All Mountain of pisteschoen

Ik wil graag nieuwe skischoenen gaan kopen. Mijn huidige heb ik al bijna 20 jaar. Ik heb geprobeerd op het forum te vinden wat nu precies het verschil is met een all Mountain schoen en een piste schoen maar het is me nog steeds niet duidelijk. In de winkel zeggen ze ook maar wat heb ik het idee.

Ik ski graag op de pistes maar als de condities het toelaten ben ik ook graag op de skiroutes te vinden in sankt anton lekker door de diepe sneeuw als je na een dump het eerste op de berg bent. Dit laatste doe ik het liefst maar ik vraag me af of je daar dan een all Mountain schoen voor nodig hebt.

Het zou mij erg helpen als ik nu eens precies zou weten wat de verschillen inhouden zodat ik een goed besluit kan nemen.

Alvast bedankt

Zoals zovaak zijn dit soort naamegevingen niet beschermd. En vooral nuttig als PR middel. Dus elk merk doet maar wat. Maar vaak (en dus niet altijd), zijn high end piste schoenen iets stijver met iets minder demping. En zijn all-mountain schoenen iets meer gedempt onder de zool om makkelijker sprongen op te vangen. Ook hebben all mountain schoenen vaak rubber onder de zool om makkelijker/veiliger in de sneeuw te kunnen lopen.

Om lekker door de poeder te knallen en om skiroutes te doen moet je een schoen zoeken die bij je past, de flex heeft die bij jou skiniveau past en een schoen die gewoon goed zit. Let daarna niet teveel op het labeltje dat het merk aan de schoen heeft gehangen.

Ik heb toevallig een all-mountain schoen, maar Sandra skiet al twee jaar met de race-schoenen van Nordica, en ik kan je zeggen ze knalt vaker door de poeder dan tussen de wedstrijdpalen.

Click. Click. Peace

Lees ook dit eens: https://www.wintersport.nl/forum/topic/243659

Vooral het stuk onder het kopje “Andere overwegingen”.

bedankt voor de reaktie’s. ben ondertussen bij een ECHTE sportzaak geweest die veel verstand hebben van materiaal. volgens hen zat het grootste verschil van de schoenenlijnen in de breedte van de schoen. de RC serie is het smalst de hybrid was een stuk breder en had als extra dat deze serie ook een loopstand had. Ik overweeg nu de Fischer hybrid 12+ full vacuum fit aan te schaffen. deze zat mij het lekkerst en de 10+ vond ik veel te zacht aanvoelen. de schoen kunnen ze ook helemaal aanpassen aan mijn voeten terwijl de andere schoen slechts gedeeltelijk was aan te passen. prijsverschil mocht er wel zijn de hybrid 12 is €549 en de 10 is 200 euro goedkoper. hopelijk doe ik er weer 20 jaar mee ;)

@Rene1983 Nogmaals neem de schoen die het beste zit. Als dat de Hybrid 12+ is is dat een goede keuze. Eventueel met aanpassingen. Maar dat laatste is echt niet bij iedereen nodig.

Over de breedte klopt niet helemaal. Dat is per merk verschillend. Genoeg merken waar hun top freeride/all-mountain lijnen ook hele smallen leesten hebben…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie