Bolzano - Cortina d'Ampezzo vv per trein binnen 2uur15min

Ik weet niet of het ooit gebouwd wordt maar het zal een prachtige treinreis worden. Het zou vanaf Bolzano heel veel skigebieden ontsluiten waarbij je met nog geen 2,5 uur via Seis, Castelroth, de plaatsen in Val Gardena, Plan de Gralba, Colfosco, Corvara, La Vila, San Cassiano, Falzarego Pas en Cortina kunt bereiken. De link hapert wat en moet vaak bufferen maar geeft wel een uitstekend beeld van het plan:

https://www.sad.it/sites/default/files/02.mp4

Mooi traject. Mooi filmpje ook. Maar over de Gardenapas? Hoe realistisch is dat?

Ik wacht graag op de Rail Away aflevering…

Dat lijkt mij ook nogal een kostbaar (zowel in geld als natuur) project. Maar het idee om een ontsluiting per trein aan te leggen, al was het maar tot Selva, begrijp ik wel. En idd, een geheide Rail Away topper in de dop.

Hier is inderdaad sprake van, onze hotelier in Selva sprak er 2 jaar terug al over dat de plannen gestalte begonnen te krijgen.
Men heeft spijt dat men de zg Grodenbahn (Waldbruck - Plan) heeft opgebroken (is op veel plaatsen nog duidelijk zichtbaar, de spoorbaan is nu wandelpad) en wil, naar Zwitsers voorbeel, af van de enorme auto-druk in de region tijdens het winterseizoen.

Rob

Maar over de Gardenapas? Hoe realistisch is dat?

Ach, het zal om te beginnen smalspoor worden en icm tandrad kom je dan een heel eind.
Daarbij is het niet altijd gezegd dat ze over een pas gaan, vaak gaan ze er op hoogte ook wel onderdoor.
Voorbeeld is de Furkapas (CH), die wordt als zodanig aangeduid in de route, in werkelijkheid rij je door een tunnel op ca 900m onder de top.

Rob

Het grappige is dat er ooit een spoorbaan door Val Gardena was, aangelegd om materiaal voor de troepen in WOI aan te voeren. de streek was een hevig strijdtoneel (op de pas naar Cortina is een museum, helaas in de winter gesloten) Daarna is het spoor in verval geraakt en opgedoekt. Daar hebben ze nu dus heel veel spijt van…

Moedig is het wel … ik zie wel problemen met een aantal hellingen die notoir instabiel zijn (Colfosco, La Villa, etc.), waar recent nog stevige landverschuivingen of modderlawines hebben plaatsgevonden of waar men nu nog als de duivel probeert om de boel recht te trekken.

Het tandraddeel valt volgens de film wel goed mee: dat is tussen de passo falzarego en cinque torri.

Moest het ervan komen … ik denk dat’k wel weet wat ik als skier aan tourtjes daarmee zou kunnen plannen :).

Moedig is het wel … ik zie wel problemen met een aantal hellingen die notoir instabiel zijn (Colfosco, La Villa, etc.), waar recent nog stevige landverschuivingen of modderlawines hebben plaatsgevonden of waar men nu nog als de duivel probeert om de boel recht te trekken…

Mijn indruk van die regio (= de Alpen) is, dat ze wel weten hoe ze een spoorlijn aan moeten leggen.
Daarbij zijn onze HSL en Betuweroute bij elkaar een peuleschil …

Rob

Mijn indruk van die regio (= de Alpen) is, dat ze wel weten hoe ze een spoorlijn aan moeten leggen.
Daarbij zijn onze HSL en Betuweroute bij elkaar een peuleschil …

RCGrootveld op 20 okt 2016 22:09

Met een beetje achtergrond kan’k wel zeggen dat “daar”:

  1. meestal voor trajecten met uitgebreide tunneloplossingen wordt gekozen
  2. net tunnels in die valleien een probleem zijn (extreem kwetsbare bovenste lagen en instabiele rotsformatie eronder)

Je moet “de Alpen” dan ook niet over één lijn trekken. De Dolomieten zijn een verbazingwekkend lastige formatie … zelfs een spoorlijn door de makkelijkste vallei (Pustertal) was al een technisch hoogstandje.

Je moet “de Alpen” dan ook niet over één lijn trekken. De Dolomieten zijn een verbazingwekkend lastige formatie … zelfs een spoorlijn door de makkelijkste vallei (Pustertal) was al een technisch hoogstandje.

Lars3 op 21 okt 2016 09:08

Wat juist laat zien, dat ze wel weten hoe ze dat moeten doen … al bijna 200 jaar

Ook ik heb iets meer “achtergrond” over de materie dan de gemiddelde Nederlander …

Rob

Plaats een reactie