Skibril

Ik heb wat vraagjes, heb de website ook al gelezen, en ook gegoogled, maar krijg geen eenduidig antwoord.
Op dit moment ski ongeveer 3 jaar. Ik gebruik in de zon een Polaroid zonnebril, donkere glazen en goed afsluitend rond de ogen. Gaat goed totdat het een dag grijs en grauw is. Dan heb ik een skibril van Sinner (Chicane) met oranje glazen. Deze skibril werkt ook nog goed in zon en schaduw (wel minder reliëf te zien).
Ze hebben mij aangegeven toendertijd dat deze skibril met grijs en grauw weer goed was. Echter als de bril met dat weertype op heb dan zie ik totaal geen reliëf.
Omdat ik nog niet zo heel ervaren ben wil ik eigenlijk goed reliëf zien, omdat ik dan kan anticiperen eventuele bulten. Toch lees ik verschillende dingen en eigenlijk weet ik het niet meer. Wat is een goede skibril voor grijs en grauw weer?

Ik vind het persoonlijk (zoals je ogen natuurlijk ook zijn). Met slecht weer ski ik het liefst met een gele lens. Oranje gebruik ik eigenlijk nooit. Het is of geel of donker (sunny days).
Vergeet niet dat met slecht weer het zicht altijd minder is, je het relief sowieso minder goed ziet. Geen enkele skibril geeft je met slecht weer hetzelfde zicht als op zonnige dagen. Succes!

Ik heb een goggle (Adidas ID-2) met verwisselbare lenzen, en gebruik bij grijs en grauw weer en bij middelzware sneeuwval een (licht) gele of zelfs blanke lens.

Met geel ga je iets meer diepte zien dan met andere kleuren, blank gaat erin als het donker is of al het andere niet helpt.

I even pee standing sideways...

@Martijnski, klopt wat je zegt over relief. Ik verwacht inderdaad niet dat het relief net zo goed zichtbaar is als bij goed weer. Hoop alleen dat ik met een andere bril iets beter zicht krijg, want nu zie ik het heel slecht merk ik. Wat ik veel lees is dat spiegelende glazen met lichte lenzen beter zijn en ook dat gele lenzen beter zijn voor dat type weer.

@Jefrem, ik ga dat artikel eens lezen, bedankt.

Ben benieuwd of er nog reacties komen.

@Jefrem, enige stuk dat ik niet begrijp is waarom je een oranje goggle het best kunt nemen als met een zonnebril skiet. Ik zou net die gele goggle meenemen naast de donkere zonnebril. Als het weer dan omslaat heb je in ieder geval de juiste goggle bij je lijkt me.
Misschien slim om een goggle met meerdere lenzen te kopen, eens zoeken dus.

Alweer wat wijzer :) goed artikel trouwens

Oranje glas kun je gebruiken als de zon schijnt en als het sneeuwt. Het is wel een compromis, in geen van beide weertypen presteert oranje glas optimaal.

Geel glas is niet te gebruiken als de zon schijnt, maar presteert wel optimaal als het sneeuwt.

Een bril mmet verwisselbaar glas is toch wel het optimum. Toch ski ik al jaren heel de skivakantie met een oranje goggle. Goed te gebruiken in alle weertypen en een goggle is sowieso perfect om traanogen tegen te gaan (heb ik anders veel last van).

Ook ik heb een Goggle met verwisselbare lenzen. FF klikken en andere lens erin.(smith optics model:Stance). Met mist/sneeuw een gele lens! Oranje geeft net te weinig diepte weer zoals hierboven al genoemd. Met zon een spiegellens.

Ben ook zeer benieuwd naar een blanke lens (doorzichtig) daar heb ik helaas nog geen ervaring mee maar wil dat zeker een keer proberen.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen, ik heb de blanke lens aangeschaft ivm avondritten op de sneeuwscooter, maar ook overdag heeft hij z’n nut al bewezen. Geel is meestal voldoende, maar soms wil lensloos de uitkomst zijn. Omdat ik dan enorm ga tranen van de wind, gebruik ik de blanke lens.

I even pee standing sideways...

Plaats een reactie