Skigebieden: wat is jouw flop-5?

Mijn ervaringen met Frankrijk zijn ook totaal niet negatief. Wanneer jij gewoon echt je best doet om de mensen in het Frans te benaderen, en gewoon dat ook op een beleefde manier doet, doen ze ook gewoon aardig tegen jou. En zeker wanneer je uit eten gaat enzo en je laat echt merken dat je interesse hebt in de lokale specialiteiten, doen ze ook echt hun best voor jou om allerlei lekkere dingen voor te schotelen. En het maakt nogal een verschil als ze op het terras je bestelling op komt nemen en je zegt alleen maar “deux biere” of je zegt “Bonjour Madame, deux biere S’il vous plait” maakt al veel verschil in de reactie die je terug krijgt. …

Matthias123 op 4 mei 2016 15:47

Dus als je geen woord Frans spreekt ben je de pineut?? In andere landen wordt je ook vriendelijk behandeld als je de taal niet spreekt en het met handen en voeten moet doen.
Ik ben ooit 1 keer in Frankrijk op vakantie geweest (1998) en daar zo’n slechte ervaringen gehad dat ik heb gezegd: “Dat was de eerste en tevens laatste vakantie in Frankrijk”. Tot nu toe ben ik daar niet van afgeweken. Vandaar ook dat Frankrijk voor mij sowieso een flop is. De ander flop is voor mij de skihal in Bottrop. Leuk een keer voor een bedrijfsuitje maar om te oefenen niet fijn door de slechte sneeuwkwaliteit en de lopende banden naar boven.

Hansvk op 5 mei 2016 09:14

Net zoals ik van al die asielzoekers verwacht dat zij zich aanpassen, probeer ik mijzelf ook aan te passen als ik ergens op vakantie ga.

Onze flop-top is Ischgl in combinatie met kinderen en de skischool.
Wij hebben een zeer slechte ervaring met onze kinderen in Ischgl, wat een chaotische bende voor kinderen op skiles.

Uh frans ; frappant dat je mij wel aanspreekt op nooit meer Oostenrijk maar Frank ( dacht ik?) niet op nooit meer Frankrijk. Proef ik daar een voorliefde ?

@Renee: Uh… nee, misschien heb ik het andere overzien. Heb eerder een voorliefde voor Zwitserland, maar dat ligt niet speciaal aan de skigebieden, als meer dat ik het land erg goed ken en er diverse vrienden en collega’s heb wonen, welke ik regelmatig bezoek. Wat skigebieden betreft boeit me het land niet zo zeer. Het is mooi dat je vaak veel verschillen treft tussen diverse landen, zowel binnen als buiten de Alpen, waardoor je variatie treft. Oostenrijk is zeker niet perfect, en SFL is ook niet echt mijn favoriet, maar elders heb je genoeg moois. ;)

Maar ik vind dat sowieso niet meer dan normaal dat als je ergens te gast ben je probeert je aan te passen. Waar ik ook allemaal geweest ben op vakantie, ik zorgde er altijd voor dat ik de basiswoorden zoals alstublieft, dankjewel en goedendag uit m’n hoofd kende. En overal waar ik kwam merkte ik gewoon dat ze dan net wat beleefder en vriendelijker zijn, ook bijv in Oostenrijk…

Matthias123 op 5 mei 2016 09:23

Mee eens, dit geldt in principe voor elk land op de wereld. Als je de taal (geen plaatselijke dialecten!) probeert te spreken (ook al zijn het maar een paar woorden) wordt dat overal extra positief ontvangen. Als een Nederlander geen woord Duits spreekt en ook niet netjes in 't Engels wat probeert te vragen, dan kan je ook in Duitsland of Oostenrijk wat meer teruggetrokken antwoorden verwachten.

1.Les trois Vallee : Veel te groot en slechte infracstruktur, personeel niet vriendelijk, men ziet je liever buitengaan in een hut dan er binnen te komen.
2. Avoriaz; veel te gekunsteld dorp met vele platte pistes
3. Livigno : verschrikkelijk om te moetenkiezen welek kan je nu gaat skiene, want van kant wisselen met ene bus: duurt toch we ffe,bovendien heb je elke kant rap ‘gezien’
4.Serfaus/fiss/ladis: ben er altijd al geweest als er veel 'gelsoten ’ was : ze doen bjna nooit alle liften open…
5 Kaltenbsch : is inderdaad ,maar 1 flank en lange wachttijden.

1.Les trois Vallee : Veel te groot en slechte infracstruktur

Dirk9 op 6 mei 2016 23:02

Wel, een opvallende flopreden. Ga je naar het grootste skigebied ter wereld pistengewijs, is het niet goed omdat het te groot is. Komt verdacht veel over als een cirkelredenatie :) Je kunt ook beter in een min of meer rechte lijn de berg af dan al rondjesdraaiend

Ik vond les 3 vallees ook te groot. Ik had een erg goede gids die er al 8 jaar komt en die heeft me veel laten zien. Mooie vakantie en zeker geen flop. Ik heb meer lol gehad in Espace Killy afgelopen april. Veel off piste, veel mogelijkheden en heel veel goede skiërs gezien.

Hoe moet ik mij dat voorstellen, ‘te groot’. Ben je dan verdwaald in het gebied? ;)

1.Les trois Vallee : Veel te groot en slechte infracstruktur

Dirk9 op 6 mei 2016 23:02

Wel, een opvallende flopreden. Ga je naar het grootste skigebied ter wereld pistengewijs, is het niet goed omdat het te groot is. Komt verdacht veel over als een cirkelredenatie :) Je kunt ook beter in een min of meer rechte lijn de berg af dan al rondjesdraaiend

Bennie op 7 mei 2016 14:37

Daarom is het ook zijn flop

@Hansvk je hoeft geen vloeiend Frans te spreken hoor. Maar gewoon wat basiswoorden. Maar ik vind dat sowieso niet meer dan normaal dat als je ergens te gast ben je probeert je aan te passen. Waar ik ook allemaal geweest ben op vakantie, ik zorgde er altijd voor dat ik de basiswoorden zoals alstublieft, dankjewel en goedendag uit m’n hoofd kende. En overal waar ik kwam merkte ik gewoon dat ze dan net wat beleefder en vriendelijker zijn, ook bijv in Oostenrijk… Ze helpen je daar wel als je in het Nederlands wat vraagt, maar als je het in het Duits vraagt zijn ze net wat vriendelijker en sneller.

Matthias123 op 5 mei 2016 09:23

Het gaat mij om het principe. Zelf heb ik een paar jaar Frans gehad op de middelbare school, dus in mijn geval lag het niet aan het gebrek aan een paar woordjes Frans. Ook ben ik het je eens dat je probeert je aan te passen aan het land en de cultuur. En toch had ik die vervelende ervaring in Frankrijk. Misschien een beetje kortzichtig om op basis van één vakantie te oordelen, maar in andere reacties in dit topic, op dit forum, op internet, bij collega’s etc. ben ik zeker niet de enige.
Maar uiteraard is een skivakantie meer dan alleen de ervaringen met bevolking en personeel. Wie weet gaan we het toch weer een keer proberen in Frankrijk.

Ik ben in zo’n 20 verschillende skigebieden geweest, maar eigenlijk nog nooit een flop tegen gekomen. Wel zijn er betere en mindere skigebieden, maar als je je voorbereid en weet wat je kan verwachten, dan zijn er vaak weinig verrassingen. Hierdoor kan het dan toch minder tegenvallen, dan als je zonder voorbereiding vertrekt.
Ik ben in 2 dorpen van La Plagne geweest (La plagne soleil en Les Coches) en dat is het enige gebied dat ik wat tegen vond vallen (tweede keer was twee weken, na de eerste keer). Te veel verbindingspistes, liften konden de drukte niet aan, allemaal net niet…

@ DSvier. ik was zeker niet verdwaald. We hadden een goede gids;) les 3 vallees heeft naar mening zoveel mogelijk liften en pistes op de hellingen geplaatst om aan die 600km te komen. Ik vond het gebied te groot om snel van de ene kant naar de andere kant te gaan en de pareltjes goed te vinden en mss ergens in de vakantie nog een keer te doen. Veel liften pakken om ergens te komen.

4.Serfaus/fiss/ladis: ben er altijd al geweest als er veel 'gelsoten ’ was : ze doen bjna nooit alle liften open…

Dan ga je wellicht te vroeg in het seizoen: ik ben er 2x geweest en ALLES (ja, echt alles) was open, maar dat was wel in maart

les 3 vallees heeft naar mening zoveel mogelijk liften en pistes op de hellingen geplaatst om aan die 600km te komen. Ik vond het gebied te groot om snel van de ene kant naar de andere kant te gaan en de pareltjes goed te vinden en mss ergens in de vakantie nog een keer te doen. Veel liften pakken om ergens te komen.

Jamie010 op 8 mei 2016 21:02

Ik heb afgelopen seizoen het geluk gehad om in bijna alle grote Franse skigebieden te mogen werken en skiën, en vond in vergelijking dat je juist supersnel van de ene naar de andere kant kon komen in L3V. Wel inderdaad veel liften op de hellingen, en niet altijd even logisch. Maar ter voorbeeld: Het kostte me één uur om van Les Menuires naar Courchevel 1650 te geraken. En dat in 3 tot 4 liften. De weg terug vergde wat meer tijd, maar in anderhalf uur en vijf liften was ik weer terug. Les Menuires - La Tania evenzo. Maar ook vanuit Val Thorens of zelfs Orelle was een tocht naar de andere kant van het gebied in twee uurtjes gepiept. Genoeg tijd dus om daar de boel te verkennen.

Het zal ongetwijfeld ook iets met mijn tempo te maken hebben, want ik ben ook in 6 uur van Vallandry naar Champagny, weer terug, door naar Villaroger via Aguille Rouge en weer naar Vallandry geskied. En dat zonder echt te haasten.

Oh ja, top en flop zijn natuurlijk heel persoonlijk. Vond alleen de eerste reden grappig en een drogreden. Net zoiets als naar Winterberg gaan en teleurgesteld zijn dat de bergen zo laag zijn.

Ik doe maar eens een poging:

  1. Les Grands Montets (Argentiere, Chamonnix Mont Blanc)
    Nu ga ik tegen veel scheentjes schoppen, maar ik vond dit de meest negatieve ski-ervaring die ik ooit heb gehad. Ja, bijzonder en afwisselend is het wel voor een keer en landschappelijk is het erg mooi, maar het skigebied vond ik totaal helemaal niets om een aantal redenen:
  • Zeer verouderde liftinstallaties. De stoeltjeslift in het dal is uniek in zijn soort (zoek maar op), maar is compleet verroest. Dit geeft al een sfeertje als je naar boven gaat.
  • Het hele gebied lag de complete dag in de schaduw. Tevens ligt het hoog en is het dus in de winter verschrikkelijk koud.
  • Het gebied is gepositioneerd op een helling, waar de pistes veel diagonaal lopen omdat de helling te stijl is voor verticale pistes. Hierdoor kun je op veel van de pistes gewoonweg niet lekker skiën.
  • De belangrijkste lift in het hoofdgebied is een cabinelift met staanplaatsen en zonder bankjes. Als ik ergens een hekel aan heb…
  • Men sluit snel liften. Zo was bij ons de gondel naar het hoogste punt van het gebied gesloten, terwijl dat juist de mooiste pistes ontsluit.
  • Wie legt ze eens uit hoe je met een pistebully een piste prepareert?
  1. Les Quatres Vallees
    Dit gebied is wederom schitterend qua natuur, maar in de tijd dat ik er geweest ben, een jaar of 9 geleden, ook compleet verouderd. Oude liftinstallaties, te weinig capaciteit en veel knelpunten. Met gerichte investeringen kan het gebied zeker wat worden, maar dan moet er wel echt wat gaan gebeuren. Wel een fantastische Mont Fort als hoogtepunt.

  2. Hochzillertal
    Reeds ruim besproken hier en compleet eens met de gegeven argumenten, dus dat ga ik niet herhalen. Wel heeft dit gebied een enorm hoogteverschil van bijna 2000 meter wat in 1 keer geskied kan worden. Dat is toch een reden waarom dit gebied voor mij niet op plek 1 staat.

  3. Kitzsteinhorn
    Verschrikkelijk wat hier is gebeurd. Een wir war aan liften wat de grootste schade aan landschappelijke uitstraling heeft aangericht waar dan ook in de Alpen. Chaotisch, druk, lelijk en geen uitdagende pistes die dat compenseren. Tevens geen dalafdaling.

  4. Ski Arlberg
    Sankt Anton is mij echt ontzettend tegengevallen. Ik verwachtte een zeer afwisselend en goed ingericht skigebied, maar kwam bedrogen uit. Veel pistes zijn oninteressant en aan veel zaken was slecht gedacht. Zo staan veel liften op plateaus gebouwd wat het moeilijk maakt voor snowboarders, zijn de pistes kort, zijn verbindingen matig en heb je veel drukte bij de liften doordat deze vaak delen van het gebied moeten verbinden met elkaar.
    Zurs daarentegen aan de andere kant van de berg vond ik geweldig. Wat een wereld van verschil!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Flop… Risoul! Trage, oude liften, waardoor er 's ochtends vroeg én na de lunchpauze enorme rijen ontstonden. Het dorp zelf vond ik weinig sfeervol en niets te beleven (als in drankje doen na het skien of jezelf verlekkeren aan wintersportspullen/gadgets). Zou ik niet meer naar toe gaan.

De pistes vond ik weinig uitdagend.

Ondanks best wat ski-jaren kom ik niet 5 gebieden. Dus voor mij een flop-3. En flop gaat over het algemeen te ver, want ik heb uiteindelijk altijd wel goeie vakanties gehad.

  1. Kaltenbach (Hochzillertal) : Teveel van hetzelfde. Aantal km’s bleek niet te kloppen (Toen wij gingen was het aantal piste km’s nog niet naar beneden bijgesteld en mede op bss van het aantal km’s was de keuze gevallen op Hochzillertal). Ontzettend veel ongelukken gezien, wat naar mijn idee komt door de blauwe piste die dwars door het gebied loopt en veel pistes kruist. Het gevolg; skiërs op de rode piste die niet afremmen bij het kruisen van de blauwe bovenop iemand klappen. Verder ook relatief veel lomp gedrag gezien. Iemand die een sleeplift wordt geskied en de dader gewoon doorgaat. Mensen die op volle snelheid de rij bij een stoeltjeslift in knallen.

Positieve punten waren er ook; de dalafdaling s’morgens doen is echt een must en de apreski bij de Postalm is ook gezellig. Verder zijn er een paar hele mooie hutten op de piste.

  1. Val Cenis : Lijkt uitgebreider dan het is. De leukste hoek van het gebied, boven bij Termignon, is relatief slecht bereikbaar. Grote plus is dat je goede accommodatie kunt vinden voor een redelijke prijs.

  2. Ischgl : Leuk voor een weekend, maar daar houdt het voor mij wel bij op. Veel pistes op een relatief klein gebied. Voor het aantal KM piste vind ik de variatie beperkt. Ik ben er nu 2 keer een lang weekend geweest en beide keren had ik het gevoel dat ik na 2 dagen lekker doorgaan alles wel had afgewerkt. Misschien is dat zelfs wel helemaal niet zo, maar zo voelt het wel.

Natuurlijk heeft ook dit gebied positieve punten : Er zijn een paar mooie zwarte pistes, de dalafdaling richting Samnaun is de moeite waard (jammer van het prikpad aan het eind) en er zijn altijd wel pistes te vinden die er goed bij liggen. Ook als de condities belabberd zijn.

Voor mij slechts een flop 2…

  1. Kaprun, en dan specifiek de Kitzsteinhorn - Pistes vrij vlak bovenin, weinig afwisseling en binnen een paar uurtjes totaal uitgekeken op de gletscher. Overigens vind ik Zell am See en de Maiskogel wel geweldig!

  2. Val Thorens - Dat ik me toch meerdere keren heb laten verleiden om hier naartoe te gaan is opvallend. Zeker omdat tijdens het eerste bezoek al duidelijk werd dat de andere dorpen in de trois vallees leuker zijn qua accommodatie. Het gebied is natuurlijk wel lekker groot, dus dat maakt veel goed, maar wat een betonnen dorp. Erg jammer.

Overigens wel erg handig dat iedereen hier z’n mening kan geven! Is een mooie filter om bepaalde gebieden te vermijden volgend seizoen.

  1. Flaine, wat een sfeerloze troep. bovendien veel gesloten liften na sneeuwval (?), en niet een paar uur, maar de
    rest van de week. misschien troffen we een slechte week, kan zijn. maar we gaan nooit meer.
  2. Val Thorens. Was ooit leuk, nu ‘Benidorm in de Sneeuw’, prijs-kwaliteit verhouding volledig zoek
  3. Grindelwald : het bereiken van het gebied bij de Kleine Scheidegg kost je hoe dan ook een uur. het skigebied
    tussen Grindelwald en Wengen stelt niet veel voor. Wel een prachtig landschap, dus geen spijt van de trip.
  4. Saastal. Ook landschappelijk heel fraai maar qua liften niet slim bedacht, klein skigebied. Veel schaduw dus
    ijskoud.

Echte flops heb ik ook niet, wel wat mindere gebieden, in willekeurige volgorde:

  • Hintertuxer Gletsjer: schitterend uitzicht en dat is dan ook meteen het enige pluspunt
  • Les deux Alpes: dramatische terugweg naar dal, gebied niet erg interessant
  • Kaltenbach: de doorsteek naar en het skiën in Hoch Fügen is het meest interessante deel
  • Warth-Schrocken: leuk voor een dagje maar da’s dan ook wel weer voldoende. Opzet gebied is vreemd.
  • Sella Ronda eo: heerlijk eten, grote delen in prachtige omgeving maar veel te veel korte liftjes, mn eitjes, zodat je je ski’s uit blijft doen. Zo vaak dat dat irritant wordt, zeker als je een beetje door aan het skiën bent.

Waarom zijn er toch die minnetjes voor de persoonlijke meningen van individuele personen? Het is bijzonder nuttig om de diverse redenen te horen (goed of minder goed) waarom mensen bepaalde skigebieden niet goed vinden. Het kan zijn dat daar gebieden tussen staan die jij wel goed vindt en er punten tussenstaan waar je niet mee akkoord bent, maar argumenteer dan, in plaats van minnetjes te geven.

Dit blijft een bijzonder informatief topic op deze manier ;)

PS: ik haal die minnetjes wel weg.

@Mathijs!, ik heb geen idee, niet dat het ook maar een beetje boeit verder, als er geen enkele uitleg bij gegeven wordt. De minnert was er wel snel bij, post stond er nog geen 5 minuten. :D
Zal wel net zo werken als bij de +jes, sommige posters krijgen van hun maatjes per definitie een thumbs up, denk dat ze elkaars namen echt heel erg tof vinden ofzo.

Waarom zijn er toch die minnetjes voor de persoonlijke meningen van individuele personen? Het is bijzonder nuttig om de diverse redenen te horen (goed of minder goed) waarom mensen bepaalde skigebieden niet goed vinden. Het kan zijn dat daar gebieden tussen staan die jij wel goed vindt en er punten tussenstaan waar je niet mee akkoord bent, maar argumenteer dan, in plaats van minnetjes te geven.

Dit blijft een bijzonder informatief topic op deze manier ;)

PS: ik haal die minnetjes wel weg.

Mathijs! op 11 mei 2016 15:43

Ach, das zoals op sneeuwhoogte.nl, probeer daar maar eens iets negatiefs te zeggen over Gerlos of Winterberg…

Waarom zijn er toch die minnetjes voor de persoonlijke meningen van individuele personen? Het is bijzonder nuttig om de diverse redenen te horen (goed of minder goed) waarom mensen bepaalde skigebieden niet goed vinden. Het kan zijn dat daar gebieden tussen staan die jij wel goed vindt en er punten tussenstaan waar je niet mee akkoord bent, maar argumenteer dan, in plaats van minnetjes te geven.

Dit blijft een bijzonder informatief topic op deze manier ;)

PS: ik haal die minnetjes wel weg.

Mathijs! op 11 mei 2016 15:43

Ach, das zoals op sneeuwhoogte.nl, probeer daar maar eens iets negatiefs te zeggen over Gerlos of Winterberg…

DavidW op 11 mei 2016 16:41

Maar dan beledig je ook meteen de half winter’sportend’ NL ;)

Ik kom als ik er zo aan denk maar tot een flop 2. Dat heeft ook te maken met de periode. Het was 2x de carnavalsvakantie.

  1. Mayerhofen erg druk en het dorp vond ik ‘te veel stad ipv dorp’ met kotsende mensen erbij. Ik kan me voorstellen dat ik het buiten het hoogseizoen heel anders zou ervaren.
  2. SFL een geweldig gebied maar in Serfaus en Fiss vond ik het bij de lift de hele dag erg druk. Er waren genoeg delen waar het minder druk was, gelukkig. Maar door die ervaring zal ik in de carnavalsvakantie daar niet terug gaan.
    Eigenlijk zijn de gebieden geen flop maar de periode dat ik ernaar toe kan gaan zijn ‘niet top’ ;)

Ik kom ook niet aan een flop 5 en de eerste 2 waren echte tegenvallers, de overige 2 gewoon minder mijn ding…

  1. La plagne, les choches
    Heel druk, veel verbindingen, veel verouderde liften, totaal onvriendelijk tot ronduit onbeschoft. Niks gezelligheid,…

  2. La corbier:
    Veel erg oude liften en verbindingsslepers, extreem slechte preparatie pistes, duur, ongezellig, lelijk ‘dorp’, gevoel in het communisme beland te zijn,…

3/4 livigno:
2 bergflanken, bus verbinding, trein, tunnel, vignet,…

3/4: Lienz
Geen dalafdaling, drukte aan lift naar onder, beknopt,…

Ik heb over de reacties tot nu toe (48 reacties waarin daadwerkelijk flops zijn genoemd) even een tussenstand opgemaakt. Het werkt als volgt: een bestemming op plek 1 krijg 5 floppunten, een bestemming op plaats 2 krijgt er 4 enz. Als iemand maar 2 bestemmingen heeft gegeven, heb ik die op plek 1 en 2 gezet. Waar mensen zeggen “in willekeurige volgorde” dan heb ik de volgorde aangehouden waarin de bestemmingen zijn genoemd.

De tussenstand:

null

Mooi overzichtje weer. Een paar opvallende namen in de floptop. Het altijd populaire SFL toch wat tegenvallers. Dat kan met de hoge verwachtingen te maken hebben. Zo gold het voor mij voor La Plagne. Ik vond het toch gek om dat te moeten concluderen, maar daar was ik gelukkig zeker niet de enige in.

als ik de meningen lees dan komt Kaltenbach naar voren als een van de grootste flops. Dat klopt niet met de reviews op dit forum. Volgens de reviews vindt slechts 6% dit een slecht skigebied??

koen_s op 2 mei 2016 14:32

De meeste mensen voelen zich toch bezwaard om erg negatief te zijn.

Dit draadje brengt eea meer aan de oppervlakte.

DSvier op 2 mei 2016 15:30

Wel een interessante opmerking over die reviews. In mijn hoofd werkt het zo:

In een review geef ik een skigebied een rapportcijfer 6 en ik leg uit waarom. Dat is heel persoonlijk natuurlijk, en ook afhankelijk van het weer, de sneeuw, het gezelschap, etc. Maar het is wel een 6, een voldoende dus.

Ik betitel iets als ‘flop’ als het voor mij niet voldeed aan de verwachtingen. Dat rapportcijfer 6 kan nog steeds gelden, maar als ik op basis van eigen research en ‘van horen zeggen’ een 8 had verwacht, is die 6 toch een tegenvaller. De reviews zijn voor mij dus absoluuut, de flops relatief (ten opzichte van de verwachting).

En betekent dat dan dat ik nooit meer in een van mijn flop-gebieden ga komen? Voor een aantal denk ik dat dat zeker zal gelden (San Bernardo, Quattre Vallées). Maar in Zermatt zal ik vast nog wel eens komen als ik in Cervinia aan het skiën ben. En in Ski Arlberg zal ik vast ook nog wel eens komen (last minute, na een dump, om te freeriden - de nieuwe lift gaat voor mij wonderen doen, ga ik lekker in Stuben zitten), en in Ischgl zal ik denk ik ook nog wel eens komen. Als onderdeel van een week Paznaun-dal (Galtür, Kappl en See verkennen en dan nog wat dagen in Ischgl de berg op), of omdat de Snowsports Academy daar meestal hun freeride cursus in april organiseert, of omdat je er het hele jaar door ski’s kan testen via het testcentrum van Silvretta Sports op de Idalp…

Dus zelfs een flop kan nog altijd in absolute zin een voldoende scoren of ondanks alles dusdanig specifieke eigenschappen of mogelijkheden hebben, dat de bestemming toch weer eens zal worden gekozen.

Leuk en interessant onderwerp. Mijn flop 5:

  1. Flachau. Veel saaier dan dat bestaat volgens mij niet. 1 berg, allemaal dezelfde liften, zogenaamd verschillende pisten maar steeds door een bomenrij gescheiden.
  2. Les Deux Alpes. Met veel te hoge verwachtingen heen gegaan. Ook niet meer dan 1,5 berg, lange liftketens om van beneden helemaal boven te komen.
  3. Pra Loup. Alleen maar oude meuk, slechte verbinding met La Foux. Extreem luie pistedienst en liftmedewerkers.
  4. Mont Tremblant. 1 heuvel die aan alle kanten volgeplempt is als een soort Disneyland.
  5. Male Ciche. Klein gebiedje - dat weet je vantevoren - maar zulke rijen als daar heb ik nooit elders meegemaakt.

Plaats een reactie