via de en zwitserland of via Fr naar VT

normaal gesproken zou ik zeggen via duitsland en zwitserland…maar als ze echt sneeuw voorspellen is deze route dan wel zo handig voor as zaterdag? wie heeft hier ervaring mee? heb t vignet dan ook nog niet gehaald denk dat we dat in zwisterland gewoon gaan kopen…

Val Thorens via Zwitserland? of is VT een andere afkorting?

Ik zou via Frankrijk gaan, kun je om de tolwegen te compenseren in ieder geval goedkoop tanken in Luxemburg

ik bedoel idd Val Thorens via Zwitserland…
in Zwitserland kan ik me herinneren dat de benzineprijzen ook echt belachelijk goedkoop waren zonder lange wachtrijen…
we wonen in helmond in het zuiden van het land dus mijn idee was om via venlo de grens over te gaan…google.maps geeft dit ook als route aan.
2 jaar terug is me duitsland alleen zo tegen gevallen…het regende waanzinnig en je zag echt totaal niets op de snelwegen…is dit in frankrijk ook zo?

Ik vond Frankrijk goed te doen in ieder geval (tot Chambery). Nadeel van Frankrijk is die enorme fuik waar je in terecht komt bij Chambery, met enorme files tot gevolg. Ik durf niet te zeggen hoe dat in Duitsland/Zwitserland is.

Routeplanner geeft vanaf Helmond overigens wel via Duitsland/Zwitserland aan. Zou 25 minuten schelen.

Welke routeplanner gebruiken jullie? Mijn tomtom zegt dat via frankrijk het bijna een uur sneller is…

@frank: via google maps haha…
dacht ook altijd dat de/zwitserland om is…
denk dat we vrijdag gaan beslissen wat we doen.
ga morgen bij de anwb in ieder geval de route kaarten halen en dan van belgie/luxemburg/frankrijk
alsook van duitsland en zwisterland…

Ligt eraan waar je woont… In zuid-oosten/oosten/Noord-oosten, is het veel makkelijker rijden over duitsland, zwitserland, annecy, albertville (dus niet over chambery zoals de tom tom het aangeeft, dit is ten slotte een flink eind om en je moet ook nog tol betalen ook).

Vanuit bijvoorbeeld Amsterdam kun je natuurlijk beter door Frankrijk rijden.

ben vry vaak in VT(20+) geweest en mijn ervaring is dat duitsland sneller rijdt (rij vanuit sneek) en scheelt tol maar de tolwegen zijn wel rustiger dan de duitse autobahn vooral snachts rij je bijna alleen op de franse tolwegen…

Google maps is niet echt betrouwbaar. Op de site van tomtom is ook een routeplanner. Voordeel daarvan is dat wegwerkzaamheden meegenomen worden in de berekening.

Woon ook in Helmond en rij altijd via Frankrijk naar VT. Verschil in tijd en afstand is in mijn ogen verwaarloosbaar op zo’n afstand.

Belangrijkste reden voor mij om via Frankrijk te rijden is het feit dat het met name in Zuid-Dld op de snelwegen nog wel eens aardig kan spoken qua sneeuwval. Vorig jaar in december op de terugweg vanuit Serfaus ook meegemaakt en dan schiet het niet echt op met 1 rijstrookje open waarbij je links en rechts geen vangrail meer ziet door de sneeuwval. De kans op dergelijke omstandigheden is in Frankrijk een stuk kleiner.

Waarschijnlijk rij je in Frankrijk sneeuwvrij tot aan Albertville of zelfs verder.

Heb vaak wel sneeuw gehad tussen Namur en Arlon (in Belgie) en vervolgens de hele route sneeuwvrij:)

Heb ook eens via Duitsland en Zwitserland gereden. Qua kosten en tijd maakt het eigenlijk niets uit. De snelheidswinst die je Dld boekt verlies je in Zwitserland. Bovendien zuipt je auto meer aan brandstof bij hogere snelheden. En de Franse wegen zijn bijna allemaal zoab. Ook wel prettig bij regen.

Ik woon in Den Haag en rij altijd op een halve tank naar Luxembourg en gooi de tank daar tot het nokkie toe vol:)en dan kom een heeeeel eind.

life is a beach, or a pile of snow

Ik woon in het Noorden, dan is Duitsland/zwitserland wel degelijk een stuk sneller (zwitsers vignet heb ik soieso, meerdere malen per jaar die kant op).

Ik rij vanuit Groningen in 11.30 uur naar Val Tho zonder overdreven hard te rijden (zels met al die wegwerkzaamheden in Duitsland).

Vanaf Groningen naar Val Tho over Frankrijk ben je al gauw rond de 13/14 uur kwijt.

Meer richting het zuiden en westen van Nederland, zal via Frankrijk misschien beter rijden…

Als je over Zwitserland rijdt, kan je al vervelende files hebben in Bazel. Bovendien mag je in de buurt van Bern een hele tijd maar aan beperkte snelheid rijden. (70 tot 110 km) en ook de weg van Lausanne tot Genève is een snelweg waar regelmatig snelheidsbeperkingen opgelegd worden (

(deel vorig bericht werd niet weergegeven) Ik herhaal dus :

Ik woon in de omgeving van Amsterdam, en ga altijd via Maastricht, Luik.
Na Dijon neem ik de A39, deze weg is veel rustiger dan de A6 en je vermijdt hiermee het drukke deel Macon-Lyon.
Aangezien ik de heenreis altijd in 2 etappes doe, overnacht ik in Annecy en ga 's ochtends binnendoor, langs het meer van Annecy richting Ugine, op dat tijdstip nog niet druk, is mijn ervaring tot nu toe geweest. Bij Albertville ga je dan weer de snelweg op.
Nadeel: je kunt niet zo hard rijden, maar voordeel is dat je het hele file gebeuren bij Chambery mist.

Je kan best over Duitsland/Zwitserland rijden, het ligt er ook een beetje aan waar je woont. Ik denk niet dat je last gaat hebben van sneeuw, je rijdt via Duitsland en Zwitserland alleen maar via de dalen.

In Duitsland kan je hard rijden, de tolkosten die je tweemaal in Frankrijk moet betalen zijn meer dan het Zwitsers vignet dat een jaar geldig is.

Ik denk niet dat je last gaat hebben van sneeuw, je rijdt via Duitsland en Zwitserland alleen maar via de dalen.

Mathijs op 3 dec. 2011 13:43

Denken? Blijkbaar heb je daar dus geer ervaring mee want je verhaal raakt kant nog wal.

Ik rijdt elk jaar een keers over die route en ik heb nog maar 1 maal sneeuw gehad, wat toen helemaal niet erg was. Over Frankrijk heb je trouwens ook sneeuw als daar sneeuw ligt.

Frankrijk is organisatorisch veel minder op het vlak van sneeuwruimen en daarom zit je ook bij sneeuwval beter lang die route

Plaats een reactie