Wonen in de Alpen

Niet dat ik van plan ben om van vandaag op morgen naar de Alpen te verhuizen, maar als wintersporter en jonge kerel droom je toch af en toe wel eens van te gaan wonen in de Alpen.
Vooral als ik terug naar huis ga na alweer een geslaagde skivakantie, denk ik bij mezelf "op een dag kom ik hier wonen". En wie weet: op een dag doet de mogelijkheid zich misschien voor…

Vandaar zou ik het wel eens leuk vinden als (toevallige) passanten hier op deze site die naar de Alpen getrokken zijn, hun verhaal eens doen. Waarom zijn jullie naar ginder verhuisd? Hoe heb je onderdak gevonden? Hoe is het sociale leven er? Veel verschil in het dagelijkse leven tussen Belgie/Nederland en daar? En is het een aanrader; zou je het anderen aanraden?

Goei vraag …

Die laatste lift halen...

Ik wil gewoon meegeven dat ik dat ook had toen ik zo jong was, nu 45 en 7x per jaar in de Alpen woon ik nog steeds in België. Dus ga voor je droom maar dan moet je er wel een job bijzoeken hé, succes.

RoCo

Inderdaad, altijd al gedacht om eens in de alpen te gaan wonen. Mooi land, elke (wintersport) vakantie hadden we het er weer over. 2,5 jaar geleden hebben we (mijn vrouw, dochter & hond)het dus gewoon gedaan. Eerst met de gedachten om het als een kort of misschien wat langer avontuur aan te gaan. Nu willen we niet meer terug. Heerlijk land, fijne mensen en een lekker klimaat, winter=winter en zomer=zomer. Geen stress (hoewel een Oostenrijker daar soms anders over denkt) en onze kwaliteit van leven is een stuk beter dan in Nederland.

Verschillen zijn er zeker, weinig criminaliteit en geen agressie in het verkeer zijn 2 voorbeelden. Je moet werken ! Het niet terecht profiteren van de sociale voorzieningen word hier niet geaccepteerd.

Mensen zorgen goed voor. Hier moet je als ex-inwoner van een multicultereel en vrij land als Holland in het begin erg aan wennen. Wanneer je het "systeem" snapt dan besef je dat Nederland enigzins sociaal failliet is.

Wij hebben wel altijd gezegd dat we Nederland niet verlaten omdat het een slecht land is, maar terug…nee

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Men drinkt graag een glaasje, lonen zij lager maar het leven iets goedkoper. Alhoewel de scholen op basis en middelbaar nivo erg goed zijn, zijn er beperkte mogelijkheden om verder te studeren. Er is ook niet veel werk veel hoger opgeleid personeel nodig. (m.u.v. de grote steden)

Een ander aanraden ? Ja, verandering is altijd goed ongeacht waar. We moeten natuurlijk oppassen dat het hier niet te vol word… !

Wij zitten ook wel eens te fantaseren, als we een paar miljoen in de loterij zouden winnen, dan zouden we daar naartoe verhuizen,
Maar inderdaad er zijn mensen die het ook doen zonder zo’n prijs, je laat familie en vrienden achter,maakt daar echter weer nieuwe, gaat een andere taal spreken,wat op zich niet zo’n probleem zal zijn en je werkkring zul je in die nieuwe omgeving moeten gaan vinden,
Als je skileraar bent misschien makkelijker dan iets anders,

Anekdote: laatst maart waren we op verkenning nabij Nauders en zaten heerlijk in het zonnetje bij een cafe en kwamen in gesprek met een local, die kennelijk al wat schnaps ophad,
Hij vroeg of we niet een stuk land wilden kopen, vele nederlanders zouden ons al voorgegaan zijn,
En toen kwam zijn argumentatie ( met een knipoog naar een ander forumthema) want hij verwachtte, dat nederland over niet al te lange tijd door de opwarming van de aarde onder water zou verdwijnen en dan zou je in Nauders tenminste nog droog zitten.
Het initiatief voor een berg in de flevopolder was er toen nog niet, anders had ik dat kunnen noemen(:-)’

Maar dit terzijde, ik ben vooral benieuwd hoe overstappers het met hun baan hebben kunen regelen?

@ geitenpeter

wat bedoel je dan precies met betere kwalteit van leven als in Nederland?

"Het gras bij de buren lijkt altijd groener als bij jezelf."

Zelf woon ik nu ruim een jaar in Duitsland, weliswaar in het Sauerland vanwege m’n carrière en niet in de Alpen, maar ik ben toch deels ook wel mijn droom achterna gegaan. En dat terwijl ik toen nog maar 18 jaar oud was. Ook mijn ouders hebben wel eens gekeken naar wonen in de Alpen, maar wonen nu nog steeds in Nederland.

Daarom ken ik de ideeën en/of dromen die sommige mensen hebben bij het wonen in een ander land. En tja… waarom zou je zo’n kans aan je voorbij laten gaan?

Toch wil ik even een paar droombeelden bij sommige mensen wegnemen. Nederland lijkt soms een vervelend land met allerlei regels en plichten. Vergis je niet: Die heb je evengoed óók in de Alpenlanden.

Betere kwaliteit van leven? Dat is nog maar de vraag… Waar hecht je waarde aan? Wonen in een groot huis kan je in de Alpen zo goed als op je buik schrijven. Die mooie huizen die je ziet zijn vaak familiehuizen waar drie generaties bij elkaar wonen. Zwitserland een rijk land? Schijn bedriegt… Mensen krijgen weliswaar een hoger loon als in Nederland, maar ze kunnen voor hun geld amper een fatsoenlijk appartement huren, laat staan een vrijstaand huis kopen.

Zijn de levensmiddelen écht goedkoper? Je merkt dat nauwelijks. Sommige dingen zijn inderdaad goedkoper, maar andere zaken zijn weer duurder. Maakt na de invoering van de Euro weinig meer uit. Zwitserland is uiteraard de duurste optie.

Geen agressie in het verkeer? Haha… dat is een leuke! Die heb je in de Alpenlanden ook echt evengoed. Want denk je als je elke werkdag de Fernpass twee keer over moet? Dan wordt je er helemaal gek van en zo denken nog wel meer Duitsers. En wat te denken als je dagelijks door de St. Gotthardtunnel moet? Een drama. Of nog erger: Elke dag een bergpas met tig haarspeldbochten berijden. Zowel in de zomer als toch ook echt in de winter.

Elke dag sneeuw: Is dat écht leuk? Nederlanders komen alleen voor de vakantie naar de Alpen en zien sneeuw als een rijke zegen. Daar denken Alpenbewoners soms toch duidelijk anders over. Die zijn na zoveel maanden sneeuw de sneeuw toch wel meer dan zat. Stel je voor dat je elke werkdag je auto uit de sneeuw moet ruimen en dat wel van november t/m april. En dan altijd maar weer die gladde wegen… Jaar in; jaar uit.

Belastingen… nog een leuke. Daarin scoort Nederland heus niet slecht. Het enige land wat duidelijk lager is in belastingen is Zwitserland. Daar is de inkomstenbelasting een lachertje. Maar goed, daar ben je je geld ruimschoots kwijt aan eten en wonen.

En last but not least: Pensioen. Nederland is desondanks alle problemen met de pensioenfondsen het beste land ter wereld waarin je kan gaan wonen en werken als het om pensioenen aankomt, gevolgd door Zwitserland op plaats twee. Een net zo goed pensioen in Duitsland of Oostenrijk? Kan je op je buik schrijven. Je zult zelf moeten sparen om iets degelijks te krijgen. Je legt namelijk ook niks in. Je betaald alleen aan de ouderen die nu met pensioen zijn, zoals in Nederland de AOW.

Is het leven dus écht goedkoper als in Nederland? Ik betwijfel dat met 200%. Misschien dat je in Frankrijk of Italië soms nog echt goedkope delen tegen kan komen, maar voor de rest is het een tegenvaller.

Minder criminaliteit? Check maar eens voor Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland: Aktenzeichen XY… ungelöst. De verschrikkelijkste beelden komen je voorbij.

Als je al deze zaken beseft en je bent eenmaal verhuisd ga je toch nadenken. We hadden het Nederland nog lang zo slecht niet… En ineens lijkt het gras in Nederland groener dan in het land waarin je bent gaan wonen. Maar laat dat (als je gaat verhuizen) je niet van de wijs brengen, want…

Natuurlijk is er in de Alpen véél minder criminaliteit dan in Nederland. En natuurlijk is de kwaliteit van leven erg goed… En natuurlijk wonen er fijne mensen en natuurlijk is er minder stress. Heus: Ik ga Duitsland niet prompt verlaten want ik heb het er reuze naar m’n zin.

Toch probeer ik met deze bijdrage jullie te laten proeven dat je niet zomaar Nederland moet afschrijven. Het gras bij de buren lijkt altijd groener dan bij jezelf.

Voor een ieder die echt z’n gang naar de Alpen maakt: Veel succes! Ik duim in ieder geval voor je! :D

Ik denk dat Rogier hier ook nog wel wat over kan vertellen.

Zelf ben ik ook een paar keer tussen de 6-12 maanden van huis geweest voor werk. In de Alpen, Sauerland, Ariege (Frankrijk) en Zuid Oost Azie. Elke keer ga je vol verwachtingen en superenthousiast op pad en die werden in mijn geval ook elke keer wel waargemaakt. Wat me wel opviel was dat je na een tijdje de dingen waar je eerst door aangetrokken werd minder gaat "zien". Lag ik in bed en dacht "ik heb vandaag helemaal geen berg of tropisch strandje gezien"…busy busy busy, net als hier.

Maar na een tijdje hier in NL begint het altijd weer te kriebelen. Dus, tijdje geleden het plan opgevat om eerst hier een soort van carriere en ervaring op te bouwen (studeer nu hospitality management)om later als ik wat ouder ben het daar wat rustiger aan te kunnen doen. Heb geen zin om weer als jonge gekke hond rond te rennen zonder te kunnen genieten. M’n vriendin is Thais, daar zal ik ooit belanden en dat lijkt me ook wel wat. Maar daarvoor gaat zij met mij mee naar de Alpen. Een paar jaar een hotelletje runnen als het geld er minder toe doet en de wilde haren ook wat zijn uitgevallen. Nu ben ik nog te jong en kan me hier het beste ontplooien. De Alpen zijn dichtbij dus nu rijd ik nog (weer) elke keer op en neer.

Maar, ieder mens is anders dus doe je voordelen met alle verhalen.

@ Frans

Bedankt voor je eerlijke reactie. ;)

Ik moet wel even opmerken dat voor mij als Belg de kaarten wat anders liggen in het pensioen en belasting gedeelte.

Over onze sociale zekerheid hoor je mij niet klagen, daarin zitten we bij de beste van de wereld. Maar als het op belastingen aankomt: in België hebben wij de op een na hoogste belastingsdruk van de EU. En onze pensioenen, tja niemand lijkt te weten hoe het echt gaat evolueren. Steeds meer mensen kiezen voor pensioensparen. We weten niet eens of we over 10 jaar nog een land zijn. Maar goed, daarvoor zijn er al andere discussiefora :D

Dus als Belg denk ik dat die 2 dingen niet echt slechter zullen gaan worden in bvb. Oostenrijk.

Het lijkt er dus op, dat we onze vakantiestemming van een paar weken per jaar projecteren op een woon- leef- werksituatie van de rest van de weken in het jaar.
Ik heb ook wel eens gedacht of die jongen die de hele dag kaartjes aan het knippen was onderaan de beginnerslift, of hij wel net zo van de witte bergen genoot als ik, als tijdelijke vakantieganger(:-)

Hoi Niels,

Je hoeft je natuurlijk niet direct definitief in de Alpen te vestigen. Je zou ook eerst een tijd seizoenswerk kunnen gaan doen om te kijken hoe dat bevalt. Het is natuurlijk niet hetzelfde als voorgoed gaan, maar het geeft wel een indruk van het leven daar. Ik heb een paar wintermaanden in de Franse Alpen gewerkt als barman en dat beviel me erg goed. Toch zou ik niet snel voorgoed die kant op gaan, hoe romantisch of avontuurlijk het ook lijkt. Bedenk je goed dat alles went, ook de Alpen. Tenzij je er je geld mee kan verdienen, is hobby (in mijn geval snowboarden in de winter en wielrennen en klimmen in de zomer) in mijn ogen niet voldoende reden om je definitief te vestigen in de Alpen. Bedenk dat je een toekomstperspectief nodig hebt.

Aan de andere kant, waarom ook niet? Ik kan genoeg verstandige redenen bedenken om het niet te doen, maar ook bij mij klinkt regelmatig een stemmetje in mijn hoofd die mij aanspoort niet te veel na te denken en gewoon te gaan. Dus nogmaals, misschien is seizoenswerk een eerste stap.

Betere kwaliteit van leven betekend voor ons in elk geval geen groot huis Frans. Het gaat juist om de dingen die het leven mooi maken, onze achtertuin is een enorm natuur gebied. Heerlijk om in de winter te skieen, zomers uren wandelen zonder een sterveling tegen te komen. Het eten is hier een stuk gezonder, de lucht trouwens ook. Wij Hollanders zijn een gehaast volkje, dat is hier echt een stuk minder. En inderdaad er is agressie in het verkeer en ook criminaliteit…dat meestal in de periode van dec. tot mrt…

Eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat wij een druk ondernemers bestaan in Nederland hadden. Misschien dat we juist daarom zo genieten van het leven dat we nu hebben. Voor ons is het gras echter nog steeds groener dan in Nederland, letterlijk & figuurlijk !

@Martijn: Nu maak je me nieuwsgierig… Hoe lang en waar heb je in het Sauerland gewerkt? En wat deed je precies?

@Niels: Van België heb ik (helaas) niet veel kennis hoe de zaken daar regelt zijn, maar ik neem graag van je aan dat de belastingen slecht geregeld zijn.

Het valt mij overigens sowieso op dat Wallonië (met alle respect) soms letterlijk een enorme troep is. Als je bijvoorbeeld alleen al bij Maastricht de grens over gaat en je passeert het stadje Visé, dan springen de tranen letterlijk en figuurlijk in m’n ogen. Om over Luik en Verviers maar te zwijgen… Daar kunnen rustig wat belastingcentjes naartoe gaan, om dat keurig op te poetsen en te renoveren. ;)

In ieder geval hoop ik Niels, dat als je naar de Alpen vertrekt, je er veel geluk mag vinden! En dromen moet je altijd blijven doen, want daarvan wordt je toch op de één of andere manier gelukkig. Ik in ieder geval wel althans. Mocht je vragen aan mij hebben hoe ik bepaalde dingen heb aangepakt: Vraag het gerust! De website heeft tegenwoordig een prachtig persoonlijk bericht systeem. :-)

@Cees: Precies. Ik denk dat je daarmee heel kort samengevat de kernpunt hebt benoemt. Wij projecteren onze vakantie op de werk, woon en leef situatie van de rest van het jaar…

@Jetse: Soms moet je inderdaad ook dingen gewoon doen. Kan ik ook niet meer dan beamen, want anders zat ik ook nog steeds in Nederland. Als je bij alles tot in de kleinste details gaat nadenken haak je af. En seizoenswerk, stage of studeren kan een mooi moment zijn om een ander land beter te leren kennen. Mocht het je niet bevallen, dan kan je er zo weer weg. En als je het wél bevalt heb je connecties opgebouwd die je verder opweg kunnen helpen naar een carrière in je droomland.

@Geitenpeter: Zoals ik geschreven had ligt het inderdaad waar je waarde aan hecht. Mijn punt als een mooi huis gebruikte ik even als voorbeeld. Ik ken veel mensen die daar toch een (grote) waarde aan hechten, terwijl er uiteraard ook mensen zijn die daar minder of geen waarde aan hechten. Ik vind het reuze leuk om te lezen dat jij in ieder geval je geluk in Oostenrijk hebt gevonden. ;)

@ Frans

Zal ik zeker doen ;)

@ Allen, mooi topic dit, en het klopt ik heb hier ook wel wat te zeggen, ben nu al zo’n negen jaar niet meer in Nederland. Ik vind de keuze om naar de Alpen, Frankrijk in mijn geval, de beste keuze die ik ooit gemaakt hebt, maar ik zie het heel erg vaak mis gaan, bij mensen buiten de Alpen die naar de Alpen verhuizen:

  • Vakantie is vakantie en wonen is wonen. Een week lekker op wintersport is heel wat anders dan ergens wonen en daar je geld verdienen. Er moet ook brood op de plank komen. En precies wat Frans zegt, als je in een winter al tien keer je auto hebt moeten uitgraven dan kan dat ook wel eens gaan vervelen (bij mij trouwens niet, maar als freelancer heb ik minder 'vaste tijden dan veel anderen). Veel mensen die verhuizen hebben het zo druk dat ze juist niet meer aan hun sporten en dergelijke toekomen. Iets om over na te denken voordat je verhuist.

  • Andere cultuur, als je opgenomen wilt worden in de lokale cultuur dan moet je daar hard voor werken en sommige Nederlandse waardes en normen voor laten varen. Dit is zeker voor ‘stelletjes’ die samen naar de Alpen vertrekken niet altijd makkelijk. Leef als de locals en probeer op te gaan in hun belevingswereld, en die is soms wel heel erg anders dan de Nederlandse. Leer de taal! Je hoeft niet fout of accentloos te praten, maar leer die taal!

-Goedkoper? Volgens mij is het leven in de Alpen eerder duurder. Tenminste boodschappen in de Alpen zijn misschien beter maar zeker niet goedkoper, diesel en benzine is vaak ongeveer even duur, auto’s slijten keihard in de bergen, huizenhuur/koop is wellicht goedkoper dan in NL maar niet zo extreem als je soms zou hopen, en heleboel service is veel duurder in Nederland. Verder liggen salarissen een stuk lager in de Alpen. Een modaal inkomen in NL is een heel erg goed inkomen in de Alpen, wat lang niet iedereen redt, bijna niemand zelfs. Maar ik denk niet/nooit dat geld een beweeg reden zou moeten zijn om al dan niet naar de Alpen te verhuizen. (Enne pensioen in Frankrijk, ik durf mijn handen er niet voor in het vuur te steken.)

  • Genieten van de bergen: Ik geniet dagelijks van de bergen elke dag ben ik blij dat ik hier woon, en dat geld ook voor Sandra die nota bene hier geboren is. Dus dat is iets persoonlijks, het is volgens mij niet zo dat als je ergens woont dat je dan de schoonheid niet meer ziet.

Ik zou tegen iedereen zeggen als je wilt probeer het zeker en hoe jonger je bent hoe beter. Toen ik naar Frankrijk vertrok had ik letterlijk niets, maar als je eenmaal ‘geld’ hebt en ‘een leven’ wordt het steeds moeilijker om te verhuizen en ook echt opgenomen te worden in de Alpen.

Verder is het leven in de Alpen, of ergens anders ook gewoon een leven vol met zijn plussen en minnen. Het leven in de Alpen is geen sprookje, het is zeker niet voor iedereen geschikt. Maar ik zou iedereen die twijfelt aanraden om het te proberen. Het is namelijk de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. Dat zeggende werken als freelancer is misschien wel de beste manier om zoveel mogelijk van ‘mijn’ bergen te kunnen genieten…

Click. Click. Peace

Verder nog een punt, ik ben van mening als je in Nederland (of Belgiê) niet gelukkig bent/kunt zijn, of niet op je plaats voelt, dan lukt dat ergens anders ook niet. verhuizen naar een ander land levert heel veel stress en problemen op. Verhuizen naar een ander land moet nooit een oplossing ergens voor zijn. Het moet een droom/wens zijn en niet ‘daar zal het wel beter zijn’.

Click. Click. Peace

Mooi gesproken, Rogier!
Zelf ben ik het voorbeeld van iemand die de stap niet gemaakt heeft. Tijdens mijn studie heb ik al mijn zomers en soms delen van de winter gewerkt in de horeca in de Alpen. Toen ik bijna klaar was, deed zich de gelegenheid voor samen met een vriend een eigen zaak te beginnen. Daar heb 0ik echt serieus over nagedacht en ook wel echt over getwijfeld, maar uiteindelijk heb ik besloten het niet te doen. Juist door de ervaring die ik had opgedaan tijdens de seizoenen dat ik er werkte, had ik gezien wat e.e.a betekent voor je privéleven; als je een gezin hebt is het heftig. Ik idealiseerde het leven ter plekke ook niet meer; hoe geweldig ik het ook had gevonden. Nu had ik natuurlijk iets anders kunnen gaan doen dan in de horeca, maar ik zag niet 1,2,3 wat dat dan zou moeten zijn. Bovendien moest ik nog een paar maanden tot mijn afstuderen en mijn vriendin nog een jaartje en we wilden onze opleiding tot echt afmaken. Toen we in Nederland allebei gingen werken, bleef het nog wel kriebelen. En het is waar natuurlijk; als je je eenmaal gaat settelen, dan wordt de stap steeds moeilijker. En als je eenmaal kinderen hebt wordt het nog ingewikkelder. Toch heb ik achteraf geen spijt; ik heb een prima leven in Nederland en probeer zoveel mogelijk in het buitenland te zijn :-)

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Sorry guys, ff off topic…

@ Frans: Ik heb je een PM gestuurd. Al weet ik dat niet zeker omdat het me niet helemaal duidelijk werd of je 'm ontvangen hebt (aandachtspuntje voor de admin).

@ Ruud: Ook jij mooi gesproken :)

Ik zit nu ook op zo’n leeftijd dat ik kan zeggen dat ik net als jij de stap niet gemaakt heb. Heb het ook uitgeprobeerd maar ben toch telkens weer in Nederland teruggekomen. Ik ga over 2 maanden wel bij Hasselt, Belgie wonen, maar dat is als Brabander geen buitenland.

Toch ga ik het ondanks de zekerheden die er nu zijn (eigen zaak van m’n vriendin, mijn studie en carriere) in de toekomst weer proberen. Zoals ik hierboven al geschreven heb is m’n vriendin “made in Thailand” (buitenlandse partner, ook een goede tip om elke dag buitenland om je heen te ervaren) en ooit gaan we daar genieten van ons pensioen. Daarvoor wil ik nog graag m’n eerdere ervaringen in de Alpen op een rustige, genietende manier overdoen. Dit plannetje is uitvoerig besproken en er wordt ook aan gewerkt. Eigen conclusie is dus dat je misschien NU nog niet die stap hebt gemaakt ivm diverse goede en juiste redenen, maar dat je op een ander moment toch (weer) kunt gaan maken. Het ligt er maar net aan waarvoor je kiest en wat je wil, hoe oud je ook bent.

Er echt gaan wonen lijkt me toch echt een grote stap, er is echter ook de gulden middenweg.

Als je bijvoorbeeld in Zwitserland als buitenlander(die niet in Zwitserland werkt) een huis of appartement koopt mag je er niet het hele jaar door zitten, maw je mag er niet echt wonen. Het is ook opgedeeld in zones waardoor je niet zomaar overal waar je wil iets kan kopen. Je kan dus wel een aantal weken in winter en zomer er op vakantie te gaan en je huis of appartement de rest van het jaar te verhuren, dat mag wel :)

Je kan ook skileraar worden bij bijvoorbeeld een belgische organisatie. Je kan dan bijvoorbeeld met kerst en pasen 2 weken skien en ook nog een week met krokus (je moet dan wel lesgeven). Het is dan wel gratis in de zin dat je niet veel moet investeren (je krijgt eten, onderdak en skipas).

Ik denk dat er nu al heel wat mensen hier terecht hebben gezegd dat het geen rozegeur en maneschijn is zoals je denkt.

@ Martijnski

Dan kom je dicht bij mij wonen. Ik woon in Genk (ongeveer 10 km van Hasselt) :)

@ Niels: Kortessem om precies te zijn :) Ik heb al wat heuveltjes gespot om eens lekker off piste te knallen als er sneeuw is gevallen :)

@Martijnski

En ik woon in Tongeren.
Op een uurtje sta je in de Ardennen en kan je een dagje skiën als het weer meezit. En de laatste 2 jaren is dit zeker gelukt.

@ Martijnski

Haha tussen de appelbomen ;D

Topic naam kan beter veranderd worden naar "Wonen tussen de Belgische heuveltjes" :)

Ik zie dat eigenlijk helemaal niet zo op eerste vragen heb gereageerd van de forum starter:

Waarom zijn jullie naar ginder verhuisd? Hoe heb je onderdak gevonden?

Heel simpel voor de bergen ik moest en zou ik de bergen wonen, ik ben wel letterlijk op de bonnefooi vertrokken.

Hoe is het sociale leven er?

Je moet je durven onderdompelen in de lokale cultuur. Ik vind het sociale leven hier geweldig, veel vrienden en mijn vrouw heb ik hier leren kennen. Ik vind het hier in dit deel van de Alpen ‘opener’ dan in veel andere delen van Europa. Maar dat scheelt van dal tot dal.

Veel verschil in het dagelijkse leven tussen Belgie/Nederland en daar?

Enorm, je hebt er sowieso echte seizoenen. Verder zijn er veel seizoenswerkers dus dat beteket dat er maar weinig mensen van 9:00 tot 17:00 werken het hele jaar door. Verder bepaald de natuur zeker 's winters een heleboel. Als er een halve meter sneeuw valt ligt alles natuurlijk wel eventjes plat ;-)

Of ik het andere aanraad? Ja dus maar dat stond al in mijn vorige post.

Click. Click. Peace

ok

Zo, daar is even een topic uit de oude doos naar boven gehaald…

Not all who wander are lost

Mooi om dit alles te lezen! Ik mag mezelf echt gelukkig prijzen, ik ga het komend winterseizoen eens proberen! Ik ben heel benieuwd hoe ik een jaar als skileraar ga ervaren. Hoe kijk ik dan tegen de bergen aan, tegen de mensen, de cultuur etc. Het zal bovenal een heel bijzondere ervaring worden, en wie weet wordt het wel meer dan 1 seizoen =)

Let it snow

Had je ook al rekening gehouden met regelmatige updates hier om ons de ogen uit te steken? @JurrianvanLoo ;-)

euh... doen!?

In welk gebied ga je zitten @JurrianvanLoo ?

Plaats een reactie