordt er ook een etentje geregeld in Fuchsbau. In dat geval kan je met een sneeuwtaxi opgehaald worden. Verder is er alleen nog een kampvuur en een fakkelwandeltocht dat door Landal zelf georganiseerd wordt. Geen idee of dat iets is. Wij hebben er nooit aan mee gedaan.

vlinder72 op 14 mrt 2016 16:15

maar, omdat je wat hoger zit, zit je wel lekker in de sneeuw. Ze hebben een prachtige loipe, in een geweldige omgeving. Over het algemeen, zijn de dorpen lager, en geen of weinig sneeuw. Het is nog authentiek, en gemoedelijk.

OK mensen, alvast bedankt voor de suggesties! Ik ga ze zeker onderzoeken. Ik heb al wel wat ervaring met skigebieden, maar de insteek van de volgende vakantie zal helemaal anders zijn…
Wat ik mij nog afvraag: meestal boek ik via booking.com, maar ik merk dat er heel veel niet beschikbaar zijn. Is dat omdat deze accomodaties al vol zitten, of omdat ze nog ‘open’ moeten worden gezet? Iemand een idee of waar boeken jullie?
Mercii!!!

Geen ervaring met booking.com op dit gebied, maar meestal zie je de eerste accommodaties rond de zomer online komen en staat het volledige aanbod er vanaf augustus/september.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik boek altijd via Booking.com maar moet wachten tot begin Q4 voordat mijn favoriete hotel de kamers online zet. Dit kan dus best een zenuwslopend karwei zijn, zeker in jullie nieuwe gezinssituatie waar je mogelijk wat meer zekerheid wilt (en meer kamers nodig hebt). Hoewel het wat verder is en dus ingaat tegen een van je wensen zou ik toch ook naar Italië kijken. Veel rustiger rond de krokus dan Oostenrijk.

Ok! Ja, nu we dit jaar niet zijn geweest kijk ik al te hard uit naar volgend jaar :)… Veel te vroeg dus waarschijnlijk, maar bij deze heb ik wel een paar suggesties gekregen waar ik nog niet ben geweest en die ik zeker ga bekijken. Bedankt voor de hulp mensen!

@Rik7 hallo Rik, ik heb navraag gedaan bij sunweb, vanaf juni op de site.
Tui, staat al wel wat op de site.
Maar als je van de krokus afhankelijk bent, ga NU dan op zoek, naar het gebied, dat jouw wat lijkt, en schrijf de vvv aan, voor aanbiedingen. Dan wordt je door accomodaties gemaild, die je wat aan kunnen bieden.
spoeling word dun, voor de krokus, veel mensen boeken vooruit, bij de acc.

Hi Rik7, nog wat tips voor boekingsites die wij altijd gebruiken;

  1. Inderdaad via de lokale VVV, meestal kennen die wel een functie “unverbindliche anfragen”. Zie voorbeeld voor Nauders waar je ook eens naar zou kunnen kijken http://www.nauders.com/de/unterkuenfte/unverbindliche-anfrag….

Geen zwembad maar voor de rest voldoet dit mogelijk wel aan je eisen.

  1. http://www.homeaway.nl
  2. http://www.e-domizil.at/

Ik weet dat er in sankt johann im Pongau al nauwelijks meer iets te krijgen is voor de Krokus 2017. Lijkt wel een ware run op de Krokus te zijn…

Als ik niets beschikbaar zie bel ik het hotel of accommodatie zelf op. Vorige keer was het op internet vol maar was er nog wel plek toen ik het hotel belde.

Plaats een reactie