Nieuwe gear - The Reviews

Er wordt hier regelmatig met trots zoveel mooi nieuw materiaal geshowed maar bevalt al dat nieuwe spul nou, of juist niet en waarom dan. Daarom is het misschien interessant om een korte review te geven over je nieuwe materiaal. Gewoon in jip en janneke taal en evt zonder teveel technische termen. Dat laat ik graag over aan degene die er echt verstand van hebben ?
Laat ik zelf beginnen.
-Nieuwe ski’s, fischer progressor f19 in 177. Super fijne en strak sturende ski. Fijner te skiën op hoge dan op lage snelheid. Echt een alleskunner in nagenoeg alle sneeuw condities.
-Hardshell jas van Dare2b. Normaal vallende lichte jas. Voldoende zakken, netjes afgewerkt. Mooi design. Afgelopen week in zowel volle zon alsmede een volle dag in de regen mee geskied. Pas aan het einde van de dag wat lichte doorslag maar zo’n jas had ik jaren eerder moeten kopen.
-Salomon Cruiser4d? helm. Prima helm, licht, degelijke pasvorm en sluiting en voldoende ventilerend op de warme dagen. Eenvoudige maar uitstekend functionerende helm.

Ben benieuwd naar jullie reviews want ik heb nog wel op het verlanglijstje staan ?

Aequilater Nubila

*bericht bewerkt door Snowboardster- op 26 feb 2017 22:06

Icebreaker Oasis LS Crew shirt 200.

Een thermoshirtje van merinowol. Stinkt niet, kriebelt niet, voert het zweet goed af en zit om je lijf als een tweede huid. Vooral dit laatste vind ik een pluspunt tov synthetisch, het voelt bijna zoals katoen.

Minpunt is de prijs van €90, heb hem in de aanbieding voor €60 gekocht. Ook best kwetsbaar, je kunt er best snel gaatjes in krijgen als je niet op let. Shirtje mag ook 2cm langer zijn (ben 1.80 maar postuur S)…maar dat kan dus ook aan mijn figuur liggen;)

In snowworld getest bij -7 met alleen een gevoerde jas erover, zeer goede temperatuurregulatie. Ik ben een koukleum maar had t heel behaaglijk!

Topaankoop!

Tijd voor een uitpakparty?!

Fischer Pro Mnt 80 Ti. -> Goede ski - prima kantenwissel - en erg goed op snelheid - echter te stijf voor mijn gewicht ( 70kg ) en ski kunnen. Dus verkocht na m’n eerste ski week.

Gekocht … Fischer Progressor 18 - > Voor mij een meer geschikte ski - minder stijf - en ik heb het erg naar mijn zin deze week in Classe 4 ESF. Ook is de ski zeer goed op hoge snelheid en zeer wendbaar qua kantenwissel.

De ski is 6mm smaller dan de Pro Mnt 80ti dus iets meer piste georiënteerd. Ik heb de ski’s getest op de volgende sneeuw kwaliteiten :

In de ochtend hier goede sneeuw / in de schaduwdelen hard, soms ijzig. 's Middags in de zon slushy / pap op de lagere delen. De hoger gelegen gebieden goede grip - echter ook niet meer van echt goede kwaliteit gezien de temp. In de zon van +9 graden.

Ik heb recent de Rossignol Experience 80 HD in 184 cm gekocht. Ik zocht wat langere en niet te stijve ski’s (ik ben 40 +, doe niet te veel aan sport en wil het wel de hele vakantie volhouden) die wat makkelijker door de wat gevarieerde sneeuw en ijs zouden kunnen gaan. Allmountain zoals de mode voorschrijft dus, maar ook weer niet teveel. Die brede planken vind ik nogal lelijk namelijk en ik heb het vooroordeel dat die niet op hun kant te krijgen zijn.

Deze ski heeft taille van 80 cm, een houten kern, een gedeeltelijke sidewall, geen metaal erin, een tip en een kont rocker en zijn erg licht. De ski ziet er naar mijn mening goed uit en ik had nog nooit Rossignols gehad, dat speelde ook mee. Tot slot waren ze niet te duur.

DISCLAIMER: Ik heb ze enkel een uurtje in Snowworld geprobeerd om te zien of dit paar meegaat op vakantie.

Mijn eerste indruk: gemakkelijk draaibaar en levendig, goeie grip op de kanten, houden goed lijn en met een pittige rebound. Ik moest zelfs een paar keer corrigeren want werd daardoor bijna naar achteren gelanceerd. Ook vergevingsgezind dus, want ik lag niet direct op mijn kont. Al met al wat ik verwachtte en waar ik de ski’s op gekocht had.

DISCLAIMER 2: Ik heb in mijn ski-bestaan misschien slechts 10 paar ski’s geskied waarvan het laatste (versleten) paar ongeveer 15 oud jaar was , dus veel (nieuw) vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Vooralsnog in ieder geval heel tevreden, maar een paar dagen skiën in de bergen zal denk ik wel verder uitsluitsel geven.

*bericht bewerkt door yoguido op 27 feb 2017 22:17

Ook nog m’n nieuwe rugzakje gebruikt. Genoeg opbergruimte en prima draagcomfort. Ook dat “reverse” systeem is best aardig en scheelt toch een bult in je rug in de stoeltjeslift. Aanrader voor dat geld. Https://www.decathlon.nl/rugzak-rvs-one-300-zwart-p-id_83685…

Aequilater Nubila

Hoi,

Ben net terug van een weekje Frankrijk, waar ik gestart ben op mn Atomic Metron B5’s 163. Ik was wat huiverig om mijn nieuwe en langere (180) Blizzard Brahma’s te gaan proberen, omdat die B5’s nou eenmaal gaan als de brandweer. Dinsdags begon het te sneeuwen en toen dus de bredere (88 mm onder voet) en langere Brahma’s onder gebonden. De Brahma’s heb ik overigens gekocht binnen dit forum, voor een prikkie :-) https://www.wintersport.nl/forum/topic/338584

Ik moet zeggen dat het echt even wennen was. Dit zijn ineens ‘planken’ en zo voelden ze ook.
Ze zijn sowieso een stuk lichter dan de B5’s - maar das logisch want die Metron is volgens mij de zwaarste ski ooit gemaakt. Maar als je dan gaat skiën, dan skiet het eigenlijk heel erg makkelijk. Door de nieuwe sneeuw merkte ik dat er zeker meer draagvermogen is, de punten duiken beduidend minder -vanwege de grotere rocker en het draaigemak is bijzonder, makkelijk. Er is absoluut meer edgegrip! Je staat met de B5’s al stevig tegen een schuine wand aan, met die Brahma’s is het helemaal een feest! Je staat als een gems tegen de berg geplakt!

Wat mij verder opvalt is dat de Brahma’s veel beter sporen dan de B5’s. Op harde sneeuw en zeker op ijs, schuiven de B5’s alle kanten op en MOET je ze wel op de kant zetten. De Brahma’s hebben dat probleem niet of nauwelijks.

Tenslotte zijn de Brahma’s beduidend harder te skiën dan de B5’s. Logisch door de lengte, maar zeker ook door de stijfheid. Super stabiel zijn ze.

Het enige waar ik echt aan moest wennen - overigens ook logisch - is de radius bij het carven. Deze is beduidend langer dan bij de B5’s en je moet er veel harder voor werken om ze echt rond te skiën op de berg. Die B5’s hebben maar een tikje nodig om te carven en ze doen dat dan ook in hele korte bochten. Het juiste punt waarop de Brahma de bocht insnijdt was voor mij nog even zoeken.

Conclusie: ik heb na dinsdag nog 1x de B5’s onder gehad om te concluderen dat de Brahma’s echt een hit zijn. Voor mij. Want je moet én techniek én/of spieren/massa meenemen om ze echt lekker te kunnen skiën. Het eerste heb ik en de massa ook waarmee het voor mij een erg goede ski is waar ik met heul veul plezier alle bergen bedwongen heb. Ik ben erg blij met mijn aanschaf en ik vrees dat de B5’s vanaf nu in de kast blijven staan…

PS: toen ik met mijn vriendin tussen twee afdalingen door stopte bij de plaatselijke skishop voor een aanpassing aan haar schoenen, liep de hele winkel uit om naar mijn Brahma’s te kijken. Ze zijn - zeker in Frankrijk - niet veel voorkomend, zo blijkt. Ik heb vanaf nu dus op zeker een slotje bij me :-)

*bericht bewerkt door Spet op 07 mrt 2017 18:43

Better people, better food... and better beer!

Plaats een reactie