Wanneer voorzie je jezelf van een lawine 3 eenheid ?

Ik ski 90% op de pistes, af en toe maak ik wel eens een doorsteekje tussen twee pistes, of doe ik een afdaling tussen de bomen.

Ik vraag mij af of het verstandig is om een lawine 3 eenheid mee te nemen ?

Wat is jullie ervaring hier mee ?

Ik ga nooit meer zonder en mijn dochtertje ook niet. Zorg er wel voor dat je minimaal met 2 bent en beiden geoefend hebt zodat je weet hoe eea gebruikt kan worden. Check http://www.wepowder.nl en doe minimaal de eerste online cursus daar om een beetje een idee van de gevaren en mogelijkheden te krijgen. Nadeel is dat die 90/10 vrij snel om kan slaan als je eenmaal begonnen bent :)

Edwin van Riel

Meest veilige antwoord: ook dan 3 eenheid mee. Buiten de piste is off piste, punt.

Meer genuanceerd antwoord: het belangrijkste is kennis. In je risicoafweging kun je vervolgens op basis van kennis besluiten om ergens off piste te gaan zonder 3 eenheid en/of solo. Dus niet zomaar ergens naar beneden of tussendoor duiken, maar een bewuste afweging en keuze. En zonder 3 eenheid en skimaatjes moet dat een defensieve keuze zijn.
NB ik weet dat dit laatste als controversieel gezien kan worden en voer voor discussie is.

@Hessel: ik vind het eerder een goed doordacht antwoord.
Kennis is 1. 3 eenheid heb je pas wat aan als je maatje(s) deze ook hebben en weten te gebruiken en pas als laatste redmiddel. In eerste instantie probeer je uiteraad zoveel mogelijk de risico’s op een lawine uit te sluiten.

Wanneer voorzie je jezelf van een drie eenheid.?

  • op ieder moment dat de je piste verlaat en het terrein in duikt. of dat nu een gemarkeerde ski route is of die 20 meter onder de lift door.
echte mannen lopen naar boven,

Zoals in het topic van @Rogier al aangegeven, 1cm buiten de piste is off-piste: https://www.wintersport.nl/forum/topic/346643. Op Wepowder stellen ze het volgende:
Hoe mooi de poeder ook is, stel jezelf altijd de volgende vragen:
Heb je de juiste kennis en kun je deze toepassen?
Heb je lawinepieper, schep en sonde? (en je maatjes ook?)
Check je vooraf het lokale lawinebericht?
Ben je in staat naar aanleiding van het lawinebericht en de dikte van het actuele sneeuwdek de risicovolle delen van de berg aan te wijzen?
Zo ja, dan ben je als het goed is in staat om veilige delen van de berg te vinden en kun jij of je groepsleden mocht het onverhoopt toch nog misgaan elkaar redden…

Alvast bedankt voor de reacties.

Nu is het zo dat ik (voorlopig) meestal wel de enige van de groep ben die even het terrein induikt. Meestal is dat op stukjes die helemaal in het zicht van de pistes, en dus ook in het zicht van de groep liggen. Omdat de andere leden van de groep op de pistes blijven hebben ze geen lawine 3 eenheid bij.

Er wordt ook steeds op voorhand even overlegd zodat de groep op de hoogte is.

Wat denken jullie hiervan ? Is dit risicovol gedrag, of mits de juiste checks and balances wel te verantwoorden ?

In dit geval ook steeds de 3 eenheid mee ?

Dat ligt helemaal aan het lawinegevaar en de specificaties van het terrein waar je in duikt (hoe steil? Welke oriëntatie? Andere gevaren zoals ‘terrain traps’, sharks etc?). En dan komen we weer op het onderwerp ‘kennis’ en hoe je gevaren kan inschatten en risico’s beperken? Heb je de helling van te voren uitgekozen met een kaart erbij? De condities ter plaatse gespot vanuit de lift? Weet je waar het uitkomt? Zijn er risico’s die je op een kaart niet ziet? Zoals andere skiërs die iets kunnen los trappen? Allemaal zaken waar je je beter bewust van wordt bij en lawinecursus (theorie en praktijk)…

En dat anderen je kunnen zien, betekent natuurlijk niet dat ze je nog kunnen vinden of uitgraven als je onder de sneeuw zou verdwijnen. En voordat de hulpdiensten er zijn, ben jij misschien al dood. Klinkt hard, maar de kans op overleven onder de sneeuw zakken razendsnel na 18 minuten (die men nodig heeft om je te vinden én uit te graven). Dus als jij wel een pieper, schep en sonde hebt maar degene die jou moet redden niet, dan heb je er vrij weinig aan.

Tip: plaats hier of op WePowder een oproepje met in welk gebied je wit en wanneer en wie zin heeft om met jou een dag te gaan freeriden. Men zal dan wel meteen vragen naar jouw kennis, kunde en materiaal. Dus daarin investeren moet je hoe dan ook als je off-piste wil.

*bericht bewerkt door GiGi op 20 feb 2017 12:41

Alvast bedankt voor de reacties.

Nu is het zo dat ik (voorlopig) meestal wel de enige van de groep ben die even het terrein induikt. Meestal is dat op stukjes die helemaal in het zicht van de pistes, en dus ook in het zicht van de groep liggen. Omdat de andere leden van de groep op de pistes blijven hebben ze geen lawine 3 eenheid bij.

Er wordt ook steeds op voorhand even overlegd zodat de groep op de hoogte is.

Wat denken jullie hiervan ? Is dit risicovol gedrag, of mits de juiste checks and balances wel te verantwoorden ?

In dit geval ook steeds de 3 eenheid mee ?

Domi75 op 20 feb 2017 12:29

Hoe dichtbij je van een piste bent, maakt voor de lawineveiligheid niets uit. Enige is dat je groep jou onder de lawine kan zien komen. Als zij zelf geen 3-eenheid bij zich hebben kunnen ze jou alsnog niet vinden en reddingsdienst zal bijna nooit op tijd zijn. En belangrijker nog: als zij zelf geen kennis hebben, weten ze niet of ze (relatief) veilig jouw kant op kunnen. Wat als zij lawine 2 lostrappen?

Wanneer voorzie je jezelf van een drie eenheid.?

  • op ieder moment dat de je piste verlaat en het terrein in duikt. of dat nu een gemarkeerde ski route is of die 20 meter onder de lift door.
MartijnUiterwijk op 20 feb 2017 10:54

Een officiële skiroute is toch pas 20 meter buiten de markering off-piste?

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Correct, qua lawinegevaar zit een skiroute (binnen de 25 meter vanaf de bordjes) op hetzelfde niveau als een geopende piste. Rekening mee houden dat de routes vanzelfsprekend niet geprepareerd en vaak ook (deels) ongecontroleerd zijn. Ook is in principe geen beveiliging in de vorm van netten, stootkussens en dergelijke aanwezig.

Edwin van Riel

Correct, alleen 100% veilig bestaat niet, ook op een gemarkeerde route niet

echte mannen lopen naar boven,

Tja als je toch alleen bent heeft het weinig nut om met een 3 eenheid rond te sjouwen.

Übung macht den meister!!!

Tja als je toch alleen bent heeft het weinig nut om met een 3 eenheid rond te sjouwen.

RFKANGOO op 20 feb 2017 15:10

Dan volstaat een Recco :)

Edwin van Riel

Tja als je toch alleen bent heeft het weinig nut om met een 3 eenheid rond te sjouwen.

RFKANGOO op 20 feb 2017 15:10

Dan volstaat een Recco :)

evr66 op 20 feb 2017 15:12

Sarcasme is moeilijk te herkennen in tekst, maar gezien je de wepowder cursus hebt gedaan ga ik ervan uit dat je weet dat Recco je niet helpt als je onder een lawine bent gekomen. Tenminste, ze zullen je er wel door vinden maar je maakt dit zelf niet meer mee…

Een pieper, schep en sonde zijn als je alleen bent ongeveer even effectief. Zinloos dus, precies zoals rfkangoo ook aangaf. Kortom: NIET ALLEEN, ook niet in het zicht van de piste.

Edwin van Riel

Een pieper, schep en sonde zijn als je alleen bent ongeveer even effectief. Zinloos dus, precies zoals rfkangoo ook aangaf. Kortom: NIET ALLEEN, ook niet in het zicht van de piste.

evr66 op 20 feb 2017 15:41

Nou een pieper lijkt me bij een snelle reddingsactie zeker niet zinloos.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Als je de enige bent die er een draagt wel. Voordat de reddingsdienst is gebeld, ter plekke is en kan gaan zoeken ben je al snel een tijd verder. Die 18 minuten zoek- en graaftijd is dan snel op…

Zoals @GiGi al aangeeft. Het hele spul heeft alleen zin als er direct met zoeken gestart kan worden en bij voorkeur door mensen die het ongeval hebben zien gebeuren en zodoende het beste kunnen inschatten waar het slachtoffer ongeveer zou kunnen liggen. Over meerdere slachtoffers hebben we het dan niet eens. In de praktijk valt zoeken en opgraven binnen die termijn van 18 minuten zwaar tegen. Als je hier 10 minuten verliest omdat eerst een pistedienst gewaarschuwd moet worden en deze moet arriveren (dan is 10 minuten erg krap) ben je in principe gewoon te laat. Uitzondering zou kunnen zijn dat het ongeval gebeurt terwijl de pistedienst er bij wijze van spreke bovenop staat maar dan moet je wel verschrikkelijk veel geluk hebben (voor zover je daar al van kunt spreken als je hierin verzeilt raakt)

Edwin van Riel

Dan gaan jullie er van uit dat er niemand van de pistediensten in de buurt is ?

Ik dacht dat je op en net naast de piste juist wel erg snel hulp kan verwachten ?

Wat heet in de buurt. Als ze niet direct zicht hebben op een ongeval, zal er eerst iemand moeten bellen of naartoe skieen. Uitleggen hoe, wat waar, aantal evt slachtoffers. Wellicht dan voor de pisteurs nog een liftje omhoog nodig en de beschikbare tijd is al grotendeels voorbij. Voor redding in lawineongevallen ben je echt op je maatjes aangewezen. Pistedienst en zo zijn bijzonder nuttig, maar vooral voor de overige ongevallen, die 9 van de 10 keer minder spoedeisend, overzichtelijker en gemakkelijker bereikbaar zijn. Het is nu eenmaal niet zo, dat deze mannen/vrouwen op de lawine gevoelige plekken kunnen gaan staan wachten tot er wat gebeurt.

Dus, inderdaad, zoals jij stelt, misschien wat cru, maar bij offpiste skiën ga je er inderdaad vanuit dat er geen pistedienst direct in de buurt beschikbaar is en dat jouw groepsleden eerder een zoekactie kunnen starten dan wie ook, die eerst nog gealarmeerd zou moeten worden.

Edwin van Riel

Dan gaan jullie er van uit dat er niemand van de pistediensten in de buurt is ?

Ik dacht dat je op en net naast de piste juist wel erg snel hulp kan verwachten ?

Domi75 op 20 feb 2017 15:53

Nee. Ik krijg het vermoeden dat kennis niet dusdanig aanwezig is dat veilig off piste gegaan kan worden…
Als je besluit om solo off piste te gaan moet je dat doen met de gedachte dat redding niet (op tijd) komt. Vandaar dat alleen zeer defensieve keuzes overblijven.

Klopt, echt kennis is er niet aanwezig.

Ik heb op wepowder de eerste module volledig doorlopen en ik heb online wel al wat theorie over lawinekunde doorgenomen.
Ik weet dat tussen 30° en 40° het gevaarlijkst is, en heb een sticker op mijn sticks om de hellingsgraad in te schatten.
Ik weet dat lawine niveau 3 voor skiers het hoogste en gevaarlijkste niveau is. ( en zal dan nooit van de piste’s afwijken )
Ik weet dat de orientatie van de hellingen van belang is en dat je dat kunt terug vinden in het lawinebulletin.
Ik kan aan een helling zien wanneer hij veilig is, (alleen, dan is hij meestal niet leuk meer om te skien ) Maar ik kan niet zien als hij niet veilig is.

Ik heb dus wel noties van enkele basisbeginselen, maar verder reikt mijn kennis niet.

Vandaar de vraag op dit forum.

Prima, dan ben je je al meer van de risico’s bewust dan menigeen die even een stukje naast of tussen de pistes meepakt. Zoals Hessel al aangeeft: liever niet alleen, maar als je wat wilt zeer defensieve lijnen, denk bv aan minder dan 30 graden bij stufe 3 om te beginnen. Leuker wellicht om gewoon eens bij de skischool binnen te stappen en mee te doen met een gegidste introductie. Ook geen garantie op een 100% veilige trip, maar naar mijn ervaring veel prettiger om mee te beginnen.

Edwin van Riel

, Ik kan aan een helling dien wanneer hij veilig is. (alleen dan is hij meestal niet leuk meer op om te skien,) maar ik kan niet zien als hij niet veilig is.

Waar zie je dat dan aan dat hij veilig is? en waarom is hij dan niet meer leuk om te skieen?

echte mannen lopen naar boven,

En om dan antwoord te geven op jouw vraag in de titel van dit topic:
Je voorziet je zelf van een drie-eenheid wanneer jij met voldoende kennis en/of gids en vrienden de eerste stappen buiten de piste gaat maken.

Plaats een reactie