Het actuele weer in Winterberg

Wanneer je in januari/februari naar Winterberg wilt en ook nog eens in der Brabander wilt zitten, moet je mijn inziens toch echt wel vooruit boeken. Het risico dat er dan sneeuw ligt, neem ik dan voor lief.

Ik heb vrijdag 16 december alvast vrij genomen. Ligt er sneeuw, dan ga ik een dagje richting Sauerland. Zijn de weiden groen dan heb ik thuis een dagje vrij.

Met andere woorden: Als het om Sauerland gaat dan bekijk ik het ook altijd pas op het laatste moment.

@ Harm: Mij was jouw opmerking ook totaal niet opgevallen. Vind de reacties daarop een klein beetje overdreven, begrijp ze echter wel. Maar laten we met z’n allen niet te kleinzerig zijn :)

Herstel; het risico dat er dan GEEN sneeuw…

We gaan dit jaar trouwens naar een gerenoveerd appartement. Net even 5 minuten rijden van het centrum. Alles is er aanwezig zoals internet/tv etc.

Volgens mij is er nog redelijk wat plek!

Zie hier de website http://www.winterbergappartementen.eu

Vanaf welke temperatuur gaan de sneeuwkanonnen eigenlijk aan in Winterberg? Zag dat het er de komende nachten blijft vriezen, maar net als op veel plekken is er voorlopig nog geen neerslag te melden…

Kanonnen kunnen geloof vanaf -3 aan, maar gezien de verdere temperaturen en de neerslag verwachting gaan die echt nog niet aan hoor…

Vanaf welke temperatuur gaan de sneeuwkanonnen eigenlijk aan in Winterberg? Zag dat het er de komende nachten blijft vriezen, maar net als op veel plekken is er voorlopig nog geen neerslag te melden…

Richard op 14 nov. 2011 18:27

Hangt van de luchtvochtigheid af; is die laag dan kan er al vlak onder nul sneeuw gemaakt worden. Als die hoog is moet het kouder zijn.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Laat ons maar hopen op wat vlokken en koude temperaturen vanaf begin december :) Een wedstrijdje bobslee kijken is altijd fijner met een pak sneeuw rondom je.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Hier uitgebreide informatie over de 2 typen sneeuw installaties,
inclusief "feuchtkugel" temperatuur, want daarom draait het bij besneeuwen (en niet om de absolute thermometer temperatuur)

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=1360…

nog eentje, hier kun je het zelf uitrekenen
http://www.technoalpin.com/de/service/feuchtkugel/

Meer dan 20% kans is er niet (volgens zowel de europese als amerikaanse computerberekeningen) dat we nog in november op de ski’s gaan komen in het Sauerland.

Is maar goed ook, in het verleden zorgde een vroege start van de winter heel vaak voor een zacht einde, waarin de krokusvakantie valt. Wel kan het 's nachts af en toe redelijk vriezen, zodat de vijvers lekker afkoelen en er vanaf begin december flink besneeuwd kan worden.

Wat betreft besneeuwen; de luchttemperatuur en de relatieve luchtvochtigheid is van belang, wij kijken voor besneeuwing vooral naar de "Feuchtkugel", een makkelijk schema en uitleg is hier te vinden:

http://www.technoalpin.com/de/service/feuchtkugel/ en
http://www.technoalpin.com/de/informationen/glossar/6.html#s…

(TechnoAlpin)

Op 13 november, begin van de nacht een luchttemperatuur van +10 graden, een dauwpunt van -20. Zo extreem zie ik het ook niet vaak! http://www.weer.nl/wereldweer/waarnemingen/hobsid/10427.html…

Ik begrijp dat er een combinatie is van temperatuur en luchtvochtigheid, om kunstsneeuw te kunnen maken,
Maar wat betekend dat nu in concreto?
Bijv. Als de lucht erg droog is kan er dan al bij min 1 gr C geproduceerd worden?
En stel bij hoge luchtvochtigheid, kan het dan pas bij min 4gr celcius?
Maw zijn er voorbeelden die inzichtelijk maken hoe de verhoudingen liggen waar het mogelijk is sneeuw te maken?

En zijn er meerdere typen sneeuwkanonnen of zijn ze in wezen allemaal hetzelfde?
Qua uiterlijk zie ik nogal verschil, een soort spuitlansen en ook van het vliegtuigmotor formaat, meer ventilator

Ik kan een schema zo even niet vinden, maar algemeen gesteld kan je bij -1 tot -3 (afhankelijk van type kanon / lans) gaan sneeuwen, ook bij verzadigde lucht, alleen wordt de sneeuwopbrengst groter naarmate de luchtvochtigheid lager is.

Ik heb 14-12 vrij genomen ligt er sneeuw gaan we naar Sauerland ligt er geen sneeuw word het bottrop!

Seriously snow addicted family!

Ik heb 14-12 vrij genomen ligt er sneeuw gaan we naar Sauerland ligt er geen sneeuw word het bottrop!

Jeffrey op 15 nov. 2011 11:49

Kijk ook eens naar Neuss. Baan is korter, maar stoeltjeslift, betere sneeuw, gezelliger en niet zo’n ordinaire vreetschuur als Bottrop…

Zondag even naar Snowworld geweest, best leuk maar begin nu toch echt te snakken naar echte Sneeuw.

Laatste week december naar Hopfgarten (Brixental) en Februari naar Zell am See. Maar wil graag begin december als het ff kan een dagje/weekendje winterberg doen. Hoe groot achten jullie die kans?

Het wordt inderdaad koud! Aankomend weekend gaan wij ook maar eens wat sfeer proeven!
Groet Anja.

De kans is (zoals het er nu naar uit ziet) nog behoorlijk klein dat begin december de deuren open gaan in het Sauerland. Waarschijnlijk zullen we eerst nog even genoeg geduld moeten opbrengen tot half december. De temperaturen dalen weliswaar al wel, maar nog niet voldoende om flink kunstsneeuw te kunnen gaan produceren.

Ik vind het allemaal goed… al het weekend van zaterdag 17 december maar wit is!! Kan ik mijn nieuwe skischoenen testen.

http://www.weeronline.nl/Europa/Duitsland/Winterberg/4109018… Dat ziet er wel beter uit…

Frank op 15 nov. 2011 13:50

Ik zie alleen maar hoge temperaturen, behalve donderdagnacht?

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Toch zijn er de eerste echte wintertendensen op de kaarten. Het kan in de loop van volgende week zomaar prijs zijn! De kans is nog niet heel groot, maar toch…

Harry, als er begin december wat valt, gaat het gebied dan automatisch bijspuiten indien mogelijk om de laatste weken van december pistes te hebben? Of hoe loopt dat in Winterberg?

Vrienden van ons zeggen altijd: vanaf dat er 1 vlok valt, spuiten ze de rest wit :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

gelezen in een ander forum:

Niet alleen de wat lagere temperaturen zijn nodig voor het produceren van kunstsneeuw (gemiddelde temperatuur van -3 °C is een must) ook de luchtvochtigheid speelt een rol. Hoe droger de lucht hoe beter. De luchtvochtigheid kunnen we o.a. aflezen aan het zgn. dauwpunt. In koude droge lucht zal deze lager liggen dan de luchttemperatuur wat daardoor smelten tegengaat. Zo is het mogelijk dat ondanks positieve luchttemperaturen van bv 13 °C de sneeuw niet smelt. Ook kan het bij daardoor bij positieve temperaturen sneeuwen, mits het dauwpunt dus maar onder nul ligt en de lucht droog genoeg is. Algemeen geldt; vochtige lucht (hoge dauwpunten) is slecht voor sneeuw en voor de (kunst)sneeuw productie.

het verwonderd me dat er bij 13 gr boven 0 sneeuw niet zou smelten,
kan iemand me dat uitleggen, als het klopt tenminste?

Alles staat al klaar en zo gauw het 2graden vriest gaan de kanonnen assaal draaien, binnen 24 uur ligt er dan al een aardig pak sneeuw. De sneeuwinstallaties zijn nog verder verbeterd dit jaar.

Wat ikme ook afvroeg, als het vriest,
Er zijn bassins met water en leidingen naar de sneeuwkanonnen toe,
Hoe gaat men nutegen dat de bassins dichtvriezen en de toevoerleidingen verstopt raken?

Moet het perse overdag ook de hele dag vriezen, willen ze die kanonnen aanzetten?

Wat ikme ook afvroeg, als het vriest,
Er zijn bassins met water en leidingen naar de sneeuwkanonnen toe,
Hoe gaat men nutegen dat de bassins dichtvriezen en de toevoerleidingen verstopt raken?

Cees op 16 nov. 2011 21:33

Dat heb ik me ook al heel lang afgevraagd. Ging vorig op sneeuwverwachting.nl een vraag over maar daar had ook niemand een passend antwoord. Het meest waarschijnlijke antwoord voor de leidingen was dat de waterdruk het bevriezen tegen gaat.

Maar er zal hier vast wel iemand zijn die dat precies weet.

Don`t eat yellow snow

Plaats een reactie