Skigebieden: wat is jouw flop-5?

Hetzelfde concept als bij de top-5 (https://www.wintersport.nl/forum/topic/238774), maar dan dus net andersom.

Voor mij:

1. Espace San Bernardo (I/F) - weinig diversiteit, weinig boeiende pistes, vreselijke verbinding over de grens.

2. Quatre Vallées (Z) - op een paar snellere liften na dramatisch verbonden gebied, verschrikkelijk duur (ook toen de Franc nog niet zo belachelijk koers had) en qua layout niet heel handig.

3. Zermatt (Z) - als je alle verhalen hoort en leest en dan daar bent… snel weer terg naar de Italiaanse kant van Breuil-Cervinia.

4. Ski Arlberg (O) - na alle verhalen, foto’s reviews, beschrijvingen is het toch een tegenvaller. De verwachtingen die worden gewekt worden niet waargemaakt.

5. Ischgl (O) - weinig diverse pistes, vreselijk volk.

Wederom: discussiëren mag, maar alles is subjectief.

1. Brandnertal (AT) - Niks te doen hier: saaie pistes, verbinding tussen Brand en Bürs is verschrikkelijk, laag gelegen, weinig tot geen uitdaging en veel verbindingspistes

2. Harrachov (CZ)- Je zou zeggen leuk beginnersgebied maar nee: ongelooflijk lange wachtrijen en een erg beperkt gebied

Dat was het wel
@GiGi jij was toch alleen in St. Anton geweest?

Gang is alles

Ook in Lech, en ook in Zürs. Alleen niet op de Wrat.

Tja dan heb je natuurlijk het hoogtepunt van het gebied gemist ;)

Gang is alles

Alles heeft wel iets, maar twee gebieden hebben toch bij mij een ‘eens en nooit weer’ opgeroepen:

  1. Obertauern. Wat een overrated gebied zeg! Weinig uitdaging, korte pistes, na een dag wel gezien, gewoon veel te duur en klote ligging.

  2. Quatre Vallees. Ik sluit mij helemaal bij @Gigi aan. Prijstechnisch viel het nog wel mee, maar prijs/kwaliteit was slecht.

Fiss, ook buiten het seizoen wat mij betreft veel te druk. Pistes niet heel boeiend, opstoppingen bij liften op bepaalde routes. En dan het geld dat je ervoor betaalt, dan maar liever ergens anders heen.

Geen top 5, sommige gebieden vond ik wat minder dan andere, maar dit waas de enige die er echt negatief uitspringt voor mij.

1 skiwelt
2 saalbach hinterglem
3 grand domaine
4 valloire
5 la plagne

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.
  1. Gerlos, gerlos, gerlos (het gehele Zillertal eigenlijk)
  2. Obertauern
  3. Les Deux Alpes
  4. La Bresse
  5. Quatre vallees

Zillertal Arena, veel te veel prikken en veel te lange verbindingen, daarbij zijn er ook weinig echt leuke pistes. De buurman (Wildkogel Arena) is wat dat betreft helemaal erg, daarnaast is 1/3 van de pistes een skipad en komt er van alles niet bij de gondel uit…

❄️

ik heb een top één… en ik kwam hem hierboven ook al tegen…

  1. Obertaueren @gigi Warth is wat mij betreft het saaiste deel van Arlberg… je hebt niets gemist :-)
    voor de rest deel ik je mening met betrekking tot Arlberg compleet niet, ik geef wel toe dat voor mij de combinatie fijne hotels, kilometers piste en een zekere authenciteit heel belangrijk voor mij zijn en dit dus meespeelt in mijn favorietenlijstje (zie je andere topic).

Meeste gebieden hebben altijd wel wat, als er maar sneeuw ligt. Maar voor mij geen les deux alpes meer. Botsing op de piste, afgevoerd worden met heli is nog tot daar en toe, maar de schuld krijgen terwijl er iemand (Fransman) achterop me skiede, een schadeformulier waar na ondertekening nog mee geknoeid was, veel gedoe om skies terug te krijgen en de gebrekkige hulpverlening voor mij een reden om nooit meer terug te keren.

Verder vond ik Konigsleiten een erg ongezellig dorp.

Mijn grootste flop was Montafon. We zaten daar weliswaar aan een mooi chalet aan de piste, maar wat gaan de gondels daar traag zeg. Dat was echt een afknapper. Ook heb je maar weinig lange afdalingen. Na een dag of vier, vijf hadden we het daar wel gezien. Schruns was wel een leuk dorp. Hier ga ik zeker niet meer heen, of ze moeten de liften echt gaan vernieuwen.

Op 2 staat Kaprun, dat gebied vond ik te klein, ook al heb ik daar leren skiën. Hoef er niet meer terug te keren.

Meer flops kan ik niet bedenken. Ischgl had als pluspunt dat de pistes van topkwaliteit waren, maar het was mij te decadent en je kon er niet echt tochten maken. Was de hele tijd kris kras door het gebied heen gaan. De afdaling naar Samnaun was mooi, maar aan het eind wel weer lang prikken. Miste daar gewoon de gezellige wintersportsfeer die veel andere gebieden (nog) wel hebben. Maar een flop is Ischgl ook weer niet!

Peter Pos

La plagne (ongezellig en geen dorpscentrum )
Val thorens (te veel hoge appartements gebouwen)
Courchevel (veel te duur slechte service )
Grindelwald (is het net niet qua sfeer)
Gerlos (relatief weinig 143 piste km)

Saalbach Hilterglemm (had ik me waarschijnlijk teveel van voorgesteld, ben ik ook voor het eerst bestolen van mijn skistokken en ik was er maar 1 dag)
Les Arcs (viel ook tegen - wel veel pistes waaronder een paar mooie richting Vallendry maar is eigenlijk maar 1 berg met veel afdalingen)
La Plagne (te oude liften en ongezellig dorp)
Seefeld (we zaten naast de Rosshütte wat het grootste deelgebied is met prachtig kinderland maar we moesten voor de groepslessen van de kinderen naar een ander deelskigebied met slechts een paar kilometer piste waar je alsnog de volle prijs voor de skipas betaald, en die prijs is daar heel hoog)
PdS gedeelte Chatel (veel verouderde liften maar PdS gedeelte Morzine - Les Gets vind ik 1 van de gezelligste gebieden waar ik ooit heb geskied!)

1. Garmisch Classic (D) Ongeveer de helft van de pistekilometers zijn vlakke paden. Op hun site beweren ze een van de beste skigebieden van de Alpen te zijn, maar dit viel zwaar tegen.
2. Brandnertal (O) Ook hier veel vlakke stukken, wat bij ons bezoek in april echt begon te irriteren. De pistes zijn op een paar na niet echt interessant.
3. Hochzillertal (O) Massatoerisme industrieskigebied. Zelfs bij de moderne liften vaak erg druk en de pistes overvol. De Hochfügen kant vind ik daarentegen top.
4. Flachau (O) Eén helling met veel te veel liften, waardoor het ook hier vaak hartstikke druk is.

(5. Flaine (F) Meer een momentopname, want die vakantie viel wel tegen. Liften sluiten snel, erg windgevoelig. 3 dagen opgesloten gezeten in Flaine omdat de verbinding met de rest van het gebied dicht was. Het dorp is verschrikkelijk met al dat beton.)

In tegenstelling tot m’n top 5, waar ik flink heb moeten wikken en wegen, valt me de flop 5 erg makkelijk. Deze skigebieden zijn me gewoonweg slecht bevallen:

1. Tauplitz [AT] - Dit skigebied is wel het meest waardeloze skigebied dat ik ooit heb bezocht. Ten eerste is de pistepreparatie, naja, om niet meteen hier al te veel vuile woorden in de mond te halen, laat ik het bij het volgende: Het pistepreparatieteam moet uit uiterst ongekwalificeerde arbeitskrachten bestaan. Dan de infrastructuur: Grotere bagger en chaos heb ik nog nooit gezien. Wat uiterst onlogisch is, is hier logisch. Je neemt een lift omhoog, maar moet rekenen dat er geen piste terug is. Precies andersom kan natuurlijk ook: Piste omlaag, zonder lift terug omhoog, waardoor je onvrijwillig gedwongen wordt in de andere kant van het gebied terecht te komen. Gelukkig is het skigebied niet al te groot, waardoor de ‘schade’ beperkt blijft. De natuur is hier mooi en het almplatteu heeft een paar leuke huisjes, maar dat was het dan ook wel. Verder bestaat het skigebied uit diverse sleepliften die nog een stuk korter zijn als in 't Sauerland, welke de aanstroom van de stoeltesliften niet aankunnen. Immers heb je deze irritante korte sleepliften nodig om in het gebied ‘verder’ te komen. En als klapper op de vuurpijl heb je een touwlift (!) nodig om überhaupt bij de dalafdaling te kunnen komen.

De ontwerper van dit skigebied behoort ontslagen en de reclame die ze maken als “lievelingsskigebied” is niks anders dan klantmisleiding. Een skigebied dat zo slecht is, dat het bijna weer grappig wordt. Eigenlijk was het puur leedvermaak.

2. Hochzillertal [AT] - Precies wat @HenriS al haarscherp zegt: Massatoerisme industrieskigebied. Dit heeft in mijn optiek niks meer met vakantie en mooi landschap te maken. Hier ski je door een overvol industrieterrein.

3. Garmisch-Classic [DE] - Opnieuw deel ik de mening van @HenriS. Heel veel vlakke paden, geen speciale sfeer, en “een van de beste skigebieden van de Alpen”? Laat me niet lachen… Dit is een skigebied waarin je je snel zult vervelen. In de regio zijn er genoeg alternatieven te vinden die veel leuker zijn.

4. Kitzsteinhorn [AT] - Een gletsjergebied dat snel gaat vervelen. Vaak erg druk en heel veel van hetzelfde. De natuur is hier volledig geruïneerd, hetgeen je vooral in de zomer krijgt te zien. Veel industrieliften dicht op elkaar, zonder enkele sfeer. Het uitzicht op Zell am See is het enige wat de zaak nog een beetje goed maakt. Genoeg andere gletsjers in de Alpen, daarom geen Kaprun meer voor mij.

5. Saas Fee [CH] - Ja, de natuur is hier ongekend indrukwekkend en majestueus. Daarom kom ik hier ook graag in de zomer. Maar wat het skigebied betreft… Dat is onderste maat het Zwitserse gemiddelde niet waardig. Pistes en liften sluiten niet lekker op elkaar aan, veel oude liften en teveel pendelbanen gedoe. Aan echt lekker skiën kwam ik voor het gevoel maar weinig aan toe. Pistepreparatie kan ook wat beter, maar is niet slecht. Desalniettemin heeft Wallis genoeg mooie skigebieden, waardoor ik Saas Fee maar liever aan de kant staan. Immers zit er een flinke prijskaart aan vast.

En dan net als in de top 5 nog de flop van skigebied in 't middelgebergte: St. Andreasberg. Het lijkt leuk die twee stoeltjesliften met ‘zwarte’ afdalingen en lange blauwe afdaling, maar de pistes zijn in feite extreem kort of kort en extreem vlak. Bovendien in de weekenden stervensdruk met wachttijden van 30-60 min. Kan je beter Winterberg tijdens de drukste weekenden bezoeken. ;) Kortom: Flinke afrader!

Mayrhofen.
Verschrikkelijk dorp, verschrikkelijke mensen en wat onhandig dat er geen dalafdaling is.

  1. Meribel, belachelijke drukte bij de liften.

  2. Mayrhofen, geen dalafdaling; waardeloos.

  3. Kirchberg, 2 keer met kerst geweest, beide keren hele slechte sneeuw.

Toch één van de meest waardevolle topics!!! Complimenten @GiGi

Als het wit is kun je er over naar beneden...
  1. Meribel, belachelijke drukte bij de liften.

  2. Mayrhofen, geen dalafdaling; waardeloos.

  3. Kirchberg, 2 keer met kerst geweest, beide keren hele slechte sneeuw.

Mathijs6 op 1 mei 2016 20:06

Hier ga ik eens even op reageren.

  1. Je weet dat je in een dorp zit waarin het druk is. Er zijn niet veel liften om duizenden mensen weg te werken. Elk verstandig mens weet dit, dus daar moet je dan mee leven. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om buiten de drukke periodes weg te gaan.

  2. Je vindt dus een gebied een flop, omdat het geen dalafdaling heeft? Dat is misschien wel de meest dramatische reden die ik ooit gelezen heb. Elk gebied heeft wel zijn dingen om op te zeikstralen. Geen dalafdaling, owh my gawd!! Winterberg is erg laaggelegen en heeft korte pistes? OH MY GAWD… Deal with it, elk gebied heeft zijn eigen kenmerken en daar moet je het maar mee doen. Het perfecte gebied bestaat NIET. Elk gebied heeft dus zijn gebreken. Anders kunnen we net zo goed elk gebied gaan sluiten op zijn kleine ‘‘fouten’’. Alsof jij ook zo perfect ben?

  3. Daar heb je het al, kerst. Je kan weten dat het Brixental met kerst minder sneeuwzekerder is dan na de jaarwisseling. Dan moet je ook niet gaan zeikstralen dat er te weinig of te slechte sneeuw is. Je kan er ook plezier gaan maken. Er zijn genoeg dingen in de regio die je kan doen. Ga in Kitzbühel shoppen, rij naar Wörgl. Een uurtje verder heb je Kitzsteinhorn Kaprun. SkiJuwel ligt om de hoek. Fieberbrunn is een half uur rijden, Saalbach 45 minuten. Als je gaat zeuren om de sneeuwkwaliteit kan je net zo goed stoppen met wintersporten, want je hebt altijd wel moment dat de sneeuw klote is.

Carnas on Tour

Ach, iedereen heeft zijn redenen om teleurgesteld te zijn in een gebied of dorp. Dat hier redenen worden genoemd die van te voren bekend of te verachten (kunnen) zijn, dát verbaast me dan weer wel.

Je kan verwachtingen hebben op basis van gegevens en beschrijvingen en dat het echte werk dan tegenvalt. Maar bekende zwakheden/risico’s van gebieden aanhalen als reden van een tegenvallende ervaring - dat lijkt mij eerder te duiden op een niet al te intelligent keuzeproces vooraf.

Omdat wij altijd zorgvuldig voorwerk doen, kan ik eigenlijk geen gebieden noemen die echt een flop waren.

Toch viel Fiss mij vies tegen; relatief druk in de rustigste week van het seizoen, geen natuurlijke flow van pistes en liften (kon niet zonder een kaart) en een bedroevend niveau van de medepistegebruikers.

Grand Massif waren we erg snel op uitgekeken en ik vond de manier waarop ze sommige liften wisten vol te tetrissen met mensen ergerlijk (na 5 minuten naar iemands kruis te hebben gekeken snak je naar ruimte)

Tignes: Een heerlijk gebied, maar we wisten van tevoren niet dat ze er Frans spraken ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Geen flops eigenlijk! Ik had het moeilijk om een top 5 te maken omdat de andere gebieden, waar ik geweest ben, ook zeker de moeite waard waren.

@Svennoo Ik snap je reactie op mathijs6, maar je mag wel iets genuanceerder reageren. Iedereen heeft recht op zijn mening en jij hebt het recht om het (respectvol) oneens te zijn met die mening ;)

to ski or not to ski, thats no question

Geen sneeuw met kerst, ja dan wordt het over de afgelopen 2 jaar wel een heel lang lijstje…
Kirchberg wel met sneeuw past overigens prima in het floplijstje.
Fügen/Kaltenbach gaat ook in mijn lijstje. Aardig maar veel van hetzelfde en ondanks relatief nieuwe liften veel in de rij mogen staan (in het laagseizoen).

Verder geen flops.

  1. Zugspitz Arena
    Als ik behoefte heb aan een stukje Oostenrijk dat absoluut onoostenrijks aanvoelt ga ik wel naar daar. Relatief saaie pistes met een paar sleutelliften die te regelmatig uitvallen (4 keer op dagbezoek geweest de afgelopen 6 jaar, 4 keer prijs). Algemene sfeer stak tegen.

  2. Seefeld (on a bad day)
    Ja, het is sneeuwzeker, maar om er van te kunnen genieten mag er niet veel volk zijn. Welk dorp heeft in deze tijden eigenlijk nog drie (?) aparte liftgezelschappen die elkaars kaart niet accepteren? Met de sluiting van de Sonnenlift (Reith) verloor het zijn laatste krediet voor mij.

  3. SFL
    Commerciële eenheidsworst. Een potentiëel prachtige omgeving is verkracht.

  4. Ski Arlberg
    Ik kan begrijpen dat het voor sommige (andere) mensen heel aantrekkelijk is maar om er écht van te genieten voor die prijssetting. Nop.

  5. Axamer Lizum
    Ik twijfelde of het in de top of flop zou moeten komen. Top, want als je een beetje locaal bekend bent kan je vandaaruit bést wel mooie tochten beginnen met top uitzichten. Flop, infrastructuur (nuja, dat moet me alleen maar boven brengen, meer niet … maar er is echt gewoon géén atmosfeer dankzij die oude betonklots beneden aan de liften), pistenpreparatie (heel oostenrijk krijgt z’n pistes mooi geprepareerd … ZONDER de boel kapot te couperen … zij niet) en heel veel wannabé big-air-look-at-my-skies-should-I-send-more volk.

Geen. Elk gebied heeft zijn voor en nadelen natuurlijk. Wel eens een mindere keuze gemaakt qua gebied. Jammer dan volgende keer beter. Niet te lang stilstaan bij mindere dingen, geniet van de goede!

Tja wat is een flop gebied? Ik heb in SFL regelmatig meer dan een half uur voor een lift staan wachten, maar om daarmee het gebied nu direct een flop te maken gaat me weer te ver. Het is gewoon dan een kleine domper op de vakantie, maar het is altijd veel beter dan een dagje kantoor… Gewoon de volgende keer niet meer naar dat gebied gaan en extra hard genieten van wat wel goed is.

Born to Ride

Geen. Elk gebied heeft zijn voor en nadelen natuurlijk. Wel eens een mindere keuze gemaakt qua gebied. Jammer dan volgende keer beter. Niet te lang stilstaan bij mindere dingen, geniet van de goede!

Maxski op 2 mei 2016 08:56

Ik ben het op zich helemaal met je een, @Maxski. Maar ik vind dit topic toch waardevol om (ja, soms kort-door-de-bocht) meningen te hoeren. Brengt ook een kritische noot in het landschap van skigebiedreviews en -beschrijvingen, die over het algemeen geschreven lijken te zijn om mensen er een vakantie te laten boeken.

Ben het er ook mee eens dat veel gebieden voor een nadelen hebben. Maar wat mij betreft is een flop als ik er spijt van heb dat ik er heen geweest ben. Voor mij is dat er dus maar 1. Lang niet elk gebied waar ik geweest ben vond ik top, maar geen spijt van. Zou er dan dus alleen niet zo snel weer heen gaan.

Zoals @GIGI het al omschrijft in de header: wat is ‘jouw’ flop 5, dus voor ieder persoonlijk. Dus kan je iemand eigenlijk niet afrekenen op zijn of haar mening, alhoewel ik ook wel de neiging krijg om dat te doen. In mijn ogen valt iets tegen als het niet aan je verwachtingen voldoet en kan je iets niet bekritiseren om wat al bekend is of waar het gebied al om bekend staat. Dat is natuurlijk vragen naar de bekende weg. Ik ben in gebieden geweest met m’n gezin (dochters 8 en 4) wat volledig aan de omschrijving en m’n verwachtingen voldeed. Zou ik hier met m’n vriendenclub heen zijn gegaan was het zo tegengevallen…
Zo zie je maar dat het eigenlijk allemaal met verwachtingen te doen heeft. Ik verwacht niet veel van dit topic, maar vindt het dus niet minder leuk :-D

Way to go lads

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Plaats een reactie