Hulp bij ski-keuze

Beste lezer,

Graag doe ik even een beroep op al jullie kennis! Ben mij aan het orienteren op nieuwe ski’s, maar kom er helaas niet uit. Wat info over mijzelf; 98 kilo, 2 meter, ski vooral piste, maar wil graag een 10% off-piste skieen. Ski nu ruim 10 jaar, 1-2 weken per jaar. Kom overal vloeiend vanaf, maar op een stijle zwarte piste hapert het nog wel eens.

Heb mijzelf een budget van maximaal 500 euro gesteld; dus kijk nu naar de volgende 3 ski’s die ik ieder voor een leuke prijs kan aanschaffen:

Hoor graag wat de kenners onder jullie zouden adviseren; een all mountain ski waarbij ik wellicht iets inleveren op de piste, of toch een traditionelere piste ski?

Alvats bedankt,
Onno

@GiGi kom er maar in

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

@GiGi kom er maar in

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Misschien dat dit nog een optie is voor je: https://www.duijvestein-wintersport.nl/salomon-m-x-drive-8-0…
Model van vorig naar, maar het enige dat is veranderd is het printje.

Ik denk dat je bij alledrie de ski’s wat weinig support gaat vinden voor iemand van jouw postuur. Probleem is een beetje dat in de categorie die je bekijkt niet al te stevige modellen huizen. Of je moet juist iets breder gaan, waar je echt stevige allmountain modellen vindt, zoals de Blizzard Brahma in 187 of de Salomon X-Drive 8.8 in 184; of je moet het juist in de echt smalle, maar wel stevige GS-hoek zoeken, bij modellen zoals de Head Worldcup Rebels i.Speed (Pro), Fischer The Curv of de Völkl Racetiger Speedwall GS UVO…

Nadeel is dat je dan echt een keuze moet maken voor allmountain met wat breedte (88 mm onder de voet), of de wat minder veelzijdige, maar op de piste geweldige GS-ski’s. Die allmountains zijn overigens echt uitstekend op de piste, ook op ijs, vooral omdát ze zo stevig zijn…

Of je aan 500 euro genoeg gaat hebben waag ik dan wel te betwijfelen. Hoewel er bij de allmountains wel wat mogelijk is denk ik:

http://www.ebay.de/itm/Ski-Set-Blizzard-Brahma-Testski-180-1… (test-ski, dus licht gebruikt)

http://www.ebay.de/itm/Salomon-X-DRIVE-8-8-FS-2014-15-All-Mo…

*bericht bewerkt door GiGi op 11 dec 2016 19:45

Dank allemaal. @GiGi kun je mij vertellen waardoor het komt dat het ontbreekt aan support? Nog andere middelen die je kunt aanraden?

De ingrediënten zijn er op zich wel, maar het zijn niet al te stevige ski’s waar ik soms met mijn 88 kg al doorheen trap. Als ik al op het randje zit wat dat betreft, geldt dat voor een groter persoon zeker.

@GiGi Dankjewel voor de toelichting. Heeft dit te maken met lengte en / of gewicht? Dit laatste staat er vaak niet bij vermeld, wat het zoeken een stuk moeilijker maakt. Kun je mij als laatste nog vertellen waar ik op moet letten bij het zoeken, om dit te voorkomen?

*bericht bewerkt door Onno-Deumer op 12 dec 2016 07:47

Overigens, mocht iemand anders nog goede tips hebben dan hoor ik het eveneens graag! Voorkeur gaat uit naar een All-Mountain met maximaal 85 onder de schoen.

Met betrekkende tot wat er eerder door @GiGi werd gezegd. De support van een ski; neemt die voldoende toe door een langer / breeder exemplaar te kiezen (bijvoorbeeld de Fischer Pro Mountain 86 TI ipv de 80TI), of draagt dit niet en nauwelijks bij omdat dit echt door het model komt?

Groetjes en wederom bedankt!

Vanavond zal ik wat meer daarover uitleggen. Het gaat namelijk niet alleen over breedte of gebruikte materialen, maar het gedrag van de ski en eigenschappen die meestal niet in de folder staan. Daar kom je alleen achter door veel ski’s te skiën.

Vanavond wat meer uitleg en duiding van wat specifieke modellen.

Een maatje van mij heeft ook ongeveer zelfde lengte/gewicht en die heeft vorig jaar nieuwe ski’s aangeschaft. Zijn keuze ging toen tussen de Volkl RTM 84 en de Kastle MX88. Beide zijn allmountain ski’s voor de gevorderde skiër. Hij was over beiden erg enthousiast, maar ik kan niet goed inschatten of dit ook past bij jouw niveau. Misschien dat @GiGi daar meer over weet?

Waarom ik deze 2 modellen noem is ook omdat beiden bovenjarig zijn en dus binnen je budget zullen passen nu.

Eventueel voor de zoekende nog een super allmountain in de aanbieding. Whitedot Preacher in 189cm. Heb je een vraag, stuur gerust een bericht.

Misschien afzien van offpiste op dezelfde latten en hier tot een apart setje voor kopen? Deze week voor piste overgestapt van allmountains naar smallere GS achtig ski’s. Wat een verademing, zeker op de harde pistes op dit moment. Paar modellen geprobeerd en uiteindelijk gekozen voor rossi elite hero lt. Als een mes door de boter, ook op ijs. Bizarre grip, ondanks mijn 2m / 105 kg.

Edwin van Riel

Die Whitedot Preacher is een hele goeie offpiste lat… ;)

Misschien afzien van offpiste op dezelfde latten en hier tot een apart setje voor kopen? Deze week voor piste overgestapt van allmountains naar smallere GS achtig ski’s. Wat een verademing, zeker op de harde pistes op dit moment. Paar modellen geprobeerd en uiteindelijk gekozen voor rossi elite hero lt. Als een mes door de boter, ook op ijs. Bizarre grip, ondanks mijn 2m / 105 kg.

evr66 op 2 jan 2017 08:23

@Evr66
Lekker ski hè, die Rossi’s! Heb je die gehuurd of gekocht? En in beide gevallen: bij welke shop, in welk dorp? Ik krijg veel vragen waar die ski uit te proberen is…

*bericht bewerkt door GiGi op 02 jan 2017 11:19

Absoluut waanzinnige latten! Eerst de xti nog ff geprobeerd maar toch voor de rossi gegaan, ook omdat ze er in 186 waren. Gekocht bij intersport in La daille (val d’isere) voor een nette prijs. Qua grip/controle echt bizar!

Edwin van Riel

Plaats een reactie