Advies: snowboard hangend slijpen of niet? Welke hoek?

Hallo forumleden,

Ik durfde dit topic bijna niet te starten. Het zoveelste topic over het slijpen. In dit geval gaat het over het slijpen van een snowboard, en wel de K2 fastplant uit 2012.

Ik heb al meerdere artikelen en topics gelezen over het slijpen van snowboards. Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar K2 of ze kunnen vertellen met welke hoek deze plank de fabriek uit komt, en ik heb een mail gestuurd naar de zaak waar ik hem gekocht heb, om te vragen in welke hoek zij hun machine standaard hebben ingesteld. Daar is dit board namelijk de vorige keer geslepen. Ik hoop dat ik dan duidelijkheid krijg over de hoek waarin geslepen moet worden.

Ik ben met nu aan het orienteren over welke materialen ik nodig ga hebben. Dat hangt er nog een beetje van af of ik mijn plank hangend ga moeten slijpen of niet. Dat is eigenlijk een van de eerste vragen: zijn snowboards uberhaupt ooit hangend geslepen uit de fabriek, of is dit echt iets wat boarders zelf doen om de eigenschappen wat te verbeteren? Als het laatste het geval is, is dat dan aan te bevelen? Of ga ik als recreatieve boarder het verschil helemaal niet merken? Mijn plank is wel redelijk park gericht, maar daar ben ik eigenlijk nooit te vinden. Ik ben een redelijk gevorderde (>10weken ervaring) snowboarder, die voornamelijk op de piste te vinden is.

Indien het snowboard hangend geslepen moet worden zat ik te kijken naar de volgende set: http://www.racewax.com/complete-edge-care-kit-base-side-ski-…
Deze tool is zowel geschikt voor hangend slijpen als het slijpen van de zijkant. Iemand ervaring hiermee?

De volgende vraag gaat toch over de hoek. Ik lees verschillende dingen hierover, en ben er nog niet helemaal uit welke hoek ik nu toe moet passen, vandaar ook de mails die ik gestuurd heb. Wat me echter opvalt is dat er eigenlijk nagenoeg geen vaste hoeken te vinden zijn die in 90 graden staan, terwijl ik op meerdere plaatsen gelezen heb dat snowboards in 90 graden geslepen zouden (moeten) zijn. Een tool met vaste hoek lijkt me prettiger werken en minder foutgevoelig, maar wel beperkt in de mogelijkheden. Indien er niet hangend geslepen moet worden zat ik te denken aan een instelbare tool met wieltjes, dat lijkt me net wat prettiger werken en beter voor je base.

Ik zie de reacties graag tegemoet, en ik hoop dat het zoveelste topic over dit onderwerp geen frustratie oproept… Dit is echt wel iets wat je goed wilt doen, want je verpest je hele wintersport plezier als je board ineens niet meer te berijden is.

Begrijpelijk jouw verwarring. Het blijkt vaak ook moeilijk om dit soort vrij elementaire informatie bij een leverancier te achterhalen. Ik kwam met die vraag voor mijn Burton boards ook bij de importeur in Oostenrijk uit. Voor mijn boards was het antwoord toen: (1,1). M.a.w. 1 graad voor de basis en 89 graden voor de zijkant. Ofwel een effectieve kantenhoek van 90 graden. Maar je kunt het ook prima zelf bepalen m.b.v. de volgende site (al eerder gepost): http://www.racewax.com/edge-tuning/
Veel succes!

Nog even gegoogeld, en toen vond ik dit: http://www.shayboarder.com/2011/03/k2-snowboards-2011-2012.h…
Dus: 1 degree base bevel.
Dan zal de zijkant wel op 89 geslepen zijn. Misschien is dat ook nog te vinden met wat zoeken. Succes!

Bedankt voor je reactie. Leerzame website inderdaad. Begrijp ik nou goed dat als de base hoek eenmaal ingesteld is, dat je hier niets meer aan hoeft te doen? Als je toch alleen de zijkant slijpt hoef ik geen tool te hebben voor de onderkant, tenzij ik echt van plan ben de hoek te veranderen. Daarvoor wacht ik nog even de reactie van de fabrikant af, maar ik verwacht dat ik de hoeken gewoon standaard ga laten.

Nog even gegoogeld, en toen vond ik dit: http://www.shayboarder.com/2011/03/k2-snowboards-2011-2012.h…
Dus: 1 degree base bevel.
Dan zal de zijkant wel op 89 geslepen zijn. Misschien is dat ook nog te vinden met wat zoeken. Succes!

Mattie op 2 jan 2017 16:37

Ik heb ook proberen te googlen, maar dit had ik niet gevonden. Bedankt!

Ikzelf slijp altijd alleen de zijkant. Ik heb ook geen tool om de base te slijpen. En ik heb de indruk dat je op die manier ook redelijk voldoende het slijpwerk voor je board kunt doen. Tenminste als er geen krassen of grote bramen op de staalkant zitten. Dan kun je altijd nog een keer voor groot onderhoud naar een professional brengen.

Ik ben zelf heel actief bezig met het slijpen waxen van ski’s en snowboards ( wekelijks). En heb de volgende ervaringen.

De verhouding 0,5 tot 1/ 89 werkt voor 90 % van de wintersporters. Als je de hoek gaat verkleinen is hij ook makkelijker stuk te krijgen, dus sneller terug bot tenzij je heel frequent onderhoud!

Mijn ondervinding is wel dat allen het slijpen van de zijkanten niet echt top is . Uiteraard ga je hiermee de kanten wel scherper zetten maar als je ook de base onderhoud staan ze echt een stuk scherper.

Eenmaal je de hoek van de base bepaald en geslepen hebt is het gewoon een kwestie van deze baseangel te onderhouden. Dus met een juiste tool de hoek instellen en dan licht vijlen met een worldcup vijltje . Daarna ff afwerken met een diamant vijltje , afbotten en klaar is kees. Al deze dingen gebeuren zonder kracht en je moet gewoon de bijl laten lopen. Geloof me het is dag en nacht verschil.

Schiheil ⛷🏂🎿

Bij het slijpen van de onderkant moet je wel uitkijken voor het slijpen in een te grote hoek. Zelfs al stel je de hoek correct in of gebruik je een tool met een vaste hoek. Eenmaal te ver afgeslepen kun je eigenlijk alleen nog terug door het belag dunner te maken. Bij de zijkant heb je dit nadeel niet. De onderkant slijp ik eigenlijk alleen als bij het uitvlakken van het belag de kant ook redelijk wordt geraakt. Daar waar het belag overgaat in metaal is er dan een smalle strook van de kant vlak gevijld waarna ik de hele kant weer in de juiste hoek breng. Maar dit gaat inderdaad zonder kracht door de vijl enkele malen over de hele kant te laten lopen. Als controle, of gewoon omdat het leuk is, kun je vooraf met een viltstift wat streepjes zetten zodat je ziet waar je materiaal wegvijlt.

De truk met de stift doe ik ook, zo zie je ook dat de volledige kant in de juiste hoek geslepen is.

Schiheil ⛷🏂🎿

Bedankt voor de reacties! Weet iemand of in de wintersport zaken waar boards en ski’s machinaal worden geslepen ook de base kant geslepen word?

Dan moet ik nog even nadenken welke tool ik aan ga schaffen. 2 losse ( http://www.waxenenslijpen.nl/slijpen/ski-snowboard-kantensli… & http://www.waxenenslijpen.nl/slijpen/ski-snowboard-kantensli… ) lijken me het beste, maar wel een stukje prijziger als de multitool van SKS ( http://www.racewax.com/base-side-bevel-file-guide-sks-multi-… )

Ik zou zeker voor de 2 losse gaan en er een worldcup vijltje bijkopen. De vijltjes die ze meestal bij die houders geven zijn veel te grof. Die moet je alleen gebruiken als er echte kappen in zijn of om de hoek te veranderen . Anders haal je met die groffe vijlen te veel materiaal weg en ze staan natuurlijk ook ni zo scherp als met die wc vijltjes ( kosten rond de 15 euro , van de merken waar je al naar aan her kijken bent)

Het combi toestel is iets wat ik gebruik om in men tas te steken als ik de pist op ga , om snel ff bij te werken tijdens een slalom training of zo. Je bent hier ook beperkt tot die korte vijltjes.

Schiheil ⛷🏂🎿

die Ergo Profi heb ik ook. Superhandig ding. Ik slijp nooit hangend, volgens mij doet men dat alleen maar wanneer je die hoek wilt veranderen (?). En met 1, 89 slijpen ga je prima uitkomen, K2 ski’s zijn voor zover ik weet ook zo geslepen.

Bedankt voor de goede adviezen. Hier kom ik verder mee!
@elisabeth101 : zou jij misschien eens kunnen kijken of de volgende set in jou ergo profi past?
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-dmt-pocket-set-3-mini-sl…
Deze zijn een stuk goedkoper dan de holmenkol diamantvijlen. De afmetingen van deze vijlen zijn: Lengte: 6.8 cm
Breedte: 2.4 cm
Hoogte: 4.5 cm (ik neem wel aan dat dit een fout is op de website :) zal wel 4.5mm moeten zijn)

^^hi dat gaat wel passen maar 6 cm lengte is errrg kort. Als je vijl langer is, ligt ie ook stabieler op de staalkant vind ik. Overigens gebruik ik zelf geen 3 verschillende vijlen qua grofheid. Ik gebruik een redelijk fijne vijl (racingfile S van holmenkol), dat doe ik express want ik slijp relatief vaak maar dan een klein beetje. Ik heb ook racingfile L nog liggen maar die vind ik echt grof, is alleen maar nodig als je echt de hoeken wil veranderen. Je halve staalkant verdwijnt ermee als je niet oppast :) En ik heb dan nog de rode Diamant file voor het afwerken. En nog een schleifgummi om ietsje af te botten.

die Ergo Profi heb ik ook. Superhandig ding. Ik slijp nooit hangend, volgens mij doet men dat alleen maar wanneer je die hoek wilt veranderen (?). En met 1, 89 slijpen ga je prima uitkomen, K2 ski’s zijn voor zover ik weet ook zo geslepen.

elisabeth101 op 3 jan 2017 11:18

Als je de onderkant op 1 graad slijpt, dan slijp je dus juist wel “hangend”.
http://snowpepper.com/snowboard-materiaal-tuning/hoe-moet-ik…

Ik denk dat ze bedoelt dat ze dit niet frequent doet . En eigenlijk eens de hoek gezet is alleen de zijkanten slijpt.

Schiheil ⛷🏂🎿

Dat denk ik ook. Wel hangend geslepen, maar gezien je normaliter alleen de zijkant slijpt hoef je zelf niet meer hangend te slijpen.
Zoals ze op racewax.com zeggen:

“General Rule #1: Base Edge - Set it and forget it. Do not overwork the base edge. If you increase it above the intended angle, the only way to reset the bevel back to a lower angle is to do a base grind. Any minor roughness can be removed with fine diamonds; avoid filing unless you are resetting the bevel angle.”

&

“General Rule #2: Side Edge - Routine sharpening is achieved from the side edge only. As stated in Rule #1, don’t touch the base edge unless it is necessary.”

Precies! Helemaal mee eens.

Nu heb ik bericht van de zaak waar ik de vorige keer mijn bord heb laten slijpen, en zij zeggen altijd op 88 graden te slijpen, en hier niet van af te willen/kunnen wijken. Dus dan staat mijn bord nu ook in een hoek van 88 graden. Dat maar handhaven dan?

Persoonlijk zou ik het dan houden op 88 graden. Tenminste, als je voor je gevoel lekker de berg afkomt. Je kunt best overschakelen naar 89 of 87 graden als dat je voorkeur heeft, maar vaak overschakelen is niet aan te bevelen.

Ik denk dat ze bedoelt dat ze dit niet frequent doet . En eigenlijk eens de hoek gezet is alleen de zijkanten slijpt.

Yoeri op 3 jan 2017 22:51

Ja precies. De base edge is uit de fabriek dan 1 graad en hier blijf ik vanaf. Ik slijp alleen de zijkanten op 89, 88 of 87 afhankelijk vd ski

null

Het slijpen kan beginnen ?

Ik denk dat ze bedoelt dat ze dit niet frequent doet . En eigenlijk eens de hoek gezet is alleen de zijkanten slijpt.

Yoeri op 3 jan 2017 22:51

Ja precies. De base edge is uit de fabriek dan 1 graad en hier blijf ik vanaf. Ik slijp alleen de zijkanten op 89, 88 of 87 afhankelijk vd ski

elisabeth101 op 5 jan 2017 22:42

Ok bedankt, ik snap hem. Nog even voor de goede orde, je kunt best “hangend” slijpen zonder de hoek te veranderen, al snap ik dat jij dat niet doet. Eigenlijk vind ik “hangend” een rare term. Slijpen op 0 graden schijnt ook “hangend” te zijn, althans volgens de link die ik eerder aangaf.

Mooi setje @Juul, en leuk dat je zelf gaat slijpen! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd :)

Plaats een reactie