Welke lengte ski's voor kinderen?

Mijn dochter is bijna 11 jaar en is nu al 1.60m. lang. Welke lengte ski’s zijn voor haar geschikt?
Ik dacht zelf aan lengte 1.40m. tot 1.45m. (1.45m. is tot haar neus)

Ligt bij jonge en snel groeiende kinderen ook heel erg aan haar gewicht en ski-ervaring/techniek

Als ze erg licht is dan wat korter, en is ze erg sterk/sportief en een prima skiester kun je al tot de 150 gaan, zelfs nog hoger. Meiden uit de skiclub hier in het dorp van die leeftijd, (mijn buurmeisje) skiën met stevige ski’s op lichaamslengte. Beginners van deze leeftijd zal het eerder tegen de 130-135 aanzitten.

Click. Click. Peace

Ik heb een mooi overzichtje gevonden ;-)

Beginners 6 tm 9 jr: Kin tot neushoogte
Beginners 10 tm 14 jr: Neus tot hoofdhoogte, max 150cm
Gevorderden 6 tm 9 jr: lichaamslengte, lichaamslengte +5cm
Gevorderden 10 tm 14 jr:lichaamslengte, lichaamslengte +5 tot 15cm

*bericht bewerkt door nancymilou op 05 jan 2017 15:22

Dat zijn stevig lange ski’s, zelfs voor gevorderde kinderen lijkt me. Wat is de bron van dit lijstje?

Ik schat mijn kinderen in als gevorderd met ongeveer 14 weken skiles en zonder problemen alle soorten pistes af. Maar skies langer dan lichaamslengte, ik ben met @Gigi eens, dat is nogal wat.
Ik houd zelf aan: tussen kin en neus.

*bericht bewerkt door FLS70 op 05 jan 2017 18:02

Fun Lovin' Skier

Uit welk jaar komt dat lijstje, jaren '80 ofzo? Zou eerder denken bij gevorderde kids aan kin tot lichaamslengte.
Zelfs de meeste volwassenen hebben de ski’s op max lichaamslengte voor gebruik op de piste dus waarom kids ineens +5 tot +15 cm geadviseerd krijgen is vreemd.

Dit wordt door een aantal grote Nederlandse retailers als richtlijn gebruikt…

De lengte van de ski die een kind nodig heeft, is heel erg afhankelijk van het gewicht en het niveau van het kind. Is een kind relatief ver gevorderd of zwaar voor zijn of haar leeftijd, dan mag de ski een maatje groter zijn dan de richtlijn. Maar in alle andere gevallen geldt onderstaande tabel:

3-5 jaar: Harthoogte (maximaal tot de oksel)
5-8 jaar: Schouder- tot kinhoogte
8-10 jaar: Kin- tot neushoogte
10-13 jaar: Neus- tot ooghoogte

*bericht bewerkt door GiGi op 06 jan 2017 15:43

Ons werd vorige week voor gs training (12j) door de leraar een wat pittiger, maar nog vrij lichte damesski aangeraden, bij voorkeur ongeveer ooghoogte.

Edwin van Riel

Ik heb een mooi overzichtje gevonden ;-)

Beginners 6 tm 9 jr: Kin tot neushoogte
Beginners 10 tm 14 jr: Neus tot hoofdhoogte, max 150cm
Gevorderden 6 tm 9 jr: lichaamslengte, lichaamslengte +5cm
Gevorderden 10 tm 14 jr:lichaamslengte, lichaamslengte +5 tot 15cm

nancymilou op 5 jan 2017 15:18

is dat geen lijstje van voor de carve ski periode?? vind nog al lang voor die pubers… ?

Hé ik heb ongeveer dezelfde vraag. Ik ben tussen de 45 en 50 kg (probeer af te valleni.v.m. een ziekte) en ben nu 156cm (zal niet veel meer groeien door ziekte). Is het dan goed om dames ski’s te nemen of kinderski’s. Ik huur ze altijd en pas vroegen ze dat. Ik koos voor kinderski’s. Oja ik ben nu 12 en als ik weer ga skiën over 1,5-2 maanden 13 jaar. Ik heb twee weken ski-ervaring en ski veel op piste (bijna altijd) en ga de volgende keer met mijn ouders mee. Ga van makkelijke rode of blauwe pistes.

Dus ff op een rijtje

Beginner-gevorderd
Bijna 13 jaar
45-50 kg
156 cm

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 06 jan 2017 23:17

Ski you later!

Zojuist heb ik bovenstaande gelezen en wat me opvalt is dat er niet 1x gesproken wordt over het materiaal van de skies. Ook voor kinderen heb je de flexibele en minder flexibele skies. Ik hoef niet uit te leggen dat flexibele skies in principe makkelijker draaien en dat die dus voor beginners tot beginners + zijn.

Wij 'ollanders denken al gauw dat we kunnen skiën. Het tegendeel is waar. Ja, we kunnen blijven staan en ja we kunnen de berg af komen (blauw, rood) en wellicht ook zwart. Maar voordat we echt kunnen skiën zou je weken/maanden elk jaar weer moeten skiën. En dat doen we niet, althans de meesten niet. We gaan een week per jaar, dan 51 weken niet etc. Met die wetenschap…
Gewicht en niveau is hierboven al genoemd. Ik tracht aan te vullen over de lengte. Als je op zeker wil gaan dan is de regel;

Ga je voor veel bochten (noem t slalom) → dan liever wat kleiner.
Ga je voor weinig bochten en is er meer dan 6 weken (1 week per jaar achter elkaar) en (ik kan me bij kinderen niet voorstellen om weinig bochten te maken) maar ok → dan wellicht een paar centimeter langer.

Voor de carve ski, die overigens de laatste tijd weer wat langer wordt.

Beginners -, niet hoger dan de kin.
Beginners +, (dan heb je 3jaar achter elkaar een week op de skies gestaan) en ja, de een pakt t sneller op dan de ander. Ga als ouder voor veiligheid en de zekerheid. Liever nog wat te klein dan te groot. Dat grotere komt later wel.
Gevorderden, tot en met 14 jaar, tot de neus.
Gevorderden + (zijnde Nederlander en < 16jr)… die zijn er niet, of je moet als voorbereiding regelmatig op de borstelbanen etc. te vinden zijn. Maar dan weet je ook wel wat jou geadviseerd is.

Misschien iemand die wil weten waar ik zelf op ski? Afhankelijk van de sneeuwkwaliteit en afhankelijk van mijn “zin” in weinig bochten en snel of veel bochten en wat langzamer, heb ik de keuze uit 2 paar ski’s. Voor weinig bochten en snel neem ik mijn langste ski (180cm). Mijn lichaamslengte is 175cm. Voor veel bochten neem ik mijn kortste ski, 159cm. Het merk, type en de verhoudingen (breedte voor, midden, achter) noem ik niet want dat is zeer persoonlijk. Toen de carveski nog niet bestond, (ik was toen 25jr) was mijn langste ski 208cm en mijn kortste 205cm.

Van wie is bovenstaande reactie en wat is mijn bron?
Die is van iemand die al vanaf zijn 6e jaar skiet en die inmiddels 56 jaar is. 4x heb ik een jaar overgeslagen, maar ik ben in verschillende seizoenen ook wel eens 2 weken gaan skiën. De ervaring is opgedaan in Italie en Oostenrijk en een paar keer in Zoetermeer om de baan uit te proberen. Vele gesprekken met skiverkopers en met skileraren gehad. En heel, heel veel km gemaakt.

Succes

ik heb het met je te doen, mopperkont
Je ergert je aan Nederlanders, want ze kunnen allemaal volgens jou niet skien.
Ik heb het idee dat je denk vermogen tot aan voordeur gaat, het vermoedelijk projecteert op je eigen ervaringen in je eigen omgeving.
Twee weken skiën is bijna net zo veel als één weekje skien en vertel dan ook wat over materiaal als je dat opvalt. Lengte is niet het enige waar je op moet letten als het op de bochten/slaom aankomt (denk bv ook aan radius en stijfheid). Maar kinderen zelf denken daar geen moment over na.

Neem vooral veel les als je beginner bent, ook al ga je maar 1 keer per jaar een week. Je kan zó na een jaar of 3 a 4 op een aardig niveau komen, maar natuurlijk hangt dat veel van de persoon zelf af (handigheid, lichaamsbouw, fitheid, motivatie etc.). Kinderen interesseert hun de techniek en materiaal niet zo veel, tot helemaal niet. Ze willen spelen, en naarmate meer ervaring en ouder worden willen ze over het algemeen racen. uiteraard zijn er uitzonderingen.

Misschien nog even terug komen op deze oude topic…

Mijn zoon is nu bijna 7 jaar (3w per seizoen in de bergen en wekelijks training op de indoorbaan bij het lokale skiteam "tussen de palen).
Hij is 117cm lang… ski lente 110 of reeds langer?
Hij heeft nu nog een paar 100 en overweeg om al nieuwe aan te schaffen…(de ski kan nog gebruikt worden door de jongere broer…)

Zou altijd ongeveer 10 tot 15 cm minder doen dan de lengte. Luistert verder niet zo nauw natuurlijk.

Zou altijd ongeveer 10 tot 15 cm minder doen dan de lengte. Luistert verder niet zo nauw natuurlijk.

KirchMountain op 18 nov 2019 10:37

Het hangt ook erg van de specifieke ski af:
Is het een stijve of soepele ski? Veel rocker of full camber?

En van de het gewicht van het kind, dat is mischine nog wel belangrijker dan hun lengte.

En juist vanaf een lengte van 160cm of zo, opletten of je een dames ski hebt(dus wat korter nemen) of een jeugd ski, die je wat langer kunt nemen.

En het hangt van de ski techniek en en skistijl van het kind.

De eerste paar jaar hadden onze kinderen altijd vrij korte skis. Beter te kort dan te lang, ze moeten vooral makkelijk kunnen draaien, anders vallen ze weer terug in de ploeg.

Toen ze eenmaal beter begonnen te skiën en er best snelheid in kwam, en we ook in diepere sneeuw en verspoorde off-piste begonnen te skiën met ze, toen zijn we langer gegaan, omdat ze dan de stabiliteit van de lengte nodig hebben.

*bericht bewerkt door Slim op 18 nov 2019 14:53

Zou altijd ongeveer 10 tot 15 cm minder doen dan de lengte. Luistert verder niet zo nauw natuurlijk.

KirchMountain op 18 nov 2019 10:37

Het hangt ook erg van de specifieke ski af:
Is het een stijve of soepele ski? Veel rocker of full camber?

En van de het gewicht van het kind, dat is mischine nog wel belangrijker dan hun lengte.

En juist vanaf een lengte van 160cm of zo, opletten of je een dames ski hebt(dus wat korter nemen) of een jeugd ski, die je wat langer kunt nemen.

En het hangt van de ski techniek en en skistijl van het kind.

De eerste paar jaar hadden onze kinderen altijd vrij korte skis. Beter te kort dan te lang, ze moeten vooral makkelijk kunnen draaien, anders vallen ze weer terug in de ploeg.

Toen ze eenmaal beter begonnen te skiën en er best snelheid in kwam, en we ook in diepere sneeuw en verspoorde off-piste begonnen te skiën met ze, toen zijn we langer gegaan, omdat ze dan de stabiliteit van de lengte nodig hebben.

Slim op 18 nov 2019 14:52

Tx voor de informatie.

Gewicht is nu +/- 22 kg.

We hebben beslist om hem zeker de komende Kerstvakantie nog te laten skiën op zijn huidige ski’s (fischer rc 4 jr 100). Hij voelt er zich heel goed bij en kan idd zeer makkelijk draaien of stoppen (volledige controle).

Afhankelijk van deze week, kunnen we voor de Krokus- en Paasvakantie nog altijd aanpassen of shoppen bij de lokale skiverhuur (altijd koopjes te doen).

Vele groeten,

Hmmm, als ik dit zo lees vraag ik me af of ik de ski’s voor m’n zoon niet te kort heb gekocht.

Hij is ongeveer 1m73 maar nog vrij licht (type lange slungel). Nu adviseerde de verkoper voor hem een ski van 1m48 (Nordica twin tip). Die valt bij hem tussen schouder en kin. Hij gaat skiën in een klasje wat regelmatig het bos in duikt, achteruit skiet maar ook af en toe wat gas zal geven. Zijn techniek is niet heel goed maar hij komt wel overal vanaf.

Wat zou jullie advies zijn? Ik kan nu natuurlijk nog terug…

@ jeffreydeclercq, dat lijkt mij een prima plan!

@Jodeldodel,
Dat lijkt mij inderdaad wat kort. Hoe veel weegt hij?
Zijn het kinder- of volwassene skis? Welk specifieke model?

Mijn dochter skiëde vorig jaar nog op kinder ski’s met veel rocker, die waren 150cm lang, toen was ze zelf denk ik 165cm en zo’n 50kg. Dat was wel echt op het randje.

*bericht bewerkt door Slim op 19 nov 2019 16:16

Dat lijkt mij inderdaad wat kort. Hoe veel weegt hij?
Zijn het kinder- of volwassene skis? Welk specifieke model?

Hij weegt 52 kg. Gespierde spijker dus… Ski is een Nordica The Ace jr

Mijn zoon skiede vorig jaar als 12-jarige op 145 cm twin tips. Hij was toen 150 cm en ca. 35 kg. Toen al 10 weken ski-ervaring + 2 cursussen op de borstelbaan. We dachten dat ze wellicht te lang zouden zijn, maar geen moment problemen mee gehad. Dit jaar mag hij er nog een jaartje op door skiën. (Groeispurt is nog niet begonnen) @jodeldodel dan lijkt mij dat toch wel te kort

Denk het ook. Terug naar de winkel dan maar

Ja, ik denk altijd dat een kinder ski gemaakt is voor het slanke postuur van kinderen, en dus ongeveer op dezelfde lengte In verhouding to je lichaamslengte geskied moet worden als een volwassen ski voor een volwassene.

Ja, ik denk altijd dat een kinder ski gemaakt is voor het slanke postuur van kinderen, en dus ongeveer op dezelfde lengte In verhouding to je lichaamslengte geskied moet worden als een volwassen ski voor een volwassene.

Slim op 19 nov 2019 22:58

In het geval van mij zoon wordt dat lastig. Daar zijn geen kinderski’s meer voor denk ik. Hij is vrij lang en licht. Is het een idee om dan naar een damesski te kijken?

Zou altijd ongeveer 10 tot 15 cm minder doen dan de lengte. Luistert verder niet zo nauw natuurlijk.

KirchMountain op 18 nov 2019 10:37

Het hangt ook erg van de specifieke ski af:
Is het een stijve of soepele ski? Veel rocker of full camber?

En van de het gewicht van het kind, dat is mischine nog wel belangrijker dan hun lengte.

En juist vanaf een lengte van 160cm of zo, opletten of je een dames ski hebt(dus wat korter nemen) of een jeugd ski, die je wat langer kunt nemen.

En het hangt van de ski techniek en en skistijl van het kind.

De eerste paar jaar hadden onze kinderen altijd vrij korte skis. Beter te kort dan te lang, ze moeten vooral makkelijk kunnen draaien, anders vallen ze weer terug in de ploeg.

Toen ze eenmaal beter begonnen te skiën en er best snelheid in kwam, en we ook in diepere sneeuw en verspoorde off-piste begonnen te skiën met ze, toen zijn we langer gegaan, omdat ze dan de stabiliteit van de lengte nodig hebben.

Slim op 18 nov 2019 14:52

Tx voor de informatie.

Gewicht is nu +/- 22 kg.

We hebben beslist om hem zeker de komende Kerstvakantie nog te laten skiën op zijn huidige ski’s (fischer rc 4 jr 100). Hij voelt er zich heel goed bij en kan idd zeer makkelijk draaien of stoppen (volledige controle).

Afhankelijk van deze week, kunnen we voor de Krokus- en Paasvakantie nog altijd aanpassen of shoppen bij de lokale skiverhuur (altijd koopjes te doen).

Vele groeten,

JeffreyDeclercq op 19 nov 2019 10:25

Hier afgelopen jaar onze oudste van 8
Was iets onder de 120 en ook iets van 20 kilo op 100 meter ski laten skien . Ging nog prima .

zie ook:
undefined

Hier de maat tabel van Line ski’s:
De cirkels waren voor die andere jongen, maar het principe blijft gelijk, zowel op gewicht als op lengte kijken, en dan van daaruit aanpassen aan ski stijl en niveau.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/dc3cbe1cc23d70be4fd136e3...

*bericht bewerkt door Slim op 20 nov 2019 17:37

In het geval van mij zoon wordt dat lastig. Daar zijn geen kinderski's meer voor denk ik. Hij is vrij lang en licht. Is het een idee om dan naar een damesski te kijken?

Jodeldodel op 20 nov 2019 07:56

Jazeker, gewoon kijken naar korte volwassene ski’s, die neem je dan alleen wat korter dan een volwassene van die lichaamslengte zou doen.
Met een beetje geluk kun je een tabel vinden waar zowel gewicht als lengte in staan, en dan deel je dat een beetje.
Met andere woorden, een beetje aan de lange kant van het advies voor zijn gewicht, en aan de korte kant van het advies voor zijn lengte.

*bericht bewerkt door Slim op 20 nov 2019 17:56

Plaats een reactie