Zonnebril tijdens het snowboarden

Hallo allemaal,

Januari 2012 is het weer zover en ga ik weer een heerlijk weekje borden (Ischgl). Afgelopen 3 jaar met een slechte goggle (oranje lens) op pad geweest en heb hier gedurende slechte omstandigheden weing profijt van gehad. Wanneer flink de zon schijnt heb ik er eigenlijk alleen maar "last" van gehad. Geen bescherming mbt UV, beslaan van de bril

Neem je toch gewoon je zonnebril mee!

Ik heb een oakley sportbril met verwisselbare glazen (oranje en zwart), die heb ik bijna altijd op. Alleen als het echt slecht weer (hevige sneeuwval) doe ik mn goggles op.

Daar zijn zonnebrillen toch voor?

Al denken velen dat deze alleen ter decoratie dienen op je hoofd i.p.v. op je neus.

Een goede ‘goggle’ met oranje glazen is ook te gebruiken wanneer het zonnig is.

Sinds ik een goede goggle heb, gebruik ik mijn zonnebril alleen op het terras :)

Goggle is ook veel fijner, de wind wil nog wel eens op je ogen slaan met een zonnebril.

@Johan487, ik ben het niet vaak met je eens, maar dit keer moet ik je volkomen gelijk geven, ik heb een goggle met oranje lens en daarmee zie ik perfect in de zon (al is een zonnebril wel lekkerder!)

Let ff op: als je een zonnebril onder een helm draagt is dit één van de meest voorkomende oorzaken van letsel. Bij een val kan de zonnenbril niet van je hoofd af omdat ie vast onder de helm zit. Het gevolg is (heel) vaak kapotte of gebroken neus incl. snijwonden. Dus, en dat klinkt gek, als je helm draagt dan ook een goggle dragen; draag je een zonnenbril dan is geen helm het beste. Ik ga bewust nu niet weer de discussie aan over wel of geen helm. Met de Landesopleiding was helm + goggle verplicht en de zonnebril was verbannen tot na het skiën.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Eens met @Marcel de Skier, @Greenfield

Vaak zat botsingen gezien tussen wintersporters. Die met zonnebril heeft vaak een snijwond op de wang door de kracht waarmee de zonnebril tegen je gezicht wordt gedrukt en vaak is de zonnebril daarna ook nog kapot.

Dus tijdens het skiën en boarden een goede goggle (met bijvoorbeeld twee verschillende lenzen), op het terras en na het boarden een zonnebril. O ja, in de skilift zet ik mijn goggle op mijn helm. Oogjes dicht en lekker van de zon genieten. Heerlijk!

life is a beach, or a pile of snow

De benaming zonnebril, sport/sneeuwbril en goggle zijn flink door elkaar gehaald, maar er is een groot verschil.

Draag nooit een ‘gewone’ zonnebril tijdens sporten waarbij deze extra gevaar kan opleveren, zoals balsporten en boarden/skiën. Als je wat op je oog krijgt of valt en je hebt wat pech, zorgen het glas, metaal en a-flexibiliteit voor extra verwondingen. En dat kan nooit je bedoeling zijn.

Sportbrillen zijn ontworpen op de risico’s die sport met zich meebrengen. Sneeuwbrillen zijn sportbrillen, maar ze houden ook rekening met de lichtreflectie en extra UV. Goggles zijn eigenlijk twee ‘oogdoppen’, maar dat is inmiddels verbasterd en ook de grote sneeuwbrillen heten zo. Ze omsluiten de ogen volledig en stabiel, waardoor wind, koude, (stuif)sneeuw én UV de ogen niet bereiken.

Ik sluit me aan bij Greenfield. Mijn mening is ook, dat je tijdens sporten als boarden en skiën een goggle draagt, geen sneeuwbril en al helemaal geen zonnebril. Comfortabeler, veiliger ivm UV én het gezicht.

Neem een écht goede goggle met dubbellaags en evt. verwisselbare (bijv. geel en zilver) lenzen en je bent helemaal van het omschreven ‘probleem’ af. Wat Johan487 zegt; met een goede oranje lens kom je ook heel ver. Kwaliteit is key!

I even pee standing sideways...

Lekker van de zon genieten kun je ook op Aruba.
Beter je oogjes open en van de omgeving genieten.

@Johan487 van de omgeving genieten?!?! Kom er om te boarden;)

life is a beach, or a pile of snow

O, dan kun je maar beter naar een indoorbaan gaan.

@Pascal, zoals Johan487 al zegt, ga dan maar lekker indoor, dan hebben de skiers ook geen last van de boarders!

dan hebben de skiers ook geen last van de boarders!

Gerald op 22 nov. 2011 11:21

Kinderachtige en vooral onnodige opmerking Gerald…

I even pee standing sideways...

Haha daar heb je weer zo’n typisch boarder hatende skier. Koop een tijdmachine en verplaats naar 1985. ;)

Ot: ik zoek ook een betaalbare goggle die bij zon goed beschermd. Iemand tips?

Bescherming voor wat?

"…"Kinderachtige en vooral onnodige opmerking Gerald…

Jack op 22 nov. 2011 11:42

Ach Jack ik heb het gewoon niet zo op het merendeel van de boarders, dat kan toch…

Dat heet kortzichtigheid Gerald!

En daar heb je dan weer die goede zonnebril voor nodig waarschijnlijk…??? (om maar ff Ontoppic te blijven)

Het is gewoon niet mijn slag volk dat kan toch? ik heb er niets op tegen, ieder zijn/haar ding …

Niet jouw slag volk en er toch niks op tegen hebben.

Jouw argumenten ≠ VALID.

Nee het is niet mijn slag volk maar waarom zou ik er dan iets op tegen hebben als ze "samen" met mij op de piste staan??

Erg slecht argument Gerald, erg kinderachtig, kortzichtig en best zielig eigenlijk… een heel ‘volk’ afschrijven vanwege de voorkeur van discipline op de piste. Nee, dat gaat er bij mij niet in!!! Zorgwekkende afwijking makker; ga professionele hulp zoeken.

I even pee standing sideways...

Ik zei het merendeel niet alle!

Ik ben het helemaal met je eens jack maar deze discussie ga je niet uitkomen.

Nu weer on topic?:D

Erg slecht argument Gerald, erg kinderachtig, kortzichtig en best zielig eigenlijk… een heel ‘volk’ afschrijven vanwege de voorkeur van discipline op de piste. Nee, dat gaat er bij mij niet in!!! Zorgwekkende afwijking makker; ga professionele hulp zoeken.

Jack op 22 nov. 2011 12:38

Ik heb niet gezegd alle boarders Jack, ik zei het merendeel!

Beetje zielige reactie van jou kant, professionele hulp zoeken, volgens mij ben jij nu net zo kinderachtig, kortzichtig en best zielig!

Oakley Jupiter zonnebril op en knallend langs gerald (sneeuw over z’n snufferd heen) :P
En voordat hij wat kan zeggen al te ver zijn om iets te horen gehehe

@Sjakie, zal je toch eerst genoeg snelheid moeten hebben om me uberhaupt bij te kunnen houden op je board…

Bedankt voor het om zeep helpen van een topic!!

Voor dat bekvechten raad ik jullie forum.viva.nl o.i.d. aan… Grow up!

Ik heb niet gezegd alle boarders Jack, ik zei het merendeel!

Gerald op 22 nov. 2011 13:11

Dus jij kent alle boarders, weet precies wat ze op de piste doen en trekt adhv die kennis de conclusie dat ‘het merendeel’ van de boarders een volk is ‘waar je het niet op hebt’.

Je maakt het er niet beter op voor jezelf… we kunnen inmiddels wel de conclusie trekken dat je een hokjesdenker bent. Eentje die mensen veroordeelt op voorkeur, op "afwijking", op… anders dan jij. Goed bezig, meneer de skier-die-het-niet-heeft-op-het-meerendeel-van-van-snowboarders, jij komt er wel! :D

Maar inderdaad, bekrompen geesten heten niet voor niets zo, we laten het erbij en gaan door over goggles…

I even pee standing sideways...

Het merendeel van de boarders die ik ben tegengekomen … zo goed Jack???

Nu weer verder met het topic?

Plaats een reactie