Thermo kleding

Hoi allemaal,

Wij gaan binnenkort weer op wintersport. Ik ben tot nu toe 2x in maart gegaan. Tijdens deze trips had ik meer dan genoeg aan mijn ski jas/broek en een hardloop sport shirt met lange mouwen om het voldoende warm te hebben. Soms alleen wat fris gehad op grote hoogte met veel wind.

Nu gaan wij begin februari en hoor om me heen dat dit aanzienlijk kouder moet zijn. Us het wijs om nu thermo kleding o.i.d. te regelen? Ik heb bijvoorbeeld ook hardloop tights en meerdere sportshirts.

Dat is helemaal aan jou om te beslissen. Ik draag persoonlijk altijd thermo kleding. Afhankelijk van de weersvoorspellingen kies ik voor een dikke of een ademende laag, korte of lange mouwen. Zolang hij mij maar warm (niet te) houdt en eventuele vocht afvoert. Als jou hardloop tight/shirtje dat ook doet, waarom dan thermo kleding aanschaffen? Een argument zou kunnen zijn dat op je hardloop tight een rits zit bij je voeten. Dit lijkt mij uiterst oncomfortabel in een skischoen. Je kunt er echter ook voor kiezen om die bijvoorbeeld niet tot beneden te sluiten en de rits boven je skischoen te laten.

Doe vooral waar je je fijn bij voelt, maar ik zweer er bij. Met name omdat ik mijn kleding uit laagjes opbouw (thermolaagje, isolatielaagje(s) en daarover een hardshell of softshell).

Het feit dat je in februari op wintersport gaat betekend trouwens niet perse dat het dan ook automatisch kouder is ;)

Thermo kleding neemt nu niet veel ruimte in. Dus een paar shirtjes en 3/4 broeken meenemen als het koud is.

May the ski force be with you !!

als je bezig bijft krijg je het toch niet koud?
ik ga altijd in januari maar thermo kleding heb ik nog nooit mee gehad

@xander3 Bezig blijven op de lift? Wat steek jij dan allemaal uit?
Jij hebt blijkbaar nog nooit echt koude gezien!
Als je handschoenen beginnen afbrokkelen van de kou wil ik jou wel is zonder thermo kleding zien. ijslolly :p

Ik gebruik wel altijd thermokleding
Soms een thermohemd en daarover heen een thermoshirt met lange mouwen en dan de volgende laag
Maar ik zit wel stil in de zitski
Heb ook van die warmte pads in mijn sneeuwlaarzen (onder de voet en tegen mijn kuiten), deze ga ik nu voor het eerst met de wintersport gebruiken
Ik moet er wel bij zeggen, dat ik altijd koude handen, voeten en kuiten heb (ook in de zomer)

Denk dat het per persoon verschillend is, waar ik met alleen een themoshirt en sofshell het warm kan hebben had mijn vrouw het met haar running shirt, fleece en softshell nog koud. Dus running shirt vervangen door een odlo “warm” thermoshirt en wat denk je… stukken beter.

Bedankt allen!

Ik val zelf onder de noemer warmbloedig/ gloeilamp. Ik heb het zelden koud, maar draag eigenlijk tijd een termoshirt. Thermobroek heb ik alleen aan als heet -10 of kouder is in het dal. Ik heb een termo ook vooral aan vanwege zweet afvoerende eigenschappen. Als buitenste laag heb ik een softshell daar tussen gaat afhankelijk van het weer niets, een dik hardloopschoen of als het echt koud is een fleece.

Let it snow, let snow, let it snow!

Thermokleding is eigenlijk altijd aan te raden vanwege de ademende eigenschappen en het blijft droog (ondanks dat je wellicht zweet). Fleece blijft ook droog en het isoleert ook nog.

Ik draag ook altijd thermo-ondergoed. Nou draag ik meestal hardshell broek en jas, dus moet ik daaronder lagen dragen voor warmte-isolatie en vochtafvoer. Maar ook onder mijn gevoerde skikleding draag ik het altijd, omdat ik anders een natte voering krijg.

Het heeft dus lang niet altijd te maken met hoe koud het is, maar ook hoe dik of dun de skikleding is die je draagt en hoe je je vochtregulatie wil regelen.

In haak in als dit niet erg is :)

Ik heb thermokleding van Ten Cate. Gewoon een setje voor een paar tientjes bij AH uit de bak. Werkt op zich ok, maar hoe veel beter is een merk als Odlo oid?

Dat soort verschillen merk je vaak pas na een paar weken dragen en een paar (>5) keer wassen. Kwaliteit van gebruikte materialen (werking, elasticiteit, etc.) zit het verschil in, evenals de snit.

Dat soort verschillen merk je vaak pas na een paar weken dragen en een paar (>5) keer wassen. Kwaliteit van gebruikte materialen (werking, elasticiteit, etc.) zit het verschil in, evenals de snit.

GiGi op 15 jan 2017 14:43

In dat geval is Ten Cate volgens mij nog niet eens zo’n slecht merk, want dit heb ik al wel 30x gewassen is qua stof/pasvorm etc nog erg goed. Ik kan echter niks zeggen over de thermo-werking vergeleken de echte thermo-merken, want die heb ik hier niet ter vergelijking. Ik wilde laatste wel zo’n Odlo setje kopen, maar twijfelde of dit dan zoveel beter zou zijn. Wat voor merken hebben jullie?

Ik heb van alles. Craft, Odlo, Vaude, Spyder, Peak Performance… Maar er zijn zo veel goede merken. En ik voor veel mensen die 1 weekje per jaar gaan is een huismerk van een grote keten of iets van de Lidl prima.

Ik heb van alles. Craft, Odlo, Vaude, Spyder, Peak Performance… Maar er zijn zo veel goede merken. En ik voor veel mensen die 1 weekje per jaar gaan is een huismerk van een grote keten of iets van de Lidl prima.

GiGi op 15 jan 2017 14:52

Ah ok.

Ik kan je wel zeggen dat die van Lidl wellicht prima zijn voor een enkel gebruik, maar die gingen bij mij zo stinken dat ik het hele setje meteen heb weggegooid. Die Ten Cate set stonk totaal niet…zou zeggen dat dit dus met de afvoer etc te maken heeft. Lidl niet meer voor mij :)

Zelf zou ik niet zonder thermokleding kunnen. Ik heb het over het algemeen niet snel koud, maar met name het zweet-/vochtafdrijvende vermogen is erg fijn. Wellicht dat jouw hardloopkleding dat ook beter doet dan een katoenen ondershirt.
Mijn ideale combi met koud weer is een thermoshirt met daarover een lange mouwen hardloopshirt (pully’s zijn gelijk zo warm).

Ik ben groot fan van de kleding van craft. Heb deze shirts al jaren en ze worden wekelijks gebruikt ivm schaatsen/fietsen. Ze verslijten amper, gaan niet snel stinken en zijn na een kort handwasje ook zo weer droog. Heb ook shirts van andere merken gehad, maar merkte dat ik dan toch altijd de crafts uit de kast pakte.

Als je het koud hebt moet je demarreren

Lees ik nou goed dat je niet nog en tussenlaag hebt? In principe weken hardloop shirtjes ook prima voor vocht afdrijven en zou ik eerder extra warmte zoeken met een fleece vest oid tussen je jas en shirt.

Ik zweet bijna nooit bij het snowboarden. Alleen als ik in het zonnetje een stuk moet lopen ofzo, maar dan doe ik mijn jas een stukje open.
Ik vind thermokleding dan ook vrij overbodig. Voor de warmte kun je net zo goed gewone kleding aantrekken.
Als het heel koud is doe ik een extra laagje onder mijn snowboardbroek. Dat kan een thermobroek zijn, maar een hardloopbroek, maillot of desnoods een pyamabroek kan net zo goed.

Bij het hardlopen of schaatsen gebruik ik wel thermokleding, maar dan zweet ik ook “iets” meer.

Dat stinken van de thermokleding herken ik wel. Ik heb nu spullen van de Hema, maar dat ruikt al enigszins als het uit de was komt. Voor het hardlopen vind ik dat niet zo erg.
Dan heb je het hooguit een paar uurtjes aan. Het is voor mij in ieder geval geen reden om 4x zoveel aan odlo of craft te gaan betalen.

*bericht bewerkt door Taan op 16 jan 2017 09:30

Een handige tip: Er zijn een aantal webshops die regelmatig een uitverkoop houden. Zo heeft Zalando Lounge vandaag een Odlo sale (en recent een Craft sale). Verder heb je ook zo nu en dan scherpe deals bij Amazon.de.

Ik heb nu in elk geval een paar Odlo setjes (Evolution Warm) en die ga ik de komende keer even goed vergelijken met mijn eerdere setjes van Ten Cate.

Thermolaag is niet direct voor het warm houden, maar vooral droog houden. Dat doet katoen totaal niet, want die houdt het vocht vast. En als je zweet gaat je thermolaag stinken, dus dan maar elke avond een handwasje doen ;) Of thermokleding kopen die een bepaalde behandeling heeft gehad waardoor het niet zo gaat stinken. Merinowol schijnt ook niet te stinken, dit jaar voor het eerst eens proberen. Via internet zijn er inderdaad meerdere aanbiedingen, dus sla je slag zou ik zeggen. Ik heb zelf al bijna 20 jaar een thermolaag onder de broek en jas, daarbij ook een fleecetrui. En als het echt koud wordt trek ik er nog een dunne wollen trui bij aan, of een dun donsjack onder mijn snowboardjas. Maar goed, dan praten we over temperaturen van -20 bij een lekker briesje op 3200m hoogte :p

Vorige week in Val Thorens bij -20 en kouder enkel een thermo shirt en broek aan onder mijn snowboard kleding. Had nog een extra pully in de rugzak maar zo koud was het niet. Vind de thermobroek vooral lekker omdat anders (als het wat warmer is) je broek tegen je benen plakt als je een beetje zweet.
En mocht je zweten dan is thermokleding ook veel sneller droog dan een gewoon tshirt oid.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie