Skitest 3 - 6 december 2016

Afgelopen 4 dagen ben ik in Sölden op zoek gegaan naar een nieuwe ski voor de komende jaren. Omdat ik met mijn vrienden eigenlijk zeer gevarieerd ski, van knallen op de piste, over korte dynamische bochten, via buckels en skiroutes naar (lichte) offpiste, ben ik op zoek naar een goede allmountain ski, om de berg mee te bedwingen.

En aangezien niets beter is dan zelf testen, heb ik in Sölden zo veel mogelijk ski’s uit de allmountain categorie getest, vooraleer mijn nieuw paar voor de komende seizoenen te kiezen.

Over mezelf
Vooraleer we het over de ski’s hebben, eerst een woordje over mezelf. Ik ben 36j, 1m87 groot, weeg 84 kg, sportief en in goede conditie ingevolge tennissen, fietsen, lopen en fitnessen, met een 40-tal weken ski-ervaring. Mij skistijl is ook redelijk sportief en dynamisch. Ik ben zeker geen relaxte salonskiër.

Mijn vorig paar ski’s was een Salomon Enduro XT800 in 182cm, waar ik veel aangename dagen en weken op doorgebracht heb, in alle mogelijke omstandigheden.

De omstandigheden
Eigenlijk hebben we 4 dagen identieke omstandigheden gehad: temperaturen net onder het vriespunt, zonnig en oude, harde sneeuw, aangevuld met kunstsneeuw op het niet gletsjer gedeelte. Naast de piste werd het een beetje zachter als de zon erop kwam te staan en occasioneel vond je wat (relatief harde) buckelstroken.

Drijfkracht in de poeder hebben we dus niet kunnen testen, prestaties op harder terrein des te meer.

De ski’s
Ik heb dus een aantal allmountain ski’s getest, zowel meer piste georiënteerde als meer freeride georiënteerde. Bedoeling was voornamelijk om na te gaan of de verhoogde drijfkracht van de freeride georiënteerde ski’s niet te veel ten koste gaat van de prestaties op de piste.

Uiteindelijk heb ik volgende ski’s onder mijn voeten gehad:

Atomic Vantage 90 cti
Volgens Atomic zou dit een goed drijvende ski zijn, die een vergelijkbare grip zou geven als een high performance piste ski. Dit bleek echter pure reclamenonsens te zijn. De ski was stuiterig en heel onvoorspelbaar. Ze geeft wel grip in het midden van de ski (waar de sidewall zit) maar de tip en staart van de ski gaven mij totaal geen grip en duwden de ski snel uit haar lijn, wat de ski iets enorm onvoorspelbaar geeft.

Geen aanrader wat mij betreft. Pluspunt van deze test is dat hij mij zeer duidelijk aangetoond heeft dat ik manifest een volledige sidewall moet hebben in mijn ideale ski. Alle andere atomic allmountains heb ik dan ook links laten liggen.

Salomon qst 99
De breedste die ik getest heb en zeer duidelijk het meest freeride gericht. En dat merk je ook. Presteert beter op harde sneeuw als de Atomic door de volledige sidewall, maar hij voelt er zich niet echt op thuis. Skiet egaler en vloeiender als de vantage, maar door de breedte is het niet zo evident om korte dynamische bochten te skiën. Ook in de buckels kwamen ze redelijk stuiterig over.

Beter dus, maar niet overtuigd.

Salomon X-drive 8.8 fs
De breedste frontside allmountain van Salomon. Duidelijk zwaardere ski (maar voelde minder zwaar aan dan mijn oude enduro’s), wat mij hoop gaf op meer grip op de harde, ijzige sneeuw. En ik moet zeggen, de ski stelde op dat gebied niet teleur: spoorvast, goede grip, lekker te carven in lange bochten. Korte bochten vergen wel wat meer inspanning maar zijn zeer goed te doen. Oneffenheden op en naast het terrein vreet hij gewoon op. Buckels waren ook geen probleem. Door het gewicht zullen ze wel wat minder drijven in diepe poeder, maar dat heb ik gelet op de omstandigheden niet kunnen uitproberen.

Al bij al een zeer ‘serieuze’ ski die wel een sportieve en krachtige skistijl vergt, maar als je dat kunt leveren kan je er een hoop plezier mee beleven.

Nordica Nrgy 90
Zeer lichte, vriendelijke ski, maar die het op hardere ondergrond toch nog relatief goed doet. Beter dan de Vantage, maar minder dan de X-drive. Een ski die voor vele mensen goed zal zijn. Ik heb deze week echter geleerd dat ik liever een krachtigere ski heb.

Blizzard Brahma
Dit is gewoon een beest. Zalig als je hem onder controle kan houden, maar je moet ofwel over een supertechniek beschikken ofwel over de conditie van een marathonloper met bovenbenen van staal (en liefst nog beiden). Ik mag dan wel sportief zijn, maar dit was toch van het goede te veel. Na 3 afdalingen dynamische geskied te hebben, begonnen de benen al te verzuren.

Voor de rest vrij vergelijkbare eigenschappen als de X-drive 8.8, alleen is deze laatste minder extreem.

Salomon X-drive 8.0 fs
Ten slotte heb ik nog een halve dag op de directe opvolger van mijn oude Enduro’s geskied, nl. de Salomon X-drive 8.0 fs. Dit is een echte allemansvriend, die zich duidelijk beter thuisvoelt op de piste (owv de kleinere breedte). Een goede ski voor heel veel mensen onder ons, maar ik vond hem een beetje saai. Heel smooth, heel gemakkelijk, maar weinig wow-effect.

Het verdict
Wat heb ik uiteindelijk geleerd van deze test:

Ik dacht dat ik mij op de piste even goed zou kunnen vermaken met een speelsere, meer freeride gerichte allmountain. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat ik mij echt beter voel op een stevigere stabiele ski, waarmee je op de piste ook kunt doorskiën, zonder het gevoel te hebben over de ganse berg te stuiteren. De dagen dat je echt een substantiele meerwaarde hebt van freeride gerichte ski’s (als je 60 - 40 skiet) kan je immers op 1 hand tellen en je moet er al geluk mee hebben als Belg die maar een paar keer per jaar de bergen in trekt.
Ik verkies een krachtige ski, die je een beetje moet temmen.
Geloof niet wat de promopraatjes van de grote merken zeggen! Ook de grote skitests geven niet altijd een accuraat beeld. Zelf testen levert echt wel andere inzichten op. Jij weet namelijk alleen wat je zelf leuk vindt.

Op het einde van de reis ben ik dan naar huis gekomen met een Salomon X-drive 8.8 fs in 184 cm. Ik hoop dat ik er even veel geniet van ga hebben als van de oude Enduro’s, maar de test geeft mij alvast het volste vertrouwen.

Dus je hoeft geen All Mountain skies te kopen voor die keren in april dat het slush is op de piste?
Ik ga de eerste maal skies kopen en blijf altijd op de piste. Maar omdat het al eens tegen het einde van het seizoen wat warmer wordt en er zowiezo slush onstaat, dacht ik beter af te zijn met een All Mountain in plaats van een echte piste ski. Niet dus?

Leuk zo’n verslag van een test. Geeft des te meer aan hoe waardevol het is om zelf te ondervinden. Het gaat er niet om of een ski wel of niet goed is, het gaat er om of een ski wel of niet goed voor jóu is.

*bericht bewerkt door Embee op 07 dec 2016 12:52

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Leuk verslag! Bij welk bedrijf heb je de ski’s getest?

Een beetje rocker in de tip doet al veel naar mijn ervaring. Een moderne allmountain heeft dat hoe dan ook, maar ook alle consumenten reuzenslalom ski’s of allroundski’s ook. Het hangt allemaal een beetje af van wat je zelf wil en wat je niveau is, lengte, gewicht, … (vandaar dat ik het er ook bij gezet heb).

Mijn oude Enduro’s hebben ook het etiket allmountain-frontside (80mm onder de binding) en gaven geen problemen in slush. De opvolger, de Salomon X-drive 8.0 fs lijkt mij voor veel mensen een optie te zijn, als je de optie om een beetje routes of naast de piste open wil houden. Laag instapniveau, maar voor gevorderden goed te skiën (maar zeker geen beginnersski), zowel kort als lang te skiën en zeer smooth.

De test was een mengeling van een aantal zaken: deels op ski’s van anderen in de groep, deels via Intersport en het Salomon center op de gletsjer.

De medewerkers van Intersport vond ik maar knoeiers, maar in dat salomon center krijg je echt topservice. De baas, Bernhard Gstrein, gewezen zilveren medaillewinnaar op de OS in Calgary, is echt enorm behulpzaam geweest. Uiteindelijk daar ook gekocht met een leuke deal (€ 150 korting op ski en binding + eerste onderhoud gratis - ik ga toch elk jaar naar sölden, dus dat reken ik erbij)

Mooi verslag en erg informatief! Leuk dat je dit met ons deelt en ik denk dat velen hier wat aan hebben.

Heb zelf ook de Salomon Enduro XT800 in 168cm (ben zelf 171cm en heb 30+ weken ervaring) sinds 3 seizoenen en ben er superblij mee. Ideale allmountain-frontside ski. Ski zelf grotendeels op de piste en heel af een toe een uitstapje naar offpiste en dan voldoen ze prima. Vooral op de dagen dat de piste verspoord is en er hopen sneeuw op komen, blijven deze allmountains overal stabiel doorheen gaan. Verder carven ze heerlijk en op snelheid goed stabiel.

Veel plezier van je nieuwe set ski’s!

Leuk informatief verslag, dank voor het delen. Mooi dat je 4 dagen gelijke omstandigheden had zodat je goed kon vergelijken.

mama on a mission in the snow

Duidelijk en compleet verhaal wat lekker wegleest!?

LA NORMA😍☃️

Leuk @StevenDW. Ik ben blij dat meer mensen aan het testen zijn geslagen. En dat je grofweg dezelfde indruk hebt van deze ski’s als ik (en steevast door de promopraatjes heen prikt).

Dank je wel @StevenDW voor je uitgebreide testbeschrijving. Ook ik ski op dit moment op Salomon Enduro XT800 allmountain ski’s (skilengte 168 cm). Deze heb ik vijf jaar geleden aangeschaft op een 2e hands wintersportmarkt (de ski’s waren toen 1 week ingezet als testski’s) en zijn misschien iets korter dan bij beter mijn lengte zou passen. Ik ben vrouw, 1.85 m lang, weeg 77 kilo, dus zal waarschijnlijk minder wegen dan mannen met dezelfde lengte (en heb dus minder gewicht om al te stijve ski’s de bocht in te krijgen). Voor dit seizoen zit ik aan vervanging te denken en ook ik twijfel na de diverse tests/reviews die ik gelezen heb tussen de Salomon X Drive 8.8 FS (in 172 cm) en de Salomon X Drive 8.0 FS (in 175 cm). Met die skilengte zit ik op neushoogte (middenweg tussen korte bocht en poeder; draait ook makkelijker bij buckels en met mijn gewicht makkelijker in de bocht te duwen. Met mijn huidige XT800 ski’s is het heerlijk carven op de piste, maar zink ik wat te diep in de poedersneeuw. Wat meer lengte in de ski’s dan mijn oude ski’s helpt het drijfvermogen. De 8.8FS zou dit nog meer helpen (want breder dan de 8.0FS), maar ik ben bang dat die ski’s misschien iets te stijf zijn en ik ze minder makkelijk de bochten induw op de pistes dan de 8.0FS. Het mooiste aan skiën vind ik mooie lange carvebochten maken, maar tegelijkertijd wil ik ook snelle kleine bochtjes kunnen maken en niet wegzinken in de poeder. Wat zouden jullie mij aanraden? Ik ben een technisch skiër (15 jaar ervaring + de laatste vijf jaar ski ik jaarlijks 6-7 lessen indoor op de rollerbaan voorafgaand aan de wintersport; niveau 13/14) en maak liever mooie carvebochten dan dat ik in een rechte lijn naar beneden race (wil mijn knieën graag heel houden).

@LuckyLuke
De X-Drive 8.0 FS in 175 zou zeker een optie zijn. Gezien je postuur ook niet verkeerd. Een alternatief zou eventueel nog kunnen zijn: Fischer Pro Mountain 80 TI in 180. Die ski is een tikje zachter, vriendelijker dan de X-Drive, waardoor hij ook makkelijker op rustig tempo of in korte bochtjes te skiën is, maar zonder verlies van grip of stabiliteit. Hij heeft naar verhouding ook iets meer rocker, vandaar dat ik een wat langere lengte aanraad.

@GIGI Dank je wel voor de extra tip van de Fischer. En waarom wel de 8.0 FS maar niet de 8.8 FS? Puur gezien mijn postuur? Ik heb vorig jaar een ochtend op een paar Head Supershape Magnums geskied en die vond ik moeilijker de korte bochtjes in te krijgen dan mijn XT800’s.

Nou, het is de breedte en de stijfheid van de 8.8 die maken dat het rechtdoor en in grote bochten echt heel hard gaat op de piste, maar in korte bochten echt heel hard werken is. Ikzelf (toegegeven, niet de beste conditie) had na drie afdalingen ontplofte benen op die ski’s. Ik zou er niet de hele dag op willen skiën, omdat ze naar mijn gevoel pas tot leven komen vanaf een vrij hoge snelheid.

Bij de 8.0 FS en vooral de Fischer heb ik dat zeker niet. Niet dat je daar niet hard op kan (ik heb op beiden de snelheidslimiet niet kunnen vinden: ik vond het eerder onverantwoord vinden rond 100 km/u dan dat die ski’s tegenstribbelden), maar ook als je het wat rustiger aan wil doen, zijn ze nog lekker te skiën.

Bedankt, duidelijk! Dan denk ik dat ik de 8.0 FS in de sneeuw ga uittesten. Nu nog “even” wachten tot april als ik tijdens de Dutchweek weer in de sneeuw sta; hebben de winkels in ValTho ook vaak mooie opruimingsaanbiedingen :-)

Bedankt, duidelijk! Dan denk ik dat ik de 8.0 FS in de sneeuw ga uittesten. Nu nog “even” wachten tot april als ik tijdens de Dutchweek weer in de sneeuw sta; hebben de winkels in ValTho ook vaak mooie opruimingsaanbiedingen :-)

LuckyLuke op 4 jan 2017 10:37

En niet te vergeten: je kan dan de nieuwe modellen van 2018 testen. En ik denk dat de X-Drives niet nog een jaar gaan terugkomen (mogelijk écht goede deals dus)…

De 8.8 is echt wel een stuk heftiger als de 8.0 en moet actief geskied en getemd worden. Ik vind dit veel leuker, maar ik ben zeer sportief en conditioneel ook meer dan bovengemiddeld door het vele lopen, fietsen, fitnessen en tennissen. Als ik je beschrijving lees zou ik voor de 8.0 gaan. Veel vriendelijker en moeiteloos te skiën (maar voor mijn stijl en wensen een tikkeltje saai).

De x-drive lijn is ook veel smoother en lichter dan de enduro’s. Zo weegt de 8.8 in 184cm duidelijk minder dan de enduro xt 800 in 182cm (handgewogen thuis).

Even een uitgebreide update van mijn ervaringen met de Salomon X-drive 8.8 fs, na een week erop geskied te hebben in Serfaus:

  • weersomstandigheden: zonnig en redelijk warm
  • sneeuwcondities: op de piste in de voormiddag strak geprepareerd en op de steilere stukken in de schaduw vrij hard (zonder echt ijzig te zijn), na de middag slush / papperig en geregeld op hopen geskied. Naast de pistes en op de routes een mengeling van dit alles: soms harde buckels, soms zachte buckels, harde brokken, zachte maar natte sneeu, …
  • algemene indruk: het blijft voor mij een topski. Zeer stabiel, goede kantengrip, dynamisch, heeft geen snelheidslimiet, wendbaar ondanks zijn radius van 18m. Maar om hiervan te genieten moet je hem ook constant actief skien. Een luie skistijl wordt afgestraft en dan gaat de ski met jou skien.
  • de ski voelt zich het beste thuis in lange en halflange bochten, bij voorkeur op de kanten. Maar dat doet hij dan ook echt goed. Spoorvast, stabiel en zeer goede kantengrip. Harde plekken en zelfs stukken ijs vormen geen probleem als je hem goed op de kant zet en de druk houdt.
  • korte bochten zijn ook zeker goed te doen, mits de nodige krachtimput. Verwacht echter geen slalomski. Het is en blijft een allmountain met een radius van 18m
  • de ski doet het zeer goed in mixed snow conditions op en naast de piste. Pap, crud, buckels (zowel harde als zachte), allemaal geen probleem. De ski knalt erdoor. In hogere, hardere en diepere buckels is het wel opnieuw stevig werken (want een stijve, relatief brede en lange ski), maar dat laatste kan ook aan mijn techniek liggen
  • de snelheidslimiet van de ski heb ik niet gevonden.
  • poedersneeuw heb ik nog niet kunnen testen.

Samengevat heeft de ski mijn eerste indrukken van december bevestigd. Ik ben zeer content dat ik hem gekocht heb en ben er van overtuigd dat ik er nog veel plezier aan ga beleven.

Plaats een reactie