Kleinschalig skigebied gezocht

3 jaar zijn wij met veel plezier in Achenkirch/Achentalerhog geweest. Niet te ver rijden.
Klein dorp/gebied. Fijn half pension hotel. Prima eten!
Met zwembad en tafeltennis…
Afijn fijn gehad dus…
Nu willen we naar een ander kleinschaligebied…

Iemand advies hotel/gebied?

*bericht bewerkt door moderator op 23 mei 2016 00:28: Titel iets aangepast

Iets te kort aan informatie, wat is het gezelschap, welk land en waar moet het aan voldoen?

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Iets te weinig informatie. Maar ongeacht de samenstelling van het gezelschap zou ik zeggen ga naar Tirol Oostenrijk.Lekker dichtbij 900 km vanaf Utrecht.
Ik zou dan een klein dorpje nemen vlakbij een top gebied.
Twee voordelen relatief goedkoop overnachten en eten maar wel de voordelen van een gebied met super infrastructuur.

Nou, ik denk dat de samenstelling en periode wel degelijk relevant zijn. Als er schoolgaande kinderen meegaan, dan zit je waarschijnlijk aan de vakantieperiodes vast en wil je denk ik wat drukte vermijden (een kleinschalig gebied zou dan uitkomst kunnen bieden).
Als het juist (gepensioneerde) senioren betreft, dan heb je met schoolvakanties en drukte niet zo veel van den, maar heb je wellicht andere wensen dan alleen maar kilometers maken. Lekker eten, wellness, iets anders kunnen doen dan alleen skiën…

Achenkirch staat volgens mij bekend om de goede faciliteiten in het dorp, de mogelijkheid om ook andere dingen te kunnen ondernemen dan skiën en de rust van het hele gebied rondom dat meer. Ikzelf ken alleen gebieden in Italië die daaraan voldoen. Maar ja, dat is weer twee uur verder rijden…

(een kleinschalig gebied zou dan uitkomst kunnen bieden).

GiGi op 23 mei 2016 10:50

In mijn ervaring juist niet. Deze kleinschalige gebieden zijn ook druk en kunnen over het algemeen deze drukte veel minder goed handelen dan de grote gebieden die qua infrastructuur vaak beter in elkaar zitten met beter materiaal. Buiten de vakanties zijn deze kleinschalige gebieden juist wel veel rustiger.

Click. Click. Peace

Als jullie een klein gebied zoeken dat heerlijk rustig is, maar toch veel mogelijkheden in de omgeving heeft dan is Venet misschien een optie. Dit ligt boven Landeck en is daardoor zeer makkelijk te bereiken. Een ideale en relaxte manier van reizen naar daar is met de slaaptrein vanuit Nederland. Deze stopt in Landeck, op maar een kilometer van de Gondel. In Landeck en Zams heb je veel mogelijkheden om te winkelen en te wellnessen enzovoort… En wanneer je een dag wat anders wil, liggen er een aantal grote skigebieden in de directe omgeving. Deze grote gebieden in de omgeving zorgen er gelijk ook voor dat het in Venet erg rustig is op de pistes. Doordat de berg waar het gebied op ligt uitsteekt in het dal pakt het ook veel meer sneeuw mee dan bijv. het nabijgelegen SFL.

Het is er ook goed mogelijk om in de omgeving iedere dag weer een ander klein gebiedje te doen om lekker af te wisselen met rustige gebieden. Andere opties in de buurt zijn bijv. See, Fendels, Imst en Pettneu

Born to Ride

3 jaar zijn wij met veel plezier in Achenkirch/Achentalerhog geweest. Niet te ver rijden.
Klein dorp/gebied. Fijn half pension hotel. Prima eten!
Met zwembad en tafeltennis…
Afijn fijn gehad dus…
Nu willen we naar een ander kleinschaligebied…

Iemand advies hotel/gebied?

MichielHein op 23 mei 2016 00:28

Iets te kort aan informatie, wat is het gezelschap, welk land en waar moet het aan voldoen?

Dree op 23 mei 2016 07:47

Dank voor je reactie.
Ik denk aan Oostenrijk, familiehotel.

Want: (kleine) kinderen? En dus ook in de schoolvakantie? Krokus? Kerst?

Het belangrijkste is om eerst gewoon een gebied/regio te zoeken. Wanneer je er uit ben welk gebied/regio je wil kan je selectiever gaan zoeken op een leuk hotel/pension.

Born to Ride

Voor diegene die geen kinderen hebben.@Matthias123
De weg vanuit Landeck naar Imst bij Zams ligt het klooster Kronburg.Dit is eigenlijk een gehucht en bestaat uit een paar huizen (het klooster) en een kerkje. Fantastisch eten en mooie bieren en wijnen.Goedkoop overnachten tegen klooster prijzen.
Dan ben je goed spiritueel bezig overnachten in een klooster met lekker eten en drinken. En overdag skiën in meerdere top gebieden in de buurt. Zo krijgt de “Alpine basic position” ineens een heel andere betekenis.
Ook iets voor jou @GiGi

Ziet er goed uit @Hooykaas. Als je ook nog zo iets weet tussen Oetz en het begin van het Pitztal in, dan hou ik me aanbevolen. Maar doe maar via PM, dan vervuilen we dit topic niet te veel.

Voor diegene die geen kinderen hebben.@Matthias123
De weg vanuit Landeck naar Imst bij Zams ligt het klooster Kronburg.Dit is eigenlijk een gehucht en bestaat uit een paar huizen (het klooster) en een kerkje. Fantastisch eten en mooie bieren en wijnen.Goedkoop overnachten tegen klooster prijzen.
Dan ben je goed spiritueel bezig overnachten in een klooster met lekker eten en drinken. En overdag skiën in meerdere top gebieden in de buurt. Zo krijgt de “Alpine basic position” ineens een heel andere betekenis.
Ook iets voor jou @GiGi

Hooykaas op 23 mei 2016 11:42

Hooykaas, wat ben je ook een connaisseur! Afgelopen april bij toeval daar overnacht, en dat is zeer goed bevallen. Enige minpuntje kan de weg erheen zijn, want je gaat over een geasfalteerd karrenspoor.

Voor diegene die geen kinderen hebben.@Matthias123

De weg vanuit Landeck naar Imst bij Zams ligt het klooster Kronburg.Dit is eigenlijk een gehucht en bestaat uit een paar huizen (het klooster) en een kerkje. Fantastisch eten en mooie bieren en wijnen.Goedkoop overnachten tegen klooster prijzen.
Dan ben je goed spiritueel bezig overnachten in een klooster met lekker eten en drinken. En overdag skiën in meerdere top gebieden in de buurt. Zo krijgt de “Alpine basic position” ineens een heel andere betekenis.
Ook iets voor jou @GiGi

Hooykaas op 23 mei 2016 11:42

Hooykaas, wat ben je ook een connaisseur! Afgelopen april bij toeval daar overnacht, en dat is zeer goed bevallen. Enige minpuntje kan de weg erheen zijn, want je gaat over een geasfalteerd karrenspoor.

Bennie op 23 mei 2016 15:57

En je denkt eerst dat je grandioos fout bent gereden bij de spoorwegondergang :).

On topic: Balderschwang beviel en bevalt een kennis van me ook nog steeds goed. Klein, gezellig en voordelig. En als je er uitgekeken bent kun je makkelijk naar één van de naburige gebiedjes. Enige nadeel is het gebrek aan hoogte.

Enige nadeel is het gebrek aan hoogte.

Bennie op 23 mei 2016 16:02

En daarom is de periode van belang. Voor de kerstvakantie mogelijk niet zo handig, voor de krokus minder een probleem… (er vanuit gaande dat je aan schoolvakanties vast zit).

Rauris, super gebied. Mijn vader en moeder hebben mij sinds ik 4 was hier naar toe genomen, dicht in de buurt van Zell am See en Kaprun, Gastein gebied etc…
Erg kindvriendelijk, veel makkelijke pistes, en leuke afdalingen voor gevorderden.
Zou hier graag zelf nog eens heen gaan

Hochzeiger, Laterns, Sonnenkopf bijv.
zie ook http://www.bergfex.at/oesterreich/

Seefeld in Tirol.

Dorp is weliswaar niet zo klein, maar het skigebied is dat wel.

Wel enorm veel mogelijkheden naast het skiën en nooit echt druk.

Ook klein en leuk vind ik Sonnenkopf, Golm en Brandnertal. Zeker als je met kinderen bent. Bovendien heb je er in de schoolvakanties nooit echt lange wachttijden bij de liften.

Hochzeiger en Hoch Oetz zijn kleinschalig en goed te doen in een schoolvakantie.

Ik zou ook zeggen Rauris.
Prima accommodaties, mooie gegroomde pistes en bij de juiste omstandigheden een prima bak poeder op de hoogste pistes.
Verder zijn er een aantal leuke restaurantjes en genoeg hotels en pensions. Infrastructuur klopt ook: goed rijdende skibussen tussen de twee plekken waar je met de lift omhoog kan en het dorp.
Ik heb daar ook in de drukke vakantieperiodes eigenlijk nooit vervelende wachttijden bij de liften meegemaakt.
Ten slotte is m.i. het prijsniveau van skipas, skihuur, accommodaties en voer daar vriendelijk te noemen.

Speikboden en Klausberg. Deze twee kleine gebieden liggen in dezelfde vallei in Sudtirol op een kwartier rijden van elkaar (er is ook een skibus). Ze hebben elk een 30tal kilometer piste en een moderne infrastructuur. Zeer kindvriendelijke gebieden.

De weg vanuit Landeck naar Imst bij Zams ligt het klooster Kronburg.Dit is eigenlijk een gehucht en bestaat uit een paar huizen (het klooster) en een kerkje. Fantastisch eten en mooie bieren en wijnen.Goedkoop overnachten tegen klooster prijzen.
Dan ben je goed spiritueel bezig overnachten in een klooster met lekker eten en drinken. En overdag skiën in meerdere top gebieden in de buurt. Zo krijgt de “Alpine basic position” ineens een heel andere betekenis.

Hooykaas op 23 mei 2016 11:42

Wij zijn daar heel wat jaartjes geleden (voor het standaard navigatie in de auto tijdperk zeg maar), ook per ongeluk eens terecht gekomen. We waren op zoek naar het ziekenhuis, maar dat bleek is Stams te zijn, niet Zams… Wel aardige kerels die monniken trouwens :)

De weg vanuit Landeck naar Imst bij Zams ligt het klooster Kronburg.Dit is eigenlijk een gehucht en bestaat uit een paar huizen (het klooster) en een kerkje. Fantastisch eten en mooie bieren en wijnen.Goedkoop overnachten tegen klooster prijzen.

Dan ben je goed spiritueel bezig overnachten in een klooster met lekker eten en drinken. En overdag skiën in meerdere top gebieden in de buurt. Zo krijgt de “Alpine basic position” ineens een heel andere betekenis.

Hooykaas op 23 mei 2016 11:42

Wij zijn daar heel wat jaartjes geleden (voor het standaard navigatie in de auto tijdperk zeg maar), ook per ongeluk eens terecht gekomen. We waren op zoek naar het ziekenhuis, maar dat bleek is Stams te zijn, niet Zams… Wel aardige kerels die monniken trouwens :)

franksplinter op 24 mei 2016 11:41

M’n laatste topicvervuiler:
in Stams is helemaal geen ziekenhuis, wel een mooi klooster (Stift Stams), een sportschool (o.a. internaat met één vd schansspringopleidingen) en een paar leuke wandelingen… en de locatie van het avondfeest v onze trouw. In Zams is er wel degelijk een ziekenhuis, namelijk het St. Vinzenz … en overigens een zéér goed kinderziekenhuis hebben we uit eerste hand mogen ondervinden.

De Kronburg, het klooster en het ziekenhuis staan allemaal op grondgebied Zams.
Lekker verwarrend … qua uitspraak liggen ze heel dicht bij elkaar, ze liggen allebei in de valei van de Inn maar dan wel op een kleine 35km van elkaar.

Voor de topicstarter:
in die buurt heb je best wel leuke gebiedjes, afhankelijk van wat je zoekt:

  • Kühtai (één vd twee delen van Hochötz): hoogste tiroolse skibergdorp (zo proberen ze zich te verkopen, veel discussie over met Obergurgl), zeer sneeuwzeker, heel overzichtelijk (noord- en zuidkant van een hooggelegen valei hebben elks een 4-tal liften). Vroeg open (week voor de kerst) en laat open (week na de paasvakantie). Relatief prijzig in hoogseizoen.
  • Ochsengarten (het andere deel vd twee delen van Hochötz): iets minder sneeuwzeker, maar zeker authentiek qua sneeuw/skibeleving. Dorpje zelf is klein … letterlijk, nul de botten te doen. Leuke chaletjes te vinden. Lift vanuit ötz (dal) mogelijk maar geen dalfadaling naar ötz, wel naar ochsengarten.
  • De twee hierboven combineren in één kaart … leuke afwisseling.
  • Jerzens/Hochzeiger: klein gebiedje dat technisch goed ineen steekt. Veel afwisseling mogelijk vanuit een centraal gelegen lift die je midden in het gebied brengt. Verblijf kan in de buurt van die lift (iets duurder) of onderaan in het dorp maar dan heb je wel een (soms) lange busweg te verduren. Best wel goede kinderaanbiedingen.
  • Hochimst: heel klein gebiedje dat op één van de kleine stadjes in de buurt uitkomt. Niet slecht, niet bijzonder goed.
  • Venet (Zams): locale geheimtip. Heel klein gebiedje met best wel leuke pistes. Enkel dalpiste naar Rifenal (deelgemeente v Zams) of afdaling met de lift naar Zams. Zams zelf is een rustig klein stadje. Goede prijzen te vinden voor chaletjes.

Maar wat ik zou zou heeft @GiGi al gezegd … Dolomieten. Kindvriendelijk en meestal ook familievriendelijk, pistenpreparatie kennen ze als geen ander (incl. kunstsneeuw), culinair zeer aantrekkelijk en prijstechnisch, tja, gewoon heel goed.

Kühtai (Hochgurgl ook)ligt hoger dan Obergurgl maar heeft geen eigen kerk. Die kerk staat in Silz en dat ligt lager dan Obergurgl inclusief kerk. Vandaar dat Obergurgl het hoogste kerkbergdorp is. Kühtai is het hoogste bergdorp. Hochgurgl telt niet mee omdat dat een hotelnederzetting is.

@Lars3 verklap nu niet dat Venet een geheimtip is

Born to Ride

@Matthias123 schreef ik Venet? Ik bedoelde SFL … of Arlberg … of Sölden… ;)

@Lars3 ik heb vermoedelijk iets teveel gedronken en daarom las ik het verkeerd

Born to Ride

Arosa, is klein maar met de verbinding met lenzerheide toch groot! en super sneeuwzeker!

#wintersport verslaafd

Plaats een reactie