De toekomst van de winters...

De vraag van menigeen met de hype rondom global warming, maar de Fransozen hebben de beelden van de toekomst al voor je klaarliggen: over 23 jaar ligt er in Les Deux Alpes nog voldoende om er een piste van te kunnen maken! ;)

null

I even pee standing sideways...

Ik zou willen dat global warming echt een hype was en dat de gletschers zoals ik helaas met eigen ogen gezien heb niet zouden smelten,
Maar ik vrees dat dat niet zo is, al heb ik dan nog wel mijn hoop gezet op local cooling,
Opdat die gebieden welke we zo graag elk jaar weer wit zien, voorlopig de dans nog ontspringen,
Maar ook sneeuwkanonnen kunnen ons niet meer redden als de temperaturen te hoog worden.

Ik denk dat het wel losloopt. Ja, er is klimaatverschuiving - of verandering. Dat is er echter al op onze planeet sinds er klimaat is (zie oa de kleine ijstijd bij ons in de middeleeuwen).

Men roept maar van alles, maar eigenlijk zijn er gewoon te weinig gegevens beschikbaar om te voorspellen hoe en waar het klimaat zal verschuiven (een beetje eerlijke klimatoloog zal dat ook toegeven). Het klimaat is een bijzonder complex (chaos)model waarvan men de precieze werking eigenlijk nog maar amper weet. Er hebben zoveel factoren invloed, dat amper een goede voorspelling mogelijk is.

Misschien moeten we wellicht voortaan wat eerder op wintersport? De afgelopen jaren viel de meeste sneeuw juist vroeger en werd het in februari en maart juist weer een beetje te warm voor de pistes.

Er is wel verschil of we iets graag zouden willen (persoonlijk hoop ik dat er nog jarenlang heel veel sneeuw mag vallen) en wat er feitelijk gebeurd, globaal gezien dan, plaatselijk kan er natuurlijk flink van afgeweken worden.

http://www.greenpeace.nl/photosvideos/slideshows/de-gletsjer…

@ Jack Haha. Ik dacht even hé goede condities dit weekend, Maar ik zie dat ze de foto uit de toekomst hebben, weet ik nog niet waar ik aan toe ben!

Click. Click. Peace

@ Alex

je hebt groot gelijk… al wat lezingen gevolgd van voor en tegenstanders van het opwarmen van de aarde…
Het model is ontzettend ingewikkeld en als ik dan types hoor als Al Gore (hahahahahhaha)… Er zal vast verandering zijn in het klimaat zoals die er altijd al is geweest (ijstijden of warmere periodes) echter de tijdspannen waarop het nu wordt gebaseerd is echter veel te klein (50 jaar stelt niks voor op een tijdschaal waarop je iets kunt meteen qua klimaat)…
Ook zijn er 10 duizenden jaren geleden Co2 waarden geweest, 100 x hoger dan nu…
Kortom: Al gore en z’n fanaatjes zijn viezerikjes… (steeds meer wetenschappers die het totaal niet met ze eens zijn)

Ik denk niet dat wij nog mee gaan maken dat er winters komen dat wij niet kunnen wintersporten…

@ Harm

Ik geloof ook niet dat het aan zo’n vaart zal lopen, maar ik hoop niet dat winters zoals de vorige in de Alpen vaak gaan voorkomen.

@Sjakie

Ik volg het ook al een tijdje inmiddels. De beweringen van Gore -die daar overigens een flinke hoeveelheid miljoenen en bekendheid aan heeft overgehouden- zijn al flink onderuit gehaald. Niet zo vreemd: het is vooral een fraai staaltje pseudowetenschap.

Ik heb ook iets teveel van dit soort hypes in het verleden langs zien komen, om er nog van onder de indruk te raken. Laat staan me erdoor te laten meeslepen. Ik ben oa nog van het doemrapport van de Club van Rome, waar zo’n beetje niets van is uitgekomen.

En zo gaan we van doemhype naar doemhype, waarbij opvallend genoeg ook alles naar het dan populaire dogma wordt herleid. Te warme zomer? Broeikaseffect. Te koude zomer? Broeikaseffect. Minder sneeuw dan gewoonlijk? Broeikaseffect. Meer sneeuw dan gewoonlijk? Broeikaseffect. Etc.

Daar kan ik niet veel mee.

@Niels

Ik vond het wel lekker zo in zonnetje skiën, hoor. Ok, af en toe wat prutsneeuw… is goed voor de techniek ;)

Maar goed: afgelopen seizoen viel volgens mij juist op door een vroege flinke winter. Ook hier in Nederland trouwens.

Met climategate aanhangers discussieren loopt meestal op hetzelfde uit(:-)

Nou ik hoop van harte dat ze gelijk krijgen(:-)
Voorlopig hoop ik maar niet meer mee te maken dat het midden januari 16 graden boven 0 was, en dat het een negatieve uitzondering was en geen trend,
Overigens is Al Gore de enige op de wereld metzulke denkbeelden en zijn er totaal geen serieuze wetenschappers die objectief onderzoek gepleegd hebben(:-)

Met Al Gore-aanhangers, etc. :P

Ja, er zijn serieuze wetenschappers die in een bepaalde richting over het klimaat denken, net zoals er serieuze wetenschappers zijn die een andere richting op denken. Wat mij persoonlijk het meest opviel -zonder dat ik een mening had over de ontwikkeling van het klimaat- is dat men zijn best deed de kritische groep wel heel erg de mond te snoeren. Ik hou daar niet van, maar nog belangrijker: het is bijzonder ongezond voor objectieve wetenschap.

Maar goed: daar zijn al discussiefora over gevuld.

Het is verder wel een beetje selectief natuurlijk om alleen de warme periode terwijl jij net op vakantie was mee te nemen en dan de koude periode daarvoor, waar zoveel andere skiërs van hebben genoten- over het hoofd te zien. Ik heb zelf 5 jaar achter elkaar in maart prima kunnen skiën, behalve de laatste keer. Moet ik daar meteen een trend uit halen?

Om nog even aan te geven hoe blijkbaar voortdurend de inzichten veranderen:

http://nieuws.nl.msn.com/opmerkelijk/opwarming-aarde-minder-…

Als de voorspellingen jaarlijks zo enorm fluctueren, lijkt me het beste wat je kunt doen: vooral niets als zekerheid aannemen en presenteren.

Tot slot: ondanks alle enorme bedragen die er inmiddels in worden gestoken… Onze invloed op het klimaat en eventuele bijbehorende temperatuurstijgingen is volgens berekeningen ongeveer 0,03 graden in 50 jaar. Van dat geld kun je met sneeuwkanonnen de hele Alpen van sneeuw voorzien waarschijnlijk ;)

Ik heb elke keer weer het gevoel dat de mensen die roepen dat de aarde opwarmt en dat het helemaal fout gaat, gewoon niet willen dat hun eigen omgeving verandert. Of ze er nu iets aan kunnen doen of niet.

Als het klimaat veranderd dan is dat maar zo. Het gebeurd al voordat wij op de aarde liepen.

Voor of tegenstanders het enige wat telt zijn feiten! en die zijn er gewoon! kijk hoeveel ijs er smelt op de poolkappen dat is immens, duidelijk te vergelijken op satellietbeelden.
Kijk naar de gletsjers dat zien we met onze eigen ogen!
Ik zelf reis enorm veel, zit meestal op zee. Ben nog maar net terug van enkele weken Maldiven en zelf daar is het weer niet meer voorspelbaar, de locals die altijd precies wisten wanneer de regenseizoenen, wind … etc kwamen snappen er niks meer van de laatste jaren is er daar niets meer te voorspellen (kan zo nog enkele vb aanhalen)
Dit zijn feiten en niets anders!
Wat me inderdaad altijd zo stoort is dat velen denken ja zeg met jullie opwarming we hebben 1 van de slechtste zomers in jaren gehad!!! wel de opwarming wil niet zeggen dat we alle dagen in 35 graden zon kunnen bakken maar vooral dat net de seizoenen niet meer bestaan, met de gekende gevolgen.

My 2 cents

Avond,

De aarde en alles daarom heen veranderd door de mens en natuur zelf. Daarin veranderen ook de seizoenen dus ook hoe een seizoen verloopt in een bepaald gebied. Door opwarming e.d. verandert de stroming in de oceanen (koude en warme) die weer invloed hebben op temp. Luchtstromingen veranderen daardoor, waardoor je een sneeuwbal effect krijgt op alles. Ik denk dat alles niet zo snel verloopt zoals men doet voorkomen. Het effect wat dat op ons heeft is dat men bewuster met de natuur probeert om te gaan en dat is nooit verkeerd.
Wat ik wel raar vind is dat we een enorme kolencentrale in de Eemshaven gaan bouwen!! We wonen aan ze waar we door de getijden enorm veel energie kunnen opwekken bv. Maar dat ter zijde.

Groet, Raymond

wintergek

Om er even kort op in te gaan. Puur feitelijk kunnen we denk ik niet ontkennen dat er iets gebeurt. Vroeger hadden we ook klimaatschommelingen maar dan verspreid over honderden soms duizenden jaren. De mate waarin het de laatste 50-100 jaar opwarmt is op zijn minst opmerkelijk.

Het gevolg daarvan zien we bv. aan de toestand op de Noordpool en de gletsjers. Als het in het huidige tempo doorgaat is de Noordpool over 20-30 jaar 's zomers ijsvrij, net als dat veel gletsjers dan verdwenen zijn. Dit dus zonder nog op de mogelijke oorzaken in te gaan. Daarnaast kan ik niet in de toekomst kijken.

Overigens denk ik wel dat het we ons voor de wintersport 's winters nog niet teveel zorgen moeten maken. Of een winter goed of slecht is hangt veel meer af van lokale verschijnselen als de ligging van hoge- en lagedrukgebieden, dan van een graad wereldwijde opwarming. Tenzij de opwarming invloed heeft op de ligging van hoge- en lagedruk, maar dat is voor zover mij bekend niet aangetoond.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Ik lees hier weer de meest opmerkelijke onzin. Smeltende poolkappen? Ja, op Groenland verdwijnt er behoorlijk wat, maar op Antarctica groeit de ijsdikte des te harder. Smeltende gletschers? Dat doen ze al sinds 1820. Stijgende temperaturen? Mwah, misschien, maar veel twijfel aan data.

In 1990 werd stellig beweerd dat je in het Sauerland in 2010 niet meer kon skiën. We hebben de afgelopen jaren echter winters gehad die vergelijkbaar zijn met de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw.

Samengevat: het zou kunnen, misschien… maar WE WETEN HET GEWOON NIET en zij die pretenderen dat wel te doen zijn onbenullig of leugenachtig.

Ik kan me wel vinden in Roels visie, je niet laten verleiden om waarneembare feiten te zien,maar voorzichtig zijn in de interpretatie van de uitwerking daarvan.

Zo was bijv. een mogelijkheid,dat door de opwarming en smelten noordpool er meer zoet water in zee zou komen en dat daardoor een transport golfstroom van zuid naar noord stil zou kunnen vallen, waardor er juist weer afkoeling zou kunnen ontstaan,
Er past ons dus bescheidenheid…

Moest zijn. Om waarneembare feiten niet te willen zien…

@Harry, zonder sneeuwkanonnen had jij al lang kunnen inpakken.

Er gebeurt inderdaad van alles in het klimaat.Ik denk zelf dat de mogelijke opwarming vooral veroorzaakt wordt door alle heethoofden die voor of tegenstander zijn. :-)

Maar alle gekheid op een stokje ik ben het in principe wel eens met Roel.
Wat ik me vooral afvraag is hoe groot de invloed van ons mensen is op het klimaat. Er wordt hele grote taal gesproken dat WE de aarde maar zoveel mogen laten opwarmen. Ik denk dat WE daar helemaal niet zoveel onvloed op hebben en dat bescheidenheid van ons mensen hier op zijn plaats is en de natuur zal doen wat het wil.

Don`t eat yellow snow

toch wat data over die poolkappen:
http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/
Ik denk niet dat hier énorm veel over te discussiëre is ;-).

Mbt klimaatsveranderingen kan’k Roel wel volgen.

@Roel

Dat de snelheid van verandering in de laatste 100 jaar opmerkelijk is, klopt niet echt. In het verleden is dat regelmatig voorgekomen.

Bekend is bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_ijstijd

Probleem is echter dat wetenschappelijke weermetingen pas zo’n 150 jaar worden uitgevoerd. Over de periode daarvoor ben je voornamelijk afhankelijk van anekdotische data.

Wat ook een factor is bij de beeldvorming van mensen, is de alomtegenwoordige aanwezigheid van massamedia vandaag de dag. Voor 1850 gebeurde er ook van alles op onze planeet qua weer en klimaat: je hoorde er echter niets van in Lutjebroek. Tegenwoordig is er een constante stroom van informatie van over hele wereld en lijkt het daardoor alsof de ene natuurramp na de andere plaatsvindt, terwijl het vroeger eigenlijk niet veel anders was.

Wat daarbij ook niet helpt is dat informatie steevast in de media verkeerd wordt voorgesteld. Hoe vaak hebben we al niet moeten lezen dat die ene dag de warmste ooit was, of die maand de regenachtigste ooit. Terwijl het dan gaat over slechts een periode van 150 jaar aan officiële metingen en niet ooit. Zo schep je echter wel een bepaald beeld.

Een bekend verschijnsel is ook dat mensen alvast een standpunt innemen -al dan niet voorgekauwd door en in de media- en vervolgens alles daarnaartoe redeneren als bevestiging van dat standpunt. Daarbij wordt informatie heel selectief geinterpreteerd. Overigens geldt dat voor zowel de aanhangers als niet-aanhangers van een theorie. Zo werken onze hersenen nou eenmaal.

Ik neem zelf het standpunt in dat we van aardig wat onderwerpen gewoon te weinig weten om er boude beweringen over te kunnen doen. Zeker van complexe systemen als het klimaat.

@jaapm

Andere factoren -zoals de activiteit van de zon- hebben veel meer invloed dan wij als mensen voor elkaar krijgen. Leuk voorbeeld ook: de uitbarsting van een vulkaan -de Krakatoa- in 1883 zorgde er voor dat de gemiddelde temperatuur op aarde door de aswolk 1,2 graden daalde.

We mogen dan denken dat we heel wat zijn, maar tegen zoveel natuurgeweld zinken we echt in het niet. In dat kader is het best interessant om eens de National Geographic documentaire The making of a planet te bekijken. Deze gaat over het ontstaan en ontwikkeling van de aarde over miljarden jaren. Als je ziet wat er daarbij allemaal aan klimaatgeweld is langsgekomen, voel je je als mens heel klein worden.

Dat sommigen denken dat ze zelfs het klimaat kunnen beïnvloeden, komt vooral voort uit het algemene maakbaarheidsdenken. Het geeft natuurlijk ook best een fijn gevoel te denken dat je ergens invloed op hebt, als je maar genoeg je best doet (en vooral er genoeg geld tegenaan gooit). In de praktijk valt dat meestal erg tegen.

Overigens ben ik zeker een voorstander van de verdere ontwikkeling van niet op olie en steenkool gebaseerde energieopwekking (bij dat alternatief hoort voor mij overigens ook kernenergie en -fusie). Vooral uit praktische overwegingen: olie, steenkool en gas zijn eindig en bovendien is het ook wel handig om niet afhankelijk te zijn van allerlei dubieuze landen voor je energie. Minder vervuiling is natuurlijk ook prima.

waarschijnlijk is een wintersport forum niet de geeigende plaats om een klimaatdiscussie in het algemeen te houden,
vooral niet als de standaard stokpaardjes te voorschijn gehaald gaan worden,
voor wintersporters zou wel intertessant zijn om het klimaat in specifiek de alpen te bekijken, wat is hier (in de alpen) de laatste paar honderd jaar gebeurd en zijn daaruit prognoses te trekken voor de komende decennia?

@Cees

Je hebt gelijk. Misschien kunnen wat vaste bewoners of bezoekers van de Alpen iets meer zeggen over wat ze zoal merken? Vroeger skiën, minder skiën?

@ Alex: Ben het grotendeels met je eens. De weermetingen die pas sinds 150 jaar plaatsvinden, de beeldvorming door de continue informatiestroom die er 10 jaar geleden nog niet was. Het algemene maakbaarheidsdenken vind ik ook nog een goeie van je.

Persoonlijk denk ik dat deze en volgende generaties nog altijd in de winter kunnen gaan skien. En waarom zo druk maken over mensen op onze planeet over 100-200 jaar. Zoals je ook schrijft, we stellen helemaal niets voor tov de veranderingen die onze planeet ondergaat. Misschien slaat er over 25 jaar wel een wat grotere meteoriet op aarde in en is de mensheid verdwenen. Ik probeer zo weinig mogelijk te verspillen, ook zo weinig mogelijk impact te hebben op de natuur, maar met de auto naar de Alpen rijden of het kacheltje hierbinnen lekker warm stoken gaat niemand (en geen hypotese) me ontnemen.

http://www.hln.be/hln/nl/2652/Extreem-Weer/article/detail/13…

Kijk maar eens wat HLN.BE allemaal wel niet voorspelt deze winter :) dat zal het verkeer wel weer doen vastlopen als dit waar is. Hoe meer sneeuw hoe slechter voor het milieu en de wegen ivm. zout. Maarja wat is er van waar.

Die laatste lift halen...

@Martijnski

Ik heb zelf ook die pragmatische benadering. Ik vind het prima om wat beter op mijn energieverbruik te letten -al is het alleen maar om de rekening ;) - maar in het grote schema der dingen hebben we maar weinig invloed.

Zie ook de post van Stijn hierboven waaruit juist weer blijkt dat de afgelopen winters te koud waren en er een stevige winter wordt verwacht. Tja, wat moet je dan nog voorspellen over winters over 30 jaar, hè?

ik vond nog een oud boekje uit 1966 over wintersport in Winterberg met daarbij et aantal dagen dat de liften per seizoen hadden gedraaid van 1948 tot 1965. Opvallend is dat die gegevens zowel qua aantal als qua wisselvalligheid goed overeenkomen met de periode van 1994 tot nu. De jaren 70 en 80 waren volges mijn beleving opvallend sneeuwrijk, 1989 tot en met 1993 ronduit dramatisch. De beste winters waren 1970 en 2010

de gegevens van toen EN nu hebben uiteraard betrekking op niet-kunstmatig besneeuwde piste ( Nordhang ).

Plaats een reactie