Soort ski voor Canada

Hallo mede-sneeuw-liefhebbers ;)

Heeft iemand ervaring met skiën in Canada ?
Wat voor soort ski is het beste daar ?

Ik ben er in 2015 geweest, maar toen hadden we eigenlijk “Oostenrijkse” pistes. Helaas een van de mindere winters sinds jaren. We hebben toen op onze eigen, “gewone” ski’s geskied.
Nu willen we weer gaan, en gaan er vanuit dat er nu wel meer poedersneeuw zal zijn :p
En mijn eigen ski’s verdwijnen volgens mij al skiënd zo in de sneeuw ;)

Op Noord-Amerikaans fora wordt dan al snel naar all-mountain ski’s van 95-100 mm gekeken. Afhankelijk van je voorkeuren (speels of serieus, krachtig skiënd of juist op souplesse en techniek) is de keuze immens. Dus iets meer voorkeuren en ik kan wat suggesties doen. Geeft dank ook je lengte, gewicht en niveau om het verhaal compleet te maken.

Eigenlijk ben ik een semi-serieuse skiër, die vooral op souplesse en techniek skiet ;) Ik ben 172cm lang en weeg ongeveer zo’n 65kg. Verder zie ik mezelf als redelijk goede skiër. In Oostenrijk kom ik alle pistes af :p Alleen vind ik de zwarte pistes niet leuk, omdat dat teveel energie kost en ik daar geen plezier aan beleef ;)

Een ski voor een meer speelse dan serieuze en meer technische dan krachtige skiër met jouw postuur dus.

Nordica Nemesis in 169
Dynastar Cham 2.0 W97 in 172
Fischer Ranger W98 in 172
Head Great Joy in 173

Afgelopen winter zelf in Whistler op mijn Blizzard Bonafides van 98mm heerlijk gesnoept van groomers en powder. Voor echte poederdagen wellicht ter plekke huren als optie? Mijn meissie heeft veel plezier gehad op haar Head Total Joy met 85mm.

@GiGi bedankt voor de info ! @MrSki, leuk om ervaringen te lezen ;)
Met jullie info kan ik wat !

Worden de pistes daar niet geprepareerd?

Ik zie anders geen reden waarom je daar andere ski’s nodig zou hebben dan elders.

Veel mensen gaan juist naar Canada (en de Rockies in de VS) om veel poeder te kunnen skiën. Voor pisteskiën alleen zou ik er persoonlijk niet heen gaan. Maar dat is een andere kwestie.

Zoals in de openingspost al is aangegeven is een winter waarin je bij sneeuwgebrek op de piste moet blijven niet alledaags daar, vandaar de vraag naar een ander soort ski.

Is het skien op de brede ski’s heel anders dan de carve ski’s die ik gewend ben ?

Is het skien op de brede ski’s heel anders dan de carve ski’s die ik gewend ben ?

Helene op 20 apr 2016 17:21

De ski’s zijn vooral breder en hebben waarschijnlijk een wat grotere radius. De breedte voel je vooral tijdens het omkanten. Dit gaat wat minder makkelijk en snel dan bij smallere ski’s, dus de frequentie van bewegen is ook wat lager.
De grotere radius maakt dat de ski iets minder zelfsturend is en je voor kortere bochten harder moet werken. De ski’s die ik heb gesuggereerd hebben allemaal een erg goede kantengrip, dus daar verwacht ik niet al te veel verschil (sommige, meer zachte sneeuw georiënteerde, brede ski’s leveren ook op dat vlak veel in, vooral op harde pistes).

Kwestie van wennen. Het wisselen van kant gaat trager en/of kost meer kracht. Korte snelle bochten zal je dus minder maken indien je dat nu veel doet. Ik vind mijn dikke latjes erg fijn om lekker lange bochten te maken door de losse sneeuw of zoals drie weken geleden door de dikke Brinta-sneeuw.

De grote vraag blijft of @Helene op de piste blijft of juist ernaast gaat skiën?
Of ga je ook nog de BC in? Cat/heli skiën?

Tip 1: Als je in Canada van plan bent om maar op één plek te verblijven, neem dan vanwege de transportkosten geen eigen ski’s mee, maar huur ter plekke ski’s die op dat moment passen bij de sneeuw waarop je wil skiën.
Tip 2: Als je toch eigen ski’s mee wil nemen, neem dan gewoon je huidige (carve) ski’s mee en huur ski’s formaat kastplank als je een keer wil powderen.
Tip 3: Als je gaat heliskiën, dan krijg/huur je het juiste materiaal van de organisatie.

Wat het meenemen van je eigen ski’s betreft of huren ter plaatse zou ik eerst even kijken wat het voordeligste is. Air Canada heeft de laatste jaren een actie dat je gratis je ski’s mag meenemen. Let wel ff op dat je dan de hele vlucht met Air Canada doet. Wij moesten met Britisch Airways de afgelopen winter eerst naar/van Londen. Moest toen 2x120 euro ( totaal voor 2 pers.) betalen voor de ski’s. Was uiteindelijk nog goedkoper dan twee weken ski’s huren in Whistler. Voordeel van alles ter plaatse huren is wel dat je kunt wisselen van type ski naar gelang de omstandigheden. Kortom … je kunt kiezen wat bij de past. @Helene : waar zou je heen willen?

@Qmaarten, ik blijf op de pistes, ga niet tussen de bomen door raggen ;) Maar ook op de pistes kan de sneeuw best poederig en diep zijn.
@Ronaldski en @MrSki we blijven niet op 1 plek. We gaan met een huurauto vanuit Edmonton naar Jasper, Lake Louise en Banff. We vliegen met Icelandair en daar mag je gratis je ski uitrusting meenemen. Dus voor die kosten hoeven we het niet te laten ;)
Alleen het slepen van en naar de vliegvelden vind ik lastig ;)
Huren in Canada is over het algemeen best prijzig (heb even online gesnuffeld). Maar misschien als we in Edmonton bij een zaak voor de hele vakantie kunnen huren, kunnen ze een mooie prijs maken ?! Dat moet ik nog checken.

@Helene In dat geval zou ik voor ski’s rond de 100 mm onder de voet gaan zoals @GiGi al aangeeft.
Wees niet bang voor de extra breedte. Ze zijn juist gemaakt voor deze omstandigheden en maken het je makkelijker!

@QmaartenQ thanks !

@Helene. Als je gaat rondtrekken, dan is eigen ski’s meenemen, ondanks eventuele transportkosten, altijd aan te bevelen. Anders moet je in ieder resort opnieuw ski’s huren en aan het eind van de periode weer terugbrengen. Dat vind ik zo vervelend, dat ik bij mijn skisafari’s altijd eigen materiaal meeneem.
Gelukkig heb je een carrier gekozen die de spullen nog gratis meeneemt en een tussenstop op IJsland is helemaal niet verkeerd. Als je voldoende vakantiedagen over hebt dan is een paar dagen extra in Reykjavik met bezoek aan de highlights zeker de moeite waard. Zeker in de winter.
Het gesleep met materiaal van en naar het vliegveld valt in Canada (Edmonton / Calgary) reuze mee. Je hebt nl. een huurauto en bij nagenoeg alle gangbare autohuurbedrijven zit de balie van het verhuurbedrijf op zeer korte afstand van de incheckbalie. Mogelijk moet je voor Icelandair iets verder lopen dan voor Air Canada, maar met de gratis bagagewagentjes zal dat geen groot probleem zijn. Gesleep is daarom vooral een probleem in Nederland. Zeker als je met openbaar vervoer gaat. Met 2 koffers, 2 paar ski’s, 2 schoenentassen en handbagage nemen we daarom altijd een taxi(busje). Kost wat meer, maar de reis is sowieso niet goedkoop.
Even over de breedte van de ski’s. In Jasper, Lake Louise en Banff heb ik nog nooit de behoefte gehad aan erg brede ski’s. Ik zou ze zeker niet naast mijn huidige ski’s aanschaffen. Als de omstandigheden zo uitzonderlijk zijn, dan kan je de brede ski’s ter plaatse gemakkelijk huren.
Als het even kan zou ik de meeste tijd besteden in Lake Louise. Dat is veruit het beste gebied. Jasper is klein en er skiën heel veel locals uit de agrarische omgeving van Edmonton. Ze staan op voorhistorisch materiaal (smalle rechte ski’s) en kunnen niet skiën. Maar hard en roekeloos gaan ze wel. Dus oppassen. In Lake Louise komt vooral het betere publiek uit Calgary. Dus veel luxe materiaal en natuurlijk heel brede ski’s. In de weekends kan het er behoorlijk druk zijn. Als je wat aan de late kant bent, dan loop je de kans dat het giga parkeerterrein vol is. De huisberg van Banff (Mount Norquay) stelt niet veel voor. Sunshine village is leuker, maar ook niet groot en het kan er hard waaien. Het duurt nog even maar alvast veel plezier in Canada.
PS: Als je niet iedere dag wilt skiën in Jasper, dan is een wandeling over de bevroren Maligne River door de Maligne Canyon aan te bevelen. De rit van Jasper naar Lake Louise met de bevroren Athabasca Falls en de Sunwapta Falls is zeer de moeite waard. En vergeet geen Banff National Park pas te kopen. Er wordt op de wegen naar de pistes fors gecontroleerd of je in bezit bent van zo’n pas.

@Ronaldski Dank je wel voor de bruikbare tips !
We hebben een mooie combinatie van skiën en de toerist uithangen, dus tips over de Canyon walk (die we sowieso zeker gaan doen) en de bevroren Falls zijn super ! Als je nog meer tips hebt, graag ;)

Wat ski’s betreft gaan we gewoon goed nadenken over wat praktisch is. Misschien sowieso eigen materiaal meenemen en inderdaad ter plekke kijken wat handig is ;)
We reizen heen en terug vanaf Edmonton. Dus ik dacht misschien in Edmonton huren en daar ook weer afgooien. Maar ik heb ook gezien dat huren daar ook best prijzig kan zijn (in de skigebieden zelf in ieder geval)
Dus misschien toch een iets andere ski huren hier in NL en dan meenemen ? Maar daar moeten we ons gewoon even goed in verdiepen (en dan zijn de tips hier dus helemaal super ;) )
Een hoop “misschien’s”, maar we hebben tijd zat :p

@Helene. Wellicht een leuk adresje bij LL is the Deer Lodge. Was het vroegere theehuis van het kasteel bij het meer. Heeft oud en nieuw gedeelte. Ik vond het een echt sfeervol hotel, goed eten en een gave rooftop hottub. Je kunt via het hotel ook gave hondesleetochten boeken. Ligt op wandelafstand naar het meer. Met de auto ben je in een paar minuutjes bij het skigebied van LL. Is wel ff wat jaartjes terug dat ik er was dus ff checken kan geen kwaad. Daar hebben we internet voor vandaag de dag :-) . Bij het visitorcenter van het BNP kan je ook sneeuwschoentochten met gids boeken. Ook super om te doen.

De Deer lodge is inderdaad een fraai hotel op een mooie plek. Je kan beter in de Deer Lodge zitten dan in het vlak bij gelegen Chateau Lake Louise. Dat heeft een hoog “kak” gehalte. Met veel congressen niet echt een plek waar je in je skivakantie wilt zitten.

null

De Deer Lodge twee jaar geleden.

Nog wat tips:

Een prima niet al te duur en centraal gelegen hotel in LL is de Mountaineer Lodge.

null

Het hotel ligt vlak bij de Samson Mall met kleine super, bakkerij, de VVV en Wilson Mountain Sports. Bij de laatste kan je ook snowshoes huren. Leuk als je een keer wat anders wilt doen dan skiën. Bij het Lake, richting Moraine Lake en langs de Bow River kan je prima snowshoeën.

null

Een prima lunchplek op de pistes van LL is de Temple Lodge.

null

De aprés-ski doe je aan het eind van de dag in de Lodge of the Ten Peaks. Ga dan wel naar de bar op de eerste verdieping. Beneden wordt geen alcohol geschonken.

null

Een leuk alternatief is de tegenover gelegen Kokanee Kabin. Aan het eind van de week is daar vaak voortreffelijke live muziek.

Een leuk authentiek restaurant in LL is Lake Louise Station, het voormalige trein station van LL.

Tussen LL en Banff ligt langs de 1A de fraaie Johnston Canyon. Neem wel spikes voor onder je schoenen mee. Het pad kan ijzig zijn.

Banff is veel toeristischer dan LL maar wel heel gezellig. Er is veel te doen. Te veel om op te noemen.

Als je in Edmonton een nacht overblijft, dan is de Edmonton Mall een aanrader. Behalve boodschappen doen, kan je worden vermaakt met shows en kan je er goed eten.

Plaats een reactie