Ski's op borstelbaan én sneeuw

Ik kreeg laatst het verhaal voorgeschoteld dat ik prima zou kunnen skiën op de borstelbaan met mijn ski’s van 1 seizoen oud. Na een waxbeurt zouden die daarna op de sneeuw goed moeten presteren. enzovoort, enzovoort.

Dat klinkt niet alleen heel eng (mijn blinkende, prachtige, zo goed als nieuwe aanwinst blootstellen aan borstels), maar ook heel onwaarschijnlijk.

Toch?

Zolang de eigenaar van de borstelbaan voor alle schade instaat kan je het altijd proberen.
Anders zou ik het niet doen.
Ken trouwens geen borstelbaan waar je zomaar je eigen spullen meeneemt.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Nee @Remco2 dat is niet aan te bevelen.
Het belag wordt warm en slijt daardoor sterk.Tussen de kanten in.
Je kan het weer herstellen maar dan moeten de kanten sterk afgeslepen worden zodat ze weer op het niveau van het belag komt. Zonde ik zou het niet doen.Je kan er zo niet mee op de sneeuw skiën. .Koop een paar goedkope ski’s speciaal voor de baan.

Ik train ook al een aantal jaren op de borstels in België (Aspen in Wilrijk - wordt volgend jaar een indoorbaan op kunstsneeuw) maar doe dit met een ouder paar ski’s, die ik niet meer op de sneeuw gebruik. Het gebruiken van eigen materiaal is er nooit een probleem geweest. De ski’s van de baan zelf gebruik ik liever niet omdat ze te veel verschillen van mijn eigen latten.

Mijn ervaring is dat de borstelbaan je ski’s op zich niet beschadigt, maar dat ze voornamelijk je kanten volledig afbot, waardoor je ski’s veel sneller slijten omdat je ze hoe dan ook een paar keer meer per jaar de kanten moet laten slijpen. Daarnaast heb ik ook al vastgesteld dat ook grotere herstellingen, zoals diepe herstellingen van het belag, ook sneller terug loskomen.

Mijn persoonlijk advies bijgevolg: ski niet met je “goeie” ski’s op een borstelbaan, maar gebruik eventueel je oude paar.

Op veel borstelbanen mag je met je eigen ski’s.
Het is alleen geen aanrader. Je kanten en belag krijgen het zwaar: vaker slijpen dus.
Het belag kun je een beetje sparen door een keiharde wax aan te brengen.
Meestal skiën alleen de wedstrijdgroepen en vergevorderde trainingsgroepen (lees: slalomskiers zonder licentie) met eigen (oud) materiaal. De recreatieve skier pakt beter een lat van de baan zelf en laat zijn eigen latten thuis.

Zelf gebruik ik een oude slalomset voor de baan, maar daar ski ik ook mee in de sneeuw als de sneeuwcondities erg slecht zijn. Qua prestatie met mijn pure sneeuwlatten is het verschil nauwelijks merkbaar (dat verschil zit dan vooral in de sneeuwcondities waarin ik oud of nieuw materiaal gebruik).

Conclusie: het kan dus wel, maar begin er als recreant niet aan met je net nieuwe latten (of doe het zo goed dat je een sponsor vindt)

Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Plaats een reactie