Het actuele weer in Winterberg

"…" Idd, haha!! Ik heb al geboekt van 13 t/m 15 januari… No worries!

Jorien op 19 dec. 2011 14:59

Tja… ik ben deze onzekerheid niet gewend. Dus vandaar mijn "zorgen".

Van een sneeuwzeker gebied in oostenrijk, naar het Sauerland…effe wennen dus.

Het is nog dik 1.5 week te gaan. Dus er kan nog veel gebeuren. In de positieve zin denken dan maar ;)

Maar ik vind het toch wel spannend.

Just have fun!!!

@ Mona
Geeft niets, het is ook nooit 100% zeker in 't Sauerland…
Komt vast goed!! :)

t/m vrijdag zijn er geen wachttijden, daarna wel wart en na de kerst is het erg druk

90% Lifte in Betrieb über Wheinachte,

Slechts korte warme fase,

vanaf zaterdag weer kou en sneeuw

Let it be, let it be :)

Ik hoop het.

Just have fun!!!

vandaag voor het eerst naar Winterberg gegaan… Lag er aardig bij, alleen maar de helft van de pistes zijn open, dat is wel jammer. Verder prima dag gehad :)

Goan mit d'n kroam

Mona
17 sep. 2011 18:58
Waarom toch altijd zo negatief over het Sauerland?

Ik krijg vaak de indruk, dat je niet meeteld als je naar het Sauerland op wintersport gaat. Je moet naar Oostenrijk, Frankrijk, Italië of Zwitserland ect. Maar winterberg of beter gezegd het Sauerland…nee, dat is niets, voor beginners, voor kinderen, dat is niet sneeuwzeker ect.

Ik als zeer ervaren wintersporter (22 jaar lang al op de latten en dan nog meerdere keren per jaar), heb nu eens besloten om lekker naar het Sauerland op wintersport te gaan ipv Oostenrijk/Frankrijk.

Waarom? Gewoon omdat er leuke gebiedjes zijn en veel variatie (elke dag wat anders). Niet zo’n lange pistes inderdaad, maar wel leuke en toch ook uitdagende pistes. Dat is toch ook heerlijk.
De meeste mensen kennen alleen Winterberg of Willingen, maar er zijn veel meer pistes/skigebieden.

Je wilt niet weten, hoe vaak het al in bv Fiss en/of Valthorens slecht was, en dat je in het Sauerland nog heerlijk kon skiën.

Mona
19 dec. 2011 14:01
Ik hoop echt dat die modellen het helemaal fout hebben.

Voor het eerst in mijn "wintersport leven" ga ik een week naar het sauerland. Normaal altijd een dagje op en neer, nooit langer, en in de krokus een week naar oostenrijk.

Ivm een verre rondreis in de zomervakantie (in schoolvak. ivm kinderen), en toch op wintersport willen gaan. Om de kosten te drukken dan maar in goed vertrouwen voor het Sauerland gekozen (qua skipas, reis en verblijf stukken goedkoper dan oostenrijk).

Spijt, spijt… Ik ben bang dat het een wandelvakantie gaat worden…zou erg jammer zijn…maar goed, we wachten af.

We gaan in de eerste week van het nieuwe jaar. Voorspellingen zover vooruit geloof ik niet. Maar toch…

Ik blijf duimen dat het toch kouder wordt, en dat het nog gaat sneeuwen

:D:D

@Mona: alleen zotten veranderen nooit van gedacht, maar ik moest hem gewoon maken, was een inkoppertje :)

Tja…

Just have fun!!!

Wij zijn afgelopen weekend in Sauerland geweest.
Zaterdag Winterberg en zondag Neuastenberg. Beide dagen lekker rustig en vrijwel geen wachttijden. Sneeuw was boven verwachting goed!

Echt een superweekend gehad. Mooie voorbereiding op de week Frankrijk eind Januari.
Maar Sauerland (en de Harz) blijven gewoon leuke bestemmingen om dichtbij NL lekker los te gaan.

Wij gaan 29 december met 6 man 3 dagen boarden. Hoop dat er dan nog een mooie laag sneeuw ligt en anders andere activiteiten zoeken om ons bezig te houden. Heb er zin in!

Gister dus een dagje met wat vrienden naar Winterberg geweest. De pistes lagen er goed bij, mede doordat gisterochtend wederom een vers laagje gevallen was (Hierdoor duurde de heenreis wel wat langer omdat het ietwat glibberen was op de binnenwegen maar dat hoort er bij en brengt je in de juiste wintersport sfeer).
Ook was het met name in de ochtend lekker rustig, waardoor er bij geen wachtrijen bij de liften waren.

Helaas draaiden de 2 nieuwe stoeltjesliften nog niet, terwijl de pistes bij deze liften (welke ook nog gesloten zijn) er wel goed bij lagen. Waarschijnlijk het enige minpuntje op een topdag.

Gister dus een dagje met wat vrienden naar Winterberg geweest. De pistes lagen er goed bij, mede doordat gisterochtend wederom een vers laagje gevallen was (Hierdoor duurde de heenreis wel wat langer omdat het ietwat glibberen was op de binnenwegen maar dat hoort er bij en brengt je in de juiste wintersport sfeer).
Ook was het met name in de ochtend lekker rustig, waardoor er bij geen wachtrijen bij de liften waren.

Helaas draaiden de 2 nieuwe stoeltjesliften nog niet, terwijl de pistes bij deze liften (welke ook nog gesloten zijn) er wel goed bij lagen. Waarschijnlijk het enige minpuntje op een topdag.

Marco K op 20 dec. 2011 09:24

Klinkt goed, hoop dat de pistes er eind december er nog zo bijliggen.

Helaas draaiden de 2 nieuwe stoeltjesliften nog niet, terwijl de pistes bij deze liften (welke ook nog gesloten zijn) er wel goed bij lagen. Waarschijnlijk het enige minpuntje op een topdag.

Marco K op 20 dec. 2011 09:24

Waarschijnlijk heeft Tüv de certificatie nog niet vrijgegeven voor deze liften. Weet iemand wanneer dit wel gaat gebeuren? Ik wil eigenlijk naar Winterberg om deze nieuwe liften uit te proberen, maar dan moeten ze wel draaien.

Don`t eat yellow snow

@jaapm
Je kunt de Brembergpiste gewoon afdalen, vlak voor het dalstation van de Talexpress uiterst links een weg het bos in skiën, je komt dan uiteindelijk bij Möppi uit. Wel gas geven vlak voor je dat pad op gaat!
Als je de Grosse Büre zelf afdaalt kan je ook aan het eind proberen dit pad aan de bosrand mee te pikken.
Als je de Kleine Büre (bij de 4-zitter) afdaalt, moet je 100 meter voor het einde rechtsaf het pad op. Ook dit pad komt uiteindelijk bij Möppi uit.
Ik ga er van uit dat de liften vanaf vrijdag of zaterdag draaien.

Harry, wat zijn de voorspellingen voor volgende week op dit moment?

De amerikanen gaan voor Kaiserwetter; hogedruk met zon of mist. In de zon skyhigh temperaturen, maar nauwelijk schade aan het sneeuwdek (kurkdroge lucht, inversie) of mist met lichte vorst. Ik zie ook wat minder fraaie verwachtingen, met af en toe sneeuw of natte sneeuw en rond of net boven het vriespunt. We wachten af, de Kahler Asten heeft de officiële halve meter aangetikt, lokaal (beschutte hellingen) ligt nog aanzienlijk meer.

De amerikanen gaan voor Kaiserwetter; hogedruk met zon of mist. In de zon skyhigh temperaturen, maar nauwelijk schade aan het sneeuwdek (kurkdroge lucht, inversie) of mist met lichte vorst. Ik zie ook wat minder fraaie verwachtingen, met af en toe sneeuw of natte sneeuw en rond of net boven het vriespunt. We wachten af, de Kahler Asten heeft de officiële halve meter aangetikt, lokaal (beschutte hellingen) ligt nog aanzienlijk meer.

Harry (Winterberg) op 20 dec. 2011 12:33

Mocht het rond of net boven het friespunt zijn kunnen ze de sneeuwkanonnen nog inzetten toch? Vanaf welke temp niet meer eigenlijk?

@anoniem:
Er is momenteel ruim voldoende sneeuw (35-60 cm) en er is de afgelopen nachten nog wat kunstsneeuw bijgespoten. Om enigszins fatsoenlijk te kunnen besneeuwen moet het -1,5 of -2 zijn, bij voorkeur met een lage luchtvochtigheid. Voor zowel temp. als vocht geldt hoe lager hoe beter.

Bedankt voor de reactie. Neem aan dat die (35-60) wel even blijft liggen mits de temperaturen niet sky high schieten. Hopen op het beste. PS, ik ben mario en heb al onder mario gepost, krijg het op een of andere manier niet voor elkaar om een naam in te vullen.

Is eerste kerstdag winterberg geopend?

Toch lijken de voorspellingen nu beter dan een paar dagen terug.

@anoniem

  • 10 graden bij 15% luchtvochtigheid is geen enkel probleem, + 0,5 bij 100% luchtvochtigheid is wel een probleem. Temperatuur op zich zegt niet zo veel.
    @coen
    Ja. Kerstavond (24dec) valt het avondskiën uit.
    Morgenavond is de eerste Flutlichtavond van het seizoen… ik ga er even lekker van genieten!

Hallo, ik wil voor de eerste maal naar winterberg komen voor te langlaufen, weet iemand of het al kan ? of moet ik nog wachten ik heb namelijk vakantie to 5 jan 2012 ?

ik ga de 29ste weet iemand of het dan nog mogelijk is misschien om te skiën

@frank: donderdag en vrijdag is het dooi, dus niet gaan. Morgen en vanaf zaterdag is het prima. Momenteel sneeuwt het nog steeds volop.
@koos: ja

"…"

Waarschijnlijk heeft Tüv de certificatie nog niet vrijgegeven voor deze liften. Weet iemand wanneer dit wel gaat gebeuren? Ik wil eigenlijk naar Winterberg om deze nieuwe liften uit te proberen, maar dan moeten ze wel draaien.

jaapm op 20 dec. 2011 10:35

Vandaag gepost op FB: "Hier ein paar Infos für alle, die ungeduldig auf die neuen Lifte warten: Der neue Lift Nr. 7 (kleine Büre) ist ab heute in Betrieb. Der zweite neue Lift Nr. 8 (große Büre) soll noch vor Weihnachten laufen.

Der Funpark ist noch nicht aufgebaut. Wir können zurzeit noch nicht sagen, wann das sein wird. Es wird wohl noch etwas dauern."

Ben benieuwd…

@Anoniem en Harry
Bedankt!
In januari als de kerstdrukte voorbij is en de omstandigheden goed zijn maar eens kijken dan.

Don`t eat yellow snow

Ik ga morgen een dagje boarden. Heb er zin in!

Ik ga morgen een dagje boarden. Heb er zin in!

Jordy Vink op 20 dec. 2011 21:05

ah ik ook morgen aanwezig!
even een paar meters boarden.

Zojuist terug van een fantastisch dagje Winterberg. Voldeed ver boven verwachtingen. Ik begreep van 1 van de liftmensen dat de nieuwe lift donderdag gaat draaien. Verder zei hij dat als je voor 1 dag gaat je dat of morgen moet doen. Of, als je goede sneeuw wilt, en niet te lang wachten, je tot na de kerstvakantie zult moeten wachten.

Mijn dag was verder top! Ik was er nog nooit geweest en vind het uitstekend voor een dagje! Jammer dat het funpark nog niet open was. Gelukkig was het (gesloten) parcour door het bos ook leuk (bike park??). Verder heb ik letterlijk niet 1 keer hoeven wachten om de lift te pakken. En van de horror verhalen over kamikaze beginners heb ik ook niks gezien.
En had ik al gezegd dat de sneeuw top was? Bij deze dan;-).

voor iedereen die nog gaat; veel plezier!

Gr. Freek

Plaats een reactie