Short-ski in maart/april

Goedemorgen allen!

Het word ook zo langzamerhand winter in Nederland, waardoor de wintersport kriebels van alle kanten komen op bloeien. In januari ga ik met een deel vrienden naar Sankt Anton. Maar dat even terzijde.

Nu hadden wij met een paar mensen het er ook over om in het laatst van het seizoen nog een 4 a 5 dagen te gaan. En dan heb ik het over de laatste week van maart of april.

Ik ben nog nooit zo laat gegaan en ik benieuwd naar tips van jullie. Welk gebied ligt dan nog voldoende sneeuw? En wat is het verstandigste met boeken, ver van te voren boeken of echt afwachten op een last minute?

Gr Dirk

Het is een beetje afhankelijk van welk land of je voorkeur heeft. Maar in Frankrijk hebben gebieden als Alpe d’Huez, Tignes en Les Arcs vaak nog heel veel pistes open met geweldige condities. Op de grens van Frankrijk/italie vind je het hooggelegen Sestriere met vaak nog goede condities. Ook Livigno en Breuil Cervina hebben dan vaak nog een dik pak sneeuw liggen. In zwitserland zou je bijvoorbeeld naar Saas Fee kunnen waar ook vaak nog veel sneeuw te vinden is. Oostenrijk heeft met Ischl en Obergurgl ook nog 2 grote gebieden met veel open pistes in die periode.

Wel geldt voor alle gebieden dat het eind van de middag in de zon wat papperig kan worden wanneer het warm weer is. Wil je tot laat in de middag harde pistes dan kom je al snel uit op de Gletsjers van bijv de Hintertux. Last minute zijn er in die periode vaak al geweldige aanbiedingen te vinden bij de grote reisaanbieders (sunweb, bizz, husk) voor appartement incl skipas. Vaak is deze prijs maar net iets hoger dan de kosten van een losse skipas.

Wanneer de temperaturen laag zijn en er is eind maart nog regelmatig sneeuw gevallen tot lagere hoogte kan lonen om lagergelegen gebieden te zoeken. Hier zal het dan nog goedkoper en rustiger zijn. Nadeel is wel dat als het een keer een warme dag is dat je sneller zachte pistes zal hebben. Afgelopen jaar zat ik zelf in de laatste week van maart in St Francois Longchamps op 1600m hoogte en hier waren overal de condities toen nog erg goed. Met 2 personen 8 dagen in een ruim en modern 3 kamerappartement aan de piste met zwembad en sauna voor 275,- pp incl skipas… Goede condities, nergens wachtrijen en uitgestorven pistes…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 30 dec 2016 08:18

Born to Ride

Voor later in het seizoen is Obertauern ook nog een goede optie. Plus was ook best levendig de keer dat ik er was begin april.

Wij zijn vorig jaar de laatste week van maart naar Les Menuires geweest, fantastisch weer en goede sneeuw! Lager gelegen pistes waren aan het eind van de dag wat papperiger, maar bleef je wat hoger had je hier geen last van!

Owja ik vergat natuurlijk 3 vallee. In Valtho is in die periode ook nog meer dan goed te skien.

Born to Ride

Gewoon afwachten wat de omstandigheden tegen die tijd zijn. Is laagseizoen dus plaats is er wel. Wij gaan al jaren zowel in jan als laat in mrt en de omstandigheden zijn in mrt meestal beter.

Tja, hier zijn de gletschergebieden zo ongeveer voor uitgevonden. Ik denk dat ik voor mijzelf snel een keuze zou maken tussen vliegen (snel goedkope tickets boeken, maximale skitijd creëren) of met de auto (en dan lekker afwachten en kijken waar de condities optimaal lijken - mooie aanbiedingen zat tegen die tijd).

Veel plezier i.i.g.!

*bericht bewerkt door Forza op 30 dec 2016 10:47

@Forza de gletsjergebieden vind ik te weinig keuze aan pistes hebben in die periode. In die periode zijn er namelijk genoeg gebieden met veel meer mogelijkheden aan pistes. Gletsjer gebieden vind ik meer iets voor het najaar zegmaar vanaf half oktober tot half december en voor het late voorjaar vanaf pak hem beet half april tot eind mei.

Born to Ride

Sorry vergeten erbij te vermelden, onze voorkeur gaat toch het meest uit van Oostenrijk

@Forza de gletsjergebieden vind ik te weinig keuze aan pistes hebben in die periode. In die periode zijn er namelijk genoeg gebieden met veel meer mogelijkheden aan pistes. Gletsjer gebieden vind ik meer iets voor het najaar zegmaar vanaf half oktober tot half december en voor het late voorjaar vanaf pak hem beet half april tot eind mei.

Matthias123 op 30 dec 2016 10:42

Laat ik er dan maar bij zeggen dat ik alle gebieden met een gletscher bedoelde, dus bijv. ook Espace Killy. Dat scheelt ;-)

*bericht bewerkt door Forza op 30 dec 2016 10:47

Plaats een reactie