Afstellen bindingen bij online kopen

Sta op het punt ski’s bij xspo.de te bestellen.

Als je ski’s online koopt stellen ze bindingen af op basis opgegeven lengte zool en gewicht. Lengte zool staat natuurlijk in mm op de schoen. Veel mensen zeggen echter dat je het toch met schoen moet laten controleren. Hoe groot is nu deze tolerantie? Wat kan er misgaan als je maat in mm doorgeeft?

Eerder met ski’s online (e-bay, Oostenrijk gekocht) en in Nederland bij winkel waar ik schoenen had gekocht bindingen laten afstellen. Met testapparaat, handtekening op gegevens enz… In shop Oostenrijk waar ik met een vraagje kwam vroegen ze op een nette manier welke malloot de bindingen had afgesteld. Op de lengteafstelling was het helemaal misgegaan. Een mooi testapparaat is dus ook geen garantie dat het goed gaat. In Oostenrijk heb ik ook nog nooi zo’n apparaat gezien…

Ik heb 3 maal ski’s online besteld en de gevraagde gegevens doorgegeven (boot sole lengte, gewicht, ervaring etc.) en tot nu toe klopte het allemaal. Ook de DIN setting klopte. Als ze niet goed zijn, kun je de lengteinstelling zelf altijd nog eenvoudig aanpassen. En meestal is er een nette schaalverdeling met een centreerpunt (waar het midden van je schoen boven zou zitten).

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Mijn ervaring is dat dit meestal gewoon goed gaat.
Mocht je toch echt twijfels hebben, laat de bindingen dan niet monteren maar los meesturen en laat ze bij een goede shop in de buurt monteren en afstellen. Kost een paar cent (ca 25 euri) maar ja, je hebt je ski’s niet bij de lokale shop gekocht dus is het logisch montagekosten te betalen.

*bericht bewerkt door Hessel op 02 dec 2016 15:40

Ik heb ook net ski’s online gekocht. Ik moest via mail ook nog mijn lengte, ervaring en gewicht doorgeven. De lengte-instelling is hrlemaal goed, de din vind ik te zwaar ingesteld. Stonden op 7,5. Met mijn 1m57 en 58kg vind ik dat, zelfs als ervaren skister, erg hoog. Liever een keer te vroeg los dan mijn knien/enkels om zeep. Ondertussen staan ze terug op 5,5.

Vooral zoollengte even controleren is mijn ervaring. Dinsetting gaat wel goed, wordt gecontroleerd voor het spul verstuurd wordt. @Goeleg 7.5 komt we wat royaal over inderdaad, tenzij je chinese voetjes hebt of zo :)

Edwin van Riel

De din setting is redelijk straight forward, hangt onderandere van je gewicht en skiniveau af.
Volgende site kan je wat helpen ermee, http://www.mechanicsofsport.com/skiing/equipment/bindings/di…

Bij de meeste binding modellen kan je de correcte instelling van de zoollengte redelijk goed nakijken. Maar er zijn veel verschillende, best om even het internet af te schuimen.

Bijv.
Bij bepaalde modellen van volkl moet je voor de fijninstelling nakijken of de instelbout voor de zoollengte gelijk zijn boutgat. Zoals in het fimpje

Bepaalde modellen van Rossignol hebben een indicator voor de fijninstelling. Een streepje dat zich in het midden moet bevinden van de indicator
http://www.valthorens.com/en/live/news/news-detail/how-to-ad…

Mijn ervaring is dat dit meestal gewoon goed gaat.
Mocht je toch echt twijfels hebben, laat de bindingen dan niet monteren maar los meesturen en laat ze bij een goede shop in de buurt monteren en afstellen. Kost een paar cent (ca 25 euri) maar ja, je hebt je ski’s niet bij de lokale shop gekocht dus is het logisch montagekosten te betalen.

Hessel op 2 dec 2016 15:39

Tja mensen willen alles goedkoop via internet, maar service moet dan maar door iemand anders geleverd worden.
Tot er op een dag niemand meer over is om die service te verlenen…:-)

Glij blij door die brei :-)

Het zijn niet ‘de mensen’ die online gecreëerd hebben, dat zijn online retailers. En omdat het zo een ontzettend goede ‘consumenten beleving’ is, is dit intussen de nieuwe werkelijkheid. Zo zullen er ook nieuwe oplossingen komen, of al zijn, voor dit soort details. Waar iedereen ook best voor wil betalen lijkt mij. Niets mis mee. De koning is dood, lang leve de koning zeg maar.

Bedankt voor de reacties. Ik ga ze bestellen.

Wat betreft discussie online kopen. Prijs is natuurlijk een ding maar ruimere keuze zeker ook. Overigen prima als ik dan 25 euro moet betalen voor afstellen bij iemand anders. Moeten ze het echter wel goed doen. Niet een jochie laten prutsen met een duur apparaat…

Ik heb bij conrad en skitreff gekocht en in beide gevallen stond er duidelijk bij dat de bindingafstelling nog gecheckt moest worden, dat deze nog niet exact afgesteld waren. Ook wel logisch aangezien er niet valt te controleren wat er onderweg mee gebeurt. @Coldfeet, echt, zulke oude koeien?

@HN65 De meeste consumenten willen enkel het goedkoopste. T shirt voor een paar €, maar dat dit dan 100% zeker door (kinder)slavenarbeid gemaakt wordt, geloogd in verf met zware metalen…dat zal hen worst wezen.
Tja, slimme online retailers.
Inderdaad geen winkels, maar wel rijdende magazijntjes bestuurd door mensen voor een loontje waar jij niet voor wil gaan werken.
Die daarbij vooral gebruik maken van infrastructuur waar jij belasting voor betaald, maar waarbij die slimme retailer de kosten dus op de belastingbetaler afschuift.
Met het bijkomende effect dat daardoor jij ook in meer in de file staat.

Detail? De keerzijde is dat dit een “rat race to the bottom” is, maar dan wel protesten omdat er zoveel banen verdwijnen…

Soit, dit is mijn laatste reactie op dit onderwerp off topic :-)

Glij blij door die brei :-)

Soms kan je de ski die je graag wil niet kopen bij een lokale handelaar en dan begrijp ik best waarom je ze online koopt. Ik heb een vast adres voor onderhoud en aankoop van skiboots, als ik ski’s online heb gekocht laat ik ze ook nog eens waxen daar en vraag ik meteen of ze ze willen afstellen, hiervoor vragen ze een kleine vergoeding bovenop het onderhoud, resultaat : ik voel me niet schuldig, zij verdienen nog iets en ik blijf een goede klant… zij het dan niet voor aankoop van ski’s. Ik ga bij Intersport Gent overigens

@hanss ik heb ook geen probleem met online aankopen, ik vergelijk ook en koop ook soms online. Zeker voor spullen die je moeilijk lokaal vindt.

Glij blij door die brei :-)

Een aantal jaar geleden via Sport Conrad K2 skies gekocht. Zeker al 2 jaar meegeskied toen ik een keer hard viel. Jawel hoor mijn skies sprongen niet los. Been gebroken,geopereerd in Frankrijk, niks dan lof overigens, en gelukkig helemaal goed gekomen. Toch maar eens die bindingen laten nakijken. De afstelling was goed maar er zat een afwijking in van 20%. Toen via MKservice nieuwe bindingen gehad van de importeur. Helaas 2 jaar te laat dus mijn advies: laat de bindingen nakijken door expert!!

Een aantal jaar geleden via Sport Conrad K2 skies gekocht. Zeker al 2 jaar meegeskied toen ik een keer hard viel. Jawel hoor mijn skies sprongen niet los. Been gebroken,geopereerd in Frankrijk, niks dan lof overigens, en gelukkig helemaal goed gekomen. Toch maar eens die bindingen laten nakijken. De afstelling was goed maar er zat een afwijking in van 20%. Toen via MKservice nieuwe bindingen gehad van de importeur. Helaas 2 jaar te laat dus mijn advies: laat de bindingen nakijken door expert!!

Annie-s op 3 dec 2016 14:10

Dit stond toch vrij duidelijk op mijn factuur van Conrad:

!!ATTENTION!! The bindings are NOT adjusted or checked according to your individual parameters!!!

Bij mijn ski’s uit duitsland (online gekocht) zijn wel de bindingen gemonteerd (moest schoenmaat en lengte zool opgeven) maar op de factuur stond dat ze verplicht waren door de duitse skibond of iets dergelijks geen afstellingen te doen op online verkopen. Heb de ski’s nu bij Topshelf ingeleverd waar ze gewaxt worden voor een tientje, en bij het ophalen laat ik ze afstellen voor 7 euro.

Online aankopen en laten afstellen bij de plaatselijke winkel? De schaamte voorbij, stel dat jij de shopeigenaar zou zijn, hoe zou jij u voelen? Zoals @coldfeet het uieenzet, daar zou iedereen eens goed moeten over nadenken voor ze iets online kopen of uiteindelijk dan toch beslissen om plaatselijk aan te kopen dat uiteindelijk ten goede is voor uw regio, werkgelegenheid en economie.

Geen ski zonder après ski...

Online aankopen en laten afstellen bij de plaatselijke winkel? De schaamte voorbij, stel dat jij de shopeigenaar zou zijn, hoe zou jij u voelen? Zoals @coldfeet het uieenzet, daar zou iedereen eens goed moeten over nadenken voor ze iets online kopen of uiteindelijk dan toch beslissen om plaatselijk aan te kopen dat uiteindelijk ten goede is voor uw regio, werkgelegenheid en economie.

Tom Van Den Ski op 5 dec 2016 02:47

Als shopeigenaar zou ik dat prima vinden, even goed afstellen, evt nog even waxen/slijpen, meteen de schoenen even checken en je vrolijk naar de kassa begeleiden. Misschien heb je tijdens het wachten nog iets in mijn winkel gevonden. Prima, makkelijk verdiend. Nog steeds lopen zeuren over dat oh zo verdoemde onlineshoppen is nogal achterhaald en vooral voor zure middenstanders die zich niet wensen aan te passen en de schuld daarvoor bij iemand anders leggen.

Online aankopen en laten afstellen bij de plaatselijke winkel? De schaamte voorbij, stel dat jij de shopeigenaar zou zijn, hoe zou jij u voelen? Zoals @coldfeet het uieenzet, daar zou iedereen eens goed moeten over nadenken voor ze iets online kopen of uiteindelijk dan toch beslissen om plaatselijk aan te kopen dat uiteindelijk ten goede is voor uw regio, werkgelegenheid en economie.

Tom Van Den Ski op 5 dec 2016 02:47

Ik koop zelden iets uit medelijden voor een winkelier…

@userd
Welk loon heb jij (bruto)? Dit is een retorische vraag…maar hou even vast…
Probeer je dan ook even in te beelden wat de huur, verwarming, … van een winkel kost.

Denk je dan echt dat je vrolijk moet worden om bindingen van een paar nieuwe ski’s die ergens anders gekocht zijn, in te stellen voor een paar euro?
Dat heeft niets met verzuurd of met je niet aanpassen te maken (veel middenstanders hebben een webshop), maar als iedereen dat zou doen, dan blijft er niemand meer over om je ski’s af te stellen.

Glij blij door die brei :-)

Mijn schoonouder hadden lang geleden een sportwinkel.

Toen al kwamen er al mensen die in de Makro een paar ski’s gekocht hadden om deze te laten afstellen. Werd toen gedaan mits fikse meerprijs en de klant moest langer wachten (eerst deed men ski’s van klanten die wel bij hun gekocht hadden).

Oh ironie, Makro heeft het heel moeilijk nu…door de concurrentie van online shops die nog goedkoper kunnen.
Race to the bottom…lijkt altijd fantastisch voor de consument. Alleen geldt dit enkel op korte termijn.

Glij blij door die brei :-)

@Coldfeet

En dan kom je aan met een verhaal over ski’s van de Makro? :D
In dat geval zou ik de winkelier gelijk geven.

Maar als het gaat om een stel poederlatten of racelatten die de winkelier gewoonweg niet heeft staan, of wel wil bestellen maar tegen de hoofdprijs…dan mag hij in zijn handjes klappen dat hij tenminste nog voor een paar euri wat bindingen mag schroeven.

Toch nog even Off Topic door dus? :-). Je kunt blijven roepen dat het een race to the bottom is, maar die trein is al voorbij. Het winkelstraat beeld zal voorgoed veranderen en niet terugkomen zoals wij het gekend hebben. Online aanbieders kopen in eerste aanleg markt door lage prijzen, en dus dikke verliezen. Zodra de fysieke concurrenten verslagen zijn en de naam gevestigd zie je een normalisering van prijsniveau en dan wordt service de belangrijkste factor om te overleven, en daarvoor moet marge gemaakt worden. Het is toch briljant dat je tot 22.00 uur vanuit je stoel kunt bestellen en de dag erna laten bezorgen waar je wilt. Voor de fysieke shoppers onder ons jammer maar zeker bij consumenten producten (boeken/films/sport hardware/kleding etc) vind ik het onovertroffen, en dan is prijs niet mijn belangrijkste drijfveer.

*** blijft lastig, posten ***

*bericht bewerkt door Userd op 05 dec 2016 10:31

Mijn schoonouder hadden lang geleden een sportwinkel.

Toen al kwamen er al mensen die in de Makro een paar ski’s gekocht hadden om deze te laten afstellen. Werd toen gedaan mits fikse meerprijs en de klant moest langer wachten (eerst deed men ski’s van klanten die wel bij hun gekocht hadden).

Oh ironie, Makro heeft het heel moeilijk nu…door de concurrentie van online shops die nog goedkoper kunnen.
Race to the bottom…lijkt altijd fantastisch voor de consument. Alleen geldt dit enkel op korte termijn.

Coldfeet op 5 dec 2016 09:32

Zie daar het perfecte voorbeeld

@userd
Welk loon heb jij (bruto)? Dit is een retorische vraag…maar hou even vast…
Probeer je dan ook even in te beelden wat de huur, verwarming, … van een winkel kost.

Denk je dan echt dat je vrolijk moet worden om bindingen van een paar nieuwe ski’s die ergens anders gekocht zijn, in te stellen voor een paar euro?
Dat heeft niets met verzuurd of met je niet aanpassen te maken (veel middenstanders hebben een webshop), maar als iedereen dat zou doen, dan blijft er niemand meer over om je ski’s af te stellen.

Coldfeet op 5 dec 2016 09:23

Daar kan ik vrij precies op antwoorden en ja, daar kan je prima op (mee-)draaien als je niet zo beroerd handelt als jouw schoonouders kennelijk nodig vonden.

*bericht bewerkt door Userd op 05 dec 2016 11:17

Online aankopen en laten afstellen bij de plaatselijke winkel? De schaamte voorbij, stel dat jij de shopeigenaar zou zijn, hoe zou jij u voelen? Zoals @coldfeet het uieenzet, daar zou iedereen eens goed moeten over nadenken voor ze iets online kopen of uiteindelijk dan toch beslissen om plaatselijk aan te kopen dat uiteindelijk ten goede is voor uw regio, werkgelegenheid en economie.

Tom Van Den Ski op 5 dec 2016 02:47

Mijn zoon is zwaar fan van Bayern Munchen. Nu heeft Rossignol speciale Bayern Munchen skies in de collectie opgenomen 2013/2014, maar deze zijn echt nergens te krijgen hoor in de omgeving van ons skigebied. De lokale shop gaf zelf de tip om ze online te kopen en de afstelling en het onderhoud bij hun te laten doen. Want dat is het wel he, elke vakantie (we gaan 2 of 3x per jaar) doen deze mensen het afstellen en onderhoud van al onze skies + het waxen bij mindere sneeuw. Dus ik voel me niet aangesproken door jouw opmerking ‘‘de schaamte voorbij’’.

Zucht, het voorbeeld van Makro was voor het internet tijdperk.
Ik heb zoals eerder gezegd geen probleem met online verkoop.
Alleen dat men dan achteraf gaat liggen zeuren over het gebrek aan service en ondersteuning, daar word ik dan wel kregelig van.

Euri?

Glij blij door die brei :-)

Zucht, het voorbeeld van Makro was voor het internet tijdperk.
Ik heb zoals eerder gezegd geen probleem met online verkoop.
Alleen dat men dan achteraf gaat liggen zeuren over het gebrek aan service en ondersteuning, daar word ik dan wel kregelig van.

Euri?

Coldfeet op 5 dec 2016 10:45

Wie zeurt daarover dan? Dat mensen zelf niet lezen, tja, dat is een gegeven maar niet uniek voor onlineshoppen.

Plaats een reactie