Helm communicatie systeem

Heeft iemand ervaring met een helm communicatie systeem?

Communicatie met mijn partner is af en toe wel zo fijn. Bijvoorbeeld als ze weer eens op het punt staat om een verkeerde afslag te nemen :-)
Nu heb ik wel gewone portofoons maar die kan je met handschoenen aan niet bedienen en hiermee heb ik geen integratie met mijn skihelm.

Na een beetje Google-en kom ik maar op 1 oplossing : UClear HBC 220 Snow. Geen goedkope oplossing maar lijkt wel een mooi product. Heeft er iemand reeds ervaring mee?

null

Link : http://www.uclear-digital.eu/nl/producten/uclear-hbc220-snow…

*bericht bewerkt door Unit106 op 06 nov 2016 17:42

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

mijn moeder heeft dit ooit eens voor de brommer gekocht. Werkte wel goed maar nooit getest hoe ver de bluetooth verbinding gaat omdat ze het gewoon gebruikte om met iemand achterop te praten en te bellen. Bij de 700m bereik die zij zeggen heb ik wel mijn twijfels.
Bij motowinkels ga je dit denk ik ook wel vinden met reviews van gebruikers

Waar moet het naar toe in deze wereld …

Als je bang bent dat je partner de verkeerde kant op gaat, kun je er ook voor kiezen om dicht bij haar/hem te blijven zodat je in kunt grijpen.
Of er achter blijven en er gewoon achteraan gaan.
Bij ons gaat nooit iemand verkeerd, hij/zij neemt hooguit een andere route … ;-)

Rob

Bij ons gaat nooit iemand verkeerd, hij/zij neemt hooguit een andere route … ;-)

RCGrootveld op 6 nov 2016 23:31

Wij skiën elke dag een andere route. Het gebied is zo groot dat we dit kunnen doen. Een verkeerde afslag zou wel eens het verschil kunnen maken tussen de laatste benodigde lift halen of juist niet.

Daarbij ben ik een veel snellere skiër dus het kan weleens voorkomen dat ik net uit zicht ben dat mn vriendin het fijn vind om even contact te hebben.

En ja, ik hou van leuke gadgets. Ski reeds rond met een schermpje in mn bril zodat ik pistekaarten, mijn snelheid, mijn hoogte etc kan aflezen tijdens het skiën. Gewoon omdat het kan :-)

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Je hebt porto’s met stem activatie. Dan hoef je.je handen niet te gebruiken. Microfoontje aan je kraag clippen en speaker in je huidige helm stoppen. Deze zijn ook los te verkrijgen.

Maar gezien de nieuwe lagere data kosten ga ik persoonlijk gewoon mijn mobiel met walkietalkie app gebruiken. Scheeld weer spullen kopen…en meenemen.

Ski reeds rond met een schermpje in mn bril zodat ik pistekaarten, mijn snelheid, mijn hoogte etc kan aflezen tijdens het skiën. Gewoon omdat het kan

Tja, het is maar waar je gelukkig van wordt. Ik geniet liever gewoon van het landschap, zonder afgeleid te worden door niet natuurlijke beelden/geluiden. Dan ga ik maar een keer verkeerd.
En wat die “laatste lift” betreft:
Als je zo krap plant, dat het missen van die laatste lift een probleem oplevert, zou je ook wat aan je planning kunnen doen.

Rob

Bij ons gaat nooit iemand verkeerd, hij/zij neemt hooguit een andere route … ;-)

RCGrootveld op 6 nov 2016 23:31

Daarbij ben ik een veel snellere skiër dus het kan weleens voorkomen dat ik net uit zicht ben dat mn vriendin het fijn vind om even contact te hebben.

Unit106 op 7 nov 2016 00:00

Laat dat nu net de situatie zijn waarin zo’n radio’s het slechtst presteren. In principe zullen ze het prima doen zolang ze in elkaars line-of-sight zitten, maar is het afwachten of je überhaupt ontvangst hebt eens je achter de horizon/helling bent verdwenen.

En dan is er niets rottiger dan radiostilte op het ogenblik dat communicatie noodzakelijk is. :-D

Geen ervaring met bovenstaande merk, wel ervaring met zo’n systeem.
Het bereik zal worden gehaald wanneer er geen obstakels tussen jullie in zitten. Maar wanneer er rotsen, restaurants, liftstation tussen in zitten, gaat het bereik snel om laag.

Wij hebben en ander merk, maar ik denk dat je altijd rekening moet hebben met dat de stemactivatie enkele seconden nodig heeft om een verbinding te maken. Het komt (bij ons) wel eens voor dat je direct en snel verbinding moet maken/nodig hebt en hij dan net op dat moment een paar seconden extra nodig heeft. Wij gebruiken hem om die reden eigenlijk meer voor de gezelligheid (motorvakantie, wel zo leuk als je uren per dag op een motor zit om af en toe met elkaar te kunnen praten. )

*bericht bewerkt door Boardster op 07 nov 2016 10:09

Ik ben het met @RCGrootveld eens.
“Waar gaat het naar toe in deze wereld.”
Ik zou zeggen we moeten weer terug naar 10 jaar geleden in dit soort situaties .Zo van we nemen nog een Gluhwein ze komt vanzelf naar beneden.Je moet maar denken er is nog nooit iemand boven gebleven.
En je hebt geen stress dat je geen bereik hebt.Al die communicatie producten werken maar zeer beperkt in de bergen.
Tip (onder ons) Je moet je partner niet zo verwennen.Als ze de weg kwijt is is ze de weg maar kwijt ze let dan de volgende keer heus wel beter op ?
En ze is weer extra blij je te zien als ze je weer gevonden hebt.
Klinkt misschien hard maar de volgende stap is dat je de ski’s van je partner moet dragen.Dat vindt ik altijd zo zielig staan.
Je mag je partner natuurlijk wel op een etentje met kaarslicht trakteren.maar dat is een ander verhaal ?

PS Ik las dat je gadgets leuk vind.Ik ook.Neem een Drone met camera mee op vakantie .Kan je thuis leuke filmpjes monteren.

@Hooykaas @RCGrootveld waarom (ver)oordelen? Topicstarter vraagt naar ervaring met een helmcommunicatiesysteem…als je dat niet hebt, maar er wèl iets over wil zeggen: start dan liever een nieuw topic waarin je jouw mening over helmcommunicatiesystemen kwijt kan.

mama on a mission in the snow

Waarom geef je haar geen GPS tracker mee? Communicatie kan indien nodig met je telefoon, en daarop kan je ook zien waar ze ongeveer uit zou moeten hangen in het gebied. Lijkt me de eenvoudigere oplossing.

Van horen zeggen; het werkt zodra je bij elkaar in de buurt blijft. Als je teveel hoogtemeters verschilt of ‘over de berg’ ben t.o.v. je partner is het ontvangst weg.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Geen ervaring nog met ski systemen, maar wel op de motor. Super tevreden over Sena S20. Geen last van stemactivatie, werkt gewoon met een continu groepsgesprek of intercom. Sena heeft nu ook een ski communicatie systeem: http://www.sena.com/product/snowtalk/

Zoals hierboven gezegd, werkt het geweldig op open stukken. Tussen de bomen of op bochtige weg minder goed. Dat zal ook voor het skisysteem gelden.

Tree-runs zullen nu juist het enige zijn wat ik kan bedenken waarbij ik communicatie zal willen gebruiken. Voor TS biedt @jelmer_faber wellicht een mooie oplossing.

Ik weet dat actioncams regelmatig verhuurd worden bij de plaatselijke sportzaak, het is misschien het navragen waard of dit ook voor communicatie systemen opgaat?

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Back country access heeft ook het BC link systeem, iemand hier ervaring mee ? vind weinig terug over de range van de radio

@Hooykaas @RCGrootveld waarom (ver)oordelen? Topicstarter vraagt naar ervaring met een helmcommunicatiesysteem…als je dat niet hebt, maar er wèl iets over wil zeggen: start dan liever een nieuw topic waarin je jouw mening over helmcommunicatiesystemen kwijt kan.

Rachel-P op 7 nov 2016 17:25

Als je voor het posten van om het even wat voor mening/reactie die wat anders is dan antwoord geven op een vraag een nieuw topic zou moeten starten, dan zou je door de bomen het bos niet meer zien en de server misschien wel vastlopen.

Verder kun je zelf ook wel bedenken dat veel mensen (misschien zelfs wel de meerderheid) dit soort zaken als onzin en “toyz for boyz” bestempelen en dit soort reacties losmaken.

Juist “off topic” reacties (dwz reacties ipv antwoorden) maken dit soort fora interessant, dat geeft nl een beeld van het soort mensen dat er ‘rondloopt’. En daarmee niet alleen een beeld van de ‘samenleving’ (voor zover daar nog sprake van is), maar ook een mate van ‘betrouwbaarheid’ van de ‘antwoorden’ resp. verstrekte informatie.

Rob

Als het nu commentaren of zienswijzen zouden zijn die de topicstarter verder zouden helpen, dan heeft zo’n alternatieve ‘string of thought’ nog toegevoegde waarde. Nu is het antwoord dat je geeft eigenlijk: “ik vind het helemaal niks, al die moderne dingen. Het gaat me allemaal veel te snel. Wanneer zijn we weer in een jaren '50?”

Prima, zon’n mening, maar daar heeft deze discussie echt helemaal niks aan.

On-topic: mijn ervaring met bluetooth of line-of-sight communicatie (portofoons of iets dergelijks) in de bergen is dat hen niet zo goed werkt als op het vlakke. Logisch ook, gezien die bergen waar signalen niet omheen kunnen of juist tegen afketsen.

@RCGrootveld precies dàt wat @Gigi zegt dus…
On topic interessant draadje dit namelijk.

mama on a mission in the snow

Zelf maak ik gebruik van een goede porto met een goede antenne. Dus niet van die speelgoeddingen van de intertoys. Het bereik hiervan is stukken beter maar kost wel wat. Kan van boven op de berg prima met het dal communiceren. En een klein heuveltje is nog niet direct een probleem om elkaar niet meer te horen. Als je in open vlakte een bereik hebt van enkele km’s lukt die paar 100 meter in de bergen ook nog wel.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO Het probleem van de meeste van die “goede” porto’s is dat je er, in tegenstelling tot wat veel wederverkopers zeggen, minimaal een N-registratie als zendamateur voor nodig hebt. Het risico dat je betrapt wordt is, zolang je op de PMR frequenties blijft en geen storing veroorzaakt, niet zo heel erg groot. Maar word je wel betrapt dan zou het wel eens een heel duur grapje kunnen worden…

@RFKANGOO Het probleem van de meeste van die “goede” porto’s is dat je er, in tegenstelling tot wat veel wederverkopers zeggen, minimaal een N-registratie als zendamateur voor nodig hebt. Het risico dat je betrapt wordt is, zolang je op de PMR frequenties blijft en geen storing veroorzaakt, niet zo heel erg groot. Maar word je wel betrapt dan zou het wel eens een heel duur grapje kunnen worden…

McMeany op 8 nov 2016 14:55

Dat houdt het spannend. ;)

Maar goed, politie zie ik zelden op de berg en zolang je niet vanuit een vast punt continu staat te zenden zal het wel loslopen.

Übung macht den meister!!!

En het maximale bereik van een bluetooth verbinding zal rond de 100 meter liggen. 700 meter zal nooit worden gehaald.

Maar ik neem aan dat die bluetooth-verbinding er is tussen de helm en een zender die in je zak zit of zo? Anders lijkt het me erg beperkt inderdaad.

@GiGi De site blinkt uit in wollig taalgebruik en ik heb niet kunnen ontdekken van welke techniek ze nu daadwerkelijk gebruik maken. Maar als ik de foto’s bekijk en de teksten lees maken ze alleen gebruik van een bluetooth verbinding.

Ook lees ik dat het een full-duplex apparaat betreft. Dat heeft natuurlijk als voordeel dat je geen knop hoeft in te drukken om te zenden. Alleen ben ik er niet zo’n voorstander van om elk geluid en woord dat ik produceer tijdens het skiën met de rest van het gezelschap te delen :-)
@RFKANGOO Ik ben ook nog nooit de Oostenrijkse/Franse tegenhanger van het Agentschap Telecom op de piste tegengekomen. En de gemiddelde diender heeft geen idee wat er wel en niet mag mbt zendapparatuur. Dus de kans dat het duur wordt is niet zo heel erg groot :-)

Maargoed ik zal mijn optie niet aanprijzen omdat dit strafbaar is mits je niet over de juiste vergunningen beschikt.

Wel weet ik dat je bij die (moto) intercom setjes veel verschil hebt qua bereik. Bij de simpele heb je nog geen 20m bereik en is enkel voor als je beide op de zelfde motor zit.

Übung macht den meister!!!

Tsja, als ik zou moeten kiezen tussen 200 euro uitgeven aan een bluetooth apparaat of ongeveer 100 euro voor twee pmr porto’s met goede antenne en een inbouwset voor mijn helm dan zou ik het wel weten.

Ik heb twee Alan pmr’s. Alleen die antenne’s vind ik zeer fragiel en ik wil geen draadje hebben lopen van mijn helm naar een jaszak.

De module van Uclear monteer je aan je helm waarmee je niets in je jaszak mee hoeft te dragen. Alleen moet ik zeggen dat Uclear niet echt klant gericht is tot nu toe. Heb wat contact per email gezocht maar wordt er weinig wijzer van.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Als ik het goed begrijp, dan is bluetooth alleen nodig om te kunnen koppelen met je telefoon. De zendtechniek zelf wordt nogal geheimzinnig over gedaan, maar ik denk (gezien de beperkte grootte) dat het gebruik maakt van 433MHz transceivers (gokje). Gezien het feit dat de accu een hele dag meegaat kan het zendvermogen niet heel hoog liggen. Maar het kan ook zijn dat de zender zich aanpast aan de ontvangstkwaliteit, ergo: gaat meer vermogen uitzenden naarmate de afstand toeneemt.

Edit: behalve de prijs lijkt mij niets mis met dit systeem. Het lijkt ook snel en automatisch te re-connecten na signaalverlies. Hier tref je wat reviews van anderen aan: https://www.amazon.co.uk/Uclear-Single-Bluetooth-Communicati…

*bericht bewerkt door Martin7182 op 08 nov 2016 22:41

Edit: behalve de prijs lijkt mij niets mis met dit systeem. Het lijkt ook snel en automatisch te re-connecten na signaalverlies. Hier tref je wat reviews van anderen aan: https://www.amazon.co.uk/Uclear-Single-Bluetooth-Communicati…

Martin7182 op 8 nov 2016 22:39

Top! Die had ik nog niet gevonden. De reacties zijn wel positief. Blijkbaar heeft de ANWB ze ook getest : http://www.anwb.nl/wintersport/nieuws/2016/januari/getest-sk…

In dit topic hebben diverse al aangegeven het onzinnig te vinden om met elkaar te kunnen communiceren, in het artikel van de ANWB sluiten ze hun verhaal echter af met :

Op een ander vlak zien we ook ineens kans om onze jonge kinderen onder het skiën aanwijzingen te geven en te begeleiden, we kunnen gewoon kletsen met elkaar, harstikke leuk!

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Om terug te komen op de originele vraag of er iemand ervaring mee had: ja we hebben anderhalf jaar geleden een set van UClear gekregen om te testen. In theorie was ik al helemaal overtuigd en enthousiast van de set. Maar in de praktijk leken de losse units moeilijk aan elkaar te linken, was de handsfree functie niet je van het en vond ik het ook nog eens totaal niet prettig zitten. Hoe enthousiast ik was van de demo die ik kreeg, hoe slecht ik het praktijk vond werken.

Sindsdien werken we met de BCA Links ( om antwoord op je vraag te geven @MathieuBC ) en ik ben hier erg over te spreken. Deze nemen we altijd mee met film opnames voor zowel Wintersporters als wePowder en heb nog nooit range issues gehad. En dan terwijl we soms echt een eind weg zitten van de skier (zeker met wePowder).

Nu moet ik zeggen dat ik enkel met deze 2 sets ervaring heb, maar de BCA links zijn veruit mijn favoriet. Werken top, handig te bevestigen. Goede range en gaan ook nog eens ontzettend lang mee :)

*bericht bewerkt door Rene op 09 nov 2016 11:58

Plaats een reactie