Eigen skileraar meenemen op skiverlof

@DavidW
Zeker wel.
Heeft ook te maken met het gevecht tussen skischolen onderling in het zelfde gebied die elkaar verdenken dat ze zwartwerkers en ongekwalificeerde leraren gebruiken.
Zo moet je tegenwoordig een skilerarenpas hebben en kunnen overleggen met daarop je kwalificaties,belastingnummer en verzekeringsnummer.
Zoals een advocaat in Nederland zijn advocatenpas heeft.

Reactie op @userd, Ze werpen dus wel wat hindernissen op om hun business te beschermen.
In Frankrijk zul je als “vreemde” skileraar ook niet met open armen worden ontvangen.
Onze “reisleider” in Frankrijk gaf daarom ook nauwelijks instructies omdat het als lesgeven bestempeld zou kunnen worden en hij wilde zijn lokale relaties niet op het spel zetten.

Of dit in lijn is met de europese wetgeving (vrij verkeer van goederen, diensten) vraag ik me af.

Aan de andere kant vind ik het wel prettig dat het skischolen/leraren enigszins bemoeilijkt wordt overal en nergens te vestigen.
Nu kan je er redelijk van uitgaan dat je een voldoende gekwalificeerde skischool krijgt en hoef je niet eerst reviews te gaan lezen om de beste/ een goede te selecteren.

*bericht bewerkt door Taan op 06 feb 2017 15:11

@Taan, er wordt gevraagd om de juiste kwalificatie en een aanmelding, lijkt me geen enorme hindernis.

Er is natuurlijk een groot verschil tussen vrij verkeer van diensten en goederen en het aanbieden van werk waar niet de goede papieren voor zijn.

Mocht je de goede papieren en verzekering hebben dan mag en kan het gewoon, geen probleem! Maar dat is volgens mij inderdaad staatlich (of landes?) of vergelijkbaar Franse sklileraar etc…

Als je die papieren niet hebt dan mag je natuurlijk niet zomaar les geven. Dat geldt voor alle beroepen en ook in Nederland.

Click. Click. Peace

Dat is Staatlich plus een aantekening (extra examen) dat je een skischool mag beginnen.
Of je dat alleen doet of met 300 man/vrouw doet niet terzake.

PS
De Euro gedachten die wij in Nederland en België hebben leeft in de bergen totaal nog niet moeten we niet vergeten.

Er wordt geen skischool begonnen, dat zijn de eisen dus ook niet. Ga je wel een school beginnen, dat doe je dus niet als beuntje met basiscursus kinderweide voor een weekje lesgeven aan 2 koters van iemand met te weinig vertrouwen en te weinig geld, dan komen er vestigingseisen als btwnrs, verklaringen rondom inschrijvingen enz.
Wel moet je je melden, je moet de juiste papieren hebben of begeleiding hebben met de juiste papieren, je moet de juiste verzekeringen hebben enz. Kwestie van de juiste stappen doorlopen en klaar.
http://lawmeetssports.at/neue-impulse-fuer-den-skilehrer-aus…

*bericht bewerkt door Userd op 06 feb 2017 17:33

Een zelfstandige leraar (die dus eigenlijk z’n eigen school heeft) mag gewoon elders zelfstandig lesgeven. Maar je moet dan wel alle benodigde papieren hiervoor hebben.

(Ook als je voor een school werkt mag je als je school dat goed vindt (en die vinden dat alleen goed als al het papierwerk in orde is) in een ander gebied lesgeven. )

Ben je geen zelfstandige leraar dan mag dat dus niet. En dat is maar goed ook, want zo wordt je als consument ook beschermd door verzekeringen etc, en weet je zeker dat er een bepaalde kwaliteitsgaranti is…

Misschien ben ik wel teveel een bergbewoner geworden ;-) , maar ik vind het best normaal dat er eisen worden gesteld aan het mogen uitvoeren van dit soort beroepen. En bij mijn weten is er nog steeds vrij verkeer van diensten, maar dat mag alleen met de goede papieren.

Click. Click. Peace

Als skileraar in een land een beschermd beroep is, dan moet je de in dat land geldige diploma’s hebben om professioneel (= betaald) skiles te geven. Desgewenst kan een (Bundes)land er ook nog voor kiezen om jezelf te registreren, zoals ze dat ook in Vorarlberg doen.

In Nederland zijn er zat beroepen waarvoor hetzelfde geldt: van een leraar verwacht je ook een beroepskwalificatie en bij een arts natuurlijk helemaal. Die arts moet zich ook nog registreren en regelmatig laten bijscholen. Doe hij/zij dat niet, dan verlies je je beroepsrecht. Tegelijk zijn er ook zat “onbeschermde” beroepen. Een ieder mag zich yogaleraar noemen. Of natuurgenezer.

Dus om terug te komen bij de vraag van TS: als je een professionele en dus wit betaalde relatie met je eigen skileraar hebt, dan moet die de juiste papieren hebben en zijn geregistreerd.

Als je die papieren niet hebt dan mag je natuurlijk niet zomaar les geven. Dat geldt voor alle beroepen en ook in Nederland.

Rogier op 6 feb 2017 15:49

Dit is onjuist, er zijn bijzonder veel beroepen die je zonder specifieke papieren mag uitoefenen, kvk’tje is veelal voldoende.

maar ik vind het best normaal dat er eisen worden gesteld aan het mogen uitvoeren van dit soort beroepen.

Rogier op 6 feb 2017 17:22

@Rogier, wat vind je ervan dat iedereen die een beetje kan skiën met een paardaagse cursus (Anwarter) les mag geven in o.a. Oostenrijk? Het niveau waarop vaak les wordt gegeven is om te janken.

*bericht bewerkt door RRski op 06 feb 2017 17:33

@77steve
Helemaal juist ?
@Rogier
“Ook als je bij een school werkt mag je in een ander gebied les geven”
Helemaal juist.
Al zal je gauw de opmerkingen krijgen
wat kom je hier eigenlijk doen de hele tijd.??
Want de naam van het dorp waar je vandaan komt staat op je pak.

@77steve
Helemaal juist ?

@Rogier
“Ook als je bij een school werkt mag je in een ander gebied les geven”
Helemaal juist.
Al zal je gauw de opmerkingen krijgen
wat kom je hier eigenlijk doen de hele tijd.??
Want de naam van het dorp waar je vandaan komt staat op je pak.

Hooykaas op 6 feb 2017 17:44

Hoe zit het met de btwnrs e.d dan die je eerder aanhaalde?

Voor een weekje ZZP heb je nodig:
Umsatzsteuer nummer
Einkommensteuer nummer
Die grunderwerbsteuer nummer
Goedkeuring kleinunternehmenregelung nieuw vanaf 1-1-2017
Bankrekening in Oostenrijk
Vast adres in Oostenrijk (skischool)
Geen Hotel adres
De juiste diploma’s etc. etc.
Ik zou zeggen beginnen maar !

Even mijn aanvulling van een eerdere post quoten maar:


Wel moet je je melden, je moet de juiste papieren hebben of begeleiding hebben met de juiste papieren, je moet de juiste verzekeringen hebben enz. Kwestie van de juiste stappen doorlopen en klaar.
http://lawmeetssports.at/neue-impulse-fuer-den-skilehrer-aus…

Userd op 6 feb 2017 17:15

*bericht bewerkt door Userd op 06 feb 2017 17:55

@Userd
Ik bedoel in het zelfde gebied alleen 80 km verderop.Je blijft in dienst van de school.
@RRski dat is flauw dat je dat aan Rogier vraagt. Je weet zijn antwoord al.Hij heeft zich al meerdere keren daarover uitgelaten.

Ik begrijp best wat je bedoeld hoor!
Maar er zijn echt genoeg beginnende leraren te vinden die wel kunnen skiën op niveau.Al geef ik je gelijk dat de opleiding 20 jaar geleden strenger was.En nu dus best naar een veel hoger niveau gebracht mag worden.

Misschien ter geruststelling mocht een leraar te veel klachten krijgen hoeft hij niet meer terug te komen.

Wij gaan al jaren met organisaties zoals Snowtravel en Flandersski op reis. Zij nemen steeds hun eigen Vlaamse skileraars mee die meestal slechts een initiator diploma hebben. Iedereen die aan de groepslessen deelneemt, incl. leraars zijn allemaal lid van dezelfde vzw. (Als klant ontvang je dan een pasje). Dan ben je lid van een sportclub, en in clubverband is het toegestaan. Alle organisaties in Vlaanderen organiseren het op deze manier. Zijn al eens gecontroleerd, en was geen probleem. Of ze het leuk vinden is wat anders.

Allen,
Hier was ik dus “terecht” bang voor. Veel goede maar voor mij overbodige info.
Daphne76 en HN65 zijn tot op heden de enige die het precies begrepen hebben waar het om gaat.
De rest is leuke info maar hier ben ik geen stap verder mee vooruit.
Over hoe het in Frankrijk geregeld is…, goede of slechte leraar…, … ???
Toch ga ik nog eens proberen met onderstaande vraag.

Heb je bij het nemen van lessen via een “echte” skischool in Oostenrijk meer voordelen indien je bvb. gekwetst raakt op de piste en je moet opgehaald worden met de sneeuwscooter, de banaan, helicopter, … ?
Of geldt hier ook gewoon de regel dat je eigen verzekering hiervoor zal moeten worden aangesproken.

Hopend op een duidelijk en volledig relevant antwoord.LOL
Alvast allemaal nog enkele fijne skiweekjes toegewenst.

Heb je bij het nemen van lessen via een “echte” skischool in Oostenrijk meer voordelen indien je bvb. gekwetst raakt op de piste en je moet opgehaald worden met de sneeuwscooter, de banaan, helicopter, … ?
Of geldt hier ook gewoon de regel dat je eigen verzekering hiervoor zal moeten worden aangesproken.

Puttie op 6 feb 2017 19:15

Hier moet je je eigen verzekering voor aanspreken. Je kunt het eventueel verhalen op de skischool/leraar, maar dan zul je moeten aantonen dat diegene (grof) nalatig is geweest, iets wat (nagenoeg) onmogelijk is als het ongeval zich op de piste heeft voorgedaan.

@Puttie ik denk dat he verzekeraar gewoon de eigen schade dekt. Normaal gesproken is dat hetzelfde als wanneer je les volgt bij een school ter plaatse.
Het verschil is het risico dat de leraar zelf loopt. Is het ongeval van je kind aan de leraar op enige wijze te verwijten, dan kan een beunende leraar wellicht problemen krijgen met zijn eigen aansprakelijkheidsverzekeraar (als in “niet gedekt op particuliere polis wegens betoepsmatig handelen” en “niet gedekt op beroepsaansprakelijkheid vanwege het onbevoegd lesgeven”). Jouw verzekeraar zal de schade dan mogelijk op hem/haar persoonlijk kunnen verhalen.
Ik zeg niet dat de leraar serieus een probleem heeft (los van dat hij zeer waarschijnlijk btwplichtig is in het land van uitoefening, plaats van dienst voor sportdiensten is het land waar de dienst plaats vindt) maar ik schets even het worst case scenario qua aansprakelijkheid van de leraar zelf.

Dan heeft hij een probleem idd, zie de link die ik hierboven postte (boete en aansprakelijk gesteld).

@Puttie

In je openingspost stel je meerdere heel open vragen. Vervolgens krijg je dus ook heel brede antwoorden. Als je daar “bang” voor was had je je vraag direct gericht moeten stellen. Dan had ik ook geen moeite voor je gedaan.

Heb een veilige trip en geniet ervan! Doei.

Heb je bij het nemen van lessen via een “echte” skischool in Oostenrijk meer voordelen indien je bvb. gekwetst raakt op de piste en je moet opgehaald worden met de sneeuwscooter, de banaan, helicopter, … ?
Of geldt hier ook gewoon de regel dat je eigen verzekering hiervoor zal moeten worden aangesproken.

Puttie op 6 feb 2017 19:15

Tenzij je in clubverband gaat waarbij de leden gedekt worden door een specifieke clubverzekering, zal de aansprakelijkheidsverzekering van de skimonitor (ik neem even bewust de term “leraar” niet in de mond) enkel tussenkomen als hij (je zou het al verwachten) aansprakelijk wordt gesteld voor fouten. Dat wil zeggen dat jij of jouw verzekering daar aanspraak op zal moeten maken (mogelijk via gerechtelijke weg), en houdt (meestal) geen ongevallenverzekering in voor de personen die hij begeleidt.

Bij sportclubs wordt vaak een gezamelijke polis afgesloten die zowel sporters als trainers dekken, en dan zijn de voorwaarden allicht anders. Dit zijn meestal polissen die op het niveau van de sportbond onderhandeld werden, waardoor de prijzen over het algemeen meevallen.

Maar in jullie geval geldt dat de deelnemers zullen moeten zorgen voor een eigen ongevallenverzekering die reddingskosten en dergelijke dekt, en de skimonitor die jullie zal begeleiden zal voor zichzelf moeten zorgen dat zijn aansprakelijkheidsdekking (of het nu onder beroeps- of vrijwilligersstatuut valt) goed verzekerd is, want jullie verzekeringen zullen geen mogelijkheid laten liggen om het uitgekeerde geld te proberen recupereren.

77steve

6 februari 2017 · 20:30 @Puttie

In je openingspost stel je meerdere heel open vragen. Vervolgens krijg je dus ook heel brede antwoorden. Als je daar “bang” voor was had je je vraag direct gericht moeten stellen. Dan had ik ook geen moeite voor je gedaan.

Heb een veilige trip en geniet ervan! Doei.
@77 Steve
Inderdaad, maar hier zitten toch enkele commentaren tussen die echt helemaal geen toegevoegde waarde hebben aan de vraagstelling.
Tuurlijk stel ik alle bemerkingen op prijs, maar na verloop van tijd zien we door de bomen het bos niet meer.
Uiteindelijk is er volgens mij geen verschil naar verzekering toe en hangt het er gewoon vanaf of we vertrouwen hebben in de persoon die misschien de les gaat geven.

Skiheil mit einkehrschwung ???

@Puttie: het mag dus gewoon. verder zou ik niet te moeilijk doen. Je reisverzekering keert volgens mij gewoon uit als je kinderen wat overkomt, maar zal dat proberen te verhalen op de ski-leraar (als die grof schuldig of nalatig is geweest). De leraar moet zelf dat risico weer afdekken met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering maar zal dat aan u doorberekenen. Dus gewoon een goeie leraar (m/v) uitzoeken (met papieren) die goed betalen (pay peanuts, get monkeys) en verder niet te moeilijk doen.

*bericht bewerkt door yoguido op 06 feb 2017 23:50

Mmm, zzp forum geworden hier ? ;)

Allen,
Hier was ik dus “terecht” bang voor. Veel goede maar voor mij overbodige info.
Daphne76 en HN65 zijn tot op heden de enige die het precies begrepen hebben waar het om gaat.

Puttie op 6 feb 2017 19:15

Ik geloof niet dat hun antwoord is gebaseerd op enige feitelijke kennis, maar als jij dat waardevol vindt…

@77steve
Ik ben het met je eens @Puttie
Je zegt dat je terecht bang was dat je veel overbodige informatie zou krijgen.
En dat je met onze informatie geen stap verder gekomen bent.

Een blamage voor de 21 mensen die überhaupt de moeite en tijd genomen hebben om jou met diverse Posts van informatie te voorzien.
Gelukkig hebben de andere bezoekers van het Forum er hopelijk wel wat van opgestoken.
Je moet je schamen voor jezelf Puttie

Nee dat klopt ik kom niet met feiten, alleen met ervaring.

voor mijn gevoel wordt er soms te zwart wit gekeken wat betreft met regels.
Als voorbeeld, ik ga ieder jaar naar het zelfde skigebied. Heb daar altijd les genomen en daardoor ken ik de Oostenrijkse skileraren die daar al jaren lesgeven erg goed. Nou gebeurd het regelmatig is dat één van hun een privéles heeft in de ochtend en daarna vrij is, dan gaan wij als vrienden smiddags gezamenlijk skiën. En ja ook dan blijft hij tips geven. Dit zou je dan ook kunnen zien als verkapt lesgeven…

@Taan,
Ik zeg ook enkel dat ze begrepen waar het over gaat.
Maar zoals ik al zei; te veel mensen die hun mening moeten geven over te veel meningen van andere bloggers, en niet over het onderwerp zelf.
Maar dat is normaal zeggen mijn nederlandse collega’s.
Grtn,

@Hooykaas,
Blijkbaar heb je me verkeerd begrepen. Ik stel de info wel degelijk op prijs.
Alleen ben ik er zelf niet veel mee.
Een eerlijk antwoord mag niet blijkbaar.
Aan alle ander bloggers, mijn diepste excuses indien jullie je gekrenkt zouden voelen. Dit is zeker niet mijn bedoeling.
Grtjs

@Puttie Even heel duidelijk:

  • Alle papieren moeten in orde zijn! En dat zijn best veel papieren. En dat betekent dat je de allerhoogste gediplomeerde skileraren mee moet vragen. Een anwarter mag dit niet.
  • Verzekering kan moeilijk doen als iets van bovenstaande niet klopt. Zeker als je net naast de pistes bent gevallen… oid
  • Als bovenstaande niet klopt kun je als afnemer van de skiles ook boetes krijgen (In Frankrijk gebeurd dit, en dat zal in andere Alpen niet anders zijn).

Dus samengevat, als alle papieren goed zitten, geen probleem. Maar dan kost het snel honderden euro’s per dag. Zo niet meer.

Click. Click. Peace

Informatie geven is prima, maar zoals een enkeling persoonlijk richting de topicstarter reageert…

Plaats een reactie