Techniek vraag; welke hoek slijpen

Hallo allemaal,
Ik ben mij aan het verdiepen om zelf de kanten van mijn skies te gaan slijpen. Nu heb ik het forum afgespeurd, maar ik ben er niet echt achter gekomen op welke hoek ik moet slijpen. Wanneer maak je de keuze voor 88,89 of 90 graden. Of hangt dat dan weer af van de basekant hoek. En welke hoek slijp ik die dan (0.5 - 1 graden) Of is er altijd een vaste combinatie. Bv als ik 89 graden zijkant slijp dan hoort daar 1 graden basekant bij?
En natuurlijk de grote vraag; ga ik het echt merken. Ik ben een beginnende, gemiddelde skier (alleen piste)… Of moet ik juist heel secuur zijn omdat het direct effect kan hebben op mijn ski performance.

Of te wel veel vragen, ik hoop dat jullie daar ervaringen mee hebben en mij daarbij kunnen helpen.
Dank jullie.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Heb je zoek functie al geprobeerd op de site. Volgens mij zijn er al een aantal topics over dit onderwerp

May the ski force be with you !!

Je zegt een beginnende skier te zijn.
Dan zeg ik een hoek van 89 side en 1 base, wat een effectieve hoek van 90 maakt. Check ook even wat de fabrieksinstelling van de hoek is. Meestal is dit prima voor het inzetbereik van de betreffende ski en hou je die hoek zelf ook aan.

De hoek heeft invloed op de performance van een ski, met name de mate waarin een ski pakt in de sneeuw. Scherpe hoeken en ook base hoeken lager dan 1 maken de ski gevoeliger voor stuurinput. Als beginner heb je daar niets aan; de ski gaat er dan met je vandoor in plaats van dat je controle hebt.

*bericht bewerkt door Hessel op 01 dec 2016 12:30

mmm…had de zoekfunctie gebruikt, maar niet gevonden wat ik zocht…dank jullie. Dit helpt.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

via facebook vragen aan de fabrikant…bij Atomic vaak dezelfde dag nog antwoord. Mijn allmountain ski was base 1,2 en side 88 graden.

@Elisabeth101, niet om vervelend te doen, maar uw antwoord is niet helemaal correct.
Ik veronderstel dat Atomic’s antwoord was dat je kanten op 1,2 afgesteld staan. Dit is 1 graad base en 2 ( dus 88 ) graden edge.
En niet 1.2 graden base.

Hier is trouwens een link die ik alvorens mijn eigen controle, vaak raadpleeg:

http://www.thepisteoffice.com/index.php/edge-angles-wax-data…

Het komt uiteraard niet altijd overeen met elke ski, maar toch zeer dikwijls.

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

^^duh ja sorry zat te slapen :) inderdaad 1 base en 2 side (ik had 1,2 in mn hoofd lol)

Met dezelfde vraag ben ik ooit, na het nodige zoekwerk, op de volgende handige site uitgekomen.

http://www.racewax.com/edge-tuning/

Met dezelfde vraag ben ik ooit, na het nodige zoekwerk, op de volgende handige site uitgekomen.

http://www.racewax.com/edge-tuning/

Mattie op 1 dec 2016 14:12

Nice!

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Handige linkjes. Thanks

En natuurlijk de grote vraag; ga ik het echt merken. Ik ben een beginnende, gemiddelde skier (alleen piste)… Of moet ik juist heel secuur zijn omdat het direct effect kan hebben op mijn ski performance.

ReneG op 1 dec 2016 11:59

Je gaat het natuurlijk alleen maar merken als je techniek goed genoeg is om die kanten ook daadwerkelijk te gebruiken :-).
Secuur moet je altijd zijn: fout geslepen ski’s kan je alleen maar beter maken door nog meer weg te slijpen, en kanten zijn een verbruiksproduct. Eens ze op zijn is je ski waardeloos.

Daarbuiten geldt ook dat je “scherpte” en “kantenhoek” niet met elkaar mag verwarren. De kanten zijn scherp als de hoek tusen base edge en side edge perfect is (geen bramen, geen putjes). De hoek tussen base en side is van secundair belang – een vers geslepen ski op 89° is scherper dan een ski op 87° die een paar skidagen geen vijl meer gezien heeft. Het loont daarom om vrij vaak oppervlakkig te vijlen, dan langer te wachten om méér materiaal te moeten wegnemen. Bovendien geldt meestal ook dat hoe scherper de kantenhoek is, hoe sneller dat ze slijten (en hoe vaker je ze zou moeten bijwerken). Mijn doordeweekse “werkpaarden” staan op 0.8° base en 89° side, en ze gaan als een trein op de kanten, ook over ijs. Elke twee (maximaal drie) skibeurten in de hal vijl ik heel lichtjes bij met een diamantvijl om te ontbramen, gevolgd door een keramische steen om te harden. Enkel als ze een klap hebben gehad kan het zijn dat ik een oxidesteen bovenhaal om de oneffenheden weg te werken.

Zoals de anderen ook hebben aangehaald zal je pas plezier hebben aan een kleinere base edge hoek als je technisch voldoende op niveau bent.

Persoonlijk ben ik geen fan van het afstompen van tip/tail van de ski, maar dat is heel erg afhankelijk van wie je het vraagt. Door ze scherp te houden word je sneller aan je technische onvolmaaktheden herinnerd, wat een voordeel kan zijn als je beter wil worden ;-)…

*bericht bewerkt door Morzel op 01 dec 2016 20:43

@spam @gigi
opbouwende berichtjes. Dikke duim, jongens!

Want goed gewaxt verhoogt je (glij)plezier!

Plaats een reactie