Lawine detectie

Ik lees net in een blog over een lawinepieps,
Nu ben ik geen skier die bewust op offpiste terrein komt, dus zo’n pieps is aan mij niet besteed, maar wel heb ik een jas waar stripjes in schijnen te zitten, waarmee mocht er onverhoops iets gebeuren men mij toch zou moeten kunnen vinden,

Wie weet iets van deze strips, hoe werken ze en is dit wel betrouwbaar?

Ps die jas heb ik al een aantal jaren en kan er geen info meer over vinden, dus weet niet wlke techniek er toegepast is.

Heb ook in dit topic gezocht of iemand anders dit al eens aangekaart heeft, maar ook niets gevonden.

Hallo Cees,

Zal waarschijnlijk een Recco strip zijn… Deze kun je echter niet met een lawinepieper detecteren (maar wel met een andere opsporings-device die elk search en rescue team heeft).

Als je met 1 iemand anders dus op een achteraf stukje aan het skien bent en het gaat mis heb je aan die Recco niet heel veel (alleen om je eventueel later terug te vinden ;-)

Als het ergens bij de pistes gebeurd en er automatisch snel een search rescue team ter plaatse kan zijn, kan die strip wel een uitkomst zijn.

Eens met Sjakie, zal Recco zijn. Kan alleen de reddingsdienst je mee opsporen.

mama on a mission in the snow

En die zijn vaak te laat aangezien deze vaak ver na de kritieke grens aankomen… Je moet het dus van kameradenredding hebben en dan heb je niks aan Recco.

Winter is coming

Bedankt, met deze info kon ik nu eea opzoeken:

Het RECCO-REDDINGSSYSTEEM is een elektronisch systeem waarmee lawineslachtoffers snel kunnen worden opgespoord. Het RECCO-systeem maakt gebruik van geavanceerde radartechnologie en werkt passief – dus geen batterijtjes, geen onderhoud, geen aan-en-uit-knop.
Het bestaat uit twee delen: de reflectoren die in de kleding, laarzen, skischoenen en helm geïntegreerd zijn, en de zoekuitrusting die door de reddingteams van skioorden wordt gebruikt.
Voor een optimale werking zijn twee reflectoren per persoon aan te bevelen.
Op http://www.recco.com vindt u een lijst van skioorden over de hele wereld die het RECCO-reddingssysteem gebruiken. Reflectoren van RECCO voorkomen geen lawines en garanderen evenmin dat slachtoffers overleven en gevonden worden. Volg altijd de plaatselijke veiligheidsvoorschriften.

@Cees,
die eerste zin zet je op het verkeerde been. Ze kunnen je er mee opsporen als je onder een lawine terecht bent gekomen. alleen duurt het even voor dat ze er zijn. Als je onder een lawine bedolven bent moet er binnen 15 min. uitgehaald zijn anders daalt je overlevingskans aanzienlijk. De gemiddelde bergredding is er met een half uurtje. Zie daar de uitkomst; het enige wat je kan doen is kamaradenhulp dmv pieper,sonde en schep. Zo’n Recco reflector zorgt er alleen voor dat je wat eerder gevonden wordt; voordat de sneeuw smelt in het voorjaar…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Zo’n Recco reflector zorgt er alleen voor dat je wat eerder gevonden wordt; voordat de sneeuw smelt in het voorjaar…

Greenfield op 13 nov. 2011 20:21

Nou, ik mag toch hopen dat ze je dood of levend toch wel wat eerder vinden.

@ Bob: Ja, die pechvogel van dat filmpje kan ik me nog herinneren. Dat ie pas zo laat weer tevoorschijn komt schetst toch ook wel mijn verbazing.

pechvogel of Darwin-praktijkvoorbeeld?

z’n ski’s waren al een stuk eerder weer gevonden…
Er is dagen lang een bully bezig geweest maar dat mocht niet baten… lag onder 5 tot 7 meter sneeuw (sneeuw beneden opgehoopt bij het meertje).

mwah van beide wat… de lawine is veroorzaakt door een aantal snowboarders die erboven bezig waren… Verder was het niet een goede week om offpiste te gaan, laat staan smiddags…

Het recco-systeem geeft eigenlijk een vals gevoel van veiligheid. Cru gezegd, als je dood onder de lawine ligt, dan kunnen ze je wel terug vinden. Als je off-piste gaat, neem dan een lawinebeeper mee en vertrouw nooit op een recco.

Zelfs een lawinepieper kan een vals gevoel geven… Het zal de lawine niet tegenhouden en ook niet garanderen dat je levend word teruggevonden (te heftige lawine, te veel tijd tot vondst)…

Er skien ook genoeg mensen die een pieper hebben en er niet mee om weten te gaan (laat staan in een paniekaanval)…

Tijdens m’n skicursussen werd altijd gekscherend gezegd dat Recco voor egoïsten is: je kunt er mee gevonden worden, maar niet mee zoeken. Zodra je buiten de piste komt is een pieper een must, om gevonden te worden werkt het veeeeeel beter dan Recco, en bovendien kun je ermee zoeken!

Tijdens de lezing van Menno Boermans op het Pieperfest (georganiseerd door het Snow Safety Center) werd uitgelegd hoe er werd gezocht met het Reccosysteem. Het probleem voor de bergredding zijn pisteskiers die off-piste gaan! Waarom: De “gewone” free-riders hebben allemaal een pieper etc. en kunnen hiermee in geval van nood snel zoeken of gezocht worden. Als een pisteskier met z’n Recco-stripje in een lawine terecht komt kan ie helemaal niks en dat is: VETTE PECH.
Dus met een Recco-strip kun je alleen gevonden worden en verder niets en reken er op in ieder geval nooit op tijd.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Wat ook belangrijk is voor de mensen met een pieper is om regelmatig te oefenen. Zonder oefenen zul je weinig aan je pieper hebben en het jezelf nooit kunnen vergeven als het mis gaat (kijk ook eens wat het effect is van mobieltjes)…

zo’n pieper, moet je dan als zoeker en als te vinden persoon beiden zon ding hebben, is het een soort walkie talkie, maar dan zonder spraak?

en Sjakie,
als je een mobieltje bij je hebt, kunnen de hulpdiensten je dan via gps traceren, ook als je niet in staat bent om te bellen, maar hem wel aan hebt staan?

Cees, even kort gezegd: een lawinepieper kan zenden en ontvangen. Als je gaat skien zet iedereen hem op zenden. Als je slachtoffer moet zoeken zet je hem op ontvangen. Je mobiel zet je uit of zorg dat die niet in de buurt vd pieper zit, want dat signaal kan je pieper storen. En dàt wil je natuurlijk niet.

mama on a mission in the snow

Verder durf ik in de bergen niet 100% op mijn mobiel te vertrouwen hoor, gebeurt vaak genoeg dat je geen bereik hebt. Het ouderwetse fluitje en spiegeltje zit standaard in mijn rugzak.

mama on a mission in the snow

Regel 1 : off-piste ga je NOOIT alleen.
Regel 2 : iedereen in de groep heeft een drie-eenheid (pieper, schep en sonde), liefst ook nog een EHBO tasje en een isolatie dekentje.
Regel 3 : controleer voor de eerste afdaling de werking van de piepers, zenden/ontvangen (batterij niveau al voor vertrek uit app/pension/hotel).
Regel 4 : lees het terrein (gevaarherkenning, uitwijk mogelijkheden en alternatieven).
Regel 5 : bereid je voor (in app/pension/hotel) met de groep, zodat je weet wat je gaat doen. Dit zou misschien wel regel 1 moeten zijn.

Voorwat betreft Recco en GPS, dit werkt wel, maar de diensten die dit moeten doen zijn veel te laat ter plekke, of op de hoogte van het ongeval.

Als je onder de sneeuw ligt moet je binnen 12 tot 15 minuten zijn gevonden en uitgegraven, binnen die tijd heb je 90% overlevingskans. Daarna daalt die kans heel snel, naar ik dacht minder dan 10% bij 30 minuten. Reddingsdiensten hebben doorgaans meer dan een uur nodig om ter plaatse te zijn, tenzij de lawine vlak naast de piste is. Maar ook dan zal dat zelden binnen een half uur zijn.

Conclusie: Ga je buiten de piste en kom je in een lawine terecht, dan ben je aangewezen op degenen waarmee je onderweg was.

PS. Ik heb geen off-piste ervaring, maar al wel de cursus Lawine 1 van SSC gedaan en heb veel vrienden met redelijk tot veel off-piste ervaring.

Haal deze zin maar weg: Als je onder de sneeuw ligt moet je binnen 12 tot 15 minuten zijn gevonden en uitgegraven, binnen die tijd heb je 90% overlevingskans.

Ligt eraan wat voor lawine je terechtkomt. Of dit een kleine tot gemiddelde verschuiving is waarbij je net word begraven of een echte lawine…

Bij dit laatste word je vaak gegrepen met een enorme druk die niet te overleven is (snelheid, grote blokken ijs etc)

@Sjakie

Die percentages zijn afkomstig van de zwiterse SLF en worden ook gebruikt in de cursussen van SSC.

De meeste(alle?) lawines waarin off-piste skiërs en boarders terecht komen worden door hunzelf(of hun groep) veroorzaakt en vallen onder de kleine tot gemiddelde verschuivingen (schneebrett lawines).
Oké, hierbij kun je wel onder 2 meter sneeuw bedolven raken en natuurlijk is je kans dan kleiner.

Als je met "echte" lawines een stuifsneeuw lawine of een andere spontane lawine bedoeld, dan heb je gelijk. Die zijn meestal zo omvangrijk dat je overlevingskans zeer klein is.

@Cees GPS is voor civiele doeleinden helaas nogal onnauwkeurig. De afwijking is behoorlijk groot waardoor het gebied dat de hulpdiensten met sondes moeten afzoeken veel te groot wordt. Daarnaast komen deze diensten zoals hierboven al aangegeven vaak te laat. Je bent aangewezen om je medeskiers en die kunnen je alleen vinden met een lawinepieper.

to ski or not to ski, thats no question

Die bedoel ik willem, zoals mont vallon meribel (zeker niet klein, maar ook niet extreem groot)…

Ook in Val tho afgelopen jaar moeten sonderen (gelukkig niemand kwijt geraakt)… Was geen stuifsneeuw lawine, maar wel 200 meter breed en maar 100 meter naar beneden gekomen (met een snede van 1,5 tot 2 meter)… Daar was nooit iemand levend uitgekomen…

@Sjakie,
90% heeft een overlevingskans als je binnen 15 min. uitgegraven bent.
De voorbeelden die jij noemt vallen helaas onder die 10%.
Dus die cijfer die genoemd worden kloppen redelijk.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ok greenfield… maar dit zal alsnog betekenen dat de kans op overleven als je in een lawine terechtkomt met een pieper, een stuk lager ligt dan 90% (dit bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen)…

Ik durf te wedden dat 80% van de mensen (als het niet meer is) met een pieper op een gebied van 100 bij 200 meter het slachtoffer nooit in 15 minuten terugvind (vooral in paniek)…

@Sjakie,
de cijfers die genoemd worden komen uit de statistieken. M’n gevoel zegt dat je soms (helaas) best wel eens gelijk kan hebben. Een veld van 200x100m, is best redelijk groot, en dan met een hoop stress in je pens; ik durf het dan ook niet te zeggen hoe mensen reageren als ze niet getraind zijn.
Als ik bv. off-piste ga wil ik dat iedereen weet hoe de pieper werkt en er vooraf al mee gewerkt heeft. De sterkte van de groep wordt bepaald door de zwakste schakel! Zo viel het mij op bv bij het Pieperfest, en nou komt ie, hoeveel mensen daadwerkelijk niet met een pieper kunnen omgaan. Om enkele voorbeelden te noemen: ik heb diverse mensen met lege batterijen gezien, mensen die met een gloedjenieuwe Ortovox 3+ over het doel heen lopen, om maar te zwijgen van het markeren bij multi burrials. En ik ben bang dat deze mensen ook gewoon off-piste gaan omdat ze een pieper heben…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Daarom is Willem zijn eerste regel niet compleet. Je moet natuurlijk nooit alleen gaan maar daarnaast moet diegene(n) met wie je gaat kunde hebben van, en geoefend hebben met de lawine drie-eenheid.

to ski or not to ski, thats no question

Greenfield, dat bedoel ik maar…

Ik merk zelfs met collegas tijdens het oefenen (tijdens een stormdag) dat de eerste paar keer altijd weer even wennen zijn. Daarom is het belangrijk om regelmatig even te oefenen en je niveau bij te spijkeren…

Ik weet wel zeker dat een pieper een vals niveau van veiligheid geeft en dat mensen er sneller door off-piste gaan en daarmee het risico vergroten op een slechte afloop…

@Simon
Dat is wel wat ik bedoelde te zeggen. Bedankt voor de aanvulling.

@Sjakie
Schijnveiligheid is denk ik één van de grootste risico’s.

Zeker voor dit soort zaken geldt dat je regelmatig moet oefenen, niet alleen met je pieper(incl. prikken en graven), ook je kennis op peil houden is van belang.

Plaats een reactie