Ski's om langzamer te skiën

Haha zeker @HN65. Ik zou eens rustig kijken naar de Atomic Redster Edge GS in 183. Er zijn wel andere alternatieven, maar die zijn iets sportiever.

GiGi op 31 dec 2016 10:14

Een GS afgeleide aanraden aan een skiër die technisch wat minder lijkt en vanwege zijn postuur extra energie verbruikt om dat gebrek aan techniek op te vangen?
Ik begrijp jouw standpunt dat zelfs gevorderde latten tegenwoordig minder vereisten opleggen om ermee te kunnen starten, maar deze dingen zijn ontworpen om op snelheid te skiën, en als je ze niet beheerst gaan ze dat ook doen…
Je hebt al beter advies gegeven :-p

Morzel op 31 dec 2016 12:19

Plus dat zo’n ski aanraden/meegeven aan een skiër die nog aan de techniek moet schaven wat mij betreft contra-productief is. Je leert namelijk niet goed kracht zetten op zo’n ski, omdat dat moeilijker is. Ik zie veel te veel matige skiërs op ski’s skiën die hen niet meehelpen, teveel skiën op te heftige ski’s (en op te stijve schoenen, maar dat is weer een andere discussie). Dat is zonde want op minder stijve latten komt er meer sportief plezier uit een ski voor een skiër met minder kracht/niveau.

Click. Click. Peace

Ik wil het nog wel eens herhalen: de Redster Edge GS is geen heftige ski. Voor iedereen die dat denkt: ga er eens een rondje op skiën, bijvoorbeeld in Snowworld Zoetermeer (op de beginnerspiste voor mijn part), waar je ze bij Duivestein zo uit het testrek kan pakken.

Qua heftigheid kan je deze ski vergelijken met een Elan Amphibio 14, Fischer Motive 80, K2 iKonic 85, etc. Echt ski’s die makkelijk draaien (inderdaad, ondanks de radius), ook onder de voeten van minder vaardige of nog flink lerende skiërs.

@Gigi: Goed dat we het eens zijn over de lessen ;-)

Wat ski’s betreft zou ik persoonlijk uitkijken naar een radius die wat korter is zodat korte bochten natuurlijker komen zonder dat je in een slalomritme wordt gedwongen, maar toch een ski met titanium voor de stevigheid. Zou dan eerder denken aan Fischer Progressor F19 Ti in 182 of een Blizzard Brahma in 187 als je iets meer all-mountain wil oriënteren (al vind ik de radius van die laatste misschien iets te lang in dit geval).

Voor iedereen die dat denkt: ga er eens een rondje op skiën

GiGi op 31 dec 2016 12:41

Dat is nog steeds het beste advies… Try before you buy :-)

De Fischer zou zeker kunnen, al vind ik die persoonlijk wat minder voorspelbaar en vertrouwd voelen dan de Redster Edge. De Brahma past op zich wel bij het postuur, maar niet bij het niveau van de topicstarter denk ik. Als er een ski is die een echt stevige GS-ski evenaart, is het wel de Brahma… toch grappig dat je die dan suggereert en de Redster Edge (echt een mak lammetje) afserveert…

Ik ga hier wel met @GiGi mee. Ik heb ook op de Redster Edge GS geskied en hij is echt niet moeilijk te skiën. Je kunt er snel op gaan maar tegelijkertijd kun je ook op lage snelheid zonder moeite draaien. Ze zijn heel stabiel en hebben goede grip. Ook rutschen gaat er goed mee.

De naam wekt de illusie dat het hier om een echte GS ski gaat maar het wijst alleen maar op de radius. Deze ski zal voor de TS echt wel geschikt zijn vermoed ik.

#proudtobepartofleswintersporters

Ik zou nog willen toevoegen dat naast werken aan je techniek, ook je lijn keuze erg belangrijk is.
Als je ervoor kiest, en ik zeg niet dat jij dat per sé doet, om recht in de vallijn naar beneden te skiën, moet je hard werken om je snelheid te controleren.
Je kunt ook een andere strategie kiezen. Door van de hele piste gebruik te maken en van het terrein dat je tegenkomt, kun je ook je snelheid controleren. Je kunt zelfs dusdanige keuzes maken, door steeds slim gebruik te maken van bulten, schuine stukken, de breedte van de piste, en met bochtenvariatie, dat je snelheid redelijk stabiel blijft. Het is wat lastig om uit te leggen.
Anders gezegd, je kunt de “snelle lijn” langzaam skiën (in de vallijn steeds remmen) of de “langzame lijn” snel skiën (strategie gebruiken om kracht te sparen) In de praktijk mix je beide strategieën. Het heeft ook alles te maken met ervaring en techniek. Je zou het een vorm van “cruisen” kunnen noemen.

om even terug te komen op die Salomon qst 85 , ik heb net zoals gigi al op de bredere modellen gestaan om ze te testen en het zijn idd “zachte sneeuw types”. Volgende week zit ik in de bergen en ga ik een dag op die qst 85 staan uit nieuwsgierigheid ! Deze zou het ondanks je het niet zou zeggen uit eerste indruk ! een prima piste ski moeten zijn met zeer goede grip. Let’s try !..

De reden dat ik dit type ski aanbeveel is vooral omdat er naar mijn inschatting vooral aan de techniek moet gewerkt worden, en dan moet de ski niet te racie zijn want daar moet je meestal te veel energie insteken. En laten we eerlijk zijn, echt goed bochten snijden is niet makkelijk en slechts weinigen kunnen dit. ik was gisteren nog in landgraaf, pfffff als er op die honderden skiërs, 5 echt bochten
Snijden dan zal het veel zijn

Schiheil ⛷🏂🎿

om even terug te komen op die Salomon qst 85 , ik heb net zoals gigi al op de bredere modellen gestaan om ze te testen en het zijn idd “zachte sneeuw types”. Volgende week zit ik in de bergen en ga ik een dag op die qst 85 staan uit nieuwsgierigheid ! Deze zou het ondanks je het niet zou zeggen uit eerste indruk ! een prima piste ski moeten zijn met zeer goede grip. Let’s try !..

De reden dat ik dit type ski aanbeveel is vooral omdat er naar mijn inschatting vooral aan de techniek moet gewerkt worden, en dan moet de ski niet te racie zijn want daar moet je meestal te veel energie insteken. En laten we eerlijk zijn, echt goed bochten snijden is niet makkelijk en slechts weinigen kunnen dit. ik was gisteren nog in landgraaf, pfffff als er op die honderden skiërs, 5 echt bochten
Snijden dan zal het veel zijn

Schiheil ⛷🏂🎿

Probeer van te voren ook eens een cursus op een rollerbaan. Ik heb er heel veel van geleerd. Ik kan nu skien zoals ik wil. Met mijn 9 jarige dochter die graag in mijn spoor wil skien wel zo handig. Al trekt ze deze vakantie wel steeds vaker haar eigen pad op de piste. Maar vooraf trainen kan ik je zeker aan raden

@superjohn wat krijg je veel advies he? Aan de omschrijving van de klacht te lezen (hard werken en op buckels alle kanten op) kan wat de basishouding heet nog beter. Geen schande en goed aan te werken. Ik kan je een techniekreis aanraden, lekker een week in de sneeuw en garantie op goede leraren die uitleggen wat je voelt e/o hoort te voelen (bij skileraren ter plekke is dat altijd een gok). Dat gaat je veel plezier in skien opleveren! Dan je eigenlijke vraag: in mijn ervaring helpen kortere skis wel degelijk. ik heb snelle latten in 175cm (r=17,5m) maar als het druk is, ski ik graag op dezelfde van zoonlief in 160cm (r=13). Omdat het makkelijker draait en omdat ze echt lichter zijn.

Les is zeker nummer 1

Nummer 2 is een andere lijn skiën. Bij vermoeidheid de piste breder gebruiken zodat je in totaal minder bochten hoeft te maken, en lichtjes tegen de berg op kan skiën om de snelheid eruit te halen

Daarna zou ik kijken naar ander materiaal. makkelijker draaiend materiaal kan een voordeel zijn omdat je minder werk hoeft te verrichten om te draaien, en dus sneller “om” bent en niet langer accelereert. Hoe langer je bocht is, hoe meer snelheid je opbouwt die je moet afremmen.

Je kan er ook voor kiezen om wat makkelijkere vlakke pistes te skiën. Als je vind dat het op steile pistes snel te hard gaat dan zou het misschien een optie zijn om die minder te doen.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGO
Voor progressie van de techniek is het belangrijk om elke piste te doen met wisselende snelheden.

Zoals in de auto.
Als je altijd 50km//uur rijdt op een landweg en nooit 130km/uur op een snelweg blijft 60km/uur erg hard.
Als je eenmaal 130km/uur gereden hebt is 60km/uur ineens niet snel meer.
En zo moet Topic starter toch ook gaan wennen aan gecontroleerde snelheid.

@RFKANGO
Voor progressie van de techniek is het belangrijk om elke piste te doen met wisselende snelheden.

Zoals in de auto.
Als je altijd 50km//uur rijdt op een landweg en nooit 130km/uur op een snelweg blijft 60km/uur erg hard.
Als je eenmaal 130km/uur gereden hebt is 60km/uur ineens niet snel meer.
En zo moet Topic starter toch ook gaan wennen aan gecontroleerde snelheid.

Hooykaas op 2 jan 2017 22:29

Maar de topicstarter wil graag rustig de piste af en rond zich heen kijken. Dat past nou niet echt bij een zwarte buckelpiste.

Übung macht den meister!!!

Buckelpiste is nu nog niet aan de orde.Maar @superjohn zal met de jaren en onze goede adviezen ongemerkt steeds zekerder op de ski’s gaan staan met als resultaat dat hij in de toekomst wel wat meer snelheid wil uitproberen.Daar ben ik zeker van.
En zo niet dan is het ook goed!
Het gaat tenslotte alleen maar om het gevoel van vrijheid en het genieten op je ski’s in de natuur!

-Les nemen voor een betere techniek!
-Bochten altijd goed afmaken (dat doen maar weinig mensen)
-Een iets kortere ski die niet te stijf is (en eventueel rocker heeft) kan wel wat meehelpen maar… als je in de val lijn skiet en je bochten niet goed afmaakt, verlies je ook op zo’n ski de controle over je snelheid.
(Heb er ervaring mee want ik heb het levende voorbeeld namelijk altijd bij me als ik op skivakantie ga.)

Plaats een reactie