Atomic B5 Metron

Hoi,

Ik ben een ervaren skiër, 110 kg, 1.90 en ski de laatste 6 jaar met veel plezier op mijn Atomic B5 Metrons van 1.63.
Ik ski voornamelijk piste, maar pak steeds vaker de ‘randen’ van de piste mee. De ski heeft best wat drijfvermogen en is dan ook ‘off piste’ wel te skiën, ware het niet dat de ski mega zwaar en kort is en het dus nogal wat kracht kost. Verder zijn stijle, ijzige, zwarte wanden geen enkel probleem, de ski staat als een gems aan de berg geplakt.

Ookal is het voor mij een echte ‘superski’, er komt ook aan haar leven een einde. Ik ben dan ook voorzichtig aan het rondkijken naar een nieuwe aanwinst. Ik struin het internet af naar wat een vergelijkbare ski zou kunnen zijn, maar ik kom er niet uit. Wellicht kan iemand mij hier op weg helpen…?

Mijn interesse gaat nu uit naar de Atomic Vantage (Therapy…) serie, maar ook Blizzard lonkt met de Brahma of de Bonafide. Dan is er nog de nieuwe Nordica Enforcer 93.

Eigenlijk heb ik 2 vragen: wie (her)kent de Atomic B5 Metron en snapt daarmee mij probleem en welke alternatieven zou ik nog meer kunnen bekijken dan de reeds genoemde ski’s?

Dank alvast!

Better people, better food... and better beer!

@GiGi is degene die het meeste over ski’s kan vertellen. Ik kan alleen vanuit eigen ervaring zeggen dat ik je probleem begrijp, want ik ben ook geen lichtgewicht en heb ooit een keer op Metron’s B8 (of B10?) gestaan. Betonblokken als je het mij vraagt.

Met jouw lengte en gewicht zou ik voor een stijvere ski gaan zoals je zelf al aan geeft Blizzard. De Volkl Mantra zou ook een goede keuze kunnen wezen.

Verder is testen de beste methode om iets van je gading te vinden.

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb zelf nooit de Metrons geskied, maar ik denk dat ik weet waarnaar je op zoek bent: uitstekende grip, grote stabiliteit, de mogelijkheid om de hele dag lekker te skiën zonder totaal uitgeput te zijn aan het eind van de dag, alle sneeuwcondities op de piste (inclusief slush, hopen, ijs, verse sneeuw) en ook de pisterandjes, verspoord terrein etc.

Voor iemand van jouw postuur kom je dan inderdaad uit bij de stevigere modellen, en gezien je voorkeuren niet een pure pisteski. De Blizzard Brahma en Salomon X-Drive 8.8 zijn dan de ultieme opties. Beiden zeer stabiel, knallen overal doorheen en op de piste kan je bijna niet stabielere of meer lijnvaste ski’s vinden. Neem ze wel gewoon op lengte, in jouw geval zou 187 (Brahma) en 184 (X-Drive) niet misstaan. Wil je eventueel nog een stapje breder, dan zijn de Völkl Mantra en Blizzard Bonafide de logische keuzes, maar die heb je denk ik (qua breedte) niet nodig om ermee te doen wat je graag wil.

De Enforcers zou ik niet nemen, die laten het mijns inziens afweten op… nou ja, elk vlak eigenlijk. Zeker ten opzichte van de hierboven genoemde modellen.

Goedemorgen heren,

Dank voor de snelle reacties.
De Brahma stond al een tijdje op mijn checklist, die ga ik zeker testen. De Bonafide is wellicht wat al te heftig.
Die Salomon ken ik niet, vond de Salomons die ik vroeger geskiet heb, vooral erg slap. Maar over de 8.8 lees er wel goede berichten.
De Völk Mantra (maar dan vooral het oude model…) wordt overal gezien als dé all mountain ski. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verder lees ik veel ski-sites met reviews en testen uit America en Canada. Men spreekt daar over East- en West-side ski’s. Zijn de testen mbt de West-side ski’s te vergelijken met Europa?

Groet, Spet

Better people, better food... and better beer!

Ik zou Europa eerder vergelijken met de East Coast (vooral piste, minder poeder).

De Völk Mantra (maar dan vooral het oude model…) wordt overal gezien als dé all mountain ski. Heeft iemand hier ervaring mee?

Spet op 12 dec 2016 09:36

Ik heb de 2014/2015 versie (met camber en tip rocker. zie pic) onder mijn voeten gehad . Heerlijke ski. Je moet er wel een beetje op werken, maar dan krijg je er ook wat voor terug.

null

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb inmiddels nagenoeg nieuwe Blizzard Brahma’s binnen, voor een heul zacht prijsje :-). Over 3 weken uitproberen in den Franse Alpen!

Better people, better food... and better beer!

Ik zit met precies dezelfde vraag als de topicstarter. Zelfde lichaamsbouw ook, zo te zien.
Ik ben ooit bij mijn B5’s terecht gekomen via een Amerikaans forum waar meerdere mensen met knieklachten klachtenloos op hun B5’s konden skiën. Heerlijke ski’s bleken het inderdaad te zijn en inderdaad: vrijwel geen knieklachten meer na intensief skiën. Retezwaar, maar wellicht daardoor ook zo fijn in verspoorde sneeuw.
Ik ben dan ook heel benieuwd hoe de Brahma’s van Spet bevallen. Met name of het veel lagere gewicht merkbaar is bij het skiën en zo ja: positief/negatief op welke vlakken?

@Jocrisse heb je zelf ook knieklachten? Dan kan ik me voorstellen dat de Brahma niet de meest geschikte is. Het is een heftige ski die veel kracht/massa en techniek kost om te skiën. En ‘licht’ zou ik ze ook niet noemen in het tegenwoordige skilandschap. Ten opzichte van de oude Metrons misschien, maar verder niet echt.

Ik zou dan eerder kijken naar de K2 iKonic 80 TI of 84 TI, in 184 beiden.

Goedemorgen @Jocrisse,
De Brahma is ten opzichte van de Metron B5 zéker licht te noemen, met name als je ze in je handen hebt. Onder je schoen is dat mindere gewicht ook wel merkbaar, maar minder. Ik vond de B5’s namelijk niet echt zwaar tijdens het skiën. De Brahma die ik heb is zonder carbon, die versie is nog iets lichter. Maar als ik @GiGi mag geloven zijn er nog veel lichtere ski’s in omloop.

Ik vind de Brahma net een tank, net als de B5’s. Ze rammen echt overal doorheen. Slush, pap, stukgeskiede pistes, geen probleem. De B5’s heb ik echter niet verkocht, want ik gebruik ze nog veel te graag voor het carven op de harde piste in de ochtend en de korte gesneden, bijna SL bochten. De Brahma is meer van de GS bochten en voor het carven moet je echt aan het werk. Buiten de piste of in de verse sneeuw is het echter een verademing om de Brahma te skieën; licht, mooi drijfvermogen, geeft vertrouwen, spoorvast en gaan als de brandweer als je ze laat lopen… Ik vind het een topper. Maar neem wel altijd mn Atomic B5 Metron’s mee…

Better people, better food... and better beer!

Plaats een reactie