Het actuele weer in Winterberg

De leiding is ook vrijwel luchtvrij, in combinatie met stromend water onder druk gaat het dan niet bevriezen. Plus er worden additieven bijgevoegd aan het water, alleen weet ik niet of dat al in de leiding is of dat het kanon dit doet. Maar das nog geen verklaring voor als het stilstaat, pompen ze de leidingen dan weer gewoon leeg ?

Als de kanonnen uit staan laat men het water ook uit de leidingen bij het kanon zelf lopen. De grote leidingen liggen ongeveer een meter diep, die bevriezen niet. Er worden beslist geen additieven bij gevoegd dr. Dre! Dan word je in Duitsland door die milieugekkies opgeknoopt nadat je gelyncht bent!

Dan zullen die additieven ook wel niet goed zijn voor het milieu denk ik, dus zijn die mensen nog niet zo gek, lijkt me,
Is dit in oostenrijk ook verboden? Of is er ergens een link naar dit onderwerp?,het zal vast wel eerder aan de orde geweest zijn…

Nee harry heeft gelijk, van de site van solden

Technical snow-making systems work
on the same principles as natural
snowfall. No chemical substances are
added, no refrigerating machines are
applied - only water and air are used.

Maar waarom proeft hij dan anders ? of is dat maar een gedacht ?

Harry, is er ook al een opleveringsdatum bekend m.b.t. de nieuwe liften? Schiet met dit weer vast wel lekker op. Voorgaand jaar duurde het even voordat de nieuwe liften in gebruik werden genomen.

Hoe dan ook… ik zie voorlopig nog geen sauerland. Ook met sneeuwkanonnen moeten we nog even wachten ben ik bang

@Edgar,

De liften zijn volgende week klaar, maar mogen pas in gebruik genomen worden als de TüV is langsgeweest… en ja, dat zijn ambtenaren, dus ik hoop dat ze op tijd een afspraak hebben gemaakt.

Voorlopig is het nog net niet… 4 graden in de plus overdag… :(

19-11 zie net langlaufen in noorwegen, op tv, allemaal op kunstsneeuw

Misschien dat ze de waterleidingen vorstvrij houden dmv thermolint. Soort gelijk iets wat je ook voor tuis kan kopen. Zie het als elektrische vloerverwarming draad wat langs de leiding loopt waardoor de boel niet bevriest.

wintergek

ik verwacht eigenlijk in de eerste week van december een hele omslag in het weer.

Denk dat we dan wat andere temperaturen krijgen en meer kans op sneeuw als ik zo op internet wat rond kijk.

zou mooi zijn.

we willen nog wel een midweekje winterberg doen op 19 december !

@Harry: De TüV was vorig jaar ook pas begin december ter plaatse en toen kwam alles voor oud & nieuw ook nog goed, dus ik heb de volste vertrouwen erin dat eind december het complete circus kan gaan draaien.

Om bij relatief hoge temperaturen sneeuw te maken word het bacteriele INA eiwit (Ice nucleation-active protein) toegevoegd aan het water voor dat het verneveld wordt. Dit eiwit vormt de basis of het zaadje waarop ijs kristalisatie kan plaatsvinden en verlaagd op deze manier het enthalpie verschil dat overbrucht moet worden van de vloeibare naar vaste kristal fase.

Ik had het hier ergens anders ook al eens geroepen geloof ik

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Het wordt trouwens verkocht onder de merknaam Snomax, en aangezien het een eiwit is kan men claimen dat er geen chemicalien gebruikt worden.

http://www.uniprot.org/uniprot/P06620

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Snomax wordt niet gebruikt in het Sauerland. Er is in het verleden noal wat discussie geweest over dit goedje, dat voor zover ik begrepen heb uit dode bacterien bestaat

Als ik de onderstaande link bekijk gaat het langzaamaan gebeuren!!

https://www.wintersport.nl/skigebieden/winterberg/weersverwa…

Er staat 6cm voorspelt, gaan ze dan gelijk de sneeuwkannonen laten draaien?

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Een week vooruit kijken is in mijn beleving wat moeilijk. Maar het goed op de weerkaart!

Ik denk dat het eerst een aantal dagen koud cq wit moet zijn om de kanonnen te laten draaien.

Ik kijk er naar uit!

Ik zie zondag een eerste koudeinval met sneeuw arriveren, maar de dooi komt meteen weer terug. Ach ja, het seizoen begint niet voor niets officieel rond 15 december.

Zondag voorspellen ze er nog eens 10 cm bij…

Ja het gaat er op lijken dat de winter voor de deur staat!

Momenteel een mooi staatlje van inversie.
Op de Kahler Asten (840m) is het + 14,8 graden om 11.45 uur!

"…"

Kijk ook eens naar Neuss. Baan is korter, maar stoeltjeslift, betere sneeuw, gezelliger en niet zo’n ordinaire vreetschuur als Bottrop…

Harm op 15 nov. 2011 13:12

Ik houd hem in m’n achterghoofd! Stiekum hoop ik op sneeuw in Winterberg dan gaan we voor de real thing!

Seriously snow addicted family!

En jahoor…de weerkaarten zijn weer eens anders geschud…geduld is een schone zaak.

Ik heb maar vast geboekt, 13 t/m 15 januari… Ben zo benieuwd! Kan niet wachten om weer te boarden!

Wat is nou eigenlijk de beste tijd om te gaan, of is dat niet te zeggen?

Ik zou nooit van tevoren boeken, pas gaan als de condities goed zijn!

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

@ Jo rond 5uur 's ochtends :) dan ben je de drukte voor… maar dat zal je niet bedoelen… ik denk dat jan en feb de meeste kans op sneeuw geeft maar daar komt dan ook de drukte bij…

Vorig jaar op 5 dec. naar winterberg geweest… meter sneeuw en niemand op de piste :)

ik ga zelf de 21e tot de 23e december dus moet ook nog hopen op wat sneeuw :)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Haha, ja zo vroeg op de piste daar ben ik ook wel voor eigenlijk!!!
Ja das altijd balen van die drukte, maar goed… Voor 't wintersport gevoel is het goed genoeg vindt ik!

Nou, als er nog een pak valt in december boek ik ook meteen! :)

Gaan jullie nog op ‘echte’ wintersport?? Zo ja, waarheen??

@Jo: Het Sauerland is ook een echte wintersport. Het punt alleen is dat de pistes zo kort zijn in tegen stelling tot bijvoorbeeld de Alpen. ;) :p

Voor wat betreft de drukte voorkomen als je naar het Sauerland rijdt heb ik in m’n vorige blog diverse tips gegeven. Check: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2107

Thanx Frans!!

Plaats een reactie