Nieuwe ski's: Atomic Cloud 9 of 10 versus Salomon Cira

Goedenavond,

Ik ben op zoek naar nieuwe ski’s en krijg in twee winkels vrij verschillende adviezen. Ik ski al vrij lang (> 20 jaar), maar ben relatief niet zo’n goede skiër, onder meer door een wat minder goede conditie. Na de eerste dag skiën heb ik veel last van vermoeide benen en knieën. Ik ben een piste skiër en ski het liefste op rood en blauw. Bij goede piste-omstandigheden gaat het wel aardig (op goed geprepareerde brede rode pistes houd ik van carven en wat grotere bochten), maar bij ijs of pap meteen een stuk minder. Mijn ideale ski maakt het bochten maken gemakkelijker (ook bij pap), heeft goede grip op ijzige piste en maakt af en toe met wat meer snelheid carven mogelijk. Over het algemeen ski ik verder niet met echt hoge snelheden.

In de ene winkel raden ze mij de Atomic Cloud 9 of 10 aan, omdat deze goed zou helpen bij het bochtenwerk en ook voldoende grip heeft op ijzige pistes. Daarbij geven ze aan dat de 10 iets meer biedt, als ik wel een keer sneller wil. In de andere winkel zijn ze ervan overtuigd dat de Atomic Cloud 9 en 10 te stijf zouden zijn voor mij en raden ze de Salomon Cira aan, omdat deze vergevingsgezinder is.

Heeft iemand ervaring met (een van) deze ski’s en tips hierover die me kunnen helpen bij het maken van een keuze?

Dank alvast!

Ik heb geen ervaring met de atomic dames ski’s, maar de cira is geen geschikte ski voor iemand met jouw ervaring. De salomon Gemma zal eerder bij je passen.

Ik heb de Salomon dameslijn, dus ook de cira ff mogen testen van de zomer, en het is een fantastische beginnersski! Absoluut niet voor iemand die vaker sneller wil gaan en nog wil doorgroeien naar gevorderd niveau.

atomic cloud 9 is een fijne ski, echt makkelijk om rustig te skien en zo te horen past ie goed bij je. ik zou denk ik ook niet naar een Cira gaan, teveel beginners ski. Hoewel ikzelf de Gemma nogal een baksteen vond om te skien (zit m vooral in de stijfheid i.c.m. de breedte onder de voet). Ik denk dat je met de Atomic Cloud 9 een goeie ski koopt! De 10 vind ik zelf een beetje vlees noch vis, de 9 voor lekker cruisen en de 11 voor als je meer wilt knallen wat mij betreft.

Wat is je lengte en gewicht? Er zijn best wat damesski’s die goed aan je eisen voldoen (makkelijk te skiën, zeker gevoel, stabiel, goede grip, kunnen ook hard, moeiteloos relaxed cruisen). Maar voor grotere dames (zeg >175 en >70 kg) zijn die wat minder fijn… Dit heb ik allemaal niet zelf getest, overigens, maar heb even navraag gedaan bij wat dames wiens oordeel en inzicht ik goed vertrouw.

Mijn vriendin skiet op de Cloud 9 (van wat seizoenen terug) en is super tevreden.
De ski laat zich op lage snelheid ook nog goed insturen maar kan zeker goed vaart maken.

Je ziet de Cloud nog best vaak in de verhuur, misschien een goede optie om eens te proberen ?

De cloud 9 lijkt mij prima voor jou, ik heb veel vriendinnen die hierop skiën en voor de rustige skiër zeker een aanrader. Volgens mijn vriendin is deze juist vergevingsgezind, je ziet deze ski veel in de verhuur inderdaad dus ik zou m proberen! Succes

Enjoy life and snow...and wine...and mountains

Dank voor alle reacties. Ik denk dat ik die Cira dan inderdaad maar aan me voorbij moet laten gaan en me op de Atomics ga richten. Ik ben dan wel geen superskiër, maar een beginner ben ik ook niet meer.

Wat betreft de huurtips: ik mag de Cloud van de winkel meenemen op vakantie en als hij toch niet zou bevallen, dan mag ik hem terugbrengen en betaal ik alleen de huurprijs, omdat ze hem inderdaad nog gemakkelijk in de huur kunnen doen, gaven ze aan. Dus dat is wel handig.

Dank nogmaals!

Ik (1.78 M) gevorderde skister heb zowel de Cloud 9 als de 10 ARC in 1.58 m. Met de 9 ski ik op plastic (borstelbaan) en de 10 in de sneeuw. Ik vind het een geweldige ski! Zowel korte rutschbochten als lange gecarvde bochten doen ze prima. Ook op hoge snelheid een hele stabiele ski, ondanks dat ze niet lang zijn.

Thanks nogmaals. Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en de Cloud 9 gekocht. De dame die mij de Salomon Cira adviseerde paste haar advies ook aan, toen ze me had zien skiën op de binnenbaan, dus uiteindelijk pleit iedereen voor de Cloud 9. Dan moet hij wel goed zijn! Binnenkort in de sneeuw proberen.

Plaats een reactie