Op één ski?

Ik zie in Peer steeds vaker skiërs op één ski naar beneden komen (dus geen monoski, maar één gewone ski aan één voet. Wat is hier de bedoeling van? Betere controle? Extensieve training per been?

Wel met 2 benen neem ik aan? Dan is het inderdaad een trainingsoefening.

Ook wel gezien met 1 been en 1 ski, en dan op hele hoge snelheid volop controle. Vond het echt knap.

Inderdaad een prima oefening voor o.a. de angulatie. (@Gigi nog een oefening voor jou!)

Wel redelijk moeilijk en ook best gevaarlijk omdat je vaak de neiging hebt om je voet op de grond te gaan zetten om je evenwicht te corrigeren. Je voet neerzetten terwijl je nog vooruit gaat kan nogal wat verrekkingen enz veroorzaken. Ook riskant voor de polsen omdat je ook regelmatig de skistokken zal gebruiken om je evenwicht te behouden. Verwacht ook één verschrikkelijk verzuurd been tegen dat je beneden bent.

Ik gebruik deze oefening dan ook alleen voor mezelf en alleen op makkelijke pistes. Voor leerlingen vind ik het te riskant.

“Voor leerlingen vind ik het te riskant” @arnh
Ik ook meer voor gevorderde skiërs zo ook de Delfin swing bijvoorbeeld.

Ik zie het kinderen in raceklasjes vaak doen, op één ski skiën. En trainingsgroepen voor skilerarencursussen ook. Het lijkt me evident dat je er een goede basistechniek voor moet hebben, maar echt gevaarlijk?

En de Delfin-techniek? die valt toch wel mee? Die heb ikzelf ook aangeleerd gekregen. Niet dat ik het goed kan, maar met heeft het geprobeerd. Men heeft het mij (en anderen) toevertrouwd. lijkt me niet de meest gevaarlijke oefening.

Beide oefeningen zijn ook niet gevaarlijk. Dat bedoelde ik niet te zeggen.
Vergen alleen meer controle over de balans tijdens het skiën. En daarvoor heb je een meer dan gemiddelde basistechniek nodig.

Inderdaad, het vereist al een goede basisbalans. Anders heeft de oefening weinig zin.
Is de basisbalans goed, dan is skiën op een been erg handige bagage voor een racer, ik zou zelfs zeggen dat het essentieel is.

Ik heb het ook verschillende keren gedaan
Zowel bij de skiclub als in de skiklas tijdens vakantie
Moeilijkste vond ik de sleeplift terug naar boven (vooral de eerste keer in Zwitserland)

niekniek LOL tsja dat is een beetje lastig. Op één ski naar beneden is al een hele uitdaging laat staan in de lift weer terug omhoog. Ik doe ook aan monoskiën maar dan achter een boot stukje gemakkelijker en gek genoeg heel veel balans.

Ik deed deze oefening ook vaak bij de skiclub. Je merkt dan snel dat het op 1 been veel makkelijker gaat dan de andere.
Oh en als je in de sleeplift naar boven gaat, zet gewoon je skischoen of de grond.

Plaats een reactie