Met welke auto naar wintersport???

Wij gaan met de ford focus station. De skibox mogen we deze keer in de schuur laten staan, aangezien we maar met z’n tweeën gaan. Gisteravond erachter gekomen dat één van de banden langzaam leegloopt. :-( Hopelijk heeft onze garage van de week nog ergens een gaatje. We vertrekken vrijdag. We hebben wel zo’n compressor, maar lijktmij toch niet lekker rijden op de Autobahn. Toch bang voor een klapband ofzo.

null

Wij gaan met zijn vijven + hond, dus lekker in twee auto’s (megane station + citroen cactus). We rijden ook apart en zien elkaar daar wel. We wisselen af als bestuurder en dan is Valtho in een dikke 10 uur prima te doen.

Vorig jaar voor het eerst met mijn BMW 520D F11 touring naar Oostenrijk, in de afdaling van Damuls bij het terugrijden toch serieus afgezien met de achterwielaandrijving, het begon net voor het vertrek serieus te sneeuwen. Aan een local met een oude BMW 3 serie die mij voorbij raasde (en wat verder moest stoppen voor eenzelfde BMW als de mijne die in de berm zat) gevraagd hoe hij zo vlot naar beneden kwam. Zijn raad “gewoon in eerste of tweede versnelling leggen en laten bollen” opgevolgd (zeker met een automaat neem je veel te veel snelheid in D), en van dan af ging het redelijk (veel stilstaande auto’s gepasseerd, sommige in de berm, anderen die gewoon niet meer durfden).

Dit jaar toch maar met mijn vrouw haar auto (Hyundai IX35 2.0 4WD), zal een pak beter gaan denk ik.

Ik rijd trouwens altijd zelf door, zonder afwisselen. Meestal vroeg genoeg vertrekken op zaterdag, zonder onnozeligheden komen we meestal toe rond 16u, mooi op tijd om al wat apresskisfeer op te snuiven.

@RFKANGOO @Siard

Bedankt voor je input! Hebben jullie toevallig ervaring met twee dakkoffers?

We zijn natuurlijk wel verwend, twee auto’s hebben als groepje snuiters/twintigers ;-) is een luxe vind ik zelf

Het is o zo hard genieten.

@Hendrik5 Nee ik heb helaas geen ervaring met 2 dakkoffers. Wij hebben zelf altijd gewoon 1 ’ grote’. Of bedoel je 2 dakkoffers maar dan op elke auto 1? :P

Stay frosty

@Siard

Ik bedoel wel degelijk twee op één auto. Vind het echt zot om als twintigers zo “decadent” met twee auto’s te gaan, voor ons kost het veel meer in vergelijking dan iemand die al jaren zijn kost verdiend hè :)

Daarom opteren we voor 1 krappere auto, proberen we de zooi achterwege te laten en nemen 1/2 koffers op het dak. Eten kopen we de dag na aankomst wel even beneden in een winkel (duurder als hier, maar nog altijd redelijk hoop ik)

Het is o zo hard genieten.

@Hendrik5 Ik ga met mijn ouders mee hoor, dus ik verdien niet zelf al jaren de kost, maar draag wel m’n steentje bij aan de kosten :P
Omdat wij met 8 man zijn, gaan wij altijd met 2 auto’s. Toen ik kind was en we nog ’ maar’ met 5 man gingen was het wel mogelijk, maar zoals ik al zei: toen waren er 3 van de 5 mensen kinderen :P
Qua kosten scheelt het wel heel erg om met 1 auto i.p.v. 2 te gaan.
Het is wat dat betreft ook wat inschatten (met jouw vrienden) of jullie het niet erg zouden vinden aardig lang met 5 man in de auto te zitten. Dit is voor een buitenstaander zoals mij lastig in te schatten.

Wat betreffend de dakkoffers: ik zie genoeg mensen met 2 van die smalle dakkoffers rijden maar heb geen idee hoe dit precies zit. Misschien eventueel eens bij de Halfords o.i.d. langs gaan en je laten informeren hierover.

Stay frosty

@Siard

Klopt, moeilijk in te schatten. Bedankt voor je feedback :-)

Het is o zo hard genieten.

@Hendrik5 geen probleem, veel plezier alvast!

Stay frosty

@Siard

Dat is nog niet geweten, we gaan van 30 januari - 6 februari.

Familie heeft 8p app in La Plagne maar al een aantal keren daar geweest (niets mis mee) maar wou toch eens wisselen, dus aanvraag gedaan bij bedrijf dat dat beheert en drie keuzes opgegeven. Om één of andere reden nog altijd niet geweten… Ander gezin van de familie wist het drie weken later al -.-

Niet goed, al die keuzes voor de autp en nieuwsgierigheid voor het gebied tijdens de examens ;-)

Serre Chevalier, La Toussuire of Les Arcs

Het is o zo hard genieten.

Ik kan met een gerust hart over de autobahn. Band is gerepareerd! Boosdoener op de foto.

null

@Dennis12 goed dat je boosdoener te pakken hebt i.p.v. op z’n beloop te laten, scheelt weer veel ellende als onderweg je band echt hard zou gaan leeglopen en je band wellicht onherstelbaar beschadigd zou worden…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

heb hiervoor altijd een reparatieset met proppen bij mij liggen. Al meermaals van pas gekomen. Scheelt een hoop werk en je hoeft de band niet te demonteren ;)

@Chonn: Thanks! Inderdaad! @Coudron: Ga denk ik ook zo’n reparatieset kopen. Weet nu hoe je het moet doen.

Ik heb hem via mijn garagist gekocht dan ben je zeker dat je iets goed hebt want er is veel rommel te koop ook. Je zou niet willen dat het ineens lost op de autostrade :O

Ik heb hem via mijn garagist gekocht dan ben je zeker dat je iets goed hebt want er is veel rommel te koop ook. Je zou niet willen dat het ineens lost op de autostrade :O

Coudron op 12 jan 2016 22:08

Inderdaad!

Met z’n 2en in een c4 grandepicasso dus geen probleem wat spullen betreft, en wat betreft skiboxen: beter 1 grote dan 2 kleine (je kan ze ook huren) anders wordt je gek van windgeruis en brandstofkosten

Ik zie nog wel eens een auto met 2 smalle dakkoffers. Maar één daarvan staat dan achterstevoren, anders kan men niet meer bij de opening. Dat lijkt me niet ten gunste komen van de aerodynamica :-)
In dat geval kan je toch beter voor één grote koffer kiezen, of de verste dakkoffer vullen met spullen die makkellijk te laden en lossen zijn over het dak…

Zoals Adrie al aangaf, kun je beger 1 sgrote skibox nemen dan twee kleine. Test ook ff een keer op de snelweg zonder alle spullen of je de box niet te ver naar voren of achteren hebt gezet waardoor het “gefluit” erger is. Wordt je idd een beetje dol van.

De nieuwere skikoffers hebben een systeem waarmee je aan 2 kanten de klep kan openen dus verkeerd om monteren is dan niet meer nodig. Thule heeft deze sowieso in het programma. Maar 1 grote koffer lijkt mij nog steeds fijner dan 2 kleinere…

🏂

De nieuwere skikoffers hebben een systeem waarmee je aan 2 kanten de klep kan openen dus verkeerd om monteren is dan niet meer nodig. Thule heeft deze sowieso in het programma. Maar 1 grote koffer lijkt mij nog steeds fijner dan 2 kleinere…

Martin9 op 13 jan 2016 10:20

Ik heb een dakkoffer bij mijn Megane geleased (koffer ook van Renault) en deze kan inderdaad aan beide kanten open.

Het type dakdrager bepaalt ook sterk hoeveel windgeruis je hoort. Ik heb sinds 2 jaar zo zo’n low-profile Wingbar Edge van Thule: ideaal, weinig windgeruis en esthetisch ook mooi (niks steekt uit aan de zijkanten).

Bovendien zit die mooi laag op het dak zodat de dakkoffer ook dicht aansluit op het dak (waarbij het panoramadak zonder problemen open kan, al heeft dat weinig zin met een dakkoffer boven je hoofd…). Heb overigens zelf een Hapro Carver waarbij de dragers wat verzonken worden gemonteerd. zodat de dakkoffer ook dicht op het dak komt te liggen.

Ik snap ook niet dat ik soms mensen met vrij nieuwe en dure auto’s zie rondrijden met dakdragers en door UV straling vergeelde dakkoffers uit het jaar kruik… waarbij ik denk dat het kunststof van die dakkoffers elk moment kan gaan barsten of scheuren…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik snap ook niet dat ik soms mensen met vrij nieuwe en dure auto’s zie rondrijden met dakdragers en door UV straling vergeelde dakkoffers uit het jaar kruik… waarbij ik denk dat het kunststof van die dakkoffers elk moment kan gaan barsten of scheuren…

Chonn op 13 jan 2016 10:37

omdat die dingen haast €1000 nieuw kosten en voor 1 week per jaar ik ook mn thulebox uit '96 erop zet op mn octavia van een jaar oud

@Leon3: 1000 EUR voor een dakdrager??? Die dingen zijn echt een heel stuk goedkoper. Voor 300 EUR kun je een kwalitatief goede dakkoffer kopen.

Ook ik vind dat een Thule uit 1996 er niet uit ziet op een jonge auto. En zeker al helemaal niet op een luxe jonge auto.

@Leon3: 1000 EUR voor een dakdrager??? Die dingen zijn echt een heel stuk goedkoper. Voor 300 EUR kun je een kwalitatief goede dakkoffer kopen.

Ook ik vind dat een Thule uit 1996 er niet uit ziet op een jonge auto. En zeker al helemaal niet op een luxe jonge auto.

CY325i op 13 jan 2016 12:28

dakkoffers zijn aardig aan de prijs, dragers zijn idd niet duur. maar jullie kopen dus om de 3 a 4 jaar een nieuwe koffer voor een weekje wintersport?

Waar heb ik dat geschreven?

nergens, maar er staat hierboven dat het er niet uit ziet die oude koffers op nieuwere auto’s. Dus vraag me af hoe jullie dan (proberen) rond te rijden met nieuwe modellen

Moet ook eerlijk zeggen dat er echt wel een verschil zit in een '96 modelletje, waarschijnlijk beige van kleur met een sluiting die mss z’n echte kracht wel iets heeft verloren in de loop der tijd en bv een 6 jr oude maar knappe grijze box, net iets meer gestroomlijnd en met strakke sluiting. Dan ben je omgerekend mss zo’n 3 a 4 tientjes p jr kwijt.

Aequilater Nubila

Ik herken het gedoe met de skiboxen zoals reeds beschreven. Even een box lenen van een vriend of collega is vaak geen optie, want dan moet je weer voor die ene keer dakdragers gaan kopen die op jouw auto passen, drama…

Audi A3 Limousine 1.4TFSI 150pk, 17inch Michelin wintersloffen. Vorig jaar voor het eerst mee richting Oostenrijk mogen rijden en dat was heel goed bevallen. Voorheen ook prima auto’s gereden, zowel Franse als Aziatische, maar dat is toch net even een andere cotegorie. Verschil zit hem met name in het zitconfort en dat je gewoon 140 in de zesde versnelling op de autobahn tegen de berg op kunt rijden in plaats van terug te moeten schakelen.

Plaats een reactie